Gå til innhold

Jobbintervju - svake sider?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, 

Spørsmål til dere som har vært på jobbintervju eller kanskje intervjuet noen. 

Det som ofte kommer opp er, nevn dine svake sider, eller nevn dine svakheter? Kanskje til og med, hvis du skulle si noe negativt om deg selv hva ville det vært? 

Hva er godt svar på dette, som mennekser når vi er på intervju og har veldig lyst på jobben, så kan det være vanskelig å nevne sine svakheter tenker nå jeg. 

Noen som har forslag tips? 

Anonymkode: 807b6...5d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har aldri opplevd å være på et seriøst jobbintervju der det har vært et spørsmål.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Bernardette skrev:

Jeg har aldri opplevd å være på et seriøst jobbintervju der det har vært et spørsmål.

Heldig du var da 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Heldig du var da 

Tja, kommer an på hvordan du ser det. Poenget mitt var uansett at det ikke er gitt at du får det spørsmålet, fordi det er litt klisjé. Anbefaler deg heller å forberede deg godt på hvorfor du er riktig person til jobben, både med grunnlag i hvem du er og hva du kan, og hvorfor de ikke har råd til å velge deg bort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Trikset er å snu det om til noe positivt 😊

Anonymkode: 5826e...e91

Vel, om du drar en "Heh, jo nå skal du høre; min svakhet er at jeg blir så innmari gira på å gjøre en så god jobb at jeg rett som det er blir sittende igjen en time eller tre eksta fordi jeg er perfeksjonist" - så høres du bare ut som en ureflektert klyse.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Bernardette skrev:

Tja, kommer an på hvordan du ser det. Poenget mitt var uansett at det ikke er gitt at du får det spørsmålet, fordi det er litt klisjé. Anbefaler deg heller å forberede deg godt på hvorfor du er riktig person til jobben, både med grunnlag i hvem du er og hva du kan, og hvorfor de ikke har råd til å velge deg bort.

Det har har jeg allerede gjort, men det er litt vrient når det kommer frem nevn dine svake sider. Vrient å kanskje relatere det til den jobben. Altså at jeg ikke liker ribbe er forsåvidt ikke en svak side.. Hehe nei da men generelt vri over til noe svakheter den jobben du skal ha.. Altså jeg er ikke så glad i teamarbeid.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det har har jeg allerede gjort, men det er litt vrient når det kommer frem nevn dine svake sider. Vrient å kanskje relatere det til den jobben. Altså at jeg ikke liker ribbe er forsåvidt ikke en svak side.. Hehe nei da men generelt vri over til noe svakheter den jobben du skal ha.. Altså jeg er ikke så glad i teamarbeid.. 

Hvis teamarbeid er helt sentralt i jobben du vil ha, bør du kanskje heller nevne det med ribba :nigo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Trikset er å snu det om til noe positivt 😊

Anonymkode: 5826e...e91

Det er absolutt ikke trikset, de ser jo gjennom det. Svar heller ærlig og vis at du har selvinnsikt, så kan du evt si at du jobber med å forbedre deg.

Anonymkode: c5221...b37

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns den beste strategien til slike spørsmål er å være ærlig, men fortell da også gjerne hva du gjør for at denne svakheten ikke hindrer deg i arbeidet. Da viser du selvinnsikt, og evne til problemløsning. (For min egen del har jeg en tendens til å grave meg ned i detaljer og miste det store bildet litt om jeg jobber alene. Derfor fungerer det bra for meg å jobbe i team eller med oppgaver som er tydelig strukturerte.)

Anonymkode: 8b881...0ca

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med noen av de over, vær ærlig og ikke ta den der "jeg er så utålmodig men heldigvis gjør det jo at jeg er effektiv da...".  Er du utålodig og dermed tar snarveier og overser detaljer? Da sier det, og som nevnt over hva du gjør for å kompemsere for dine "svakheter". Eller forbedringspunkter som du vel heller kan bli bedt om å nevne.

Om du ikke kommer på noe kan man tenke du har liten selvinnsikt. Kanskje trives du ikke med å jobbe alene? Kan jo være fordel i stillinga, evt om du ikke er fan av teamarbeid og har søkt en selvstendig stilling. Alle har vi noe..!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg rett og slett hadde svart at jeg spiser altfor mye sjokolade, ser altfor mye på Netflix og trener altfor lite. 

Dumme spørsmål fortjener dumme svar. 

Anonymkode: e7b47...70d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trikset er å være ærlig og vise at du evner å se deg selv utenfra. Ville droppet å si at jeg er ustrukturert hvis jeg søkte på en jobb som sekretær. Velg reelle svake sider som er sanne, men som ikke påvirker jobben i en bekymrende grad. Søker du på jobb som sykepleier er det ikke bra å være utålmodig eller vimsete. Det kan gå greit i andre jobber. Det gjør ingenting at du har dårlig retningssans og romforståelse hvis du skal jobbe på et kontor. Den er verre hvis du søker jobb som ingeniør. Er du med?

For alt i verden ikke kom med en «svak» side som egentlig er positiv, som at du er dårlig til å si nei eller at du er perfeksjonist. Det ser intervjueren rett igjennom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...