Gå til innhold

Sosialstønad, kreves det tilbake eller "får" jeg de pengene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

AAP går ut i Desember, jeg må søke sosialstønad fordi jeg venter på møte med NAV ang uføretrygd. Jeg må få tillatelse av dem for å søke ufør, også må jeg søke om å få søke ufør før jeg får søke ufør. Forstå det den som vil. 🙄
Har nå fått beskjed om at saksbehandler er syk, så møte vi satt opp i November har blitt flyttet til Desember... så jeg må søke sosialstønad, fordi vi rekker ikke å starte uføresøknaden før aap går ut.

Spørsmålet er da; er sosialstønad et lån? Er det noe jeg må betale tilbake senere? Blir det som en gjeld som de vil kreve tilbake senere?
Jeg må vite det, for jeg har 0 kroner ekstra og jeg må da vite på forhånd om jeg faktisk kan bruke de pengene som normalt. Hvis det må betales tilbake så dropper jeg heller frokost og kveldsmat i en måned for å minske gjelda. Men da må jeg vite det på forhånd, slik at jeg kan sette opp budsjett. 

Anonymkode: e2f20...e30

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det du har fått i sosialstønad trekkes fra når du får uføretrygd, du får etterbetalt fra dato du søker

Skrevet

Du må ikke betale tilbake sosial stønad.

Anonymkode: 1ccfe...9b5

• Liker 1
Skrevet

Hvis du får innvilget uføretrygd, så vil du få etterbetalt fra den datoen du søker. Får du sosialstønad frem til du ev får uføretrygd, så blir det du har fått i sosialstønad bli trukket fra før du får noe utbetalt. Dette skulle bare mengle, ellers ville jo du få dobbelt opp.

De fleste får vel mer i ufør enn i sosialstønad, og du vil derfor likevel få etterbetalt noe. 

Anonymkode: 87d5a...3fa

• Liker 3
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du må ikke betale tilbake sosial stønad.

Anonymkode: 1ccfe...9b5

Jo. Det heter at det skal betales tilbake av "overskytende beløp". Med andre ord trekkes det ikke av ordinær lønn eller stønader, men hvis hun for eksempel får ufør tilbake i tid regnes det hun da får av etterskudd betaling som overskytende, og det som er utbetalt i sosial stønad trekkes av dette.

Anonymkode: 909d5...e36

Skrevet
16 minutter siden, trøndermann38 skrev:

Det du har fått i sosialstønad trekkes fra når du får uføretrygd, du får etterbetalt fra dato du søker

Nei, dette stemmer ikke. Du får uføretrygd mnd etter godkjent søknad. Du får ikke etterbetalt uføretrygd med mindre du får ung uføretillegg.

Men du kan få aap i inntil 8 mnd fra du søker om uføretrygd. Isåfall vil app bli trykket mot sosialstønad så du må ikke tilbakebetale.

Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du får innvilget uføretrygd, så vil du få etterbetalt fra den datoen du søker. Får du sosialstønad frem til du ev får uføretrygd, så blir det du har fått i sosialstønad bli trukket fra før du får noe utbetalt. Dette skulle bare mengle, ellers ville jo du få dobbelt opp.

De fleste får vel mer i ufør enn i sosialstønad, og du vil derfor likevel få etterbetalt noe. 

Men som jeg skriver i hi, jeg må først få tillatelse til å søke uføretrygd. Problemet er jo at jeg får jo ikke dobbelt opp! 
AAP går 2. Desember. Pengene stopper på dagen.
Møte med NAV og fastlege er 11. Desember. 
Dersom fastlege mener jeg bør søke uføretrygd (noe han gjør, men som han "offisielt" skal fortelle NAV på det møte), så må jeg først få en vurdering fra NAV (ikke saksbehandler, men noen andre) om jeg i det hele tatt for lov til å søke uføretrygd. 
Får jeg ja, så må jeg søke uføretrygd og det kan være så langt fremme tid som i Januar.

Så jeg står da uten inntekt fra 2. desember og frem til jeg får søkt ufør, noe som kan fort være uti midten av Januar. Jeg må søke sosialhjelp fra og med 2. desember og frem til jeg får søkt uføretrygd. 

-TS

Skrevet

Hei.

Når sosialstønad utbetales, skal det før utbetalingen skjer opplyses, om hvilke forutsetninger og betingelser utbetalingen skjer under.

Dvs. hvis stønaden utbetales som lån, osv.

Hvis stønaden utbetales til livsopphold som lån, må Nav ha vurdert sannsynligheten for at du har økonomi, på et senere tidspunkt, til å tilbakebetale lånet. Utgangspunktet for utbetaling av livsopphold, som da utgjør penger til mat, klær, normale reiseutgifter, er at dette er en stønad, som ikke skal kreves tilbakebetalt. I tillegg til livsopphold skal du ha dekket utgifter til bolig, SFO og barnehage.

Her er lenke til Lovdata og Lov om sosiale tjenester i arbeids- og velferdsforvaltningen (sosialtjenesteloven)

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2009-12-18-131

Her kan du lese om dette nærmere.

Håper dette er et svar som er til hjelp.

Med vennlig hilsen

TBergh

• Liker 1
Skrevet
16 minutter siden, TBergh skrev:

Hei.

Når sosialstønad utbetales, skal det før utbetalingen skjer opplyses, om hvilke forutsetninger og betingelser utbetalingen skjer under.

Dvs. hvis stønaden utbetales som lån, osv.

Hvis stønaden utbetales til livsopphold som lån, må Nav ha vurdert sannsynligheten for at du har økonomi, på et senere tidspunkt, til å tilbakebetale lånet. Utgangspunktet for utbetaling av livsopphold, som da utgjør penger til mat, klær, normale reiseutgifter, er at dette er en stønad, som ikke skal kreves tilbakebetalt. I tillegg til livsopphold skal du ha dekket utgifter til bolig, SFO og barnehage.

Her er lenke til Lovdata og Lov om sosiale tjenester i arbeids- og velferdsforvaltningen (sosialtjenesteloven)

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2009-12-18-131

Her kan du lese om dette nærmere.

Håper dette er et svar som er til hjelp.

Med vennlig hilsen

TBergh

Takk for hjelpen, da får jeg vent og se når jeg får svar på søknaden da. 

-TS

Skrevet

Er det ikke slik at du som mange andre, får forlenget AAP som går ut i år med 6 mnd pga korona situasjonen?

Anonymkode: a6222...5bc

Skrevet
47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det ikke slik at du som mange andre, får forlenget AAP som går ut i år med 6 mnd pga korona situasjonen?

Anonymkode: a6222...5bc

Har ikke de mnd gått ut nå? Ser at mange på AAP nå må over på sosialstønad fordi at maksperioden + de 6 mnd er over. De på AAP er visst ikke tatt med i beregningen nå for krisepakker/ løsninger. Regjeringen tror visst at disse menneskene har fått seg jobb i denne koronatiden eller har fått uføretrygd. 

Skrevet

Er litt rart at du venter i siste liten med og søke ufør. Nav sa til meg allerede 5-6 måneder før AAP gikk ut at det må søkes pga at det er lang behandlingstid. Jeg fikk AAP forlenga mens søknaden pågikk. Men det kan jo være at reglene har endra seg siden den gang. Dette er 3 år siden. 

Anonymkode: 1bbf7...951

Skrevet

Hvorfor ventet du så lenge med å søke. Det er vanlig å få forlenget AAP mens en venter på svar på uføre. Men siden din går ut før du rekker å søke så gjelder kanskje ikke det deg? Du vet at det fort tar 6mnd å få svar på uføre?

Anonymkode: 9b3cb...bce

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har ikke de mnd gått ut nå? Ser at mange på AAP nå må over på sosialstønad fordi at maksperioden + de 6 mnd er over. De på AAP er visst ikke tatt med i beregningen nå for krisepakker/ løsninger. Regjeringen tror visst at disse menneskene har fått seg jobb i denne koronatiden eller har fått uføretrygd. 

Ikke sant, jeg er 6 mnd på overtid på grunn av den ordningen. 

42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er litt rart at du venter i siste liten med og søke ufør. Nav sa til meg allerede 5-6 måneder før AAP gikk ut at det må søkes pga at det er lang behandlingstid. Jeg fikk AAP forlenga mens søknaden pågikk. Men det kan jo være at reglene har endra seg siden den gang. Dette er 3 år siden. 

Anonymkode: 1bbf7...951

Corona har ødelagt alt for meg. 
Skulle ha hatt møte i april, men ble avlyst på grunn av corona. Siden jeg hadde fått 6 mnd ekstra, så ble det utsatt til August. Det er et samarbeidsmøte med NAV, fastlege og en lege/spesialist. 
Fra August og til i dag, så har de hatt 2 datoer som har blitt avlyst. To ganger ble det endret, fordi de ikke fikk lov til å ha fremmede "på besøk" allikevel. Først NAV og så sykehuset. Så da ble fastlegekontoret eneste mulighet. Lang historie kort, tre ble til to fordi legen er vanskelig å finne en dato og tid som passer, så møte blir med NAV og fastlege og legen får gjøre det via telefon om han kan. 
Nå i November skulle jeg ha et møte med NAV og fastlege, men det ble nå flyttet til Desember på grunn av sykdom hos saksbehandler. Det fikk jeg vite i går. 

Jeg har stått på og mast og mast i flere måneder!!! På grunn av corona så er alt ødelagt. Føler meg så maktesløs, og nå står jeg uten inntekt på grunn av dette. På grunn av at søknaden er over en måned unna, så mister jeg aap og all inntekt. 

-TS

Skrevet

Hvis du har nådd maksdato før søknaden om uføretrygd er sendt så må du søke om AAP på nytt også få AAP i påvente av uføresøknaden behandles. Det er helt vanlig å ha AAP i påvente, men når du har fått stans pga maksdato så må du altså søke om AAP på nytt. Men du får det ikke før søknaden om ufør er sendt.

Men i mellomtiden, fra stans av AAP til uføresøknaden er sendt/AAP er innvilget i påvente av uføresøknaden så må du søke om sosialstønad ja. Hvis AAP da blir innvilget i en periode du har hatt sosialstønad så vil du få et tilbakebetalingskrav på sosialstønaden ja.

Anonymkode: f904f...96f

Skrevet

nei du må ikke betale tilbake økonomisk sosialhjelp, men du får det heller ikke utbetalt, om du har andre midler å bruke eller om du får annet tilskudd.

Anonymkode: d4d18...cbe

Skrevet

Hvis du har nådd maksdato før søknaden om uføretrygd er sendt så må du søke om AAP på nytt også få AAP i påvente av uføresøknaden behandles. Det er helt vanlig å ha AAP i påvente, men når du har fått stans pga maksdato så må du altså søke om AAP på nytt. Men du får det ikke før søknaden om ufør er sendt.

Men i mellomtiden, fra stans av AAP til uføresøknaden er sendt/AAP er innvilget i påvente av uføresøknaden så må du søke om sosialstønad ja. Hvis AAP da blir innvilget i en periode du har hatt sosialstønad så vil du få et tilbakebetalingskrav på sosialstønaden ja.

Ok det høres likt ut med det saksbehandler sa. Derfor må jeg nå søke sosialhjelp, også håpe at jeg får AAP tilbake når uføresøknaden sendes.  Så da må jeg bruke minst mulig fra sosialstønaden, siden alt skal betales tilbake. 

-ts

Skrevet

Ok det høres likt ut med det saksbehandler sa. Derfor må jeg nå søke sosialhjelp, også håpe at jeg får AAP tilbake når uføresøknaden sendes.  Så da må jeg bruke minst mulig fra sosialstønaden, siden alt skal betales tilbake. 

-ts

Godt vi sier likt, jeg er også veileder på AAP. :) 

Sosialstønaden som du får fra AAP søknaden er sendt og til første utbetaling av AAP kan du få tilbakebetalingskrav om ja. Men ikke sosialstønad som du har fått før du har søkt om AAP.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...