Marlii Skrevet 13. november 2020 #21 Del Skrevet 13. november 2020 10 timer siden, FrkHumle skrev: Dette er jo helt vanvittig! Det er jo ikke for å beskytte dere at det skal brukes munnbind, men for å beskytte brukerne! Ja, jeg går ut i fra at det ligger en faglig begrunnelse bak. Det skal også være forsvarlig bruk av beskyttelsesutstyr, slik at helsetjenesten har nok når vi får behov for det. Jeg kjenner noen faglig begrunnelse utenom dette til hvorfor vi ikke går med munnbind. Det jeg syntes er mer rart er at ikke besøkende ved sykehjemmet blir oppfordret til å bruke det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Atheena Skrevet 13. november 2020 #22 Del Skrevet 13. november 2020 Det stemmer at mange helsepersonell ikke bruker munnbind. Det handler mye om at det ikke finnes noen evidensbasert forskning på at det faktisk hjelper. Vi har også mange andre forholdsregler i møte med pasienter og stoler nok ikke på munnbind i den grad veldig mange i den øvrige befolkningen gjør. Vi ser at det er en falsk trygghet og at det viktigste er å opprettholde god hygiene, avstand når det er mulig og kun bruker munnbind når vi er i nærkontakt og ikke kan opprettholde avstand. Det virker som befolkningen generelt tror at munnbind er løsningen på alt. Det viktigste er fremdeles avstand og god håndhygiene. Samt at man holder seg unna folk og helst hjemme når man er syk. Når man ser alle disse variasjonene av hjemmesydde munnbind som gjenbrukes og engangsmunnbind som brukes feil så er det ikke feil slik vi gjør det på sykehus. Men det er nok et krav i befolkningen at det skal være påbud om munnbind og at det blir som en krykke som mange nå har kjær fordi de føler at da gjør man noe. For min del så er det frustrerende å se så mye feilbruk og at folk tar seg mye mer til ansiktet og ikke holder avstand fordi de tror de er trygge så fort dette munnbindet kommer på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nala79 Skrevet 13. november 2020 #23 Del Skrevet 13. november 2020 Hos min lege i Asker går ingen med munnbind , legen sier han bruker dette kun der pasienten er ny/ukjent.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blekkulfina Skrevet 13. november 2020 Forfatter #24 Del Skrevet 13. november 2020 3 timer siden, Atheena skrev: Det stemmer at mange helsepersonell ikke bruker munnbind. Det handler mye om at det ikke finnes noen evidensbasert forskning på at det faktisk hjelper. Vi har også mange andre forholdsregler i møte med pasienter og stoler nok ikke på munnbind i den grad veldig mange i den øvrige befolkningen gjør. Vi ser at det er en falsk trygghet og at det viktigste er å opprettholde god hygiene, avstand når det er mulig og kun bruker munnbind når vi er i nærkontakt og ikke kan opprettholde avstand. Det virker som befolkningen generelt tror at munnbind er løsningen på alt. Det viktigste er fremdeles avstand og god håndhygiene. Samt at man holder seg unna folk og helst hjemme når man er syk. Når man ser alle disse variasjonene av hjemmesydde munnbind som gjenbrukes og engangsmunnbind som brukes feil så er det ikke feil slik vi gjør det på sykehus. Men det er nok et krav i befolkningen at det skal være påbud om munnbind og at det blir som en krykke som mange nå har kjær fordi de føler at da gjør man noe. For min del så er det frustrerende å se så mye feilbruk og at folk tar seg mye mer til ansiktet og ikke holder avstand fordi de tror de er trygge så fort dette munnbindet kommer på. Jeg er enig i mye av det du skriver her ang feilbruk og falsk trygghet, men nå får vi jo stadig mer forskning som viser at munnbind- brukt riktig, faktisk beskytter både mot å spre smitte og å bli smittet. Og vi får da vitterlig håpe på at ihvertfall leger og annet helsepersonell klarer å bruke munnbind riktig, og at man på den måten kan skånes både for smitte fra pasient og eventuell spredning av smitte fra (asymptomatisk) behandler til pasienten. Nå som det ikke lenger er munnbindmangel her til lands skulle det derfor bare mangle at ikke dette ble allment påbudt i helsevesenet der en meters avstand ikke kan opprettholdes, ihvertfall i røde områder med mye smitte. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Atheena Skrevet 13. november 2020 #25 Del Skrevet 13. november 2020 (endret) 25 minutter siden, Blekkulfina skrev: Jeg er enig i mye av det du skriver her ang feilbruk og falsk trygghet, men nå får vi jo stadig mer forskning som viser at munnbind- brukt riktig, faktisk beskytter både mot å spre smitte og å bli smittet. Og vi får da vitterlig håpe på at ihvertfall leger og annet helsepersonell klarer å bruke munnbind riktig, og at man på den måten kan skånes både for smitte fra pasient og eventuell spredning av smitte fra (asymptomatisk) behandler til pasienten. Nå som det ikke lenger er munnbindmangel her til lands skulle det derfor bare mangle at ikke dette ble allment påbudt i helsevesenet der en meters avstand ikke kan opprettholdes, ihvertfall i røde områder med mye smitte. Munnbind har hele veien blitt brukt i sykehus når det har vært behov for det og hjelper så klart i de situasjoner hvor det er smitte og hvor det brukes riktig sammen med flere andre tiltak. Å bare ha på seg munnbind for syn skyld blir noe annet og like dumt som å sitte med munnbind alene i bilen som jeg ser både titt og ofte nå. Når du er i butikken så skal du ikke være i nærkontakt med noen og rent generelt er det heller ikke da behov for munnbind. Men for å roe befolkningen tror jeg ikke regjeringen på nåværende tidspunkt har annet valg enn å innføre munnbind. Det er ikke faglig begrunnet og det er en grunn til at du ser at helsepersonell ikke omfavner munnbind slik som den øvrige befolkningen gjør. Når det kommer til den øvrige befolkningen så finnes det ingen data på at det vil ha effekt. Det vi ser fra øvrige Europa er at smitten fortsetter å stige til tross for munnbind, smitten skjer først og fremst gjennom nærkontakter. Smitteførende dråper kan også føres vider gjennom kontaktpunkter og hvis man skyfler med håndhygiene og avstand til andre så er dette langt verre enn å ikke ha på seg munnbind, men holde avstand og ha god håndhygiene. Det kreves disiplin å bruke munnbind uten å ta seg i ansiktet og rengjøre hender som man skal. Det kan være at munnbind ville hjulpet der hvor man møter andre mennesker i mer nære relasjoner sammen med håndhygiene, men det vil ikke være gjennomførbart tror jeg. Det man også så tidlig i mars når du fikk smitte blant personale på Øyeavdelingen på Ullevål var at ingen pasienter ble smittet, men flere ansatte ble smittet. Det viser at de basale smittevernrutinene vi allerede har uten munnbind fungerer godt, men når det kommer til kollegaer og nære så fører man smitte videre. Endret 13. november 2020 av Atheena Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofia85 Skrevet 13. november 2020 #26 Del Skrevet 13. november 2020 4 timer siden, Atheena skrev: Munnbind har hele veien blitt brukt i sykehus når det har vært behov for det og hjelper så klart i de situasjoner hvor det er smitte og hvor det brukes riktig sammen med flere andre tiltak. Å bare ha på seg munnbind for syn skyld blir noe annet og like dumt som å sitte med munnbind alene i bilen som jeg ser både titt og ofte nå. Når du er i butikken så skal du ikke være i nærkontakt med noen og rent generelt er det heller ikke da behov for munnbind. Men for å roe befolkningen tror jeg ikke regjeringen på nåværende tidspunkt har annet valg enn å innføre munnbind. Det er ikke faglig begrunnet og det er en grunn til at du ser at helsepersonell ikke omfavner munnbind slik som den øvrige befolkningen gjør. Når det kommer til den øvrige befolkningen så finnes det ingen data på at det vil ha effekt. Det vi ser fra øvrige Europa er at smitten fortsetter å stige til tross for munnbind, smitten skjer først og fremst gjennom nærkontakter. Smitteførende dråper kan også føres vider gjennom kontaktpunkter og hvis man skyfler med håndhygiene og avstand til andre så er dette langt verre enn å ikke ha på seg munnbind, men holde avstand og ha god håndhygiene. Det kreves disiplin å bruke munnbind uten å ta seg i ansiktet og rengjøre hender som man skal. Det kan være at munnbind ville hjulpet der hvor man møter andre mennesker i mer nære relasjoner sammen med håndhygiene, men det vil ikke være gjennomførbart tror jeg. Det man også så tidlig i mars når du fikk smitte blant personale på Øyeavdelingen på Ullevål var at ingen pasienter ble smittet, men flere ansatte ble smittet. Det viser at de basale smittevernrutinene vi allerede har uten munnbind fungerer godt, men når det kommer til kollegaer og nære så fører man smitte videre. Det med øyeavdelingen var at legen hadde brukt munnbind ved alle pasientundersøkelsene men ikke når hun var på kontoret(de legene som delte kontor ble smittet) totalt 6 leger. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Naskepott Skrevet 13. november 2020 #27 Del Skrevet 13. november 2020 På sykehjemmet der jeg jobber har vi vært pålagt å bruke munnbind fra og med denne uken. Vi skal ha det på hele vakta, bortsett fra matpausen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
J.E Skrevet 13. november 2020 #28 Del Skrevet 13. november 2020 4 timer siden, Atheena skrev: Munnbind har hele veien blitt brukt i sykehus når det har vært behov for det og hjelper så klart i de situasjoner hvor det er smitte og hvor det brukes riktig sammen med flere andre tiltak. Å bare ha på seg munnbind for syn skyld blir noe annet og like dumt som å sitte med munnbind alene i bilen som jeg ser både titt og ofte nå. Når du er i butikken så skal du ikke være i nærkontakt med noen og rent generelt er det heller ikke da behov for munnbind. Men for å roe befolkningen tror jeg ikke regjeringen på nåværende tidspunkt har annet valg enn å innføre munnbind. Det er ikke faglig begrunnet og det er en grunn til at du ser at helsepersonell ikke omfavner munnbind slik som den øvrige befolkningen gjør. Når det kommer til den øvrige befolkningen så finnes det ingen data på at det vil ha effekt. Det vi ser fra øvrige Europa er at smitten fortsetter å stige til tross for munnbind, smitten skjer først og fremst gjennom nærkontakter. Smitteførende dråper kan også føres vider gjennom kontaktpunkter og hvis man skyfler med håndhygiene og avstand til andre så er dette langt verre enn å ikke ha på seg munnbind, men holde avstand og ha god håndhygiene. Det kreves disiplin å bruke munnbind uten å ta seg i ansiktet og rengjøre hender som man skal. Det kan være at munnbind ville hjulpet der hvor man møter andre mennesker i mer nære relasjoner sammen med håndhygiene, men det vil ikke være gjennomførbart tror jeg. Det man også så tidlig i mars når du fikk smitte blant personale på Øyeavdelingen på Ullevål var at ingen pasienter ble smittet, men flere ansatte ble smittet. Det viser at de basale smittevernrutinene vi allerede har uten munnbind fungerer godt, men når det kommer til kollegaer og nære så fører man smitte videre. Men de bruker da munnbind på øyeavdelingen, også før Covid kom. Den delen av øyeavdelingen som gir injeksjoner for behandling av AMD. Har vært med dit mange ganger tidligere. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Atheena Skrevet 14. november 2020 #29 Del Skrevet 14. november 2020 13 timer siden, Sofia85 skrev: Det med øyeavdelingen var at legen hadde brukt munnbind ved alle pasientundersøkelsene men ikke når hun var på kontoret(de legene som delte kontor ble smittet) totalt 6 leger. Hvor har du kilder på at legen brukte munnbind? Jeg har lest at de satt i et lite møterom rundt et smalt bord i over 15 minutter og de regner med at det var der de ble smittet. En sykepleier på sengeposten var også smittet, men ikke på jobb. Ingen av de smittet pasienter. Så det viser at de basale smittevernreglene man allerede har også fungerer. De bruker selvfølgelig munnbind ved en del prosedyrer, det er vanlig også før covid. Men man ser jo selvfølgelig at det er nære relasjoner som smitter hverandre og det er muligens der munnbind ville hatt effekt. På butikken hvor man kan holde avstand så er det ingenting som tyder på at munnbind har noen som helst verdi bortsett fra at folk sikkert føler seg tryggere. Men jeg tenker at det å måtte rette på munnbindet for så å ta på felles berøringspunkter er verre summa summarum. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofia85 Skrevet 14. november 2020 #30 Del Skrevet 14. november 2020 8 timer siden, Atheena skrev: Hvor har du kilder på at legen brukte munnbind? Jeg har lest at de satt i et lite møterom rundt et smalt bord i over 15 minutter og de regner med at det var der de ble smittet. En sykepleier på sengeposten var også smittet, men ikke på jobb. Ingen av de smittet pasienter. Så det viser at de basale smittevernreglene man allerede har også fungerer. De bruker selvfølgelig munnbind ved en del prosedyrer, det er vanlig også før covid. Men man ser jo selvfølgelig at det er nære relasjoner som smitter hverandre og det er muligens der munnbind ville hatt effekt. På butikken hvor man kan holde avstand så er det ingenting som tyder på at munnbind har noen som helst verdi bortsett fra at folk sikkert føler seg tryggere. Men jeg tenker at det å måtte rette på munnbindet for så å ta på felles berøringspunkter er verre summa summarum. Legen brukte munnbind ved alle konsultasjoner med pasienter fordi hun var forkjølet. Hun fikk beskjed om å komme på jobb men bruke munnbind for sikkerhetsskyld siden hun hadde forkjølelsessymtomer. Det ble ikke brukt munnbind under lunsj og møte med andre kolleger. Jeg vet dette fordi jeg jobber der. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg