AnonymBruker Skrevet 10. november 2020 #1 Del Skrevet 10. november 2020 Jeg er en enslig kvinne i fast jobb. Jeg bor i et eneboligstrøk i en mellomstor by, med 10 min gangavstand til store friluftsområder (bymark). Jeg er aktiv løper/jogger, og løper til vanlig ca. 10 km hver dag. I helgene liker jeg å gå 3-6 timer fjelltur, skitur eller fottur langs sjøen så sant været tillater det. I de fleste feriene besøker jeg slekta som bor i en bygd, og da samles vi ofte en stor gjeng med flere familier, barn og hunder og går lang fjelltur eller skitur. I disse områdene er det ku og sau om sommeren som hunden ikke må jage. Jeg blir førstegangs hundeeier, og har ikke så voldsomt mye plass inne i leiligheten. Hunden må være rolig innendørs og tåle å være alene mens jeg er på jobb. Turer og fysisk aktivitet etter hundens behov skal jeg klare å tilpasse når vi er utendørs. Jeg er innstilt på å bruke mye tid på trening og kurs for å få en veloppdragen hund, men det er også fint om hunden er rolig og lett å instruere slik at mine gamle foreldre kan passe den en gang i blant. Det er også godt mulig at jeg vil ønske å få barn innen de neste 10 årene, så det må være en rase som passer i en familiesituasjon når den er voksen. Pelsstell og røyting går egentlig helt greit. De to siste tingene er ikke krav, men noe som jeg tenker er positivt dersom det er flere passende rasdr å velge mellom: Jeg liker å løpe i litt avsidesliggende naturområder om kvelden. Jeg trenger ikke noen «vakthund» akkurat, men det er en fordel om hunden er såpass stor/eller beskyttende at den vil få folk med dårlige hensikter til å tenke seg om to ganger. Aller helst vil jeg ha en snill og god hund som «ser litt farlig ut» men ikke er det, heller pga størrelsen enn utseendet. Har tenkt mye på dachs med tanke på at jeg bor i leilighet, men skulle aller helst hatt en litt større hund av denne grunn. Den siste tingen går på utseende, og jeg vil helst ha en hund som ser litt «øvre middelklasse» ut. Dette er jo en overfladisk ting, så det er det minst viktige på listen, og ja, jeg innser at dette resonnementet høres helt ekstremt teit ut, men jeg er nå en gang litt opptatt av å fremstå på en viss måte som passer til meg. «Øvre middelklassehund» definerer jeg som passe fin til at det ikke ser malplassert ut med en luftetur inn mot bysenteret, men fortsatt en sportslig «hyttehund» som tåler litt. Ikke en jålete overklassehund, ikke en skummel «kriminellhund» og i hvert fall ikke en veskehund/bloggerhund. Jakthunder som settere og spanieler synes jeg er veldig «øvre middelklasse», men jeg skal jo ikke drive med jakt og tenker derfor at disse ikke passer inn hos meg. Jeg har tenkt mye på storpuddel, men synes at det kansje kan se litt for «try hard» ut med en rase som forbindes med å «prøve» å se rik ut. Jeg har et statusyrke, men bor ikke i villa liksom, og vil ikke bli tatt for å prøve å late som om jeg gjør det. Samtidig synes jeg at hunder som schäfer, doberman, rottweiler og mastiffer kan se litt vel «røffe» ut. En mellomting mellom fin og sporty utseende er perfekt med andre ord. Jeg har lest en del om raser som collie, shetland sheepdog, boarder collie, airedale terrier, og store hunder som bernese, st. bernard, berner sennen og leonberger (de skal visst være rolige å derfor kreve mindre plass inne enn utpregede brukshunder av mindre størrelse), men er usikker på hva som passer meg. Er åpen for alle forslag og betraktninger angående hva som passer. Er det flere ting jeg bør tenke på? PS: Jeg vet at det avsnittet om «øvre middelklassehund» høres fordomsfullt og blærete ut men det ville blitt sykt langt om jeg skulle nyansert det, så vær så snill å ikke skyt meg. Anonymkode: deeaa...3f0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pappi Skrevet 10. november 2020 #2 Del Skrevet 10. november 2020 Om sommeren er det vel båndtvang, med tanke på sau og ku. Hund for å vise klassetilhørighet litt spesielt i mine øyne. Foreslår i så øyemed Irsk Ulvehund. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
