Gå til innhold

Flere arbeidsledige/arbeidssøkende jurister i Oslo eller Viken her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vanskelig arbeidsmarket for en jurist tydeligvis 😌 Søker nye stillinger hver dag, men har ikke fått intervju en gang. Har noen års erfaring fra offentlig forvaltning, men andre har tydeligvis mer. 

Andre i samme båt? Siden vi mest sannsynlig søker de samme stillingene kunne det vært interessant å sammenligne hvem som kommer til intervju osv 😂

Anonymkode: 17735...ab0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du hatt vikariater før? Eller hvorfor har du sagt opp tidligere jobb uten å ha en ny?

Jeg søker, men jeg har en jobb jeg synes er ok. 

Anonymkode: 86501...550

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har du hatt vikariater før? Eller hvorfor har du sagt opp tidligere jobb uten å ha en ny?

Meg igjen. Har søkt på ca 15 stillinger, og vært på et 2.gangsintervju. Har ikke blitt innkalt til intervju på de andre stillingene.

Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, fulltid, men i en annen del av landet. Vi valgte å flytte pga. samboer fikk veldig god jobb her og venner og familie som bor i området :) Digg å ha en jobb du synes er ok da. Blir ikke så stress ☺️

Skrevet

Ja, likevel litt trist og demotiverende at man blir innkalt på intervju så sjeldent. Men det må man vel bare regne med... Heldigvis kommer det ut mange nye juriststillinger, så det er ikke et yrke som er så påvirket av korona (mitt inntrykk). 

Hvor leter du etter nye stillinger? Nav, finn? Andre steder? 

• Liker 1
Skrevet

Jeg har søkt ca 200 stillinger i viken. Fått tre intervjuer, hvorav ett neste uke. Hehe. 

Anonymkode: 09623...b84

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har søkt ca 200 stillinger i viken. Fått tre intervjuer, hvorav ett neste uke. Hehe. 

Arkivverket? Skal på jobbintervju der neste uke 😅

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, likevel litt trist og demotiverende at man blir innkalt på intervju så sjeldent. Men det må man vel bare regne med... Heldigvis kommer det ut mange nye juriststillinger, så det er ikke et yrke som er så påvirket av korona (mitt inntrykk). 

Hvor leter du etter nye stillinger? Nav, finn? Andre steder? 

Stort sett på NAV og Finn. Enn du?

Skrevet
49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Arkivverket? Skal på jobbintervju der neste uke 😅

Haha, nei. Byggesaksbehandler i kommunen min. Krysser alt jeg har! 

• Liker 1
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lykke til!

Anonymkode: 314cd...fec

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Lykke til 🤩🤩!

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Stort sett på NAV og Finn. Enn du?

Samme her. Virker som de fleste stillinger legges ut der.

Skrevet

Følg med på LinkedIn. Har sett flere firmaer der som i det siste har lagt ut link til egne hjemmesider der de søker bredt, "vi trenger flere folk". Ikke alltid det er en annonse som hører til. 

Anonymkode: 573c8...fa7

Skrevet

Jeg er ikke jurist, men er veldig interessert i å studere juss. I det siste har jeg sett veldig mange jurister som ikke får jobb. Er dette normalt eller det på grunn av corona? Og hvis man tenker å bli advokat, er det vanskelig å få jobb som advokatfullmektig? Studerer noe annet nå, men jus har hele livet vært drømmen så hadde vært interessant å vite hvordan arbeidsmarkedet er 😊

Anonymkode: 25e4b...efd

Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke jurist, men er veldig interessert i å studere juss. I det siste har jeg sett veldig mange jurister som ikke får jobb. Er dette normalt eller det på grunn av corona? Og hvis man tenker å bli advokat, er det vanskelig å få jobb som advokatfullmektig? Studerer noe annet nå, men jus har hele livet vært drømmen så hadde vært interessant å vite hvordan arbeidsmarkedet er 😊

Det er ikke veldig enkelt, jeg ble ferdig i 2017 og søkte på 50 jobber på et halvt år uten å få så mye som et intervju. Jeg fikk jobb først da jeg var villig til å flytte til en mindre kommune. De to andre jeg kjenner som studerte samtidig med meg fikk vikariater hos NAV og jobber der ennå selv med iherdig innsats for å komme seg bort. Jeg fikk flyttet tilbake til byen og landet drømmejobben fordi jeg fikk så god CV de årene jeg jobbet i den lille kommunen. I storbyer er det altså veldig vanskelig.

Advokatfullmektig vet jeg ikke så mye om, men jeg tror man må ha ganske bra karakterer for å få napp der. 

Anonymkode: b7758...0ed

• Liker 1
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Juss er veldig konkurransepreget, og under hele studiet kommer du til å føle på presset om å bare få A og B. Det er likevel et fantastisk spennende fag, og hvis du er interessert og kommer inn på studiet synes jeg du skal gå for det, og forsøke å se bort fra det presset. Jobbmulighetene er nærmest uendelige. 

Det vil alltid være noen som har utfordringer med å få jobb av ulike årsaker, så jeg vil ikke si at det er unormalt at jurister ikke får jobb nå. Jeg ble ferdig i januar og fikk ikke jobb før i mai/juni. Da hadde jeg søkt veldig mange flere stillinger enn det statistikken viser er normalt. Endte likevel til slutt med å få to jobbtilbud.

Når det gjelder å bli advokat kommer du til å bli pepret med at det er bare de med A og B som får de jobbene, men det er ikke helt sant. Det er en delvis sannhet i det i form av at det er de studentene som får traineestillinger osv. under studiet og som kanskje går rett inn i en jobb som advokatfullmektig. Samtidig er det flere veier til det målet! Jeg har nå begynt i en jobb som advokatfullmektig i et anerkjent firma etter å ha hatt 2 jobber før det. Det var relevant erfaring og kontakter som ga meg den jobben. Du kommer også til å oppdage at det å være advokat ikke nødvendigvis er det mest spennende jussen har å by på - jeg har egentlig ikke noe stort behov for å bli det, men jeg har ambisjoner og karrieremessig er det et godt "stempel" å ha. 

Dessuten - jurister er det alltid behov for, og jeg vil påstå at man er mindre utsatt for konjunktursvingninger enn andre yrker, ettersom det også er behov for jurister i dårlige tider. 

Mitt beste tips er å finne en bransje der erfaring fra det offentlige er svært etterspurt hos private firmaer. Det kan gjøre det lettere å få jobb som advokatfullmektig i et privat firma, hvis det er det du ønsker. Et eksempel er skatteetaten, det kan høres traurig ut, men erfaring herfra er gull verdt og innenfor fagområdet er det knyttet ganske høy faglig prestisje til å jobbe der.

• Liker 2
Skrevet

Ja. Er nyutdannet. Akkurat nå søker jeg på jobber i hele landet. Hatt tre intervjuer foreløpig. 

Anonymkode: 6e6a8...60d

Skrevet
På 11.11.2020 den 15.33, AnonymBruker skrev:

Lykke til! Jeg jobber som byggesaksbehandler og det er spennende og lærerikt :) Er selv nyutdannet, men jeg er ikke jurist da. 

Anonymkode: 3be85...627

Gjest kleshengeren
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er advokatfullmektig. Det samme er 80% av de jeg kjenner fra studiet. Det private har ikke kvalifikasjonsprinsippet og de store firmaene ansetter maaaaange. Ingen av de jeg kjenner fra studiet er arbeidsledig heller. Ikke la bekymringen for å ikke få jobb stoppe deg. Studiet er veldig spennende!

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Juss er veldig konkurransepreget, og under hele studiet kommer du til å føle på presset om å bare få A og B. Det er likevel et fantastisk spennende fag, og hvis du er interessert og kommer inn på studiet synes jeg du skal gå for det, og forsøke å se bort fra det presset. Jobbmulighetene er nærmest uendelige. 

Det vil alltid være noen som har utfordringer med å få jobb av ulike årsaker, så jeg vil ikke si at det er unormalt at jurister ikke får jobb nå. Jeg ble ferdig i januar og fikk ikke jobb før i mai/juni. Da hadde jeg søkt veldig mange flere stillinger enn det statistikken viser er normalt. Endte likevel til slutt med å få to jobbtilbud.

Når det gjelder å bli advokat kommer du til å bli pepret med at det er bare de med A og B som får de jobbene, men det er ikke helt sant. Det er en delvis sannhet i det i form av at det er de studentene som får traineestillinger osv. under studiet og som kanskje går rett inn i en jobb som advokatfullmektig. Samtidig er det flere veier til det målet! Jeg har nå begynt i en jobb som advokatfullmektig i et anerkjent firma etter å ha hatt 2 jobber før det. Det var relevant erfaring og kontakter som ga meg den jobben. Du kommer også til å oppdage at det å være advokat ikke nødvendigvis er det mest spennende jussen har å by på - jeg har egentlig ikke noe stort behov for å bli det, men jeg har ambisjoner og karrieremessig er det et godt "stempel" å ha. 

Dessuten - jurister er det alltid behov for, og jeg vil påstå at man er mindre utsatt for konjunktursvingninger enn andre yrker, ettersom det også er behov for jurister i dårlige tider. 

Mitt beste tips er å finne en bransje der erfaring fra det offentlige er svært etterspurt hos private firmaer. Det kan gjøre det lettere å få jobb som advokatfullmektig i et privat firma, hvis det er det du ønsker. Et eksempel er skatteetaten, det kan høres traurig ut, men erfaring herfra er gull verdt og innenfor fagområdet er det knyttet ganske høy faglig prestisje til å jobbe der.

Nå vet jeg ikke hvor du har studert, men jeg opplevde det ikke så konkurransepreget. 

Som personen over skriver vil det alltid være behov for jurister. Noe også koronasitasjonen har bevist. Eksempelvis er det mange jurister i det offentlige som ikke blir permittert, jurister og advokater i det private har hjulpet til med regler knyttet til permitteringer, omsorgspenger osv. og det har blitt opprettet ekstra stillinger i f.eks NAV. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...