Gå til innhold

Svigerfamilie

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva ville du gjort for å få et nærmere forhold? 

Jeg synes det er så trist å ha minimalt med kontakt. Og tenker på hva jeg kan gjøre annerledes. Vi bor et par timer unna stort sett alle i familien til min mann  så noe daglig basis hadde uansett korona eller ikke, aldri vært aktuelt. 

I en god del år  pleide jeg å invitere de på besøk. Men kan telle på en hånd de gangene de har kommet. Et søsken kommer kun når det er dåp og begravelse. 

Når vi er på hjemplassen til min mann inviterer jeg på mat, baker og passer barn. Men hører aldri noe tilbake. 

Eller kanskje det beste bare er å innfinne seg med et overfladisk høflig forhold, de få gangene vi møtes. 

Jeg har vel egentlig aldri følt jeg er blitt godtatt 100%. Vi er forskjellig på en del områder. Men har også mye felles interesser. 

Nå begynner barna å bli så store at de sikker snart begynner å spørre, og tenke på  hvorfor besteforeldre, tanter og onkler, søskenbarn nesten aldri kommer til oss.

Tips eller erfaringer?

Anonymkode: 9a3d6...f06

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes at man som inngift i en storfamilie ikke er den som har så mye å si. 

Man kan initiere til en felles samtale i begynnelsen av relasjonen, men jeg mener egentlig at det er noe som foreldrene/de gamle i slekta bør gjøre. Og at det er noe man må gjøre. 

Man behøver ikke å ha like verdier etc, men det er en stor fordel. Men når det er tydelig at man er uenige om de større linjene her i livet, så bør man kunne snakke sammen om at man må kunne slutte en samtale her i huset med å si "nå må vi være enige om at vi er uenige", eller at "i dette huset snakker vi ikke sammen om politikk, og slik skal det forbli".

Det er også mange svigerfamilier som hadde hatt utrolig godt av å tenke mer på å være mer inkluderende sosialt sett overfor de som kommer inn i familien. Særlig når man er hos dem så skal det ikke alltid så mye mer til fra deres side enn at de for eksempel er bevisste på å legge bort telefonen sin når de har besøk for å heller fokusere på besøket, eller at de prøver å inkludere den nye i samtalene, lager plass rundt bordet etc. Alt for få tenker for lite på dette når en person i slekta får seg en ny kjæreste! 

Anonymkode: e0ca6...10b

• Liker 1
Skrevet

Man kan ikke tvinge folk til kontakt, og det virker jo som om du har prøvd det ene og det andre. Jeg hadde akseptert situasjonen som den er og heller funnet folk som setter pris på å være sammen med dere. :) Nå vet jeg ikke om du har bedre kontakt med din egen familie men det er uansett fullt mulig å skape sin egen familie med venner. Er ikke alltid at blod er tjukkere enn vann vet du.

• Liker 2
Skrevet

Kom på en annen sak: Din bedre halvdel som opprinnelig hører til den slekta har større mulighet for å ta initiativ til en slik samtale enn deg. Dere kan med fordel være med på den begge to, men jeg tror kanskje det vil være litt rart å ha en slik samtale nå om dere har vært sammen en del år.

Etter min erfaring er det alt for mange som lar ting skure og gå alt for lenge, så feier de ting under teppet og later som ingen ting når det oppstår mindre irritasjoner, for deretter å unngå disse personene fysisk for en periode, og når man deretter må møte disse personene igjen skal det lite til før de som har blitt irritert får en diger eksplosjon av en ordstrøm mot den som er intetanende om hvordan man har ting/hvordan ting fungerer..

• Liker 1
Skrevet

I min samboers familie er det kun kakeinvitasjon til bursdager, ellers liten/ingen kontakt. Det tok tid å venne seg til, og siden eksen hans ofte er der på kaffe drar vi aldri uannonsert. Har vel av den grunn ikke følt meg veldig velkommen. Trodde da vi fikk barn at ting ville endre seg, men det gjorde det ikke.

Min familie drar på konserter sammen, spiser middag hos hverandre ofte osv så det er stor forskjell. 

Anonymkode: b0a5a...661

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes at man som inngift i en storfamilie ikke er den som har så mye å si. 

Man kan initiere til en felles samtale i begynnelsen av relasjonen, men jeg mener egentlig at det er noe som foreldrene/de gamle i slekta bør gjøre. Og at det er noe man må gjøre. 

Man behøver ikke å ha like verdier etc, men det er en stor fordel. Men når det er tydelig at man er uenige om de større linjene her i livet, så bør man kunne snakke sammen om at man må kunne slutte en samtale her i huset med å si "nå må vi være enige om at vi er uenige", eller at "i dette huset snakker vi ikke sammen om politikk, og slik skal det forbli".

Det er også mange svigerfamilier som hadde hatt utrolig godt av å tenke mer på å være mer inkluderende sosialt sett overfor de som kommer inn i familien. Særlig når man er hos dem så skal det ikke alltid så mye mer til fra deres side enn at de for eksempel er bevisste på å legge bort telefonen sin når de har besøk for å heller fokusere på besøket, eller at de prøver å inkludere den nye i samtalene, lager plass rundt bordet etc. Alt for få tenker for lite på dette når en person i slekta får seg en ny kjæreste! 

Ja spesielt siste avsnittet er jeg enig i og kjenner meg igjen i. Ikke særlig hyggelig å prøve å delta i en samtale når så og si  aldri noen  snakker til deg, spør om hvordan det går med oss, jobb eller annet. 

Har inntrykk av at generasjon til svigers ikke liker å snakke om ting, ting skal feies under teppet. 

Jeg er en mer åpen person,selv om jeg ikke har gått i konfrontasjoner så har det nok vært vanskelig å svelge. 

Ts

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kom på en annen sak: Din bedre halvdel som opprinnelig hører til den slekta har større mulighet for å ta initiativ til en slik samtale enn deg. Dere kan med fordel være med på den begge to, men jeg tror kanskje det vil være litt rart å ha en slik samtale nå om dere har vært sammen en del år.

Etter min erfaring er det alt for mange som lar ting skure og gå alt for lenge, så feier de ting under teppet og later som ingen ting når det oppstår mindre irritasjoner, for deretter å unngå disse personene fysisk for en periode, og når man deretter må møte disse personene igjen skal det lite til før de som har blitt irritert får en diger eksplosjon av en ordstrøm mot den som er intetanende om hvordan man har ting/hvordan ting fungerer..

Ja føler det er gått så lang tid nå. Ting har bare satt seg og det er selvsagt også mitt ansvar. 

Jeg har siste åra tenkt jeg heller kan prøve å ta kontakt når vi er der. Men føler responsen  som oftes er veldig laber. Eller , høflig der og da, men aldri noe initiativ tilbake. 

Tror du har helt rett ang at ting ikke blir ordna opp i, så legger alt det negative seg lag på lag. Og avstanden blir bare større å større.

Ts 

Skrevet
1 time siden, FrøkenMånestråle skrev:

Man kan ikke tvinge folk til kontakt, og det virker jo som om du har prøvd det ene og det andre. Jeg hadde akseptert situasjonen som den er og heller funnet folk som setter pris på å være sammen med dere. :) Nå vet jeg ikke om du har bedre kontakt med din egen familie men det er uansett fullt mulig å skape sin egen familie med venner. Er ikke alltid at blod er tjukkere enn vann vet du.

Nei det går jo ikke det. Har periodevis opp gjennom årene tatt den strategien, å heller prioritert venner. Så burde sikkert bare slå meg til ro med hvordan det er. 

Ts

Skrevet

Det er ikke alle familier som pleier like tett kontakt med hverandre. Er det kun dere som utelates? 

• Liker 2
Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I min samboers familie er det kun kakeinvitasjon til bursdager, ellers liten/ingen kontakt. Det tok tid å venne seg til, og siden eksen hans ofte er der på kaffe drar vi aldri uannonsert. Har vel av den grunn ikke følt meg veldig velkommen. Trodde da vi fikk barn at ting ville endre seg, men det gjorde det ikke.

Min familie drar på konserter sammen, spiser middag hos hverandre ofte osv så det er stor forskjell. 

Anonymkode: b0a5a...661

Ja alle familier er jo forskjellig. Jeg er også vokst opp med at vi kan gjøre ting sammen. 

Høres ikke lett ut å vite ex en til mannen din er på besøk der. Iallefall ikke når de er sånn mot deg.

Ts

Skrevet
1 minutt siden, Hippogriff skrev:

Det er ikke alle familier som pleier like tett kontakt med hverandre. Er det kun dere som utelates? 

Nei det er sikkert mange som har lite kontakt. Det er nok ikke så all verdens kontakt mellom de andre heller. Men noe mer er det, sikkert siden de bor nærmere hverandre.

Ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...