Gå til innhold

Senvirkninger når unge blir syke av korona

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Etter det jeg kan lese er det mest "hear-say", ingen substans eller vitenskaplig dokumentasjon. Tabloid skremselspropaganda. 

Jeg fornekter ikke at det kan finnes senskader, men alt jeg har lest til nå har vært på et spekulativt nivå ("blond jente i 20 årene har vondt" greier). 

Endret av Tiuren
  • Liker 4
Skrevet

La oss vente minst 12 mnd etter en positiv test før vi i heletatt snakker om eventuelle senvirkning/skader.

Skrevet
3 minutter siden, Tiuren skrev:

Etter det jeg kan lese er det mest "hear-say", ingen substans eller vitenskaplig dokumentasjon. Tabloid skremselspropaganda. 

Jeg fornekter ikke at det kan finnes senskader, men alt jeg har lest til nå har vært på et spekulativt nivå ("blond jente i 20 år har vondt" greier). 

Da kan jeg supplere med Lars, 46. Han lå i respirator i 16 dager. 

«– Da jeg våknet var jeg lammet i hele kroppen. Jeg klarte ikke løfte hånda til ansiktet og måtte begynne å trene på å bevege fingrene, forteller han.

46-åringen kunne verken spise, sitte eller gå. Alt måtte læres på nytt.»

Lars vet ikke om han noen gang kommer til å klare å gå skikkelig igjen, og var den første coronapasienten som måtte til opptrening på Sunnaas. 

https://www.dt.no/det-startet-med-litt-sar-hals-atte-dager-senere-trodde-alle-at-lars-46-skulle-do/f/5-57-1529331

• Liker 3
Skrevet
2 minutter siden, vintage said:

Da kan jeg supplere med Lars, 46. Han lå i respirator i 16 dager. 

«– Da jeg våknet var jeg lammet i hele kroppen. Jeg klarte ikke løfte hånda til ansiktet og måtte begynne å trene på å bevege fingrene, forteller han.

46-åringen kunne verken spise, sitte eller gå. Alt måtte læres på nytt.»

Lars vet ikke om han noen gang kommer til å klare å gå skikkelig igjen, og var den første coronapasienten som måtte til opptrening på Sunnaas. 

https://www.dt.no/det-startet-med-litt-sar-hals-atte-dager-senere-trodde-alle-at-lars-46-skulle-do/f/5-57-1529331

Jo, alvorlig syke som har ligget i respirator vet vi jo at får senvirkninger. Og "vet ikke om han noen gang kommer til" kan like gjenre være "jeg tror jo at jeg blir helt bra etter en stund", det er et virkemiddel i retorikken. 

Men disse hordene av unge som får skuuumle senvirkninger......?

• Liker 1
Skrevet (endret)
20 minutter siden, Tiuren skrev:

Jo, alvorlig syke som har ligget i respirator vet vi jo at får senvirkninger. Og "vet ikke om han noen gang kommer til" kan like gjenre være "jeg tror jo at jeg blir helt bra etter en stund", det er et virkemiddel i retorikken. 

Men disse hordene av unge som får skuuumle senvirkninger......?

Joda, han har troen - men at det i så fall tar lang tid. Han ble smittet i mars, så vi må jo kunne si at han har SENvirkninger når vi nå er i november. 
Poenget mitt var at vi skal være forsiktige med å trekke i tvil at covidsmitte kan gi plager - lenge. Hvor lenge vet jo ingen enda. 
For de fleste går det jo bra, det skumle er at vi vet ikke på forhånd hvem av oss som det smeller til skikkelig på. 

Jeg er forøvrig enig med deg i at noe av det vi leser om minner kanskje mer om restplager. 

Endret av vintage
  • Liker 3
Skrevet (endret)

Jeg har ikke hatt Corona, men jeg har vært innlagt på sykehus med alvorlig virusinfeksjon. Jeg brukte veldig lang tid på å bli helt frisk. Var påtagelig utmattet i månedsvis, selv om sykdomsperioden varte i ett par uker. Basert på egen erfaring tviler jeg ikke på at det for mange kan ta tid å bli 100% igjen. Basert på egen erfaring mener jeg at dette ikke er unikt for Corona. 

Endret av Lacy
  • Liker 6
  • Opprett ny...