AnonymBruker Skrevet 10. november 2020 #1 Skrevet 10. november 2020 Jeg bor ikke i borettslag, men nå har jeg hørt fra flere i samme borettslag at styret hvert år foretar inspeksjoner/kontroller av leilighetene, og at flere beboere synes dette er ubehagelig. En av dem har bedt meg om hjelp til å sjekke reglene. (Det som blir sjekket er rør/kraner, vifter, brannsikring osv, samt at helheten blir vurdert "det må ryddes opp mot (innendørs) vegg forat skadedyr ikke skal ødelegge bygningsmassen", det var to sekker med ved som sto opp mot en vegg) Jeg har søkt opp reglement, men finner bare regler om fellesarealer og arealer som har betydning for drift av borettslaget. Er inspeksjon av private leiligheter noe et styre i borettslag er pålagt å gjøre hvert år? Anonymkode: 72b63...b7f 1
Minitroll Skrevet 10. november 2020 #2 Skrevet 10. november 2020 Aldri hørt om... bodd i borettslag i 13 år. 15
AnonymBruker Skrevet 10. november 2020 #4 Skrevet 10. november 2020 Jeg bor i sameie og vi har kontroll av sluk og avløp samt brannsikring. Husk at dersom disse tingene ikke er i orden kan det få store konsekvenser for hele bygget om noe skulle skje. Jeg har selv leieboere under meg som ikke bryr seg om vedlikehold og det har skjedd mer enn en gang at styret må kontakte utleier og true med å leie inn folk til å gjøre arbeidet og sende regning. Sist gjaldt det maling utvendig. Anonymkode: 6665f...0d6 3
AnonymBruker Skrevet 10. november 2020 #5 Skrevet 10. november 2020 Takk! Jeg leste akkurat en mail hvor en av beboerne hadde sagt at hun ikke ønsket inspeksjon i år grunnet korona, og hvor hun spurte om dette var noe de var pålagt å gjøre fra sentralt hold. Svaret hun fikk fra styret var så nedlatende og arrogant at jeg fikk hakeslepp. Anonymkode: 72b63...b7f 3
AnonymBruker Skrevet 10. november 2020 #6 Skrevet 10. november 2020 Aldri opplevd. Kun kontroll av elanlegg. Anonymkode: dbed8...6b5
AnonymBruker Skrevet 10. november 2020 #7 Skrevet 10. november 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg bor i sameie og vi har kontroll av sluk og avløp samt brannsikring. Husk at dersom disse tingene ikke er i orden kan det få store konsekvenser for hele bygget om noe skulle skje. Anonymkode: 6665f...0d6 At det er nødvendig med kontroll er greit nok, men det burde være nok med er egenmeldingsskjema som blir sendt inn, ikke ekstern kontroll hvert år. (Dette er ikke blokk, men enebolig i rekke) Anonymkode: 72b63...b7f
AnonymBruker Skrevet 10. november 2020 #8 Skrevet 10. november 2020 Det må stå i vedtektene for at de skal kunne gjøre det. Og det er eierne som bestemmer vedtektene på generalforsamlingen. Det var ei som prøvde å få det inn i vedtektene her også, men hun ble grundig nedstemt. Anonymkode: 15067...231
cleangal Skrevet 10. november 2020 #9 Skrevet 10. november 2020 Aldri hørt om, bodd i borettslag i 17 år. I løpet av den tida har jeg hatt en kontroll av det elektriske anlegget. 4
AnonymBruker Skrevet 10. november 2020 #10 Skrevet 10. november 2020 Ta kontakt med Jusfformidlingen og hør med dem! De kan finne ut av det, er gratis siden det er jusstudenter! Anonymkode: d41be...86d
AnonymBruker Skrevet 10. november 2020 #11 Skrevet 10. november 2020 Denne tråden skal jeg følge, for jeg er opptatt av den samme problemstillingen. En er egentlig ikke herre i eget hjem når en leier en leilighet som en faktisk har kjøpt og betalt for selv. En reduseres til en åtteåring som må gjøre som "mor og far" beordrer en til. Vi har ikke noe valg og det er veldig irriterende. Det kjennes som å bli umyndiggjort, bare fordi en ikke har råd til å kjøpe en mangemillioners enebolig. Anonymkode: 81133...662 1
AnonymBruker Skrevet 10. november 2020 #12 Skrevet 10. november 2020 Bodd i fire ulike borettslag over tjue år, aldri opplevd noen inspeksjon fra noen. Ville selvsagt bedt om hjemmelsgrunnlag om noen skulle insistere på slik inspeksjon. Anonymkode: 6d488...cba 2
AnonymBruker Skrevet 10. november 2020 #13 Skrevet 10. november 2020 Jeg har bodd i borettslag så å si hele livet (vokste opp i det og kjøpte senere i borettslag som voksen) og har aldri opplevd dette. Det var felles oppussing av bad en gang jeg fremdeles bodde hjemme - da ble alle badene i borettslaget pusset opp og rørene byttet ut, så da måtte man gi tilgang for det, men bortsett fra det har det aldri vært noen som skal inn i leiligheten min. Dette borettslaget/sameiet høres veldig merkelig ut, ville som flere nevner tatt kontakt med advokat hvis det var meg det gjaldt, men skjønner ikke hvorfor du skal blande deg inn i din venninnes sak på eget initiativ - det er like invaderende som et sameie som skal ha tilgang til leiligheten hvert år Anonymkode: 4e423...d99 2
AnonymBruker Skrevet 10. november 2020 #14 Skrevet 10. november 2020 Aldri opplevd inspeksjon, men tenker at det har både fordeler og ulemper. Der jeg bodde før, var det ikke lov å koble røret fra ventilatoren til felles avtrekk. Men det var det selvsagt noen som gjorde, og dermed luktet det matlukt hos naboene. Eneste muligheten styret hadde for å kontrollere at denne regelen ble fulgt, var å gå på visninger ved salg. Noe de også gjorde. Og da hendte det at de så ting som ikke var ok, og det ble påpekt overfor megler og selger, men de kunne jo ikke pålegge de å informere potensielle interessenter. Så da ble det kanskje ikke gjort noe med det. Så det er en fordel i slike tilfeller om man f eks hadde hatt en inspeksjon med jevne mellomrom. Man kan ikke stole på at folk krysser av sannferdig på et skjema som beboerne evnt får utlevert. Samtidig må man stole på at folk følger regler og gjør sitt for at både en selv og naboene skal ha det ok. Og ettersom de fleste er ok folk som gjør det de skal, blir det ille om man må ha inspeksjoner pga mindretallets sviktende evne til å forstå og følge regler. Anonymkode: 95a87...c12 4
AnonymBruker Skrevet 10. november 2020 #15 Skrevet 10. november 2020 Bodd i borettslag i 3 år og her har det vært kontrollert både rører (innvendig) og vinduer (om de skal skiftes ut), samt utstyr for brannvarsling. Syns det er invaderende og ekkelt. Er alltid med én representant fra styret + vedkommende som skal sjekke leiligheten. Representanten fra styret har kommentert leiligheten - «så ryddig det er her», «så fint du har det». Sikkert ment positivt men jeg vil ikke at de skal legge merke til sånt. Syns at de fra styret bør stå utenfor og vente til fagmann er ferdig med sin vurdering. Anonymkode: 359f9...d36 3
AnonymBruker Skrevet 10. november 2020 #16 Skrevet 10. november 2020 Jeg mener dessuten at en eventuell inspeksjon skal gjøres av fagfolk og ikke av styret m. leder i spissen fordi de vil kartlegge folks liv i detalj, er veldig nysgjerrige og kanskje fordømmende. Anonymkode: 81133...662 10
AnonymBruker Skrevet 10. november 2020 #17 Skrevet 10. november 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Bodd i borettslag i 3 år og her har det vært kontrollert både rører (innvendig) og vinduer (om de skal skiftes ut), samt utstyr for brannvarsling. Syns det er invaderende og ekkelt. Er alltid med én representant fra styret + vedkommende som skal sjekke leiligheten. Representanten fra styret har kommentert leiligheten - «så ryddig det er her», «så fint du har det». Sikkert ment positivt men jeg vil ikke at de skal legge merke til sånt. Syns at de fra styret bør stå utenfor og vente til fagmann er ferdig med sin vurdering. Anonymkode: 359f9...d36 Der er jeg helt enig. Der jeg bodde før, hadde vi også kontroll av rør/avløp. Rørlegger kom alene og skrev rapport. Denne fikk så styret tilgang til, slik at de fikk info om akkurat det kontrollen handlet om. Men samtidig var det slik at om noen ikke var hjemme og kunne ta imot, kunne de gi fullmakt til styret og så ble en fra styret med rørlegger. Men det er jo noe helt annet enn å være med når man er hjemme selv. Tipper det er mulig å nekte styret adgang. Anonymkode: 95a87...c12 8
AnonymBruker Skrevet 11. november 2020 #18 Skrevet 11. november 2020 15 timer siden, AnonymBruker skrev: En av dem har bedt meg om hjelp til å sjekke reglene. Anonymkode: 72b63...b7f 15 timer siden, AnonymBruker skrev: , men skjønner ikke hvorfor du skal blande deg inn i din venninnes sak på eget initiativ - det er like invaderende som et sameie som skal ha tilgang til leiligheten hvert år Anonymkode: 4e423...d99 Godt forsøk Men jeg ble altså bedt om å blande meg inn. Det er ikke noe jeg har gjort på eget initiativ. Jeg har lest lover, forskrifter og vedtekter til den store gullmedaljen nå, og har kommet frem til følgende. Styret i et borettslag er pålagt å ha regelmessige HMS-internkontroller, og at andelshaver er pliktig til å stille boenheten til disposisjon for kontroller, vedlikehold, og utbedringer. Det som derimot ikke står spesifisert i hverken lover eller forskrifter er hvordan disse internkontrollene skal foregå, og hvor ofte det skal skje. Ut i fra hva jeg har lest ser det ut til at det vanligste er regelmessige egenkontroller med egenerklæringer, med inspeksjon fra fagperson hvert 5.-10. år, ikke årlig slik det er i dette borettslaget. Anonymkode: 72b63...b7f 1
AnonymBruker Skrevet 11. november 2020 #19 Skrevet 11. november 2020 I borettslaget vi har bodd i til nå (leilighet), har det ært årlig kontroll på ting som brannvern, sluk, osv. Pluss en del vedlikehold i regi av borettslaget. Vi har syntes det har vært helt gull og en trygghet. Anonymkode: dac5a...220 4
AnonymBruker Skrevet 11. november 2020 #20 Skrevet 11. november 2020 Bodde ti år i samme borettslag, og eneste inspeksjonen de hadde der, var årlig sjekk av brannslukkingsapparat og røykvarsler - og det var frivillig, ingen som tvang seg inn til deg. Og det var veldig greit, for da byttet de alltid batteriet i røykvarsleren for deg. Jeg skulle ønske de hadde hatt mer inspeksjon, jeg. For naboen min sperret min brannutgang med tunge hagemøbler. Umulig for meg å få åpnet den eneste rømningsveien jeg hadde fra leiligheten min i 12. etasje. IKKE greit... Anonymkode: b32a6...c7b 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå