AnonymBruker Skrevet 10. november 2020 #1 Skrevet 10. november 2020 Jeg er gravid i uke 32 og jobber som sykepleier på tung sykehjemsavd. Har vært sykemeldt 50% (fra 100% stilling) i ca 10 uker nå, jobbet 100% frem til det. Har de siste ukene fått litt tilrettelegging, men ikke optimalt. Er med i stell daglig, men blir skånet fra å ha for mange tunge stell daglig. Har aldri vært gravid før, så har kjent på de de siste ukene at det faktisk ikke er en spøk å være gravid. De dagene jeg jobber så ligger jeg pal på sofaen etter jobb. Noen dager (hvis det har vært travelt) har jeg så vondt i bekkenet at jeg ligger på sofaen og ikke klarer stort mer en å gå på do og spise. Jobben klarer ikke tilrettelegge så mye mer en de gjør nå, og jeg kjenner at jeg gruer meg til hver vakt fordi det er forferdelig hvis det blir travelt. Er det en rolig vakt så er det helt ok å være på jobb. Hvor lenge er "vanlig" å klare å jobbe i slike jobber før det blir for tungt i graviditeten? Er det "tidlig" å be om 100% sykemelding allerde 2 mnd før fødsel? Har ingen andre plager en at jeg er sliten og får vondt i bekkenet ved tunge løft/går mye. Også er jeg veldig hoven i bena etter jobb da. Anonymkode: 646b0...ec2
AnonymBruker Skrevet 10. november 2020 #2 Skrevet 10. november 2020 Du burde sykemelde deg 100% fra nå av. Jeg jobber også 100% som sykepleier på sykehjem. Kan være tøft nok for en ikke-gravid om det er travelt. Jeg har også vært gravid i jobb på både sykehjem og sykehus tidligere. Ble sykmeldt ca. to mnd. før termin begge ganger. De får ikke tilrettelagt så mye på sykehjem som du sier. Anonymkode: 2d165...2fb 3
AnonymBruker Skrevet 10. november 2020 #3 Skrevet 10. november 2020 Man sykemeldes når man ikke greier å jobbe mer. Man sykemeldes ikke for å ha et sprekt liv etter jobb. Det er helt vanlig som gravid å ligge pal på sofaen etter jobb, det har jeg gjort alle mine svangerskap - det er noe man må regne med for en kort periode under en unntakstilstand i livet. Har du plager som gjør det vanskelig å utføre jobben din, så blir du sykemeldt Anonymkode: c4a05...149 5
AnonymBruker Skrevet 10. november 2020 #4 Skrevet 10. november 2020 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Man sykemeldes når man ikke greier å jobbe mer. Man sykemeldes ikke for å ha et sprekt liv etter jobb. Det er helt vanlig som gravid å ligge pal på sofaen etter jobb, det har jeg gjort alle mine svangerskap - det er noe man må regne med for en kort periode under en unntakstilstand i livet. Har du plager som gjør det vanskelig å utføre jobben din, så blir du sykemeldt Anonymkode: c4a05...149 Man må kjenne på plagene selv. Man er mer utsatt for belastningsskader som gravid vil jeg tro. Anonymkode: 2d165...2fb 1
AnonymBruker Skrevet 10. november 2020 #5 Skrevet 10. november 2020 Synes synd på gravide på sengeposter. Det er ganske heavy å jobbe de vaktene (ofte). På sengepostene har vi mye fysisk tungt arbeid. Tøft psykisk også med terminale beboere og mors. Anonymkode: 2d165...2fb
AnonymBruker Skrevet 10. november 2020 #6 Skrevet 10. november 2020 Klart du skal fungere litt på hjemmefronten også, jobb er ikke hele livet. Du har vært flink som jobber 100% så lenge. Synes det hørres fornuftig ut å øke sykemeldingen med mer vertfall.. om ikke 100% så gjerne 80%. Det er forskjell på å ha et sprekt liv og såvidt orke å komme seg på do eller sette seg opp.. Får være måte på. Du ska fungere etter fødsel også. Hvis det er lettere så se heller på det sånn at de andre ansatte får inn en person som fungerer 100% i bytte mot deg som gjerne ikke fungere 100% akkuratt nå. Anonymkode: 9e320...986 7
AnonymBruker Skrevet 11. november 2020 #7 Skrevet 11. november 2020 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er gravid i uke 32 og jobber som sykepleier på tung sykehjemsavd. Har vært sykemeldt 50% (fra 100% stilling) i ca 10 uker nå, jobbet 100% frem til det. Har de siste ukene fått litt tilrettelegging, men ikke optimalt. Er med i stell daglig, men blir skånet fra å ha for mange tunge stell daglig. Har aldri vært gravid før, så har kjent på de de siste ukene at det faktisk ikke er en spøk å være gravid. De dagene jeg jobber så ligger jeg pal på sofaen etter jobb. Noen dager (hvis det har vært travelt) har jeg så vondt i bekkenet at jeg ligger på sofaen og ikke klarer stort mer en å gå på do og spise. Jobben klarer ikke tilrettelegge så mye mer en de gjør nå, og jeg kjenner at jeg gruer meg til hver vakt fordi det er forferdelig hvis det blir travelt. Er det en rolig vakt så er det helt ok å være på jobb. Hvor lenge er "vanlig" å klare å jobbe i slike jobber før det blir for tungt i graviditeten? Er det "tidlig" å be om 100% sykemelding allerde 2 mnd før fødsel? Har ingen andre plager en at jeg er sliten og får vondt i bekkenet ved tunge løft/går mye. Også er jeg veldig hoven i bena etter jobb da. Anonymkode: 646b0...ec2 Jeg ble sykemeldt uke 32 med første på grunn av høyt blodtrykk, jobber på travel sengepost. Er nå gravid med andre og har lært mye fra sist gang med å sette meg selv og egen helse foran jobb. Man får ingenting igjen for å holde ut utover belastningsskader og mer plager i svangerskapet. Arbeidsmiljøloven sier at du skal føle deg like frisk når du går hjem fra jobb som når du kom. Arbeidsgiver skal tilrettelegge deretter. 100% sykemelding høres helt fair ut for din situasjon. Anonymkode: ea504...070 3
AnonymBruker Skrevet 11. november 2020 #8 Skrevet 11. november 2020 Det er nok like forskjellige svar på hvor lenge det er vanlig å holde ut i jobb som gravid, som det finnes forskjellige svangerskap. Du må tenke på deg selv, for det er det ingen andre som gjør. Ingen takker deg for det du holder ut utover vanlig belastning. Selv hold jeg ut i 100% jobb uten særlig tilrettelegging på tung sengepost på sykehuset til og med uke 33. Jeg har også lært mye som jeg kommer til å ta med meg inn i neste svangerskap. Jeg skal IKKE være flink pike og presse meg til jeg ikke klarer å gå lenger. Lederne driver rovdrift på ansatte, peiser på med ekstra oppgaver og mindre bemanning. Man stiller opp uten spørsmål, men de stiller seg aldri bak deg når det kommer til å gjengjelde. Gi litt mer faen, tenk på deg selv, drit i hva andre moralister som ikke jobber i bransjen skulle si med pekefingeren sin. De skulle bare visst! Hvis du har store plager og samler hver eneste lille energireserve for å jobbe, så tar du en tur til legen og ber om å få kaste inn håndkle. Anonymkode: a0e4d...d3e 3
19anonym96 Skrevet 11. november 2020 #9 Skrevet 11. november 2020 Jeg jobbet til permisjonene startet (3 uker før termin) jobbet da 100% på langtidsavdeling og en skjermet avdeling. Enkelte dager var tyngre enn andre, men de prøvde og tilrettelegge så godt det lot seg gjøre Jeg har og venninner som ikke hdde mulighet til og jobbe pga forskjellige plager undergraviditeten. Også har jeg de som rett og slett ikke orket og jobbe... Vi er alle forskjellige, men kjenner seg selv best!
AnonymBruker Skrevet 11. november 2020 #10 Skrevet 11. november 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg ble sykemeldt uke 32 med første på grunn av høyt blodtrykk, jobber på travel sengepost. Er nå gravid med andre og har lært mye fra sist gang med å sette meg selv og egen helse foran jobb. Man får ingenting igjen for å holde ut utover belastningsskader og mer plager i svangerskapet. Arbeidsmiljøloven sier at du skal føle deg like frisk når du går hjem fra jobb som når du kom. Arbeidsgiver skal tilrettelegge deretter. 100% sykemelding høres helt fair ut for din situasjon. Anonymkode: ea504...070 Hvor står det i arbeidsmiljøloven? Aldri hørt om. Er helt normalt man er utslitt etter jobb og i såfall mer utslitt enn får man dro på jobb. Anonymkode: 4b71c...539 1
AnonymBruker Skrevet 11. november 2020 #11 Skrevet 11. november 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvor står det i arbeidsmiljøloven? Aldri hørt om. Er helt normalt man er utslitt etter jobb og i såfall mer utslitt enn får man dro på jobb. Anonymkode: 4b71c...539 Beklager, var ikke direkte fra arbeidsmiljøloven slik jeg husket, men med det arbeidstilsynet innleder deres sider om "Tilrettelegging" med er selvfølgelig tatt ut i fra arbeidsmiljøloven på et generelt grunnlag. "Tilrettelegging Arbeidsgiver skal organisere arbeidet og legge til rette slik at arbeidstakere kan være i jobb og være like friske når de går hjem fra arbeidet som da de kom." https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/tilrettelegging/ Anonymkode: ea504...070 2
MVN90 Skrevet 11. november 2020 #12 Skrevet 11. november 2020 Det er veldig individuelt tror jeg. Sist jobbet jeg 100% fram til permisjon på sykehjem med mange tunge løft uten tilrettelegging eller plager. Nå er jeg gravid igjen men kun 21 uker på vei. Jobber enn så lenge som normalt, men det er ikke sikkert kroppen holder hele veien nå 🤷♀️ det får tiden vise, men målet og håper mitt er å jobbe fullt hele veien denne gangen også. De fleste jeg kjenner har enten fått delvis sykemelding eller full sykemelding de siste 2-3 mnd så jeg synes du skal ha en samtale med legen din, det er som flere har skrevet INGEN som takker deg for å pushe deg til du ligger rett ut ...
AnonymBruker Skrevet 11. november 2020 #13 Skrevet 11. november 2020 Bare husk at det å holde seg i aktivitet - som man ofte gjør som spl er mer helsefremmende for en gravid enn å bli veldig passiv. Anonymkode: c3a2e...34a 1
AnonymBruker Skrevet 12. november 2020 #14 Skrevet 12. november 2020 Dette er virkelig min hjertesak. Jeg er operasjonssykepleier og like langt på vei som deg. Jeg har store problemer med å forstå hvorfor noen (til og med kvinner!) mener gravide skal presse seg så hardt at det eneste de skal orke er å jobbe. For min del har jeg bekkenplager, smertefulle åreknuter i beina og lavt blodtrykk, noe som gjør det ekstremt krevende å nesten ikke ha muligheten til å legge meg ned/ha beina høyt i løpet av en dag, jobber derfor kortere og færre vakter. Jeg har NULL dårlig samvittighet for å være 70 % sykemeldt, og jeg har NULL dårlig samvittighet for at jeg på fridagene mine orker å trene styrkeøvelsene som fysioterapeuten min har lært meg eller ta en tur i svømmehallen som er den eneste cardio-treningen som fungerer for meg nå. Dersom jeg hadde jobbet mer hadde jeg hatt mye verre smerter både fordi jeg står i uheldige stillinger i løpet av en dag, og fordi jeg ikke hadde orket å trene, noe som forenkler graviditet og fødsel, og er svært sunt for mor og barn. Fysioterapeuten min presiserer ofte at det er svært fornuftig å være sykemeldt/delvis sykemeldt fra en så fysisk krevende jobb når man har bekkenplager, dette for å unngå at plagene skal vedvare lenge etter fødsel. Jeg syns det er utrolig krevende å være gravid, og er takknemlig for velferdsstaten som hjelper meg å kunne ha en så sunn graviditet som mulig, slik at sannsynligheten for en lettere fødsel og barseltid blir større. Anonymkode: 7d3c4...2f3 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå