Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå kommer det sikkert veldig mange hardt dømmende folk inn her. 

Min forlovede har et rusproblem, det er hasj. Han røyker hver dag. Vi har vært sammen i mange år, og det har blitt gradvis verre. Nå har han selv inrømt at han er avhengig, for han klarer ikke være uten hasj. Det er kanskje 2-3 dager ila en mnd han ikke røyker. Foreløpig er det kun på kvelden, etter jeg har lagt meg, og han fungerer fint på jobb. Jeg merker egentlig ikke så mye på ham, unntatt at han har dårlig hukommelse (blitt verre). 

Jeg syns det er helt jævlig, men han sier at det ikke går utover meg og det er jo helt sant. Jeg røyker ikke, har bare prøvd noen få ganger. Han sier det er vondt at jeg tar det så tungt, og hans eventuelle motivasjon for å slutte er at jeg ikke liker det. Jeg tror jo ikke den motivasjonen er nok. 

Ellers er han en helt fantastisk mann. Veldig observant og følelsesmessig tilstede, vi har ganske god kommunikasjon og han er et ordentlig bra menneske. Men det tærer noe jævlig på det faktum at han er avhengig. Jeg blir sint på ham når jeg kommer på det, noe som er hver dag. 

Det skal sies at jeg ikke er noen hasjmotstander. Jeg syns det er greit å bruke f.eks. en gang i uka, hvis han har veldig angst f.eks., migrene, eller har sovet dårlig lenge. Hasjen hjelper på alt dette, men den bidrar også til at han får angst hvis han ikke røyker. Så lenge vi har kjent hverandre har han slitt med angst og depresjon tidvis. Det syns jeg er helt greit å takle. Men hvordan skal jeg takle hasjrøykinga? Det beste hadde jo vært om jeg bare klarte å aksptere det, men det gjør jeg ikke. 

Ps. Vi har ikke barn, og han sier at det er en selvfølge at han ikke skal røyke når vi får det. Men han er jo avhengig, så jeg lurer på hvpr lett det blir å slutte...

Anonymkode: 5d670...c3e

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tipper han har angst og depresjon på grunn av røykinga. 

Hvis du ikke klarer å akseptere dette sier du det til han, så får han en reel motivasjon for å slutte også. 

Min mann røykte hver dag. Hasjen eller meg, sa jeg. Valget hans ble enkelt. Han slutta. 

Anonymkode: e5c7d...e9d

• Liker 3
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tipper han har angst og depresjon på grunn av røykinga. 

Hvis du ikke klarer å akseptere dette sier du det til han, så får han en reel motivasjon for å slutte også. 

Min mann røykte hver dag. Hasjen eller meg, sa jeg. Valget hans ble enkelt. Han slutta. 

Han har gått lange perioder uten (de 3 første årene vi var sammen), hvor han hadde de samme problemene med angst og depresjon.. så de er nok underliggende uansett. Han sier hasjen hjelper, men det er jo bare når han er rusa at det hjelper. 

Er litt redd for å stille ultimatum. Jeg elsker ham så mye, og tror ikke jeg ville klart å gå fra ham. 

Skrevet

Har forståelse for at dette er vanskelig for deg. Han sier at han har innrømmet at han er avhengig nå. Har han noen tanker om det? Noen ønske om å bli kvitt avhengigheten? 

Når det gjelder rus og psykiske lidelser/plager er der vanskelig å si hva som kom først. Men Jeg tenker at han kanskje burde få hjelp til angsten og depresjonen av profesjonelle, og ikke dekke det over med hasjrøyking. Som du også nevner: det hjelper kanskje der og da, men det maskerer bare et underliggende problem. Det tar ikke bort årsaken til at han ruser seg. 

Anonymkode: 2cb7d...d7e

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror han trenger profesjonell hjelp. Rusavhengighet er en psykisk sykdom som er veldig vanskelig å komme ut av på egen hånd. 

• Liker 1
Skrevet

Han trenger hjelp og ikke fordømmelse. 

Anonymkode: b62c8...143

• Liker 1
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Han har gått lange perioder uten (de 3 første årene vi var sammen), hvor han hadde de samme problemene med angst og depresjon.. så de er nok underliggende uansett. Han sier hasjen hjelper, men det er jo bare når han er rusa at det hjelper. 

Er litt redd for å stille ultimatum. Jeg elsker ham så mye, og tror ikke jeg ville klart å gå fra ham. 

Ok. 

En rusmisbruker og ei som er redd for å bli forlatt er ingen god kombinasjon. Hvor går grensene dine da? Hva er du villig til å godta for å slippe å være alene? Stopper det ved at han ruser seg? Og stopper det ved hasj? 

Eller stopper det ved litt salg? Eller mye salg? Stopper det ved fremmede folk på døra hver dag? Eller når han blir tatt for ruspåvirka kjøring? Eller når du utvikler angst og depresjon fordi du stadig setter deg sjøl som nummer to etter ei plante? 

Er du ikke verdt mer enn det altså? 

Skrevet

Må du være en A4 menneske, så må han slutte. Ellers  er det  bare å live livet, akseptere det og  være glad med det du har. 

Anonymkode: 97b24...102

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har forståelse for at dette er vanskelig for deg. Han sier at han har innrømmet at han er avhengig nå. Har han noen tanker om det? Noen ønske om å bli kvitt avhengigheten? 

Når det gjelder rus og psykiske lidelser/plager er der vanskelig å si hva som kom først. Men Jeg tenker at han kanskje burde få hjelp til angsten og depresjonen av profesjonelle, og ikke dekke det over med hasjrøyking. Som du også nevner: det hjelper kanskje der og da, men det maskerer bare et underliggende problem. Det tar ikke bort årsaken til at han ruser seg. 

Anonymkode: 2cb7d...d7e

Ja, han sier han ikke vil være avhengig, men ikke har noen grunn til å slutte utover at jeg ikke liker det.. og at han absolutt ikke vil røyke hvis vi f.eks. får barn. Og det er jo jeg ekstremt tydelig på også. Men ja, han burde nok få hjelp til å takle de andre problemene også.. 

Ts

Skrevet

Jeg slutta etter mange år! Hadde det nøyaktig som mannen din. Turte aldri søke hjelp  for det, derfor fortsatte det i årevis. Så sa jeg det til en psykolog jeg gikk til (for noe helt annet) og fikk tilbud om et rusmestringskurs. Det var fantastiskt å snakke åpent om det med noen som skjønte hva jeg snakket om. Det var det som skulle til! Sortere tanker og skjønne hva hvorfor og hvordan. Det er mange år siden nå. Rart å tenke på hvor greit det gikk å slutte med en sånn uvane bare man får støtte av noen profesjonelle. Dette klarer han fint om han får litt hjelp fra noen med kompetanse på rus. 

Anonymkode: 56387...efa

• Liker 3
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg slutta etter mange år! Hadde det nøyaktig som mannen din. Turte aldri søke hjelp  for det, derfor fortsatte det i årevis. Så sa jeg det til en psykolog jeg gikk til (for noe helt annet) og fikk tilbud om et rusmestringskurs. Det var fantastiskt å snakke åpent om det med noen som skjønte hva jeg snakket om. Det var det som skulle til! Sortere tanker og skjønne hva hvorfor og hvordan. Det er mange år siden nå. Rart å tenke på hvor greit det gikk å slutte med en sånn uvane bare man får støtte av noen profesjonelle. Dette klarer han fint om han får litt hjelp fra noen med kompetanse på rus. 

Anonymkode: 56387...efa

Så fint å høre din historie! Jeg syns han er litt mer på gli da vi har snakka mye om det de siste dagene. Har erkjenner at han er avhengig og ikke vet hvordan han skal komme seg ut av det. Men at han må gjøre det en gang før eller siden (at vi ønsker barn i framtida er nok den eneste motivasjonen som er god nok, men det er jo i framtida). Kanskje et sånt kurs hadde vært noe? 

Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå kommer det sikkert veldig mange hardt dømmende folk inn her. 

Min forlovede har et rusproblem, det er hasj. Han røyker hver dag. Vi har vært sammen i mange år, og det har blitt gradvis verre. Nå har han selv inrømt at han er avhengig, for han klarer ikke være uten hasj. Det er kanskje 2-3 dager ila en mnd han ikke røyker. Foreløpig er det kun på kvelden, etter jeg har lagt meg, og han fungerer fint på jobb. Jeg merker egentlig ikke så mye på ham, unntatt at han har dårlig hukommelse (blitt verre). 

Jeg syns det er helt jævlig, men han sier at det ikke går utover meg og det er jo helt sant. Jeg røyker ikke, har bare prøvd noen få ganger. Han sier det er vondt at jeg tar det så tungt, og hans eventuelle motivasjon for å slutte er at jeg ikke liker det. Jeg tror jo ikke den motivasjonen er nok. 

Ellers er han en helt fantastisk mann. Veldig observant og følelsesmessig tilstede, vi har ganske god kommunikasjon og han er et ordentlig bra menneske. Men det tærer noe jævlig på det faktum at han er avhengig. Jeg blir sint på ham når jeg kommer på det, noe som er hver dag. 

Det skal sies at jeg ikke er noen hasjmotstander. Jeg syns det er greit å bruke f.eks. en gang i uka, hvis han har veldig angst f.eks., migrene, eller har sovet dårlig lenge. Hasjen hjelper på alt dette, men den bidrar også til at han får angst hvis han ikke røyker. Så lenge vi har kjent hverandre har han slitt med angst og depresjon tidvis. Det syns jeg er helt greit å takle. Men hvordan skal jeg takle hasjrøykinga? Det beste hadde jo vært om jeg bare klarte å aksptere det, men det gjør jeg ikke. 

Ps. Vi har ikke barn, og han sier at det er en selvfølge at han ikke skal røyke når vi får det. Men han er jo avhengig, så jeg lurer på hvpr lett det blir å slutte...

Hadde det vært greit om han drakk hver dag eller brukte kokain? Har ikke noe spesielt i mot hasj men det bør holdes til helgen da som ett par glass vin/øl. Greia er jo att han ikke tåler hverdager uten rus og det er jo ikke bra uansett hva man bruker, han må lære å takle livet uten å flykte. Hvorfor skulle det bli annerledes med barn? Hvis han skal være noe å satse på bør han begynne å skjerpe seg alt nå, kan ta årevis å bryte slike rusmønstre. Hvis ikke du er verdt det hadde jeg gått heller før enn senere

Skrevet

X’en har rusproblem, mener du.

Har vært med nok gutter som driver med hasj og prøvd det selv også, ikke en livsstil for meg ! Høres ikke ut som det er det for deg heller

Turn off til tusen

Anonymkode: 7daba...165

Skrevet

Du er ikke noen hasjmotstander, sier du. Wow. Jeg var ikke det jeg heller før, men har endret syn totalt. Det virker kanskje ikke så ille når man lever med det, men finner man seg en ny mann uten slikt så ser man hvor ille det faktisk var ! Det at du syns hasj er greit en gang i uka sier jo alt. Da kommer han ihvertfall ikke til å slutte..

Vil du virkelig ha en fyr med dårlig helse, og som har kriminelle venner som selger drugs? Jeg snakker bare for ditt eget beste. Det høres ut som du er litt blindt forelsket.

Skrevet

Hvordan finansierer han all denne hasjen? Det må jo gå ut over økonomien deres?

Anonymkode: 2588e...e25

Skrevet

Ut i fra min erfaring råder jeg deg til å dra. Det blir helt sikkert veldig vondt og vanskelig, men du gjør deg selv en tjeneste i lengden. Du fortjener bedre. 

• Liker 1
Skrevet

Du kan trøste både han og deg med at maniske kan bli fysisk avhengig av hasj, det er kun psykisk. Så da bør han, som andre også sier her, forsøke å få angsten ut av kroppen, og finne en vei ut av depresjonen. Ikke så enkelt akkurat det kanskje, men det som kan være til hjelp er f.eks å begynne å lære å meditere og å lære å puste. 

Her er en hjelpe-app for å få hjelp til hasjrøykeslutt 

https://www.rustelefonen.no/hasjapp/

Han trenger ikke å tenke at det skal bli hans siste, jeg røyker innimellom, men har null problem med å la det gå uler og måneder i mellom. Uansett om det er alkohol, cannabis eller andre rusmidler så skal de ikke misbrukes i den forstand at en "MÅ ha, bare MÅ ha", det skal være noe som gir en hygge en gang i blant. Jeg har også vært der at jeg ikke alltid har lyttet til de rådene jeg gir andre i dag, og det var da jeg var helt nede for meg også. Men jeg jobbet med angst, depresjon og ptsd. Jeg noterte meg hvilke situasjoner, og hvilke tanker det var som gjorde at jeg "falt ut" og jobbet hardt med dem, søkte de opp på nettet og hørte hva andre sa om de samme tingene, så videoer, leste artikler, mediterte (tømte hodet helt for tanker), lærte meg noenlunde å puste -og faktisk også tenkte og tenkte og tenkte til jeg fant løsninger. Hva er det som skal til å for at jeg skal føle meg bedre? 

For ro om natten kan det være til nytte for noen å høre på Binaural beats https://www.healthline.com/health-news/your-brain-on-binaural-beats#Should-you-march-to-this-new-beat? Det kan godt være det hjelper like godt å høre på annen rolig musikk altså, men tja, jeg har følt det har hjulpet meg, og jeg er ikke alene, selv om bevisene for hva som skjer i hjernen ikke helt er på plass.

Også var det det å lære å puste da.

Håper det ordner seg for dere etterhvert! :)

Anonymkode: ad0e8...7c0

Skrevet

Maniske = man ikke

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

X’en har rusproblem, mener du.

Har vært med nok gutter som ..

Hvilken rett har du til å diktere hva andre skal tenke, føle og mene???? Wtf? 

Skrevet

Det er litt rart å tenke på, hadde dere bodd i Canada, så kunne typen din bestilt cannabis fra en statlig autorisert nettbutikk. Hvor  man mottar et produkt med innholdsfortegnelse på pakningen, og hvor man kan ringe et nummer hvis det skulle være noe feil. Helt lovlig.

Nå synes ikke jeg noe om å støtte den kriminelle underverdenen, og jeg har null toleranse med rus i forbindelse med barn og bilkjøring, men det er et kulturelt moment her også.

Hvor mange her inne på forumet drikker ikke et glass vin ofte? Hvor mange her inne går ikke på antidepressiva for å fungere i hverdagen? Man har ofte ikke den samme fordømmende tonen ovenfor dem som man har med de som røyker.

Anonymkode: 2fb7a...325

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...