Drizzt Skrevet 10. november 2020 #1 Skrevet 10. november 2020 En venninne fra Bærum tipset meg om denne artikkelen. Det krever abonnement, men jeg leser kun tittelen og det holder. https://www.budstikka.no/koronavirus/oslo-folk-drar-til-baerum-for-a-trene-joggetur-ikke-det-samme/612094!/ Oslo folka må skjerpe seg og forbli hjemme. Joggetur var bra nok i mars og april, det er bra nok også nå. Det er hårreisende at folk ikke tar ansvar med tanke på at Oslo er landet koronaepisenter i lang tid nå. Men så skjønner jeg ikke hvorfor Bærum ikke stengte treningssentrene også? Det er jo risiko å være nabokommune til Oslo og innleggelsene i Bærum har økt veldig mye i det siste. 11
solmåneogstjerner Skrevet 10. november 2020 #2 Skrevet 10. november 2020 Enig. Og kommunegrensen mellom oslo og bærum går jo rett gjennom det som egentlig er en sammenhengende by. Og treningssentre kan man fint klare seg uten. Med litt kreativitet kan man trene minst like godt hjemme og i naturen. Uten å kjøpe apparater. Trenger ikke å begrense seg til bare jogging bare fordi senteret er stengt. 9
SunnivaOslo Skrevet 10. november 2020 #3 Skrevet 10. november 2020 Merkelig, på Dagbladet står det at sentrene holder åpne i Asker og Bærum og at det KAN friste Oslo folk til å reise dit, ikke at det allerede er horder av Osloboere der. Men enig i at Asker og Bærum er helt idiotiske som ikke stenger ned på samme måte. 2
J.E Skrevet 10. november 2020 #4 Skrevet 10. november 2020 1 minutt siden, Drizzt skrev: En venninne fra Bærum tipset meg om denne artikkelen. Det krever abonnement, men jeg leser kun tittelen og det holder. https://www.budstikka.no/koronavirus/oslo-folk-drar-til-baerum-for-a-trene-joggetur-ikke-det-samme/612094!/ Oslo folka må skjerpe seg og forbli hjemme. Joggetur var bra nok i mars og april, det er bra nok også nå. Det er hårreisende at folk ikke tar ansvar med tanke på at Oslo er landet koronaepisenter i lang tid nå. Men så skjønner jeg ikke hvorfor Bærum ikke stengte treningssentrene også? Det er jo risiko å være nabokommune til Oslo og innleggelsene i Bærum har økt veldig mye i det siste. Det tenkte jeg meg at skulle skje. Tidlig i sommer dro jo folk til Nesodden for og drikke. Det er helt sykt at nabokommuner til Oslo ikke har de samme reglene. Og som du skriver, Bærum har allerede mange innleggelser... 7
Drizzt Skrevet 10. november 2020 Forfatter #5 Skrevet 10. november 2020 Ja, jeg skjønner ikke hvorfor Asker og Bærum holder treningssentrene åpne. Hordene er tydeligvis på SATS Bekkestua allerede. Det er der bildene og informasjonen i artikkelen er fra iallefall. At man står i kø utenfor senteret hvor andre ferdes og uten noe spesielt avstand er heller ikke så lurt. 6
solmåneogstjerner Skrevet 10. november 2020 #6 Skrevet 10. november 2020 Oslo, Bærum, Asker, Lørenskog osv burde ha samme regler. Det er i praksis EN by. Burde egentlig vært sammenslåtte kommuner. 4
Drizzt Skrevet 10. november 2020 Forfatter #7 Skrevet 10. november 2020 Jøss, ja ... Fra samme artikkel. 6
solmåneogstjerner Skrevet 10. november 2020 #8 Skrevet 10. november 2020 Akkurat nå, Drizzt skrev: Jøss, ja ... Fra samme artikkel. Folk altså!!! 7
Pipaluk Skrevet 10. november 2020 #9 Skrevet 10. november 2020 Har pleid å svømme her, da det ikke er åpne bad i Oslo. Så da er jeg uønsket i Bærum:( Gjester og ansatte må sørge for å holde minimum 2 meters avstand ved besøk. Dette innebærer begrenset innslipp, for å begrense nærkontakt i garderober og dusjer. Badstuene stenges inntil videre. Maks antall gjester i svømmehallene er nå 50, utenom egne kohorter som skoleklasser og treningsgrupper. Tometersregelen gjelder også for disse gruppene. Organisert trening for voksne er nå ikke tillatt. Dette innebærer blant annet at vannterapi er avlyst inntil videre. Vi oppfordrer gjester fra Oslo og omegn til å holde seg hjemme, da vi ikke ønsker å bidra til økt smittespredning. Hundsund Bad håper at alle våre gjester bidrar til å overholde de nye reglene. Mer info finner du her: https://www.baerum.kommune.no/korona/rad-og-regler/ 1
solmåneogstjerner Skrevet 10. november 2020 #10 Skrevet 10. november 2020 De klarer ikke å samarbeide på fornuftig vis. For sammenligning, så leste jeg at Skien, Porsgrunn, Bamble og Siljan samarbeider om felles regler. Fordi det er viktig at det er likt. Der er det også slik at disse kommunene egentlig er en sammenhengende by. Fornuftig. Det kan Osloområdet lære noe av. (Det skal sies at Grenlandskommunene ikke er supergode på å samarbeide om alle andre ting, men når det gjelder corona så klarer de det. ) 9
Anonymus1986 Skrevet 10. november 2020 #11 Skrevet 10. november 2020 Merkelig, trodde Bærum hadde visjon om null smitte? 3
Drizzt Skrevet 10. november 2020 Forfatter #12 Skrevet 10. november 2020 (endret) 23 minutter siden, Anonymus1986 skrev: Merkelig, trodde Bærum hadde visjon om null smitte? Det er økt smitte i Bærum, leser nå jeg. Mange flere innlagte på sykehuset enn før. Skjønner ikke lokalpolitikerne der at å være nabokommune til Oslo er oppskrift på overført smitte derfra? Det holder ikke at folk har hjemmekontor når Oslo folk reiser til Bærum på kafeer og treningssentre. Vet ikke om jeg husker riktig, man var ikke Bærum blant de første kommunene i landet som ble rammet i mars/april? Har de ikke lært? Jeg mener at alle nabokommuner til Oslo og kanskje til og med deres nabokommuner videre utover Oslo burde hatt samme regler fordi smitten fra Oslo forblir ikke bare i Oslo. Egentlig er jeg såpass radikal at jeg er for at Oslo isoleres fra resten av landet så lenge de ikke har kontroll over smitten der. Endret 10. november 2020 av Drizzt 4
Lomvi Skrevet 10. november 2020 #13 Skrevet 10. november 2020 Fra Budstikka: Oslo-folk drar til Bærum for å trene: – Joggetur ikke det samme Denne trioen måtte stå lenge i kø for å komme inn på Sats på Bekkestua. Fra venstre: Petter Bruusgaard, Christoffer Wandem og Aleksander Knudsen. FOTO: EVA GROVEN Petter Bruusgaard (16) er avhengig av å gå på treningssenter. Han var en av mange som skapte kø på Sats på Bekkestua tirsdag kveld. Oslo-kø. Mette Sjølie 10. november 2020, kl 19:11 – Hvorfor jeg ikke heller tar en joggetur? Fordi det ikke er det samme som å trene på et treningssenter. For meg er det i hvert fall ikke et alternativ. Odd (85) jubler for åpne treningssentre: – Det handler om alminnelig velvære Petter Bruusgaard står i køen utenfor Sats på Bekkestua. Han er ikke alene. Køen strekker seg helt ut til inngangen fra parkeringskjelleren. Mange av dem er fra Oslo, der treningssentrene nå er stengt. I Bærum valgte politikerne mandag kveld at de kunne være åpne. – Det synes jeg er bra. Sats har selv sagt at det ikke har vært noe smitte på deres sentre, så jeg føler meg trygg her, sier Petter. – Og du følger smittevernreglene slik at du også er trygg for andre som trener her? – Selvfølgelig. Hvis jeg ikke hadde følt at det hadde vært trygt, så hadde jeg ikke trent her, svarer Petter. Ved 17.00-tiden tirsdag var det lang kø på Sats på Bekkestua. Mange hadde krysset grensen fra Oslo, der treningssentrene er stengt, FOTO: EVA GROVEN Imot stenging 16-åringen fra Oslo mener det var unødvendig å stenge treningssentrene i Oslo. Særlig fordi en del av argumentasjonen er at man ønsker minst mulig bruk av kollektivtrafikk. – Men det som skjer er at jeg nå bruker kollektiv hit til Bekkestua, mens jeg kunne ha gått til Ullevål, påpeker Petter Bruusgaard. I motsetning til Oslo-gutten Petter, er treningssenteret på Bekkestua Aleksander Knudsens sitt faste senter. 18-åringen føler ikke at han gjør noe «galt» ved å trene på et senter, til tross for at blant annet Bærums kommuneoverlege mener treningssentre har særlig høy fare for smittespredning av covid-19. – Så lenge treningssentrene holder åpent og det ikke er påvist noe smitte her, føler jeg det er helt innenfor å dra hit, mener Aleksander Knudsen. Trening med for mye mening – Naturlig forflytning Christoffer Wandem (20) fra Frogner i Oslo deler oppfatningen til de to andre han står i køen med. – Smitten er lav på treningssentre. Jeg føler at all trening foregår i trygge former. Jeg synes det er helt riktig at sentrene i Bærum holder åpent, det burde de være i Oslo også, sier Wandem. Han mener det er helt naturlig at mange Sats-medlemmer nå «valfarter» over bygrensen til Bærum. – Det blir jo sånn når avstanden er så liten. Sats: Null smittespredning Etter at køen utenfor Sats på Bekkestua begynte å hope seg opp tirsdag ettermiddag, fikk de ansatte mer enn nok å gjøre. Flere av deres treningsivrige medlemmer hadde ikke munnbind, noe de fikk beskjed om å skaffe seg. Hvilke andre virkemidler treningssenteret vil ta i bruk på grunn av den store pågangen, ville ingen av de ansatte uttale seg om. Regionsjefen i kjeden uttalte seg tidligere på dagen og sa da dette: – Vi har hatt fire millioner besøkende, og det er ikke påvist smitte fra et medlem til et annet, sa Niklas Ursin. –Henger ikke på greip Budstikka har i løpet av dagen fått mange henvendelser om fulle treningssentre, spesielt de som ligger nærmest Oslo. Mange er sterkt kritiske til at Bærum kommune ikke fulgte hovedstaden og stengte treningssentrene. – Jeg snakket men en nabo som bare gikk hjem fordi treningssenteret var fullt av folk fra Oslo, sier Fornebu-beboer Øystein Nordtorp (66). Han reagerer sterkt på det han mener er en ulogisk i beslutning. – Det henger ikke på greip at jeg og mine andre ni old boys-venner ikke kan spille ishockey i en ishall der det er ti meter opp til taket, men at det er helt greit at det folk stimer sammen på et treningssenter med mye lavere takhøyde. 8
J.E Skrevet 10. november 2020 #14 Skrevet 10. november 2020 20 minutter siden, Drizzt skrev: Det er økt smitte i Bærum, leser nå jeg. Mange flere innlagte på sykehuset enn før. Skjønner ikke lokalpolitikerne der at å være nabokommune til Oslo er oppskrift på overført smitte derfra? Det holder ikke at folk har hjemmekontor når Oslo folk reiser til Bærum på kafeer og treningssentre. Vet ikke om jeg husker riktig, man var ikke Bærum blant de første kommunene i landet som ble rammet i mars/april? Har de ikke lært? Jeg mener at alle nabokommuner til Oslo og kanskje til og med deres nabokommuner videre utover Oslo burde hatt samme regler fordi smitten fra Oslo forblir ikke bare i Oslo. Egentlig er jeg såpass radikal at jeg er for at Oslo isoleres fra resten av landet så lenge de ikke har kontroll over smitten der. Ja det stemmer det. Det var Bærum som fikk mange av de første tilfellene av Corona i Norge. Virker som Bærum vil ha lite tiltak men samtidig forventer samme effekt... Jeg er ganske enig med deg her. Oslo må ha enda flere tiltak og det samme med alle nabokommuner. Jeg tror Oslo og Viken etter hvert vil spre seg til en bølge over hele Østlandet som med tiden vil ødelegge for hele Norge. Smitten i Oslo må ned og da må selv Bærum tåle og hjelpe til. Bærum er tross alt bare en bitteliten svipptur unna Oslo. 5
NorthernLight Skrevet 10. november 2020 #15 Skrevet 10. november 2020 (endret) Latterlig.. håper staten griper inn og stenger treningssentre i Asker og Bærum. Utrolig dårlig dømmekraft av kommunen. Endret 10. november 2020 av NorthernLight 4
J.E Skrevet 10. november 2020 #16 Skrevet 10. november 2020 5 minutter siden, NorthernLight skrev: Latterlig.. håper staten griper inn og stenger treningssentre i Asker og Bærum. Utrolig dårlig dømmekraft av kommunen. Latterlig ja!!! Og ordføreren står frem og synes køene bare er fint. Sunnhetstegn. Ja vel. Håper det er sunnhetstegn når Bærum sykehuset blir fullt da. 4
NorthernLight Skrevet 10. november 2020 #17 Skrevet 10. november 2020 8 minutter siden, J.E skrev: Latterlig ja!!! Og ordføreren står frem og synes køene bare er fint. Sunnhetstegn. Ja vel. Håper det er sunnhetstegn når Bærum sykehuset blir fullt da. Spesielt når Kommuneoverlegen og Helsedirektoratet anbefalte stenging. 3
Gjest Villfisker Skrevet 10. november 2020 #18 Skrevet 10. november 2020 1 time siden, Drizzt skrev: Jøss, ja ... Fra samme artikkel. Dette ser jo totalt idiotisk ut. Glad jeg trener hjemme, og aldri skal kaste bort hverken tid eller penger på senter igjen.
J.E Skrevet 10. november 2020 #19 Skrevet 10. november 2020 Akkurat nå, NorthernLight skrev: Spesielt når Kommuneoverlegen og Helsedirektoratet anbefalte stenging. Ja helt klart. Det blir for dumt og gå imot Helsedirektoratet. 1
Kågebruker Skrevet 10. november 2020 #20 Skrevet 10. november 2020 Ja sånn går det når Bærum kjører sin egen greie. 3
Anbefalte innlegg