AnonymBruker Skrevet 10. november 2020 #1 Del Skrevet 10. november 2020 DSB har disse rådene om hva vi bør ha hjemme, i tilfelle en krise. Det står blant annet at vi bør ha en del liter vann per person. Har dere tips til hvor man kan kjøpe ålreite vanndunker som man kan lagre? Som holder vannet greit og som ikke avgir miljøgifter? Anonymkode: d7f5b...7e5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2020 #2 Del Skrevet 10. november 2020 Jula, Biltema osv har godkjente vanndunker, disse er merket med symbol: vinglass og gaffel Anonymkode: 344d8...9d5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2020 #3 Del Skrevet 10. november 2020 Bør man ikke helst kjøpe dette vannet? Slik at det er forseglet på en måte (korken). Hvis du fyller en flaske med vann så blir det jo bakterier oppi der? Du kan kjøpe store dunker med first price vann på butikken. Koster vel ikke noe mer enn vanntank fra biltema. Anonymkode: d5c71...de8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2020 #4 Del Skrevet 10. november 2020 Kjøp forseglede femliters dunker. Bare vann fra Rema 1000 er greie å lagre. Anonymkode: 39e8c...984 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2020 #5 Del Skrevet 10. november 2020 En trenger jo vann til andre ting enn drikkevann. Europris har/hadde 25 liters dunker beregnet til vann, samt mindre kanner. Bare å spyle ned i do tar 5-10 liter, unødvendig å bruke kjøpevann til. Vi har alltid stående vann, siden vi har brønn. Er strømmen borte har vi heller ikke vann. Anonymkode: 6a123...a8a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2020 #6 Del Skrevet 10. november 2020 Takk for tips, alle! 😊 De på Rema er vel bare fem liter ja, så tenker heller større kanner. Opplevde at det ble gravd over en rørledning for en tid tilbake, og selv om de fikset det kjapt, fant vi ut at det hadde vært greit å ha vann. Det du sier om strøm og vann er interessant forresten. Ordnet med rør her i fjor og de satte på en Flowstop. Da strømmen gikk i sommer ble vannet også borte. Men går kanskje an å overstyre? Anonymkode: d7f5b...7e5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2020 #7 Del Skrevet 10. november 2020 Jeg fant disse rådene, det ser ut som man fint kan bruke vanlige dunker såfremt man rengjør på forhånd. Og ikke lagre der man har maling og sånt, det hadde ikke jeg tenkt på. https://www.sikkerhverdag.no/din-beredskap/hendelser-og-kriser/slik-lagrer-du-vann/ Anonymkode: d7f5b...7e5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2020 #8 Del Skrevet 10. november 2020 Jeg har 20 liters dunk fra Biltema. (Bor alene.) Så lenge vanndunken er godkjent for å oppbevare næringsmidler/vann i, og er rengjort etter alle kunstens regler (med husholdningsklorin) og påfyll kaldt, ferskt vann fra springen, kan det oppbevares lenge. Etter lagring over lang tid kan vannet smake rart, men fortsatt ikke være farlig. Det samme gjelder uåpnet kjøpevann - det vil også smake rart/dårlig med tiden. Jeg vurderte å kjøpe noen femlitersdunker med vann fra Rema/matbutikken, men valgte til slutt Biltema-dunken med eget vann da den var mer praktisk utformet for lagring, større kapasitet i én enhet, samt at det er rimeligere over tid (jeg planlegger å skifte vannet en gang i året uansett, og prisen på dunken var ca den samme som å kjøpe tilsvarende mengde flaskevann). Hadde jeg bodd i en liten leilighet ville jeg kanskje nøyd meg med et par kjøpte femlitersflasker. Anonymkode: a9749...7f3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2020 #9 Del Skrevet 10. november 2020 Sikkert lurt å klore vannet litt ekstra slik at det ikke blir guffent av å stå lenge. Anonymkode: 98201...fc6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. november 2020 #10 Del Skrevet 11. november 2020 Hvis en først skal starte i bransjen for «prepping»; husk reserveløsning for koking av mat, samt nok vann til klosett/kjemikaliedo Anonymkode: 6a123...a8a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. november 2020 #11 Del Skrevet 12. november 2020 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvis en først skal starte i bransjen for «prepping»; husk reserveløsning for koking av mat, samt nok vann til klosett/kjemikaliedo Anonymkode: 6a123...a8a Anbefaler alle å se Innafor med Vilde, hun tester ut bla hvordan tre dager innestengt i en leillighet kun med det vannet hun IKKE hadde lagret Anonymkode: 344d8...9d5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. november 2020 #12 Del Skrevet 12. november 2020 På 10.11.2020 den 22.13, AnonymBruker skrev: Sikkert lurt å klore vannet litt ekstra slik at det ikke blir guffent av å stå lenge. Anonymkode: 98201...fc6 Det er det, vannet kan stå i årevis, like greit å kjøpe store dunker å fylle på disse selv. Dunkene er godkjent for oppbevaring av vann, og holder bedre på vannet over år enn vanndunkene fra Rema. Tilsett en dråpe klor og selv om vannet ikke er godt på smak etter lang tid er det fullt drikkbart. Jeg har vanndunker jeg skifter ut vannet på hver 6 mnd. Helt unødvendig i følge preppere, men synes det er greit for egen del. Anonymkode: 344d8...9d5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå