Gå til innhold

Er leger, sykepleiere og andre helsearbeidere fritatt for munnbind-kravet?

Blekkulfina

Anbefalte innlegg

Alle skal jo bruke dette nå, når 1 metern ikke kan overholdes. Men hva med leger og helsesykepleiere, er de fritatt dette? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 minutter siden, Blekkulfina skrev:

Alle skal jo bruke dette nå, når 1 metern ikke kan overholdes. Men hva med leger og helsesykepleiere, er de fritatt dette? 

Nei, det skal brukes dersom man ikke kan overholde 1 meters avstand. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra! Det har jo ikke vært slik tidligere, så jeg har følt meg litt utrygg hos fastlege og helsestasjon i svangerskapet denne gangen. Med munnbind vil det føles betraktelig bedre😅

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fastlegen min har brukt dette siden 12.mars.

Jeg er mye på sykehuset, og har ikke møtt en eneste ansatt som har brukt det, selv om de kommer helt opp til meg for å ta prøver osv. Fikk beskjed om at det vurderes forløpende om de skal bruke munnbind, men det er fortsatt ikke i bruk i dag.

Litt ironisk å gå inn frisk på sykehuset og bli smittet. Og selvfølgelig faren motsatt vei, den burde de frykte.

(Unntaket er selvfølgelig de som vanligvis bruker munnbind i sin jobb)

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har vært hos lege eller helsestasjon siste dagene, og som vet om de nå har begynt å bruke munnbind der nå? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg jobber i hjemmesykepleien, vi har krav til å gå med munnbind i møte med pasientene, uavhengig om man klarer å holde en meter avstand. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.11.2020 den 13.55, Robert Koch skrev:

Hvorfor skulle man tro det?

Ser dessverre slik ut... fant dette på vg.no nå🤨

Den generelle anbefalingen i dag er at helsepersonell kun skal bruke munnbind ved nærkontakt hvor pasient har mistenkt eller bekreftet covid-19, men kommuner med høyt smittepress kan ha skjerpede restriksjoner.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Blekkulfina said:

Ser dessverre slik ut... fant dette på vg.no nå🤨

Den generelle anbefalingen i dag er at helsepersonell kun skal bruke munnbind ved nærkontakt hvor pasient har mistenkt eller bekreftet covid-19, men kommuner med høyt smittepress kan ha skjerpede restriksjoner.

Som lege er man underlagt akkurat samme restriksjoner som resten av befolkningen. På jobb bruker man munnbind når det er påkrevet. Hos oss bruker vi klinisk skjønn, etter hvilken kontakt man skal ha, og med hvem, eller etter hvilken prosedyre som skal utføres.

Utenfor jobb gjelder akkurat samme restriksjoner som for resten av befolkningen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Oppland skrev:

Der jeg går til legen bruker alle munnbind.

Strålende! Er dette noe de har begynt med nå i det siste? Var på helsestasjonen for et par uker siden, og da brukte ingen det, verken lege eller helsesykepleier..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når de begynte med det vet jeg ikke, var hos legen på mandag og da hadde alle der munnbind. For oss pasienter var det frivillig, jeg var av de som hadde munnbind synes det er tryggest på et slikt sted.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Coconuts
17 timer siden, Blekkulfina skrev:

Noen som har vært hos lege eller helsestasjon siste dagene, og som vet om de nå har begynt å bruke munnbind der nå? 

Er begynt med det nå ja, nå bruker alle i helsevesenet munnbind når de ikke kan opprettholde 1 meters avstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hverken leger, sykepleiere eller ambulansepersonell bruker munnbind her. Iallefall ikke de vi har vært i kontakt med under pandemien. Kun da vi hadde en videokonsultasjon med en lege, at hun brukte munnbind.

Vi har ikke hatt corona. Vi har også vært innlagt på sykehus under pandemien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Marlii skrev:

På sykehjemmet hvor jeg jobber bruker vi ikke munnbind med mindre det er mistenkt smitte.

Dette er jo helt vanvittig! Det er jo ikke for å beskytte dere at det skal brukes munnbind, men for å beskytte brukerne! 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, FrkHumle skrev:

Dette er jo helt vanvittig! Det er jo ikke for å beskytte dere at det skal brukes munnbind, men for å beskytte brukerne! 

Beskytter begge veier.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...