Cambria Skrevet 10. november 2020 #1 Skrevet 10. november 2020 Hei Jeg og samboeren kjøpte oss hus tidligere i år. Vi har endelig fått peis og gleda oss til peiskos. Vi sliter mye med at det blir luktende bål i huset når vi fyrer i peisen. Vi ser ikke at det siver ut røyk noe sted. Når feieren var her mente han at det var flere år siden peisen var fyrt i, for pipa var veldig ren. Vi har nå fyrt flere ganger, og det er ikke hver gang vi har opplevd det. Vi lurer litt på om det kan være pga veden som brukes? Vi legger også på mer ved underveis, kan det være dette som gir bållukta? Det ødelegger mye av gleden med peis, og jeg blir redd for at det skal være brannfarlig eller helsefarlig. Vi aner ikke om peisen er gammel, men jeg tror det. Er en Jøtul-ovn om det har noe å si.
AnonymBruker Skrevet 10. november 2020 #2 Skrevet 10. november 2020 Rå ved? Er det åpen peis? Eller peisinnsats? Anonymkode: 40acc...997 1
AnonymBruker Skrevet 10. november 2020 #3 Skrevet 10. november 2020 Peis eller ovn? Hvis ovn, hvordan er trekken stilt inn? Det kan helt klart være veden, og det er enklest og billigst å prøve det, etter du ev. stiller om trekken (åpner for mer trekk). Pass på at dere får kjøpt god og tørr ved, det har veldig mye å si. Anonymkode: 8ed57...169 2
solmåneogstjerner Skrevet 10. november 2020 #4 Skrevet 10. november 2020 Litt bållukt blir det vel uansett. Men er veden ordentlig tørr? Og fyrer dere med ordentlig trekk? 1
Cambria Skrevet 10. november 2020 Forfatter #5 Skrevet 10. november 2020 Det er godt med trekk. Alltid lett å tenne opp i peisen. Jeg er usikker på veden, for vi har fyrt en del med gammel ved som vi har fått av svigers. De påstår den er tørr, men da lurer jeg på om vi skal prøve å unngå den veden en stund å se om det hjelper. Har bjørkeved som jeg vet er tørr og fin også. Det er ikke åpen peis.
AnonymBruker Skrevet 10. november 2020 #6 Skrevet 10. november 2020 En Jøtulovn er bra, men hvordan er selve pipeløpet? Kan det være at det blåser ned i pipa slik at lukten driver inn i boligen? Ellers har kvaliteten på veden en del å si(rå eller tørr). Anonymkode: 4d83b...132 2
AnonymBruker Skrevet 10. november 2020 #7 Skrevet 10. november 2020 Den veden dere har fått av svigers kan få ligge inne en stund og tørke før dere prøver å fyre med den. Viktig å gjøre hvis den er gammel. Anonymkode: 4d83b...132
Leo Skrevet 10. november 2020 #8 Skrevet 10. november 2020 Det du beskriver er ganske normalt, men her kan du finne noen tips om hva det kan skyldes og hvordan unngå det. Hvis det ikke skjer hver gang er det neppe veden.
AnonymBruker Skrevet 10. november 2020 #9 Skrevet 10. november 2020 3 minutter siden, Cambria skrev: Det er godt med trekk. Alltid lett å tenne opp i peisen. Jeg er usikker på veden, for vi har fyrt en del med gammel ved som vi har fått av svigers. De påstår den er tørr, men da lurer jeg på om vi skal prøve å unngå den veden en stund å se om det hjelper. Har bjørkeved som jeg vet er tørr og fin også. Det er ikke åpen peis. Dere kan prøve med såpetesten på veden dere har fått av svigers. Smør litt oppvaskmiddel på den ene siden, så blåser dere i andre enden. Blir det skum i den enden det er oppvaskmiddel så er veden tørr. Anonymkode: 40acc...997
Cambria Skrevet 10. november 2020 Forfatter #10 Skrevet 10. november 2020 1 minutt siden, Leo skrev: Det du beskriver er ganske normalt, men her kan du finne noen tips om hva det kan skyldes og hvordan unngå det. Hvis det ikke skjer hver gang er det neppe veden. Det er vanskelig å huske om vi har fyrt med den gamle veden alle gangene det har skjedd. Jeg mistenker litt at det kan være den, men vi har brukt å blande litt av hva vi fyrer med. Skal prøve nå å sjekke ut å fyre med bare den nye veden. Godt å høre at det er normalt, for har stressa en del med tanken om at det kanskje er brannfarlig.
