Nidarosen Skrevet 10. november 2020 #1 Skrevet 10. november 2020 (Til info er jeg 23 år) Det er begynner å bli noen år siden jeg virkelig hadde en fin jul. Har selvfølgelig ikke vært så ille, men har absolutt ikke vært skikkelig jul på flere år. Hvert år er det samme regla. Velge mellom mamma eller pappa. Like ekkelt hver gang. Jeg har også to eldre søstre men de er 6 og 8/9 år eldre enn meg og på helt andre stadier i livet. Ei bor i Belgia og den andre har egen familie og svingers å styre med. Jeg har et litt rart og ukomfortabelt forhold til min far. Vi har ikke så mye å prate om og derfor er det vanligvis uaktuelt å feire alene med han (ikke direkte alene men alene uten søstre). Mens forholdet til min mor er bra, så er det fortsatt rart å feire alene med henne også. Jeg får dårlig samvittighet når jeg hvert år velger mamma men det er fordi vi har et bedre forhold. Virker som det er helt umulig å få hele eller halve gjengen samlet. Mamma og pappa går ikke overens etter det ble slutt (mange mange år siden nå) og som sagt bor min eldste søster i Belgia, så det er veldig usannsynlig at hun kommer. Har aller mest lyst til å invitere en eller to venner og typen som er litt i samme situasjon som meg og bare feire i leiligheten min, men får familien høre det får de jo helt hetta. Jeg syns det høres fint ut men de skjønner ikke at det går ann å ikke ville gjøre noe stort i jula for seg selv. "HERREGUD SÅ ENSOMT!! KAN JO IKKE FEIRE JUL UTEN FAMILIEN!!" (Selv om jeg i fjor og året før bare feiret med maks 2 familie medlemmer) Hvordan burde jeg gå fram? 1
AnonymBruker Skrevet 10. november 2020 #2 Skrevet 10. november 2020 1 minutt siden, Nidarosen skrev: (Til info er jeg 23 år) Det er begynner å bli noen år siden jeg virkelig hadde en fin jul. Har selvfølgelig ikke vært så ille, men har absolutt ikke vært skikkelig jul på flere år. Hvert år er det samme regla. Velge mellom mamma eller pappa. Like ekkelt hver gang. Jeg har også to eldre søstre men de er 6 og 8/9 år eldre enn meg og på helt andre stadier i livet. Ei bor i Belgia og den andre har egen familie og svingers å styre med. Jeg har et litt rart og ukomfortabelt forhold til min far. Vi har ikke så mye å prate om og derfor er det vanligvis uaktuelt å feire alene med han (ikke direkte alene men alene uten søstre). Mens forholdet til min mor er bra, så er det fortsatt rart å feire alene med henne også. Jeg får dårlig samvittighet når jeg hvert år velger mamma men det er fordi vi har et bedre forhold. Virker som det er helt umulig å få hele eller halve gjengen samlet. Mamma og pappa går ikke overens etter det ble slutt (mange mange år siden nå) og som sagt bor min eldste søster i Belgia, så det er veldig usannsynlig at hun kommer. Har aller mest lyst til å invitere en eller to venner og typen som er litt i samme situasjon som meg og bare feire i leiligheten min, men får familien høre det får de jo helt hetta. Jeg syns det høres fint ut men de skjønner ikke at det går ann å ikke ville gjøre noe stort i jula for seg selv. "HERREGUD SÅ ENSOMT!! KAN JO IKKE FEIRE JUL UTEN FAMILIEN!!" (Selv om jeg i fjor og året før bare feiret med maks 2 familie medlemmer) Hvordan burde jeg gå fram? For det første, må du lære deg det samme som alle skilsmissebarn: plassere ansvaret der det hører hjemme, hos de to som valgte å skille seg. Det er ikke du som skal ha dårlig samvittighet for å måtte "velge" mellom dem i jula, det er en konsekvens av at de gikk fra hverandre og i tillegg har en såpass dårlig tone at de ikke kan feire sammen. Du skylder ingen å bruke juleferien din på å tilfredsstille dem, og din mor og far har selv ansvar for å lage en fin jul for seg selv uansett om du kommer eller ikke. For det andre, fordelen med å bli voksen er at man velger selv. Vil du feire jul med venner, så gjør du det. Familien din blir kanskje opprørt, men jaja. Like greit at de blir vant til det, du er blitt voksen og styrer feriene selv. Her på KG er det utrolig mange som kjører kjipe pliktløp i jula, de skal dele seg opp og rullere mellom både mor, far, svigermor og svigerfar og alt er bare stress og bekymring for å skuffe noen, det er en veldig usunn greie, mener jeg. Man må ta jula tilbake og kjenne etter, hva vil jeg? Hva hadde gitt meg en fin jul? Jeg har ikke feiret med foreldre på snart 10 år. Er glad i dem, men foretrekker å være sammen andre ganger i året. Min juletradisjon har blitt hjemme-jul i leiligheten sammen med samboer, katt og de av våre venner som ønsker å besøke oss enten på julaften eller i romjula. Nyter det! Lange frokoster, bøker, juleserier og portvin, helt perfekt. Da har jeg en fin jul. Anonymkode: 6d15a...7da 5
Live88 Skrevet 10. november 2020 #3 Skrevet 10. november 2020 24 minutter siden, Nidarosen skrev: (Til info er jeg 23 år) Det er begynner å bli noen år siden jeg virkelig hadde en fin jul. Har selvfølgelig ikke vært så ille, men har absolutt ikke vært skikkelig jul på flere år. Hvert år er det samme regla. Velge mellom mamma eller pappa. Like ekkelt hver gang. Jeg har også to eldre søstre men de er 6 og 8/9 år eldre enn meg og på helt andre stadier i livet. Ei bor i Belgia og den andre har egen familie og svingers å styre med. Jeg har et litt rart og ukomfortabelt forhold til min far. Vi har ikke så mye å prate om og derfor er det vanligvis uaktuelt å feire alene med han (ikke direkte alene men alene uten søstre). Mens forholdet til min mor er bra, så er det fortsatt rart å feire alene med henne også. Jeg får dårlig samvittighet når jeg hvert år velger mamma men det er fordi vi har et bedre forhold. Virker som det er helt umulig å få hele eller halve gjengen samlet. Mamma og pappa går ikke overens etter det ble slutt (mange mange år siden nå) og som sagt bor min eldste søster i Belgia, så det er veldig usannsynlig at hun kommer. Har aller mest lyst til å invitere en eller to venner og typen som er litt i samme situasjon som meg og bare feire i leiligheten min, men får familien høre det får de jo helt hetta. Jeg syns det høres fint ut men de skjønner ikke at det går ann å ikke ville gjøre noe stort i jula for seg selv. "HERREGUD SÅ ENSOMT!! KAN JO IKKE FEIRE JUL UTEN FAMILIEN!!" (Selv om jeg i fjor og året før bare feiret med maks 2 familie medlemmer) Hvordan burde jeg gå fram? Jo, det kan du fint gjøre! Du er voksen og kan ta dine egne bestemmelser! Som AB over meg sier, du skal IKKE ha dårlig samvittighet når du velger hvem du vil feire jul hos av foreldrene dine! Du skal heller ikke ha dårlig samvittighet om du velger vekk begge steder! Jeg er også skilsmissebarn og har ikke feiret med min far siden jeg var i begynnelsen av tenårene, er 32år nå, fordi jeg ville feire jul der det var hyggeligst og det var hjemme hos mamma! Det har resultert i utallige krangler mellom både dem, mellom mamma og meg og pappa og meg, men jeg har stått på mitt og til slutt har de akseptert det! Nå feirer jeg ikke jul med henne lengre heller, jeg har laget mine egne tradisjoner og de er enten å feire hjemme hos bestevenninnen min sine foreldre eller å være alene hjemme. jeg foretrekker det siste fordi jeg da kan gjøre akkurat som jeg vil, og det beste med å være alene er at jeg kan gå i julepysjamas hele dagen om jeg vil det, og jeg kan se det jeg vil på tv og ingen klager over at jeg ikke spiser pinnekjøtt (er vegetarianer)! Så inviter typen og vennene dine og lag deres egne tradisjoner! Blås i reaksjonene til familien din! Si til dem at det viktigste er jo at du har det bra den dagen og det har du om du får slippe fjas og mas og det slipper du om du er hjemme i lag med de du har invitert! 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå