Snc_wlink Skrevet 10. november 2020 #1 Skrevet 10. november 2020 Hei! jeg skal snart overta en ny leilighet i et nybygg. På befaring oppdaget jeg at det ikke var skjult sprinklere som jeg hadde avtalt som tilvalg. Fikk plutselig beskjed idag at dette lot seg ikke rette oppi grunnet de har satt på trykk på sprinklerne. Har jeg noe krav/rettigheter her? Fikk en beklagelse og at de skulle trekke fra summen som det opprinnelig kostet. Er det så enkelt for utbygger og ingen konsekvenser? håper noen har vært borti lignende og kan komme med tips/forslag.
AnonymBruker Skrevet 10. november 2020 #2 Skrevet 10. november 2020 Da må du se på hva avtalen sier om manglende tilvalg? Anonymkode: c22c4...25d
AnonymBruker Skrevet 10. november 2020 #3 Skrevet 10. november 2020 De må rette mangelen. De kan ikke bare gi deg tilbake det du betale for tillegget. De skal fø det som er avtalt, på deres regning om de har gjort feil. Anonymkode: 8c9c7...a82 1
AnonymBruker Skrevet 10. november 2020 #4 Skrevet 10. november 2020 Var nettopp borte i noe lignende. Det er null problem å tømme bygget for vann, de må varsle de som må varsles, vaktmester, brannvesen, styret osv. Så tok det her 4t å tømme bygget for vann, fikse rør, 4t å fylle det opp igjen.. sprinklerfirmet krevde 1500kr timen. Så det ble dyrt. Men det får utbygger ta! Evt så er det en tilsvarende sum du må kompenseres med hvis du ender opp med å ta det på egen lomme! Anonymkode: da03f...77b 12
Gjest loveli Skrevet 11. november 2020 #5 Skrevet 11. november 2020 Å fy faen det hadde jeg aldri godtatt! Skjønner at du vil ha tips til løsning eller erfaringer her, men må bare si at jeg føler med deg. Jeg må ha rene linjer og pene flater der jeg bor og jeg hadde faktisk ikke kunnet leve med synlige sprinkler. Ja, jeg har tvangslidelser. 🤣🤣 Men altså, du har min dypeste medfølelse.
AnonymBruker Skrevet 11. november 2020 #6 Skrevet 11. november 2020 En avtale er en avtale! Tror du de ville latt deg slippe unna deler av avtalen? De må utbedre feilen, på egen regning. IKKE godta noe skriftlig!!!! Anonymkode: 6e643...76f 5
Gjest loveli Skrevet 11. november 2020 #7 Skrevet 11. november 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: En avtale er en avtale! Tror du de ville latt deg slippe unna deler av avtalen? De må utbedre feilen, på egen regning. IKKE godta noe skriftlig!!!! Anonymkode: 6e643...76f Nettopp. En slik feil er kontraktsbrudd.
AnonymBruker Skrevet 11. november 2020 #8 Skrevet 11. november 2020 Dersom retting av mangelen medfører en veldig stor kostnad for entreprenør kan entreprenør dessverre motsette seg dette. Bustadoppføringslova: § 32.Retting av mangel og skade Forbrukaren kan krevje at entreprenøren rettar ein mangel om ikkje rettinga vil føre til kostnader eller ulemper som ikkje står i rimeleg høve til det forbrukaren oppnår. Skade som mangelen har ført til på arbeid eller eigedom som er omfatta av avtalen mellom forbrukaren og entreprenøren, skal òg rettast dersom skaden er ei nærliggjande og pårekneleg følgje av mangelen. Anonymkode: 51582...6aa
AnonymBruker Skrevet 11. november 2020 #9 Skrevet 11. november 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Dersom retting av mangelen medfører en veldig stor kostnad for entreprenør kan entreprenør dessverre motsette seg dette. Bustadoppføringslova: § 32.Retting av mangel og skade Forbrukaren kan krevje at entreprenøren rettar ein mangel om ikkje rettinga vil føre til kostnader eller ulemper som ikkje står i rimeleg høve til det forbrukaren oppnår. Skade som mangelen har ført til på arbeid eller eigedom som er omfatta av avtalen mellom forbrukaren og entreprenøren, skal òg rettast dersom skaden er ei nærliggjande og pårekneleg følgje av mangelen. Anonymkode: 51582...6aa Bustadsoppføringslova er en venn, den har jeg selv brukt med hell. Om du ikke kommer noen vei i dialog med utbygger holder du tilbake en passende sum ved overtakelse. Regner med oppgjør går via en mekler eller såntno`? Da overfører du kjøpsbeløpet, og anfører (skriftlig!) at kr. (aner ikke hva du tenker det er verd..) holdes tilbake. Du hjemler i Bustadoppføringslova § 32, leiligheten er ikke som bestilt. Om de ikke får retta opp holder du tilbake beløpet. Så går utbygger forhåpentligvis med på at du kan beholde pengene som kompensasjon. Utgangspunkt: hva vil det koste deg å få rette opp i dette og få det iht bestilling i ettertid? Anonymkode: 2eba7...b9c 1
Morten1 Skrevet 11. november 2020 #10 Skrevet 11. november 2020 Du motsetter deg overtakelse. Det med med bustadoppføringsloven kan ikke entreprenøren gjemme seg bak i dette tilfellet. Belløpet for å rette opp feilen vil ikke være stor nok for at de kan nekte. Selve saken er jo faktisk at du har en avtale med utbygger/megler. De må så ta det videre til entreprenøren. De byggene jeg har vært med på å bygge har faktisk entreprenøren måtte betale dagsmulk til kjøper for hver dag som går før boligen/enheten er ferdigstilt. 4
ekkoet Skrevet 12. november 2020 #11 Skrevet 12. november 2020 Hvor mye skulle tilvalget med skjulte sprinkler koste? 1
AnonymBruker Skrevet 12. november 2020 #12 Skrevet 12. november 2020 Ring en (helst flere) uavhengige takstmenn og hør hvor mye penger du skal holde tilbake, og hvordan du skal ta saken videre. Du har retten på din side her (selv om utbygger prøver å spare penger). Anonymkode: 4a796...c32
AnonymBruker Skrevet 12. november 2020 #13 Skrevet 12. november 2020 16 timer siden, loveli skrev: Å fy faen det hadde jeg aldri godtatt! Skjønner at du vil ha tips til løsning eller erfaringer her, men må bare si at jeg føler med deg. Jeg må ha rene linjer og pene flater der jeg bor og jeg hadde faktisk ikke kunnet leve med synlige sprinkler. Ja, jeg har tvangslidelser. 🤣🤣 Men altså, du har min dypeste medfølelse. Så innkassede sprinkler oppunder taket er penere? Det vel det som er alternativet. Anonymkode: d1f94...c93 1
AnonymBruker Skrevet 12. november 2020 #14 Skrevet 12. november 2020 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så innkassede sprinkler oppunder taket er penere? Det vel det som er alternativet. Anonymkode: d1f94...c93 Skjulte sprinklere ligger inne i tak/vegg. Ikke innkasset. Anonymkode: c994d...4fc 1
AnonymBruker Skrevet 12. november 2020 #15 Skrevet 12. november 2020 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skjulte sprinklere ligger inne i tak/vegg. Ikke innkasset. Anonymkode: c994d...4fc Det kommer an på byggemåte på leilighetskomplekset. Er det betongelementer i tak og gulv legges det som regel i kasser. Anonymkode: d1f94...c93
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå