AnonymBruker Skrevet 10. november 2020 #1 Skrevet 10. november 2020 Jeg vurderer å kjøpe en leilighet som har en prisantydning på kun 250 000 kroner, men totalprisen er på rundt 1 200 000 kroner, noe som betyr at fellesgjelden er ganske høy. Det jeg lurer på er om borettslag har noen kriterier/krav til kjøpere? Altså, sjekker borettslaget betalingsevnen min på noe måte? Det er tross alt rundt 10 000 kroner man må betale i fellesgjeld- og kostnader per måned. Vanligvis vurderer jo banken hvor mye man kan få i lån. Men jeg har spart opp 250 000 kroner, så jeg trenger ikke noe boliglån da. Hvordan fungerer dette? Er det noen som har erfaring med dette? Er det virkelig så enkelt å bare kjøpe hvis man har litt penger, og trenger ikke noe lån? Anonymkode: ed757...1c3
AnonymBruker Skrevet 10. november 2020 #2 Skrevet 10. november 2020 Ville virkelig sjekket økonomien til dette borettslaget. Dersom felleskostnadene er 10 000 kr pr måned er det jo nærmest som å leie uansett. Og det kan jo være at de må heve felleskostnadene ytterligere. Anonymkode: 82f61...3a3 4
jentafralandet Skrevet 10. november 2020 #3 Skrevet 10. november 2020 Fellesgjelden regnes som en del av prisen når du kjøper. Så selv om din andel koster 250 000 kr så må du fortsatt ha lån fordi totalsummen av boligen er på 1,2 mill 6
AnonymBruker Skrevet 10. november 2020 #4 Skrevet 10. november 2020 6 minutter siden, jentafralandet skrev: Fellesgjelden regnes som en del av prisen når du kjøper. Så selv om din andel koster 250 000 kr så må du fortsatt ha lån fordi totalsummen av boligen er på 1,2 mill Hvorfor? Man betaler jo lånet gjennom felleskostnad hver måned? Anonymkode: ed757...1c3 1
AnonymBruker Skrevet 10. november 2020 #5 Skrevet 10. november 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ville virkelig sjekket økonomien til dette borettslaget. Dersom felleskostnadene er 10 000 kr pr måned er det jo nærmest som å leie uansett. Og det kan jo være at de må heve felleskostnadene ytterligere. Anonymkode: 82f61...3a3 Felleskostnaden er på 10 000,- på grunn av fellesgjelden. Leiligheten er relativt ny. Anonymkode: ed757...1c3
Brimi Skrevet 10. november 2020 #6 Skrevet 10. november 2020 13 minutter siden, jentafralandet skrev: Fellesgjelden regnes som en del av prisen når du kjøper. Så selv om din andel koster 250 000 kr så må du fortsatt ha lån fordi totalsummen av boligen er på 1,2 mill Med mindre det har endret seg på to år, så må man ikke ha lån nei. 4
jentafralandet Skrevet 10. november 2020 #7 Skrevet 10. november 2020 1 minutt siden, Brimi skrev: Med mindre det har endret seg på to år, så må man ikke ha lån nei. Salgspris+fellesgjeld= Totalpris på boligen. Hvis totalprisen er 1,2 som er oppgitt her får ts derfor ikke kjøpt andelen med 250 000 kr uten lån
AnonymBruker Skrevet 10. november 2020 #8 Skrevet 10. november 2020 Akkurat nå, Brimi skrev: Med mindre det har endret seg på to år, så må man ikke ha lån nei. Men er det da virkelig så enkelt å bare kjøpe en leilighet? Hvis man altså f.eks. ikke kan få boliglån fra banken, så kan man bare prøve å finne en borettslagsleilighet med minst mulig prisantydning, og kjøpe den? Er det slik at borettslagene selv ikke gjør noe for å sjekke din betalingsevne? Å leie er jo dyrere uansett, men lurer bare på dette. Anonymkode: ed757...1c3
AnonymBruker Skrevet 10. november 2020 #9 Skrevet 10. november 2020 1 minutt siden, jentafralandet said: Salgspris+fellesgjeld= Totalpris på boligen. Hvis totalprisen er 1,2 som er oppgitt her får ts derfor ikke kjøpt andelen med 250 000 kr uten lån Tror du blander litt? Bankene regner med fellesgjeld når de ser hvor mye man kan låne. Men om om man ikke skal låne i det hele tatt så vil jo ikke dette gjelde. Om borettslaget sjekker om man har råd til fellesutgiftene vet jeg ikke. Vet at de skal godkjenne ny andelseier men vet ikke hva de faktisk sjekker/kan sjekke. Betaler man ikke så kan de jo kaste deg ut da. Anonymkode: 0ffb2...70a 11
AnonymBruker Skrevet 10. november 2020 #10 Skrevet 10. november 2020 2 minutter siden, jentafralandet skrev: Salgspris+fellesgjeld= Totalpris på boligen. Hvis totalprisen er 1,2 som er oppgitt her får ts derfor ikke kjøpt andelen med 250 000 kr uten lån Men fellesgjelden betales jo ikke direkte. Den betales i form av felleskostnader hver måded. Man trenger jo ikke lån for noe som er en månedlig kostnad? Anonymkode: ed757...1c3 11
AnonymBruker Skrevet 10. november 2020 #11 Skrevet 10. november 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tror du blander litt? Bankene regner med fellesgjeld når de ser hvor mye man kan låne. Men om om man ikke skal låne i det hele tatt så vil jo ikke dette gjelde. Om borettslaget sjekker om man har råd til fellesutgiftene vet jeg ikke. Vet at de skal godkjenne ny andelseier men vet ikke hva de faktisk sjekker/kan sjekke. Betaler man ikke så kan de jo kaste deg ut da. Anonymkode: 0ffb2...70a Det er altså eksakt det jeg lurer på. Om det er mulig å kjøpe en borettslagsleilighet med et litt mindre inntekt, f.eks. hvis man er arbeidsledig, ufør, har deltidsjobb osv. Å leie er litt dyrere uansett så jeg tenkte å kjøpe egen leilighet. Anonymkode: ed757...1c3
AnonymBruker Skrevet 10. november 2020 #12 Skrevet 10. november 2020 Du får jo ikke leiligheten for 250 000 kr. Det sier seg jo selv. Du overtar fellesgjelden når du kjøpet leiligheten. Så du må ut med minst 1,2 mill. Da må du jo låne i tillegg til høy husleie. Har du lav inntekt så vil du ikke klare og betjene husleia og lånet. Anonymkode: 5fa92...55c 1
AnonymBruker Skrevet 10. november 2020 #13 Skrevet 10. november 2020 Sjekk nå for all del hva husleia ser ut til å bli etter at renter og avdrag har begynt å løpe! Det kan være en ganske dyr bombe som ligger på lur. Anonymkode: 5affe...8db 7
AnonymBruker Skrevet 10. november 2020 #14 Skrevet 10. november 2020 De sjekker ikke det, men du må sjekke opp om husleie kan øke i framtiden. Og du må faktisk ha råd til husleieøkning. Er vel en forholdsvis nybygg dette er snakk om? Anonymkode: 92d47...167
jentafralandet Skrevet 10. november 2020 #15 Skrevet 10. november 2020 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tror du blander litt? Bankene regner med fellesgjeld når de ser hvor mye man kan låne. Men om om man ikke skal låne i det hele tatt så vil jo ikke dette gjelde. Om borettslaget sjekker om man har råd til fellesutgiftene vet jeg ikke. Vet at de skal godkjenne ny andelseier men vet ikke hva de faktisk sjekker/kan sjekke. Betaler man ikke så kan de jo kaste deg ut da. Anonymkode: 0ffb2...70a Hvis man har 250 000 kr i egenkapital så kan man ikke velge å bruke de pengene for å bare kjøpe andelen, altså leiligheten. Leiligheten (din del av borettslaget) koster 250 000 kr ja, men man kjøper seg inn i er fellesskap der fellesgjelda fører til at totalprisen på leiligheten regnes som 1,2 millioner. Da må man enten bruke de 250 000 kr som egenkapital på et lån, eller så må man finne en selveierbolig til 250 000 kr. Månedlig kostnad er en del av nedbetalingen på fellesgjeld, men kan også gå til tv/internett/brøyting osv 2
AnonymBruker Skrevet 10. november 2020 #16 Skrevet 10. november 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sjekk nå for all del hva husleia ser ut til å bli etter at renter og avdrag har begynt å løpe! Det kan være en ganske dyr bombe som ligger på lur. Anonymkode: 5affe...8db De løper. Felleskostnaden inkludert fellesgjelden er på rundt 10 000,- per måned. Anonymkode: ed757...1c3
AnonymBruker Skrevet 10. november 2020 #17 Skrevet 10. november 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: De sjekker ikke det, men du må sjekke opp om husleie kan øke i framtiden. Og du må faktisk ha råd til husleieøkning. Er vel en forholdsvis nybygg dette er snakk om? Anonymkode: 92d47...167 Jeg har råd til det. Men en liknende selveiersleilighet kan jeg ikke få lån til. Leiligheten er 12 år gammel. Anonymkode: ed757...1c3
AnonymBruker Skrevet 10. november 2020 #18 Skrevet 10. november 2020 2 minutter siden, jentafralandet said: Hvis man har 250 000 kr i egenkapital så kan man ikke velge å bruke de pengene for å bare kjøpe andelen, altså leiligheten. Leiligheten (din del av borettslaget) koster 250 000 kr ja, men man kjøper seg inn i er fellesskap der fellesgjelda fører til at totalprisen på leiligheten regnes som 1,2 millioner. Da må man enten bruke de 250 000 kr som egenkapital på et lån, eller så må man finne en selveierbolig til 250 000 kr. Månedlig kostnad er en del av nedbetalingen på fellesgjeld, men kan også gå til tv/internett/brøyting osv Det gir jo ikke mening, man må ikke løse inn fellesgjelden når man kjøper. De skal jo bare ha upfront i cash det som er andelen, det er jo hele konseptet med fellesgjeld. Så hvorfor skal man låne 1 mill ekstra som man da bare har stående på egen konto? Anonymkode: 0ffb2...70a 15
AnonymBruker Skrevet 10. november 2020 #19 Skrevet 10. november 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du får jo ikke leiligheten for 250 000 kr. Det sier seg jo selv. Du overtar fellesgjelden når du kjøpet leiligheten. Så du må ut med minst 1,2 mill. Da må du jo låne i tillegg til høy husleie. Har du lav inntekt så vil du ikke klare og betjene husleia og lånet. Anonymkode: 5fa92...55c Men man trenger jo ikke ta ut et lån på det beløpet. Fordi man betaler lånet ned i form av felleskostnad hver måned. Anonymkode: ed757...1c3 8
GammelKaktus Skrevet 10. november 2020 #20 Skrevet 10. november 2020 Hvis du har pengene og har penger til felleskostnadene hver måned så ser jeg ikke problemet. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå