Gjest Shawtyella Skrevet 10. november 2020 #1 Skrevet 10. november 2020 Jeg er en snart 22 år gammel jente som ganske nylig fant ut at jeg var gravid med samboer. Begge sider av familie, vet enda ikke at vi bor sammen, da vi begge kommer fra konservative hjem. Vi ble enige rundt 4+3 uker at vi ikke ville beholde, så av den grunn fortsatte jeg å røyke tobakk. Det har nå gått ca 1 uke, hvor vi har snakket mye frem og tilbake om barn, og har vel nå funnet ut at vi ønsker å beholde likevel, da ingen av oss orker samvittigheten når vi egentlig ikke vil ta abort. Noen som har erfaring rundt røyking så tidlig? Jeg sluttet dagen jeg fant ut at vi skulle beholde, men allikevel bekymrer jeg meg så enormt for at jeg har røyket denne uka, ettersom vi egentlig hadde en annen plan.. Vi valgte dette uansett hvor vanskelig det blir mtp familie og religion oppi det hele. Er det flere her inne som har eller har hatt det vanskelig mtp religion/familie i et slikt valg? Jeg vet at barnet blir til alles glede uansett når det kommer, men jeg er bekymret for stresset jeg vil føle på i svangerskapet fremover. Jeg er redd for negative holdninger ettersom jeg og samboer bare har bodd sammen i kort tid. Jeg vil gjerne ha milde tilbakemeldinger, uansett om enkelte ikke forstår hvor vanskelig det er med en hel familie mot seg. Jeg vet at mine søsken og familie vil bli glad når de kommer over bekymringene sine for meg. Men jeg tror dette er verre for samboer, da han kommer fra en litt strengere familie enn hva jeg gjør. Er det noen her som har noen gode råd og livserfaringer å dele? Jeg tar også imot alle råd om hva jeg må huske på, og hva jeg bør få i meg ol. Da dette er første graviditeten min, og jeg ikke har erfaring fra svangerskap tidligere. Det hele er litt skremmende, men det gir meg så mye glede..<3
AnonymBruker Skrevet 10. november 2020 #2 Skrevet 10. november 2020 Det får bok helt fint så lenge du har sluttet nå. tenk på alle på 80 tallet og før der foreldrene røykte under svangerskapet, og tenk hvor mange så røyker p tar litt tid før de vet de er gravide Anonymkode: 7c695...993 5
AnonymBruker Skrevet 10. november 2020 #3 Skrevet 10. november 2020 Gratulerer! Bra at du har sluttet nå da! Husk at det er mange som ikke finner ut at de er gravide før et stykke uti svangerskapet og som derfor ikke har sluttet med verken røyk eller alkohol og det går jo som oftest greit. Det er jo det at man vet ikke hvor mye som går bra eller ikke bra, så rådet er nulltoleranse. Så mest sannsynlig gjør ikke én uke så mye, bare vær nøye fra nå av Det finnes mye god info på f.eks https://www.helsenorge.no/gravid/kosthold-for-gravide/ Du kan også laste ned appen Helseoversikt, der er det mye bra Har ikke så mye erfaring med streng familie og deres reaksjoner, bortsett fra at det første min religiøse farmor spurte om da jeg fortalte nyheten var "har dere tenkt å gifte dere?"🙄 Det kan jo være vanskelig å stå i, men dere har i det minste hverandre og er enige om dette. Anonymkode: 606fc...e92 2
AnonymBruker Skrevet 10. november 2020 #4 Skrevet 10. november 2020 Det går nok fint at du har røyka fram til nå. Men anbefaler på det sterkeste å ikke røyke mer. Jeg var stressa under hele første svangerskap og desverre røyka jeg. Barnet er heldigvis frisk og fin, men samvittigheten lever jeg med hver eneste dag og til tider spiser det meg helt opp. Og den samvittigheten må jeg leve med resten av mitt liv. Så hvor tøft det enn blir fremover, ikke ty til røyken! Det med religion og familie kan jeg ikke gi så mye råd om, annet enn at det er ditt og samboers liv, din kropp og deres barn. Og bare fordi dere deler blodsbånd med slekta er de ikke nødvendigvis familie, dersom de snur ryggen til dere. Dere er voksne, dere velger familie selv. Lykke til ❤️ Anonymkode: 8a1c8...3b7 2
Gjest Shawtyella Skrevet 10. november 2020 #5 Skrevet 10. november 2020 Ja det er jo det jeg også tenker, men bekymrer meg litt likevel. Vet du ca hvilken uke man får vite om barnet har tatt noen synlig skade av det ihvertfall? Har lest at det oftest er mest astma/allergier ol. som jo er usynlig.. har ultralyd den 20, så krysser fingre for at foster lever og at alt ser bra ut🤞🏼
Gjest Shawtyella Skrevet 10. november 2020 #6 Skrevet 10. november 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det går nok fint at du har røyka fram til nå. Men anbefaler på det sterkeste å ikke røyke mer. Jeg var stressa under hele første svangerskap og desverre røyka jeg. Barnet er heldigvis frisk og fin, men samvittigheten lever jeg med hver eneste dag og til tider spiser det meg helt opp. Og den samvittigheten må jeg leve med resten av mitt liv. Så hvor tøft det enn blir fremover, ikke ty til røyken! Det med religion og familie kan jeg ikke gi så mye råd om, annet enn at det er ditt og samboers liv, din kropp og deres barn. Og bare fordi dere deler blodsbånd med slekta er de ikke nødvendigvis familie, dersom de snur ryggen til dere. Dere er voksne, dere velger familie selv. Lykke til ❤️ Anonymkode: 8a1c8...3b7 Veldig fine ord❤️Helt sant, gleder meg over å skape vår egen lille familie. Jeg bekymrer meg nok hakket mindre enn han. Jeg har nettopp kommet meg ut av en tøff tid psykisk, så denne gleden kunne egentlig ikke passet bedre enn nå!🥰Tusentakk for gode råd!
AnonymBruker Skrevet 10. november 2020 #7 Skrevet 10. november 2020 2 minutter siden, Shawtyella skrev: Veldig fine ord❤️Helt sant, gleder meg over å skape vår egen lille familie. Jeg bekymrer meg nok hakket mindre enn han. Jeg har nettopp kommet meg ut av en tøff tid psykisk, så denne gleden kunne egentlig ikke passet bedre enn nå!🥰Tusentakk for gode råd! Dette går helt fint ❤️ og bare hyggelig! Veien blir litt til mens man går når man er stifter familie, stort sett ordner det seg alltid på ett vis. Begynn med folat med en gang, og prøv å spise variert og sunt. Rutine kan være lurt siden du har hatt en tøff psykisk periode, struktur og rutine er noe som kommer veldig godt med med både med barn og psykiske lidelser. Hold deg gjerne i aktivitet som passe lange gåturer og lett trening. Gjør du ikke knipeøvelser anbefaler jeg på det varmeste å begynne nå. Har du ikke vørt hos/bestilt time hos fastlege/jordmor kan du nok ringe dit og få deg time til 8/12 uker kontroll. Husk at du alltid skal ha med morgenurin til fastlegen og jordmor, så kjøp urinprøveglass på apoteket 😊 Anonymkode: 8a1c8...3b7 1
Gjest Shawtyella Skrevet 10. november 2020 #8 Skrevet 10. november 2020 37 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette går helt fint ❤️ og bare hyggelig! Veien blir litt til mens man går når man er stifter familie, stort sett ordner det seg alltid på ett vis. Begynn med folat med en gang, og prøv å spise variert og sunt. Rutine kan være lurt siden du har hatt en tøff psykisk periode, struktur og rutine er noe som kommer veldig godt med med både med barn og psykiske lidelser. Hold deg gjerne i aktivitet som passe lange gåturer og lett trening. Gjør du ikke knipeøvelser anbefaler jeg på det varmeste å begynne nå. Har du ikke vørt hos/bestilt time hos fastlege/jordmor kan du nok ringe dit og få deg time til 8/12 uker kontroll. Husk at du alltid skal ha med morgenurin til fastlegen og jordmor, så kjøp urinprøveglass på apoteket 😊 Anonymkode: 8a1c8...3b7 Takk for gode råd! Dette setter jeg veldig pris på❤️Skal lese meg opp enda mer om mat og rutiner fremover, og også kjøpe folat og uringlass! Tusentakk🥰
AnonymBruker Skrevet 10. november 2020 #9 Skrevet 10. november 2020 57 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det får bok helt fint så lenge du har sluttet nå. tenk på alle på 80 tallet og før der foreldrene røykte under svangerskapet, og tenk hvor mange så røyker p tar litt tid før de vet de er gravide Anonymkode: 7c695...993 ikke noe gammeldags oppførsel dette. Nikotininntak skjer i dag også. Anonymkode: 853c4...4a3
AnonymBruker Skrevet 10. november 2020 #10 Skrevet 10. november 2020 Leste om en lignende situasjon. De giftet seg nesten med en gang de fant ut at de skulle få barn, og «forskjøv» terminen sånn at unnfangelsen skjedde omtrent på bryllupsnatta, ungen «kom bare litt tidlig» Anonymkode: d97a2...a33
Gjest Shawtyella Skrevet 10. november 2020 #11 Skrevet 10. november 2020 56 minutter siden, AnonymBruker skrev: Leste om en lignende situasjon. De giftet seg nesten med en gang de fant ut at de skulle få barn, og «forskjøv» terminen sånn at unnfangelsen skjedde omtrent på bryllupsnatta, ungen «kom bare litt tidlig» Anonymkode: d97a2...a33 Ja vi får se om vi velger å gifte oss før barnet kommer, av religiøse grunner ville vi begge egentlig få barn innenfor ekteskap, mest pga familiene våre, men nå har det blitt som det har blitt så vi får se hvordan vi løser det. Barnet er uansett ønsket, føler man kanskje aldri blir 100% klar, så det at vi er unge plager oss ikke.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå