AnonymBruker Skrevet 10. november 2020 #1 Skrevet 10. november 2020 Hva er fordelene og ulempene ved å jobbe via et bemanningsbyrå? Noen som har erfaring med Adecco? Har en bekjent som nylig har startet å jobbe via dem og er lønnet 184 kr timen. Jobber som produksjonsmedarbeider i matvareindustrien. Er dette vanlig timelønn? Han er ganske fersk i arbeidslivet og har ingen høyere utdanning. Hvor lenge må jeg jobbe via byrået før jeg kan søke om å bli ansatt av selve firmaet? Anonymkode: 5d777...882
Loff77 Skrevet 10. november 2020 #2 Skrevet 10. november 2020 Fordelen? Komme seg ut i arbeidslivet, få relevant erfaring, vise seg frem for bedrifter Ulemper: som regel dårlig pensjonsavtale, jobbe mange forskjellige steder, kan være ukurante arbeidstider, som regel dårligere betalt 2
AnonymBruker Skrevet 13. november 2020 #3 Skrevet 13. november 2020 Å ikke få kollegaer og et fellesskap Anonymkode: 7dd7e...5e6
AnonymBruker Skrevet 13. november 2020 #4 Skrevet 13. november 2020 Fordeler: arbeidserfaring, samt muligheten for å få et bein innafor i bedrifter Ulemper: ofte dårligere betalt, rekrutteringsrådgivere kan ofte være litt kjipe Anonymkode: 2358a...55f 1
AnonymBruker Skrevet 13. november 2020 #5 Skrevet 13. november 2020 Fordelen: Få et bein innafor. Deretter få fast kontrakt hos ønsket selskap. Ulempen, dårlig lønn Anonymkode: ca89f...564 1
AnonymBruker Skrevet 13. november 2020 #6 Skrevet 13. november 2020 Da jeg jobbet for Adecco, jobbet jeg litt her og der. Syntes det var artig. Fikk arbeidserfaring. Anonymkode: d36a8...1a1 3
AnonymBruker Skrevet 13. november 2020 #7 Skrevet 13. november 2020 Det varierer veldig. Ofte må man ha jobbet i ett halvt år før bemanningsbyrå vil la den ansatte gå over til fast stilling i bedriften uten kompensasjon, men bedriften kan "kjøpe ut" den ansatte også. Jeg personlig var ikke fornøyd med organiseringen og opplegget til hverken adecco eller kelly, men stortrivdes når jeg jobbet via bemanningshuset og proffice (nå ranstad). Da fikk vi også lønn på lik linje med ansatte i bedriften med samme kompetanse. Men bemanningsbyråer er en kjempefin vei inn i arbeidslivet om man ikke har erfaring eller kompetanse som ellers ville gitt faste jobber. Bemanningsbyråer kan også være en ypperlig mulighet til å få ett bein innenfor i en ny bransje, eller en bedrift. Jeg jobber selv i næringsmiddelindustri som produksjonsmedarbeider, og lønnen varierer enormt. Der jeg jobber nå er grunnlønnen 225,- timen, så kommer eventuelt fagbrev og ansintet i tillegg. For fem år siden hadde jeg rundt 160 kr timen som grunnlønn i en annen del av næringsmiddelindustrien. Anonymkode: d851e...88a 2
AnonymBruker Skrevet 13. november 2020 #8 Skrevet 13. november 2020 Dersom man har utdannelse OG arbeidserfaring fra f.eks prosjektering, IT, økonomi osv er lønnen i bemanningsbyråer langt høyere enn dersom du skulle vært fast ansatt. Men du bør kunne presentere fra dag 1 og det er ofte varierende lengde på oppdragene, så man tar jo en sjanse. Anonymkode: 65ce8...0ba 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå