AnonymBruker Skrevet 10. november 2020 #1 Skrevet 10. november 2020 Jeg er en mekanisk ingeniør med bachelor, og har jobbet i diverse bransjer siden jeg var ferdig på skolen 10 år siden Både som prosjektleder, prosjektingeniør, mekanisk ingneiør og planlegger. Jeg har ikke trivdes i noen av jobbene mine, og mestparten av jobbene har jeg absolutt hatet. Jeg liker ikke å være en ubetydelig del av en kjempestort internasjonalt firma som tjener penger på å ødelegge planeten. Jeg liker ikke det overfladiske kontormiljøet som er på mange ingeniørbedrifter, og er veldig lei av å jobbe korte kontrakter "med mulighet for fast ansettelse" Det er også veldig mye opp og ned i industrien, så jeg har blitt nedskjært flere ganger. Jeg har integritet og arbeidsstolthet, så selv om jeg har mislikt jobbene har jeg alltid gjort mitt beste og fått gode resultater. Jeg har lyst til å bytte felt og ta en ny bachelor, og tenkte derfor det kunne være smart å bygge på det jeg allerede har. Om jeg tar en bachelor i bygg, så har jeg allerede ca 40% av fagene jeg trenger. Om jeg tar en bachelor i data eller lignende, har jeg allerede alle realfagene, og trenger kun studiespesifikke fag. Selv tenker jeg at begge bransjene gir gode muligheter, men data virker som det smarteste. Høres dette idiotisk ut? Spørsmålet er vel egentlig om jeg kommer til å mistrives innenfor disse bransjene også siden di fortsatt er relativt lik olje og industribransjen. Kjenner folk som jobber innenfor bygg, og det høres veldig likt ut, men hvordan er livet som dataingeniør? er det flere muligheter og mer varierende jobb der, eller er alt samme type prosjektarbeid utført i en liten bås, sammen med 50 andre i åpent landskap? lang post, så TLDR: hvordan er det å jobbe som dataingeniør / utvikler samenlignet med å jobbe i olje eller industri som mekanisk ingeniør/prosjektingeniør/prosjektleder Anonymkode: 0f2c8...aea
AnonymBruker Skrevet 10. november 2020 #2 Skrevet 10. november 2020 Hei! Ikke samme fagområde, men jeg tok først en bachelor i samfunnsøkonomi og begynte rett i jobb. Etter tre år fant jeg ut at jeg ønsket å ta master i økonomi og administrasjon, som er en vitenskaplig master og har spesielle fagkrav fra grunnutdanningen, som jeg ikke har fra bacheloren i samfunnsøkonomi. Fikk derfor overført 90 studiepoeng (fra gammel bachelor) og tok de resterende 90 studiepoengene ved siden av jobb over 2 år. Har derfor fått en ny bachelor i økonomi og administrasjon, og nå går jeg på 2. året master. For min del var ca. 40% av fagene på begge bachelorgradene fellesfag. Men universitetet (NTNU) godtar at man kan overføre maksimalt 90 sp, så da gjorde jeg det. Angrer virkelig ikke! Selv om jeg kan søke på mange av de samme stillingene etter en mastergrad, så føler jeg at sivøk passer helt perfekt til meg enn samfunnsøkonomi. Man får det beste av begge fagområdene og bruker det aktivt i jobbsammenheng. Anonymkode: 1d5b3...2b9 1
AnonymBruker Skrevet 10. november 2020 #3 Skrevet 10. november 2020 Jeg har alltid lest om at det lønner seg best å ta en master som påbygging enn en 2. bachelor. Har du sett på master i systems engineering fra usn, eller noe andre master som kan gjør deg kvalifisert til andre type jobber? Anonymkode: 634e3...8f8 1
AnonymBruker Skrevet 10. november 2020 #4 Skrevet 10. november 2020 Hva med noe innen grønn energi? Anonymkode: ca5d5...cc2
AnonymBruker Skrevet 10. november 2020 #5 Skrevet 10. november 2020 Kjenner ikke til fagene dine, men for veldig mange vil det lønne seg å ta en master i stedet for en ny bachelor. Er det et alternativ for deg? Det åpner opp for en ny type stillinger og som regel bedre lønn. Hvis du tar ny bachelor, ser jeg fort for meg at bygg vil bli endel i samme gate som det du allerede vet du misliker, så data er kanskje et bedre valg? Anonymkode: 0e3dd...e8d 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå