AnonymBruker Skrevet 10. november 2020 #1 Skrevet 10. november 2020 Hvorfor har vi da et helsevesen og sykepenger? Vi kan spare de pengene og heller opprette arbeidsplasser hvor syke folk kan komme og jobbe. Så blir de friske. Anonymkode: c3336...d4a 1
AnonymBruker Skrevet 10. november 2020 #2 Skrevet 10. november 2020 Vi trenger et helsevesen fordi at folk faktisk blir gamle, og når kroppen eldes så er det mange som trenger hjelp. Vi trenger også et helsevesen fordi at ikke alle blir født friske. Mange kan også komme ut for ulykker - som er umulig og forutse. Sist, men ikke minst, ikke alle blir bedre av å jobbe. Noen blir faktisk værre. Anonymkode: e679b...86b
AnonymBruker Skrevet 10. november 2020 #3 Skrevet 10. november 2020 Kjære min. Virkelig? Ikke rart folk vil være sykemeldte vettu, når de selv ikke forstår den enkleste av psykiske responser. Som å være nyttig gir god effekt på psyken. Jobb er en forsterker. Du får lønn,du føler deg bedre fordi du bidrar. MAn kan bli både psyk og syk og dermed ikke kunne jobbe eller kun jobbe delvis. Men det å kun gå hjemme, være til nytte for ingen, ikke tjene egne penger er faktisk demotiverende og skaper dårlig psykisk helse. De som er ufør må jobbe mye med dette, og eller delta i frivillig arbeid. Anonymkode: bc175...539 1
AnonymBruker Skrevet 10. november 2020 #4 Skrevet 10. november 2020 Hehe, du kan mye om sykdom ser jeg Jeg skulle så gjerne ha jobbet 100%, eller 80%, eller 50%. Hva som helst. Men realiteten er at jeg er for syk til å jobbe, og jeg er veldig takknemlig for at jeg slipper å havne på gata i tillegg. Håper å kunne jobbe igjen en dag, men det finnes nok av sykdommer som gjør arbeid svært vanskelig og umulig dessverre. Man blir ikke frisk av å jobbe. Man blir frisk at et fungerende helsevesen, og litt flaks kanskje. Jeg har en sykdom som det ikke finnes en kur for, det finnes det mange av. Det jeg derimot gjør når jeg er hjemme, er små ting jeg får glede av. En god kopp kaffe, en serie jeg liker, klapper katten min og sørger for å ha kontakt med venner og familie. Jeg er opptatt av å ha det så greit jeg kan, selv om kroppen min ikke fungerer. Anonymkode: 769c5...1f9 2
AnonymBruker Skrevet 10. november 2020 #5 Skrevet 10. november 2020 Jobb er faktisk helseskadelig, det er jeg eksempel på. Anonymkode: 96163...79a 2
AnonymBruker Skrevet 10. november 2020 #6 Skrevet 10. november 2020 Arbeid kan være helsefremmende, men det kommer an på jobben og arbeidsmiljøet. Mange typer arbeid er helseskadelig. Anonymkode: ae402...3ff 2
AnonymBruker Skrevet 10. november 2020 #7 Skrevet 10. november 2020 Da jeg var ung engang på 70-tallet fleipet vi mye med at "hvis arbeid er så sunt, hvorfor ikke la de syke gjøre det, så kan vi andre bare gjøre det vi vil". Jeg føler temaet i denne tråden er litt i samme stil. Anonymkode: 903ba...8ef
AnonymBruker Skrevet 10. november 2020 #8 Skrevet 10. november 2020 Man kan jo spørre seg hvorfor er utsagnet "jobb er bra for helsen" er blitt en sannhet som formidles av alt fra medier til helsepersonell uten nyanser. Hvis jeg sier "antidepressive legemidler" er bra for helsen. Hvordan tror dere dette utsagnet hadde blitt møtt? Anonymkode: 22764...19f 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå