AnonymBruker Skrevet 10. november 2020 #1 Skrevet 10. november 2020 Hei Jeg er gravid og jobber i bhg. Der jeg jobber er vi 5 voksne på 29 barn i alderen 3-5 år. Veldig hektiske dager, alle dager. Jeg begynner å bli veldig sliten av å være gravid på jobb, og er bare 15 uker på vei. Det er som sagt bare 5 ansatte i vår bhg og i perioder er vi underbemannet hvis feks sykdom blandt de ansatte. Hva kan arbeidsgiver gjøre for å tilrettelegge mer for meg som er gravid? Føler ingenting er gjort til nå, og vurderer å prøve å søke om svangerskapspenger Det er ett enormt press på jobb, stress, støy osv. Anonymkode: 6dc91...de1
AnonymBruker Skrevet 10. november 2020 #2 Skrevet 10. november 2020 Jeg mener å ha lest ganske tydelig at man ikke kan søke svangerskapspenger med mindre det er fare for livet til barnet i magen (f. Eks vold, kjemikalier o.l). Sykemelding kan man derimot få dersom det går ut over egen helse, som det jo gjør i ditt tilfelle. Men man må jo være syk eller plager som forhindrer en fra å jobbe. Tror ikke det å være sliten er god nok grunn dessverre 😬 det var slitsomt å jobbe 100% på medisinsk avd på sykehuset med bekkenløsning, kvalme, halsbrann, bronkitt og ødemer. Men jeg fikk jo bare sykemelding når bekkenet gjorde slik at jeg ikke kunne gå lenger. Det er beintøft for mange å gå gravid, særlig med en underbemannet og krevende jobb slik som vi har. Men det er en kort del av livet, og man er såklart ekstra sliten og trøtt i første del av svangerskapet, og det er tungt og belastende i siste del. Har nok litt større forståelse for de som kaster inn håndkleet på slutten. Når det gjelder tilrettelegging så må du jo bare prøve og ha en god dialog med lederen. Du sier ingenting er gjort til nå? Hva har dere blitt enige om isåfall, da det må være lagt frem fra deg et behov om tilrettelegging, hvis du forventer at det skal ha blitt tilrettelagt for deg? Anonymkode: 953e2...eed 9
AnonymBruker Skrevet 10. november 2020 #3 Skrevet 10. november 2020 Hvis plagene dine går utover helsen din bør du prate med legen din. En gradert sykemelding kan f eks fordeles på 5 dager slik at du jobber kortere dager og dermed får mindre belastning. Dette kan legen skrive noe om i sykemeldingen. En 20% sykemeld fordelt på 5 dager kan forebygge mye og å greie å holde 80% jobb gjennom et svangerskap i barnehage er slett ikke dårlig! Anonymkode: e2d2d...b77 3
AnonymBruker Skrevet 10. november 2020 #4 Skrevet 10. november 2020 Som hun over skriver så er svangerskapspenger for dem som har en jobb som er farlig for fosteret. Men du skal ha en ganske streng lege for ikke å få gradert sykemelding hvis jobben sliter deg ut. Jeg er gravid i uke 14 og har vært de siste 4 ukene vært 50% sykemeldt pga sliten og trøtt, begynt å arbeide 70% denne uken. Snakk med legen din så tar hen en vurdering på hva som er best for deg. Anonymkode: f2211...f0b 2
AnonymBruker Skrevet 10. november 2020 #5 Skrevet 10. november 2020 Sykemelding er ikke problem for meg å få. Men slik jeg ser det allerede nå, så vil jeg ikke være kapabel til å jobbe fullt i bhg slik ting er nå der. Så da er spørsmålet, skal jeg sykemelde meg fullt ut? Eller satse på å legge frem ting som må gjøres for å få tilrettelagt på jobb? Men igjen, hva kan egentlig tilrettelegges i en bhg? Av erfaring har det aldri før vært tilrettelagt hos oss når noen har vært gravid og dem har tidlig enten blitt sykemeldt eller gått ut i svangerskapspenger. Det skal sies at jeg har flere SA bak meg og legen trodde det kunne ha med stress å gjøre når han hørte om situasjonen vår på jobben. Derfor er jeg nå veldig redd for å miste. Anonymkode: 6dc91...de1
Livli Skrevet 10. november 2020 #6 Skrevet 10. november 2020 Jobber du på små- eller storbarnsavd? Hva er det mest slitsomme i løpet av dagen? Hvor trenger du avlastning? Hvis du ikke har noen spesifikke plager, men er «bare» sliten, så vil det jo feks være at du får ta noen ekstra små pauser ila dagen.
AnonymBruker Skrevet 10. november 2020 #7 Skrevet 10. november 2020 Jeg jobber i barnehage på storbarn sa deling og ble satt på svangerskapspenger pga arbgiver ikke kunne tilrettelegge. Gikk først ned i 50% og kortere dager og over på 100% svangerskapspenger da jeg hadde hadde en liten blødning og mye sterke kynnerenåtte uker før fødselspermisjon. Jeg gikk 50/50 til lege/jordmor under svangerskapsoppfølging, og det var jordmor som avgjorde at jeg skulle på svangerskapspenger da jeg var arbeidsfør, men hadde behov for noe tilrettelegging for å stå fullt i jobb. Anonymkode: 3af64...4cc 1
AnonymBruker Skrevet 10. november 2020 #8 Skrevet 10. november 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg jobber i barnehage på storbarn sa deling og ble satt på svangerskapspenger pga arbgiver ikke kunne tilrettelegge. Gikk først ned i 50% og kortere dager og over på 100% svangerskapspenger da jeg hadde hadde en liten blødning og mye sterke kynnerenåtte uker før fødselspermisjon. Jeg gikk 50/50 til lege/jordmor under svangerskapsoppfølging, og det var jordmor som avgjorde at jeg skulle på svangerskapspenger da jeg var arbeidsfør, men hadde behov for noe tilrettelegging for å stå fullt i jobb. Anonymkode: 3af64...4cc Hvilke typer tilrettelegging var det du fremla som leder i bhg ikke kunne oppfylle? Anonymkode: 6dc91...de1 1
AnonymBruker Skrevet 10. november 2020 #9 Skrevet 10. november 2020 18 minutter siden, Livli skrev: Jobber du på små- eller storbarnsavd? Hva er det mest slitsomme i løpet av dagen? Hvor trenger du avlastning? Hvis du ikke har noen spesifikke plager, men er «bare» sliten, så vil det jo feks være at du får ta noen ekstra små pauser ila dagen. Hvis du leser inlegget så jobber jeg med barn i alderen 3-5 år. Det mest slitsomme er i kjernetiden da det er mest barn. Jeg er ikke "bare" sliten. Jeg har bekkenplager, kynnere og svimmel. Jeg svimte av på jobb en dag. Slik det er nå får jeg ikke pauser annet enn den halvtimen vi har midt på dagen. Anonymkode: 6dc91...de1
AnonymBruker Skrevet 10. november 2020 #10 Skrevet 10. november 2020 I vår barnehage blir det tilrettelagt med en ekstra pause eller to gjennom dagen. Som hvis du trenger et lite pusterom eller ekstra matpause. Ellers kan det være å slippe å hjelpe i gangen eller ved bleieskift. Gravide lager gjerne maten i stedet for å rydde etter den. Først ut i utetiden fremfor garderobe og først/sist inn, alt etter hva som er minst belastende. I perioder kan man settes til å bare jobbe mellomvakter eller senvakter dersom det er tungt å stå opp tidlig eller være alene på ettermiddagen. Mye som kan gjøres dersom arbeidsgiver og kollegaer samarbeider men det lar seg gjerne ikke gjøre dersom 3 av 6 på avdelingen trenger tilrettelegging 😅 Anonymkode: 348b0...5cb 1
AnonymBruker Skrevet 10. november 2020 #11 Skrevet 10. november 2020 Det er ikke du som sykemelder deg, det er legen som sykemelder deg. Ta kontakt med legen din. De har lang utdannelse for å vurdere nettopp slike tilfeller som ditt. Det kan godt være riktig med sykemelding i ditt tilfelle, men det er veldig usannsynlig å spontanabortere på grunn av stress når du er 15 uker på vei. Anonymkode: a8d7e...091 3
Livli Skrevet 10. november 2020 #12 Skrevet 10. november 2020 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis du leser inlegget så jobber jeg med barn i alderen 3-5 år. Det mest slitsomme er i kjernetiden da det er mest barn. Jeg er ikke "bare" sliten. Jeg har bekkenplager, kynnere og svimmel. Jeg svimte av på jobb en dag. Slik det er nå får jeg ikke pauser annet enn den halvtimen vi har midt på dagen. Anonymkode: 6dc91...de1 Tenkte bare å komme med vennlige svar til deg.. Enten så tar du det opp med sjefen din og hører hvordan din arbeidsplass kan tilrettelegge for deg, ellers så drar du til legen og får sykmelding pga plagene dine. Har du i det hele tatt sagt at du ønsker og trenger tilrettelegging for å stå i jobben? 2
AnonymBruker Skrevet 10. november 2020 #13 Skrevet 10. november 2020 Kan du prøve å jobbe hos småbarna i stedet? Litt roligere der er min erfaring.😄 Anonymkode: 3f87a...0a3
AnonymBruker Skrevet 10. november 2020 #14 Skrevet 10. november 2020 29 (!!!) barn?! Det kan umulig være forsvarlig praksis! 😮 Og ja, jeg kan kjenne meg igjen i den belastningen når det er underbemanning. Du kan jo se om du kan jobbe redusert da? Gå ned til f.eks 60 %. Anonymkode: 750e9...ded
AnonymBruker Skrevet 10. november 2020 #15 Skrevet 10. november 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: 29 (!!!) barn?! Det kan umulig være forsvarlig praksis! 😮 Og ja, jeg kan kjenne meg igjen i den belastningen når det er underbemanning. Du kan jo se om du kan jobbe redusert da? Gå ned til f.eks 60 %. Anonymkode: 750e9...ded 29 barn over 3 år på 5 voksne gir 5,8 barn pr voksen, det er mindre enn de fleste har. Anonymkode: 28835...c82 5
AnonymBruker Skrevet 10. november 2020 #16 Skrevet 10. november 2020 Det å bli sm gradert ville jeg sjekket opp med arbeidsgiver ift til. Noen arb.givere ønsker heller en slik sm enn en 100%, mens i noen jobber ser jeg for meg at det er enklere dersom du blir 100% sm for da kan de enklere få inn vikar. lytt til kroppen din og husk det kommer en tid når barnet er født og du skal ha overskudd til dette. lovverket for tilrettelegging for gravide burde vi som kvinner ha mye bedre oversikt over. Min tidligere fastlege - som var svært engasjert i dette - mente at lovverket var veldig strengt mtp tilrettelegging og skåning av gravide. Jeg tror også det er arb.givers plikt å være litt «på» mtp samtaler vedr om du trenger tilrettelegging etc. jeg er også gravid - riktignok mye kortere kommet enn deg men på min arb.plass jobber vi tett på mennesker og covid-19 hensyn blir omtrent gitt blaffen i. Kjenner dette provoserer meg og tenker å ta dette opp med min fastlege. Dersom vedkommende mener at dette ikke er forsvarlig så tenker jeg enten at fastlege får kontakte arbeidsiver eller så må det bli sykemelding Anonymkode: 7c973...3ac
AnonymBruker Skrevet 11. november 2020 #17 Skrevet 11. november 2020 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Kan du prøve å jobbe hos småbarna i stedet? Litt roligere der er min erfaring.😄 Anonymkode: 3f87a...0a3 Hvis jeg skulle jobbet med småbarna vil det innebære mye mer løfting. Og det går ihvertfall ikke Anonymkode: 6dc91...de1
AnonymBruker Skrevet 11. november 2020 #18 Skrevet 11. november 2020 14 minutter siden, AnonymBruker said: Hvis jeg skulle jobbet med småbarna vil det innebære mye mer løfting. Og det går ihvertfall ikke Anonymkode: 6dc91...de1 Hvilke tilretteleggingstiltak har du diskutert med leder/sjef så langt? Anonymkode: a8f3f...a87 1
AnonymBruker Skrevet 11. november 2020 #19 Skrevet 11. november 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hvilke tilretteleggingstiltak har du diskutert med leder/sjef så langt? Anonymkode: a8f3f...a87 Leder mener jeg skal komme med forslag til tilrettelegging så skulle hun se på det. Men jeg har faktisk ikke peiling på hva som kan tilrettelegges for at jeg skal ha en bedre arbeidsdag. Anonymkode: 6dc91...de1
AnonymBruker Skrevet 11. november 2020 #20 Skrevet 11. november 2020 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvis plagene dine går utover helsen din bør du prate med legen din. En gradert sykemelding kan f eks fordeles på 5 dager slik at du jobber kortere dager og dermed får mindre belastning. Dette kan legen skrive noe om i sykemeldingen. En 20% sykemeld fordelt på 5 dager kan forebygge mye og å greie å holde 80% jobb gjennom et svangerskap i barnehage er slett ikke dårlig! Anonymkode: e2d2d...b77 Nå kan en arbeidsgiver gå i mot det å jobbe kortere dager. Slik tilrettelegging går ofte bare der de slipper å leie inn folk da til resterende stilling. Spare penger er oftere viktigere enn den ansattes helse. Hilsen en som ikke kommer seg tilbake på jobbpga arbeidsgiver nekter for at de kan tilrettelegge med kortere dager ( Anonymkode: 9e710...d90
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå