MissLucy Skrevet 10. november 2020 #21 Skrevet 10. november 2020 1 time siden, Senil skrev: Virus sitter på hender, på stolper, på sete ved din side osv. Uten korrekt bruk øker du egen risiko for å få virus i deg. Et munnbind er for å beskytte andre for dine bakterier og virus. Ta på setet du sitter på, ta på munnbindet ditt og vips er munnbindet full av virus utenpå. Følger du regjeringen og legger munnbindet du bruker på et bord, ja så sprer du dine virus til alle som tar på bordet der munnbindet lå. Og nei, de fleste spriter ikke hender flere ganger i timen, de fleste tar av å på samme munnbind, tross alt gjør jo regjeringen det også. Skal personlig gå bort og gratulere første menneske jeg ser bruker munnbind slik det gir beskyttelse for selvsmitte. Beskytter andre. Nemlig. Så hvis alle bruker munnbind for å beskytte andre, så er jo mye gjort. Og når det gjelder det med å ta på ting, så kan de fleste av osd ta vare på oss selv nå. Jeg har ikke rørt et dørhåndtak eller noe fremmede kan ha tatt på siden mars, uten å sprite hendene umiddelbart, så de feilene jeg måtte gjøre bekymrer meg ikke. De fleste jeg kjenner deler dette nevrotiske forholdet til dørhåndtak og ting andre tar på, så jeg tror frykten for feil bruk ikke hjelper der vi er nå. 2
GrønnNellik68 Skrevet 10. november 2020 #22 Skrevet 10. november 2020 Utenom fly, og steder det er umulig og overholde 1 m kan de funke men det forutsetter rikitig bruk og at man ikke fomler borti munnbind med fingrene ... noe ganske stor prosent gjør.
Gjest Senil Skrevet 10. november 2020 #23 Skrevet 10. november 2020 2 minutter siden, MissLucy skrev: Beskytter andre. Nemlig. Så hvis alle bruker munnbind for å beskytte andre, så er jo mye gjort. Og når det gjelder det med å ta på ting, så kan de fleste av osd ta vare på oss selv nå. Jeg har ikke rørt et dørhåndtak eller noe fremmede kan ha tatt på siden mars, uten å sprite hendene umiddelbart, så de feilene jeg måtte gjøre bekymrer meg ikke. De fleste jeg kjenner deler dette nevrotiske forholdet til dørhåndtak og ting andre tar på, så jeg tror frykten for feil bruk ikke hjelper der vi er nå. Og slik blir smitte høyere og ukke lavere. Man smitter seg selv, tar av munnbindetnog smitter andre. Men har forstått det tydeligvis er uforståelig uten at noen med grusomt høy utdanning går ut og forteller. Du øker faren for å smitte andre ved feil. Se rundt i verden. Se der munnbindpåbud har vært lenge, de har det nå verre enn i mars/april. Men jeg har egentli gitt opp. Folk nekter å se hele bilde ang munnbind, bare at de gjør det helt rett, selv om de ikke gjør det.
AfterTheRain Skrevet 10. november 2020 #24 Skrevet 10. november 2020 (endret) Nå har det vært spørrerunde med Bent og Erna og co. på Facebook, ingen av dem brukte munnbind, men legger heller vekt på å holde avstand. Så jeg går ut i fra at de ønsker ikke sende signaler om munnbind-bruk. På spørsmålet om det blir påbudt med munnbind overalt så var svaret egentlig ganske klart nei. Eller de sa at da må det være mye mer smitte for anbefale det. Å holde avstand er best, og heldigvis har vi god plass her i Norge. Endret 10. november 2020 av AfterTheRain 3
Summerbreeze Skrevet 10. november 2020 #25 Skrevet 10. november 2020 (endret) Munnbind kan fungere godt dersom det blir brukt riktig. Det er derimot ikke tilfelle dersom det blir brukt feil, da kan det ha helt motsatt effekt. Ikke bare utsetter det deg for smitte, men også andre rundt deg. Så for de som mener det er idiotisk og respektløst at ikke alle bruker munnbind, burde kanskje tenke litt over hvor idiotisk og respektløst det er å ikke bruke munnbindet riktig og dermed utsette andre for fare. Vil også legge til at i land der munnbind har vært brukt fra tidlig av, har de foreløpig ikke sett noe særlig effekt av det. Så da kan man faktisk lure på hvorvidt det fungerer eller ikke. I tillegg sliter jeg litt med å skjønne hvorfor vi plutselig skal bruke munnbind nå, når de gjennom hele mars, april, osv mente at det ikke var noe behov for munnbind da Endret 10. november 2020 av Summerbreeze 4
angara Skrevet 11. november 2020 #26 Skrevet 11. november 2020 Jeg tror at munnbind hjelper mest på grunn av at det gjør oss bevisste på at vi må holde avstand. Det å ha et papir/en stoffduk i fjeset som gjør oss klamme og ukomfortable gjør at vi ikke glemmer å holde enmetersregelen, og at vi er mer forsiktige enn hva vi hadde vært uten denne konstante påminneren i fjeset.
Justlooking Skrevet 11. november 2020 #27 Skrevet 11. november 2020 Har vært på et par butikker i dag. Jeg holder meg langt unna folk og bruker derfor lang tid på å handle. Selv om jeg sto flere meter unna kom de med munnbind helt oppå meg omtrent. Dette blir jo helt feil når avstand er det viktigste for å unngå smitte. Ser ut til at folk tror at med munnbind kan man elge seg helt innpå på alt og alle... 2
Krantz95 Skrevet 11. november 2020 #28 Skrevet 11. november 2020 På 10.11.2020 den 13.29, Svennis skrev: Er det verdt å bruke munnbind egentlig, hjelper det noe særlig? Feks på bussen hvor det er flust med folk i rushen her i Oslo. Hører stadig meldinger om at det ikke har noe spesiell effekt, bateriene kommer allikvell inn. Det stemmer det du har hørt. FHI fraråder påbud om bruk av munnbind: https://www.dagbladet.no/nyheter/fhi-frarader-pabud-om-munnbind/72937095 3
J.E Skrevet 11. november 2020 #29 Skrevet 11. november 2020 49 minutter siden, Krantz95 skrev: Det stemmer det du har hørt. FHI fraråder påbud om bruk av munnbind: https://www.dagbladet.no/nyheter/fhi-frarader-pabud-om-munnbind/72937095 Men de fraråder ikke munnbind. 3
Justlooking Skrevet 11. november 2020 #30 Skrevet 11. november 2020 Helt greit med færre i butikkene og to meter avstand. Men de som bruker munnbind tror det er fritt frem og overholder ikke to meters regelen. 2
Fakta? Skrevet 12. november 2020 #31 Skrevet 12. november 2020 (endret) 23 hours ago, Krantz95 said: Det stemmer det du har hørt. FHI fraråder påbud om bruk av munnbind: https://www.dagbladet.no/nyheter/fhi-frarader-pabud-om-munnbind/72937095 Det er verd å påpeke at smittespredningen er minst 50 ganger så høy nå som i tallene i den artikkelen. Det betyr at i stedet for at 200 000 må bruke munnbind i ei uke for å unngå ett smittetifelle, så er det 4000 som må det. Det bor 680 000 mennesker i Oslo, så hvis alle bruker munnbind reduserer man spredningen med ca 680 000/4000 = 170 nye tilfeller i uka bare i Oslo. Endret 12. november 2020 av Fakta? 2
Edie Skrevet 13. november 2020 #32 Skrevet 13. november 2020 Ryddet for brukerdebatt, innhold med opphavsrett, brukerangrep og avsporinger. Edie, adm.
Gjest Fallabella Skrevet 13. november 2020 #33 Skrevet 13. november 2020 Det som skjer i praksis er: jeg var å handlet på Kiwi i dag. Gikk rett bort for å vaske hevder før jeg går inn. For å komme dit må jeg gå rundt en søpplekurv. Det ligger brukte munnbind på gulvet rundt dunken. Det lå også flere på bakken utenfor butikken. La oss si at disse maskene er brukt av folk med smitte. Hindrer de smitte eller hva. Spriter folk hendene før de tar på munnbind eller bruker de det samme hver gang? Dette er noe stort tull!
Justlooking Skrevet 13. november 2020 #34 Skrevet 13. november 2020 Har sett hvordan de med munnbind tror de ikke trenger overholde hovedreglene som er håndhygiene og avstand. Går forbi spritmaskinen og står i klynger. Møter de på en uten munnbind som holder avstand går de omtrent oppå vedkommende. Det verste er kanskje at de tar opp et brukt munnbind fra lomma eller veska før de går inn og putter det tilbake når de går ut 😊 Synes det er trist at munnbind trumfer alle andres forhåndsregler for tiden, det var vel ikke intensjonen?
Anbefalte innlegg