Cambria Skrevet 10. november 2020 Forfatter #11 Skrevet 10. november 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Dere kan prøve med såpetesten på veden dere har fått av svigers. Smør litt oppvaskmiddel på den ene siden, så blåser dere i andre enden. Blir det skum i den enden det er oppvaskmiddel så er veden tørr. Anonymkode: 40acc...997 Hvordan oppvaskmiddel? Det jeg har i oppvaskmaskinen eller zalo? Takk for tips!
Cambria Skrevet 10. november 2020 Forfatter #12 Skrevet 10. november 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: En Jøtulovn er bra, men hvordan er selve pipeløpet? Kan det være at det blåser ned i pipa slik at lukten driver inn i boligen? Ellers har kvaliteten på veden en del å si(rå eller tørr). Anonymkode: 4d83b...132 Jeg aner ikke hvordan jeg skal vite om det kan blåse rett ned fra pipeløpet eller ikke, så der kan jeg ikke gi noen gode svar. 🤷♀️
AnonymBruker Skrevet 10. november 2020 #13 Skrevet 10. november 2020 1 minutt siden, Cambria skrev: Hvordan oppvaskmiddel? Det jeg har i oppvaskmaskinen eller zalo? Takk for tips! Zalo er fint! Anonymkode: 40acc...997 1
Leo Skrevet 10. november 2020 #14 Skrevet 10. november 2020 6 minutter siden, Cambria skrev: Det er vanskelig å huske om vi har fyrt med den gamle veden alle gangene det har skjedd. Jeg mistenker litt at det kan være den, men vi har brukt å blande litt av hva vi fyrer med. Skal prøve nå å sjekke ut å fyre med bare den nye veden. Godt å høre at det er normalt, for har stressa en del med tanken om at det kanskje er brannfarlig. Hvis det er lenge siden det er fyrt noe særlig så kan det også være at pipa rett og slett er fuktig. Når det da også er rå og tung lufte ute hender det at det kan lukte litt når du begynner å fyre, men det er ikke farlig verken på den ene eller andre måten så lenge det luftes godt og ikke vedvarer. Hvis det oser skikkelig og virkelig lukter så blir det noe annet, men jeg antar at det ikke er det som er tilfelle. Litt lukt kan du også kjenne hvis du åpner ovnsdøren og det ikke er skikkelig trekk akkurat da. 1
Cambria Skrevet 10. november 2020 Forfatter #15 Skrevet 10. november 2020 Det hjalp veldig å gå en tur ut av huset og sette på varmepumpa. Så vet ikke om det var å få annen lukt i nesa som hjalp eller varmepumpa, men godt at det ga seg å stinke bål uanset. Nå lukter det bare sånn godt som det skal lukte av å fyre i peis. Vi tester ut såperesten på den gamle veden og fyrer en periode med bare den nye. Tusen takk for alle tips og råd! 🙂
AnonymBruker Skrevet 10. november 2020 #16 Skrevet 10. november 2020 Vedfyring er faktisk ganske helsefarlig pga dette. Noe av røyken går feil vei, og du ender opp med å få masse pm2.5 og CO inn i boligen. Litt det samme som sigarett-røyking. Anonymkode: a8ccb...8ad
AnonymBruker Skrevet 10. november 2020 #17 Skrevet 10. november 2020 Åpne vinduet litt når det lukter så skal du se trekken går rett vei. Anonymkode: adb05...f01
Elskermandager Skrevet 10. november 2020 #18 Skrevet 10. november 2020 Hos meg kommer bållukten av at røyken siger ned etter den kommer opp av skorsteinen, og kommer inn ventilene på vinduene f.eks 1
AnonymBruker Skrevet 11. november 2020 #19 Skrevet 11. november 2020 Har dere sjekket at spjeldet i pipa er skikkelig åpent da? Hvis spjeldet er lukket eller delvis lukket så vil det ryke inn når dere fyrer opp i ovnen/peisen og det lukter bål. Anonymkode: 9d888...0d1 2
Joh_mar Skrevet 11. desember 2020 #20 Skrevet 11. desember 2020 Vi har samme problemet. Har en enebolig fra 1967 med åpen peis i kjellerstua. Veden her er blandingsved og knusk tørr og fin. Merker det spesielt når det er nedbør ute. Kan det være noe med pipehatten?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå