J.E Skrevet 10. november 2020 #1 Skrevet 10. november 2020 Nå har det blitt like ille i Italia som det var i mars. Det er 28000 innlagte på sykehus og kapasiteten er sprengt. Dødstallene går stadig opp, og nære 600 i døgnet nå. Leger trygler om lock down for det er ikke mer og gå på i helsevesenet. Italia har gjeld oppover ørene i fra før. De har ikke råd til noen lock down, men situasjonen på sykehusene er prekær. Uansett hva Guiseppe Conte velger nå blir det feil. Skal landet få enda mer gjeld eller skal ingen få helsehjelp og dø i hopetall. Men han har nok ikke et valg, det nærmer seg nasjonal lock down. Hørte at barn i syd i Italia sulter fordi skolene er stengt så mister de måltidet på skolen, og familier ikke har råd til mat. I Norge klager folk for og ikke få gått på pub, kino og treningsenter. Mange i Norge har også fått dårligere råd, men vi har velferdsordninger som gjør at folk har mat på bordet. Vi har aldri hatt lock down. Tiltakene er nå lokale der det trengs mest. Alle butikker er fremdeles åpent og barn er på skolen. Vi har smitten noenlunde under kontroll, og vi har ikke byer der nesten en hel generasjon har dødd ut. Vi har krisepakker til næringslivet slik at jobbene ikke skal forsvinne for godt. Likevel er klagingen enorm. Nordmenn må jo være verdensmestere i klaging. Klaging og sutring, bagatellisering og fravær av empati preger dessverre dette forumet også, enda nordmenn må være de med minst grunn til og klage akkurat nå. 14
J.E Skrevet 10. november 2020 Forfatter #3 Skrevet 10. november 2020 3 minutter siden, Jeffe skrev: Og du klager på de som klager Ja det har du rett i at jeg gjør men det føler jeg er med veldig god grunn! Vi bor tross alt i et av de mest heldige landene når det gjelder Corona situasjonen. 7
sirenas Skrevet 10. november 2020 #4 Skrevet 10. november 2020 Vi har familie i Spania, UK og Usa, jeg kunne ikke vært mer enig! Vi er som i en bitte liten boble i en veldig stor verden som har det særdeles mye verre enn oss, også når det gjelder covid 19. 9
Drizzt Skrevet 10. november 2020 #5 Skrevet 10. november 2020 Jeg ble også sjokkert av tallet 28.000. Jeg håper virkelig landet stenger igjen, men jeg skjønner at det blir ødeleggende for økonomien. Egentlig mener jeg Norge burde hatt mye strengere tiltak allerede i september og oktober for å unngå det som skjer nå. 7
Example Skrevet 10. november 2020 #6 Skrevet 10. november 2020 20 minutter siden, J.E skrev: Ja det har du rett i at jeg gjør men det føler jeg er med veldig god grunn! Vi bor tross alt i et av de mest heldige landene når det gjelder Corona situasjonen. Eller at nordmenn faktisk har vært flinke og lojale til tiltak, til tross for all klagingen her inne. 3
WonderWomaan Skrevet 10. november 2020 #7 Skrevet 10. november 2020 ...de heldige overlever, de uheldige dør... 1
J.E Skrevet 10. november 2020 Forfatter #8 Skrevet 10. november 2020 12 minutter siden, Drizzt skrev: Jeg ble også sjokkert av tallet 28.000. Jeg håper virkelig landet stenger igjen, men jeg skjønner at det blir ødeleggende for økonomien. Egentlig mener jeg Norge burde hatt mye strengere tiltak allerede i september og oktober for å unngå det som skjer nå. Italia har allerede lokale nedstengninger men det har ikke hjulpet. Det blir nok lock down snart. Ja Norge burde hatt strengere tiltak. Jeg tviler på at tiltakene vi har skal hjelpe nok. 3
J.E Skrevet 10. november 2020 Forfatter #9 Skrevet 10. november 2020 10 minutter siden, Example skrev: Eller at nordmenn faktisk har vært flinke og lojale til tiltak, til tross for all klagingen her inne. Mange nordmenn har vært flinke og fulgt tiltakene, i hvert fall i våres. Mer usikker nå. Men at mange har deltatt for og holde smitten endrer ikke faktum at nordmenn er heldige. Hele meningen med innlegget var og få frem forskjellen på et liv i Italia under covid kontra et livet i Norge, og få frem i lyset hvor meningsløs denne klagingen er! 6
Example Skrevet 10. november 2020 #10 Skrevet 10. november 2020 3 minutter siden, J.E skrev: Mange nordmenn har vært flinke og fulgt tiltakene, i hvert fall i våres. Mer usikker nå. Men at mange har deltatt for og holde smitten endrer ikke faktum at nordmenn er heldige. Hele meningen med innlegget var og få frem forskjellen på et liv i Italia under covid kontra et livet i Norge, og få frem i lyset hvor meningsløs denne klagingen er! Heldige eller flinke? Begge deler. Nordmenn har vært flinke, ingen tvil om det. Samtidig har ikke myndighetene overdimensjonert tiltakene i for stor grad, og dermed er det mulig å holde på litt lenger. Om man for eksempel innfører portforbud, kan man forvente en større tretthet. Det ville skjedd her og, og staten blir en fiende fremfor en partner i større grad. Heldige i så måte at vi bor i et mer spredt land, har en annen kultur og har større plass. I tillegg er vi digitalt lenger fremme enn andre land. Det betyr også at det ikke nødvendigvis vil gi oss de samme problemene som andre land.
J.E Skrevet 10. november 2020 Forfatter #11 Skrevet 10. november 2020 51 minutter siden, WonderWomaan skrev: ...de heldige overlever, de uheldige dør... Og poenget ditt er ? 3
J.E Skrevet 10. november 2020 Forfatter #12 Skrevet 10. november 2020 1 time siden, Example skrev: Heldige eller flinke? Begge deler. Nordmenn har vært flinke, ingen tvil om det. Samtidig har ikke myndighetene overdimensjonert tiltakene i for stor grad, og dermed er det mulig å holde på litt lenger. Om man for eksempel innfører portforbud, kan man forvente en større tretthet. Det ville skjedd her og, og staten blir en fiende fremfor en partner i større grad. Heldige i så måte at vi bor i et mer spredt land, har en annen kultur og har større plass. I tillegg er vi digitalt lenger fremme enn andre land. Det betyr også at det ikke nødvendigvis vil gi oss de samme problemene som andre land. Tiltakene i Norge kommenterer jeg ikke her. Dette var kun ment for og forstå at vi har lite og klage på. Har vært kun et par måneder på dette forumet og virkelig reagert på all denne klagingen og bagatelliseringen. Har nære bånd til Italia men har hørt utrolig lite klaging fra folk jeg kjenner. Folk er redde og desperate og i en forferdelig situasjon. Redde for fremtiden, hva de skal leve av og også redde for og bli smittet. Det er jo fryktelig og vite at man kanskje ikke skulle få helsehjelp om man skulle trenge det. Da er det i stor kontrast og lese om hvor « ille « det er at vi har « lock down» som vi ikke har og ei heller ikke har hatt. 5
Gjest Blondie65 Skrevet 10. november 2020 #13 Skrevet 10. november 2020 Jeg er også redd for fremtiden. Jeg er også lei av at vi som er kritiske til tiltakene blir kritisert fordi vi er kritiske. I Bergen truet byrådslederen med portforbud i forrige uke. Jeg etterlyser målrettede og effektive tiltak. Kommer smitten fra utlandet? Ja da er det på tide å teste alle som lander på norsk flyplass og tvinge dem i karantene til resultatet foreligger. Kommer smitten fra hjemmefester? Ja, da får man se på rammen rundt hjemmefester og ikke hemme helt normale sammenkomster uten alkohol i fri flyt. Vi kan ikke sitte her og tro at vi kan øse ut i det uendelige med penger til næringer som holder på å dø av koronatiltak som rammer helt skjevt og urettferdig. Vi kan ikke sitte å late som at hvis vi bare stenger samfunnet til 2022 så blir alt bra igjen - et slagord som vi er sluttet å si fordi vi har skjønt at det låter hult for de som ikke har penger til mat eller ikke får besøke sine aldrende eller demente slektninger på sykehjemmet. Jeg vet at det er kapasiteten i helsevesenet vi prøver å opprettholde og at vi av denne grunn innfører strenge tiltak. Da håper jeg at vi bygger psykiatriske institusjoner til å ta seg av alle de som får angst av isolasjonen etter hvert. Noen må også klekke ut en plan for hva vi skal leve av og hvordan vi skal finne jobb til alle frisører, restaurant- og barservitører, værelsesbetjening, hotellresepsjonister, treningsinstruktører, flyvertskap og flygere, reiseledere og reisearrangører og mange flere i 2022 når det ikke lenger er korona og ikke lenger finnes frisørsalonger, hoteller, restauranter, barer, treningsstudio, fly- eller reiseselskap osv. og ikke penger til å starte opp nye eller mulighet til å få en bank med på risikosporten det er å starte noe sånt. Jeg håper at de som vifter med påbud om munnbind, men ikke stopper smitten på grensen har tenkt grundig gjennom effektive tiltak. Der svikter min tiltro dessverre.
Example Skrevet 10. november 2020 #14 Skrevet 10. november 2020 43 minutter siden, J.E skrev: Tiltakene i Norge kommenterer jeg ikke her. Dette var kun ment for og forstå at vi har lite og klage på. Har vært kun et par måneder på dette forumet og virkelig reagert på all denne klagingen og bagatelliseringen. Har nære bånd til Italia men har hørt utrolig lite klaging fra folk jeg kjenner. Folk er redde og desperate og i en forferdelig situasjon. Redde for fremtiden, hva de skal leve av og også redde for og bli smittet. Det er jo fryktelig og vite at man kanskje ikke skulle få helsehjelp om man skulle trenge det. Da er det i stor kontrast og lese om hvor « ille « det er at vi har « lock down» som vi ikke har og ei heller ikke har hatt. Så skal det vel sies at Italia kunne løst ting annerledes. De kjørte på med full lockdown i hele landet, selv om det hovedsaklig var én region som var særlig rammet. Dette var strenge regler, og de varte lenge. De fengslet i teorien hele sin befolkning i lang, lang tid, og gamblet på at dette med å slå ned viruset en gang for alle var veien å gå. Så åpnet man opp. Smitten kom tilbake, men likevel har man vært for trege til å gjøre noe mer. Så da kommer man til kun én tenkelig ting: kaoskontroll. Spania og Italia var desperate etter europeiske sydenturister i sommer for å tjene inn noe av det tapte fra i vinter. Norge ble nok i en viss grad presset fra EU og andre europeiske land til å åpne mer opp for reiser i sommer. Det betaler seg nok nå. Samtidig må det være lov å klage her hjemme også. Tiltakene er innskrenkende, og de MÅ stå i proporsjon med den faktiske faren. Mange nordmenn har god grunn til å klage. Folk som har satset på bedrifter og ender som evige gjeldsslaver, sårbare som ikke får den oppfølgingen de bør og mange er ensomme. Italienerne har det selvfølgelig verre, men det finnes alltid noen som har det verre igjen. Det fritar ikke en selv fra å kunne protestere og klage på inngripende lover og regler som innskrenker den friheten en er vant til. 2
Gjest Blondie65 Skrevet 10. november 2020 #15 Skrevet 10. november 2020 ... og så har jeg bare lyst å si at vi må slutte å late som ikke nordmenn på generell basis følger smittevernrådene. Det er unntaket som ikke følger dem.
Drizzt Skrevet 10. november 2020 #16 Skrevet 10. november 2020 57 minutter siden, Blondie65 skrev: ... og så har jeg bare lyst å si at vi må slutte å late som ikke nordmenn på generell basis følger smittevernrådene. Det er unntaket som ikke følger dem. Unntaket er såpass folkerikt at det har konsekvenser for mange og pilene peker oppover. Polske arbeidere, turister, studenter, unge festglade, andre utlendinger med fast bosted i Norge - gruppene med syndere er mange. 5
velociraptor Skrevet 11. november 2020 #17 Skrevet 11. november 2020 2 timer siden, Blondie65 skrev: Jeg er også redd for fremtiden. Jeg er også lei av at vi som er kritiske til tiltakene blir kritisert fordi vi er kritiske. I Bergen truet byrådslederen med portforbud i forrige uke. Jeg etterlyser målrettede og effektive tiltak. Kommer smitten fra utlandet? Ja da er det på tide å teste alle som lander på norsk flyplass og tvinge dem i karantene til resultatet foreligger. Kommer smitten fra hjemmefester? Ja, da får man se på rammen rundt hjemmefester og ikke hemme helt normale sammenkomster uten alkohol i fri flyt. Vi kan ikke sitte her og tro at vi kan øse ut i det uendelige med penger til næringer som holder på å dø av koronatiltak som rammer helt skjevt og urettferdig. Vi kan ikke sitte å late som at hvis vi bare stenger samfunnet til 2022 så blir alt bra igjen - et slagord som vi er sluttet å si fordi vi har skjønt at det låter hult for de som ikke har penger til mat eller ikke får besøke sine aldrende eller demente slektninger på sykehjemmet. Jeg vet at det er kapasiteten i helsevesenet vi prøver å opprettholde og at vi av denne grunn innfører strenge tiltak. Da håper jeg at vi bygger psykiatriske institusjoner til å ta seg av alle de som får angst av isolasjonen etter hvert. Noen må også klekke ut en plan for hva vi skal leve av og hvordan vi skal finne jobb til alle frisører, restaurant- og barservitører, værelsesbetjening, hotellresepsjonister, treningsinstruktører, flyvertskap og flygere, reiseledere og reisearrangører og mange flere i 2022 når det ikke lenger er korona og ikke lenger finnes frisørsalonger, hoteller, restauranter, barer, treningsstudio, fly- eller reiseselskap osv. og ikke penger til å starte opp nye eller mulighet til å få en bank med på risikosporten det er å starte noe sånt. Jeg håper at de som vifter med påbud om munnbind, men ikke stopper smitten på grensen har tenkt grundig gjennom effektive tiltak. Der svikter min tiltro dessverre. dette 🙌
WonderWomaan Skrevet 11. november 2020 #18 Skrevet 11. november 2020 8 timer siden, J.E skrev: Og poenget ditt er ? Poenget mitt er at de uheldige dør og de heldige overlever... 1
Gjest Senil Skrevet 11. november 2020 #19 Skrevet 11. november 2020 7 timer siden, Blondie65 skrev: Jeg er også redd for fremtiden. Jeg er også lei av at vi som er kritiske til tiltakene blir kritisert fordi vi er kritiske. I Bergen truet byrådslederen med portforbud i forrige uke. Jeg etterlyser målrettede og effektive tiltak. Kommer smitten fra utlandet? Ja da er det på tide å teste alle som lander på norsk flyplass og tvinge dem i karantene til resultatet foreligger. Kommer smitten fra hjemmefester? Ja, da får man se på rammen rundt hjemmefester og ikke hemme helt normale sammenkomster uten alkohol i fri flyt. Vi kan ikke sitte her og tro at vi kan øse ut i det uendelige med penger til næringer som holder på å dø av koronatiltak som rammer helt skjevt og urettferdig. Vi kan ikke sitte å late som at hvis vi bare stenger samfunnet til 2022 så blir alt bra igjen - et slagord som vi er sluttet å si fordi vi har skjønt at det låter hult for de som ikke har penger til mat eller ikke får besøke sine aldrende eller demente slektninger på sykehjemmet. Jeg vet at det er kapasiteten i helsevesenet vi prøver å opprettholde og at vi av denne grunn innfører strenge tiltak. Da håper jeg at vi bygger psykiatriske institusjoner til å ta seg av alle de som får angst av isolasjonen etter hvert. Noen må også klekke ut en plan for hva vi skal leve av og hvordan vi skal finne jobb til alle frisører, restaurant- og barservitører, værelsesbetjening, hotellresepsjonister, treningsinstruktører, flyvertskap og flygere, reiseledere og reisearrangører og mange flere i 2022 når det ikke lenger er korona og ikke lenger finnes frisørsalonger, hoteller, restauranter, barer, treningsstudio, fly- eller reiseselskap osv. og ikke penger til å starte opp nye eller mulighet til å få en bank med på risikosporten det er å starte noe sånt. Jeg håper at de som vifter med påbud om munnbind, men ikke stopper smitten på grensen har tenkt grundig gjennom effektive tiltak. Der svikter min tiltro dessverre. Er en skam i dag og tenke på økonomien fremover og eller psykisk helse i dette tydeligvis. I såfall her på KG. Jeg er faktisk redd for de unges fremtid, både økonomisk og psykisk så får folk mene man bare kan ta seg sammen psykisk, da det sier mer om dem. Og økonomisk er jeg redd dagens unge ikke vil oppleve den velferdsstaten vi har og den overgangen kan bli for tung for mange. Det letter i såfall mine bekymringer når jeg leser flere av oss har de.
Anbefalte innlegg