Gå til innhold

Kan dette bevise at mørk energi ikke finnes?

Gjest Pulchra

Anbefalte innlegg

Jeg bare tenkte, hvis man tar et laken, stivere selvfølgelig, og dytter med fingeren i den ene enden, vil ikke den andre enden reagere øyeblikkelig? Jeg mener, isaac newton var mer for at ting reagerte øyeblikket, mens einstein trodde mer på lysets hastighet, men hvis det virkelig er mørk energi i verdensrommet, vil ikke ting som skjer i en ende gjøre at ting beveger seg øyeblikket i en annen? Men siden det ikke gjør det kanskje, er da det ikke mørk energi i rommet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvordan vet du at laken som beveger seg i øyeblikket ikke gjør det ved fravær av mørk materie?

Anonymkode: 4cc72...d3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker dette er litt forbi vårt kunnskapsnivå. Jeg kan ha en mening om det, men det blir like verdifullt som alle nyutdannede smitteeksperter i kommentarfeltene, hvor YouTube har vært pensum. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Pulchra skrev:

Jeg bare tenkte, hvis man tar et laken, stivere selvfølgelig, og dytter med fingeren i den ene enden, vil ikke den andre enden reagere øyeblikkelig? Jeg mener, isaac newton var mer for at ting reagerte øyeblikket, mens einstein trodde mer på lysets hastighet, men hvis det virkelig er mørk energi i verdensrommet, vil ikke ting som skjer i en ende gjøre at ting beveger seg øyeblikket i en annen? Men siden det ikke gjør det kanskje, er da det ikke mørk energi i rommet?

Neida, lakenet vil ikke reagere øyeblikkelig. Energien eller bevegelsen vil forplante seg gjennom materialet med en hastighet som er spesifikk for materialet. En hastighet som er alltid lavere enn lysets hastighet. 

Mørk energi er en betegnelse på at universet utvider seg hurtigere og hurtigere. Det virker å være en egenskap ved rommet. Vi observerer dette som at himmellegemer akselererer vekk fra oss. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.11.2020 den 15.03, stan skrev:

Neida, lakenet vil ikke reagere øyeblikkelig. Energien eller bevegelsen vil forplante seg gjennom materialet med en hastighet som er spesifikk for materialet. En hastighet som er alltid lavere enn lysets hastighet. 

Mørk energi er en betegnelse på at universet utvider seg hurtigere og hurtigere. Det virker å være en egenskap ved rommet. Vi observerer dette som at himmellegemer akselererer vekk fra oss. 

Tar du ikke litt for gitt nå at masse alltid beveger seg gjennom bølgeform og ikke øyeblikket som et stivt materiale ville?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

43 minutter siden, Pulchra skrev:

Tar du ikke litt for gitt nå at masse alltid beveger seg gjennom bølgeform og ikke øyeblikket som et stivt materiale ville?

Det finnes ikke stive totalt stive materialer. Det nærmeste vi kjenner til er nøytronstjerner.

Enhver kraft som virker på materialet forplanter seg atom for atom gjennom materialet. Det skjer veldig raskt, men vesentlig saktere enn lyshastigheten. Det er en egenskap ved materialet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, stan skrev:

Det skjer veldig raskt, men vesentlig saktere enn lyshastigheten. Det er en egenskap ved materialet. 

For stål er det ca 5000 m/s, samme som lydhastigheten gjennom materialet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, stan skrev:

Det finnes ikke stive totalt stive materialer. Det nærmeste vi kjenner til er nøytronstjerner.

Enhver kraft som virker på materialet forplanter seg atom for atom gjennom materialet. Det skjer veldig raskt, men vesentlig saktere enn lyshastigheten. Det er en egenskap ved materialet. 

Ja, mulig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, stan skrev:

Interessant. Man kan vel si at stivhet er det samme som hardhet. Jo mindre elastisk et stoff er, jo hardere er det.

Nøytronstjerner er, så vidt jeg vet, den nest mest massive tilstanden vi vet om. Sorte hull er mest massive. Og da er det betimelig å lure på om man kunne få en umiddelbar respons uten tidsforsinkelse dersom man på en eller annen måte klarer å "skyve" på et sort hull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Tyv1 skrev:

Interessant. Man kan vel si at stivhet er det samme som hardhet. Jo mindre elastisk et stoff er, jo hardere er det.

Nøytronstjerner er, så vidt jeg vet, den nest mest massive tilstanden vi vet om. Sorte hull er mest massive. Og da er det betimelig å lure på om man kunne få en umiddelbar respons uten tidsforsinkelse dersom man på en eller annen måte klarer å "skyve" på et sort hull.

Så vidt jeg har skjønt vil kanten på et sort hull "skyves" på med lysfarten langs kanten. Men det er jo en tolkning av formler, og enda ikke observert. 

Hva som skjer inni, vet ingen. Men det er jo artig å spekulere 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.11.2020 den 16.18, stan skrev:

Så vidt jeg har skjønt vil kanten på et sort hull "skyves" på med lysfarten langs kanten. Men det er jo en tolkning av formler, og enda ikke observert. 

Hva som skjer inni, vet ingen. Men det er jo artig å spekulere 🙂

"Kanten av et sort hull" er som regel definert som omkretsen hvor lys ikke slipper ut. Selve det sorte hullets størrelse har vel egentlig ikke noen utstrekning da man antar at det har falt inn i seg selv. (Forstå det den som kan. ;)). Derfor er det også meningsløst når jeg foreslår å dytte på et slikt hull. :) Matematisk er det likevel interessant å bevege et legeme med en uendelig tetthet/stivhet. Da ville man jo også kunne kommunisere umiddelbart (uten at den påstanden er veldig gjennomtenkt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.11.2020 den 18.51, stan skrev:

For stål er det ca 5000 m/s, samme som lydhastigheten gjennom materialet. 

Men, det er et lite problem med påstanden din tror jeg, for at noe skal bevege seg med lysets hastighet eller nærme den da, så må jo materialet ha bare og kun mykhet, men det er det jo ingenting som har, det er alltid noe stivt i det og dette stive vil jo bevege seg umiddelbart kanskje?

Endret av Pulchra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

51 minutter siden, Tyv1 skrev:

"Kanten av et sort hull" er som regel definert som omkretsen hvor lys ikke slipper ut. Selve det sorte hullets størrelse har vel egentlig ikke noen utstrekning da man antar at det har falt inn i seg selv. (Forstå det den som kan. ;)). Derfor er det også meningsløst når jeg foreslår å dytte på et slikt hull. :) Matematisk er det likevel interessant å bevege et legeme med en uendelig tetthet/stivhet. Da ville man jo også kunne kommunisere umiddelbart (uten at den påstanden er veldig gjennomtenkt).

Ja, vi skiller mellom hendelseshorisonten og singulariteten. Det er fullt mulig å å dytte på et sort hull, trenger bare noe annet med stor gravitasjon. Men selv et sort hull (hendelseshorisonten) har altså ikke uendelig stivhet. 

31 minutter siden, Pulchra skrev:

Men, det er et lite problem med påstanden din tror jeg, for at noe skal bevege seg med lysets hastighet eller nærme den da, så må jo materialet ha bare og kun mykhet, men det er det jo ingenting som har, det er alltid noe stivt i det og dette stive vil jo bevege seg umiddelbart kanskje?

Det er lydhastigheten til materialet som bestemmer hvor fort en mekanisk påvirkning forplanter seg. 

Hvis vi har en 5000 meter stålwire. Så drar vi i den ene enden, da vil det ta et sekund før den andre enden reagerer. 

Kreftene som virker mellom atomene og molekylene er elektromagnetiske krefter. Disse kreftene er begrenset av lyshastigheten. 

Lyshastigheten dreier seg om hvor fort informasjon kan spre seg. Enda har man ikke funnet noe som bryter med dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11/12/2020 at 7:42 PM, Pulchra said:

Ja, mulig

"Mulig", det han sier er ikke bare mulig, det er jo vitenskaplig fundert fakta.

Anonymkode: 92e91...d6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, stan skrev:

Ja, vi skiller mellom hendelseshorisonten og singulariteten. Det er fullt mulig å å dytte på et sort hull, trenger bare noe annet med stor gravitasjon. Men selv et sort hull (hendelseshorisonten) har altså ikke uendelig stivhet. 

Det er lydhastigheten til materialet som bestemmer hvor fort en mekanisk påvirkning forplanter seg. 

Hvis vi har en 5000 meter stålwire. Så drar vi i den ene enden, da vil det ta et sekund før den andre enden reagerer. 

Kreftene som virker mellom atomene og molekylene er elektromagnetiske krefter. Disse kreftene er begrenset av lyshastigheten. 

Lyshastigheten dreier seg om hvor fort informasjon kan spre seg. Enda har man ikke funnet noe som bryter med dette. 

Okei da, jeg tok vel litt feil da kanskje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

"Mulig", det han sier er ikke bare mulig, det er jo vitenskaplig fundert fakta.

Anonymkode: 92e91...d6e

Nja, blir litt usikker siden vitenskapsfolk tar alltid feil, de virker ikke så interesserte i hva de gjør egentlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.11.2020 den 23.46, Katten.2.0 skrev:

Tenker dette er litt forbi vårt kunnskapsnivå. Jeg kan ha en mening om det, men det blir like verdifullt som alle nyutdannede smitteeksperter i kommentarfeltene, hvor YouTube har vært pensum. 

Bra svar. Så sant som det er sagt. Men når dét er sagt, så er halvparten av innleggene på KG forbi kunnskapsnivået angående det meste. Man selverklærte ekspert på alt mulig selv om dem aldri kan noe om temaet eller har opplevd det selv. Og denne tråden er vel ingen unntak. 

Anonymkode: 12039...1fd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Pulchra skrev:

Nja, blir litt usikker siden vitenskapsfolk tar alltid feil, de virker ikke så interesserte i hva de gjør egentlig

Nei. Vitenskapsfolk tar ikke feil hele tiden, men de er veldig forsiktige med å være skråsikre. Kjernen i vitenskapelig arbeid er jo nettopp å utfordre og finne feil og mangler i eksisterende teorier. Men det betyr ikke at teorien er helt feil, ofte er det noen detaljer som er usikkert. 

Dette gjelder både evolusjonsteorien, relativitetsteoriene og teorien om Big bang. 

Hvordan kan du si at noen som vier livet sitt til et tema ikke virker så interesserte? Einstein? Fey man? Hawkins? Moser? Håper du ikke er seriøs nå! 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, stan skrev:

Man kan i hvert fall trekke på et sort hull. Det er snakk om å ha nok gravitasjon for hånden. Sorte hull kan jo kollidere og i den prosessen vil de sirkle rundt hverandre (trekke på hverandre) stadig raskere inntil de kolliderer. Det var imidlertid ikke det jeg mente med å dytte på et sort hull. Jeg tenkte mer på en masse som er helt stiv, altså totalt uelastisk som transportbærer av informasjon. Men vi lar den ligge. Det blir helt umulig å diskutere noe slikt. ;) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...