eranonymjeg Skrevet 10. november 2020 #3 Del Skrevet 10. november 2020 Papillon! En liten hund med masse personlighet, få sykdommer og ellers stell. Rasen er en av de smarteste smårasene og er lett å lære. De er veldig gode i agility og trenger derfor en del aktivitet slik som du beskriver du selv gjør. Men de er også noen skikkelige kosegriser. Kommer godt overens med barn, mennesker og hunder. Men det er viktig at hunden sosialiserer som valp for at de skal føle seg trygge på andre hunder og mennesker. Og generelt er hannhunder mer vennlige enn tisper (finnes selvsagt unntak). Papillon har mye pels som røyter to ganger i året, trenger ikke klippes eller stelles ellers. Etter turer i skogen kan det ha festet seg litt blader og kongler i pelsen. De ser relativt jålete ut hvis du ikke er kjent med rasen, men de er ikke det. En super rase Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2020 #4 Del Skrevet 10. november 2020 Ser du skriver at det er "ku og sau om sommeren som hunden ikke må jage". Vil bare gjøre deg oppmerksom på at det er båndtvang i Norge i sommerhalvåret, fra 1.April til 20.August. Slipper du hunden løs i denne perioden, bryter du loven, og er erstatningspliktig for all evt skade hunden gjør. Bonden har også rett til å skyte en hund han ser angriper buskapen sin. Siden du er så aktiv, ville jeg si at en collie kunne passe deg. De er som regel lydige og veldig lette å trene. Veldig førerorienterte, dvs de er opptatte av hvor eieren er til enhver tid og følger deg tett. Ikke tilbøyelig til å stikke av. Jeg har den mindre varianten av collie, shetland sheepdog. Den har aldri stukket av i hele sitt liv, og aldri jaget noe. Hos Shetland sheepdog er mye av gjeterinstinktet borte, men enkeltindivider kan vise gjeterinstinkt enda, selv om de fleste ikke har det. Om du velger shetland sheepdog, får du en trofast hund som elsker deg over alt på jord. Aktive, men også rolige når det er tid for det. Det er i alle fall min erfaring. Anonymkode: b41c9...b31 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2020 #5 Del Skrevet 10. november 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ser du skriver at det er "ku og sau om sommeren som hunden ikke må jage". Vil bare gjøre deg oppmerksom på at det er båndtvang i Norge i sommerhalvåret, fra 1.April til 20.August. Slipper du hunden løs i denne perioden, bryter du loven, og er erstatningspliktig for all evt skade hunden gjør. Bonden har også rett til å skyte en hund han ser angriper buskapen sin. Siden du er så aktiv, ville jeg si at en collie kunne passe deg. De er som regel lydige og veldig lette å trene. Veldig førerorienterte, dvs de er opptatte av hvor eieren er til enhver tid og følger deg tett. Ikke tilbøyelig til å stikke av. Jeg har den mindre varianten av collie, shetland sheepdog. Den har aldri stukket av i hele sitt liv, og aldri jaget noe. Hos Shetland sheepdog er mye av gjeterinstinktet borte, men enkeltindivider kan vise gjeterinstinkt enda, selv om de fleste ikke har det. Om du velger shetland sheepdog, får du en trofast hund som elsker deg over alt på jord. Aktive, men også rolige når det er tid for det. Det er i alle fall min erfaring. Anonymkode: b41c9...b31 Tusen takk for informativt og bra svar. Skal selvfølgelig overholde båndtvang, men vil helst at hunden ikke skal bli overivrig å begynne å dra i båndet når den ser en sau. Vet jo at dette er en treningssak men i og med at vi bor i by kan det bli lenge mellom hver gang vi før «øvd» på å møte sau, tenkte jeg. Da er det kanskje greit med en hund som ikke har overdrevne jakt/gjeterinstingt. Anonymkode: deeaa...3f0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2020 #6 Del Skrevet 10. november 2020 5 minutter siden, Pappi skrev: Om sommeren er det vel båndtvang, med tanke på sau og ku. Hund for å vise klassetilhørighet litt spesielt i mine øyne. Foreslår i så øyemed Irsk Ulvehund. Veldig flott og stor hund. Har du erfaring med den selv? Vil den trives inne i leilighet om dagen? Vi skal nok få løpt fra oss på ettermiddagen, men er det nok? Anonymkode: deeaa...3f0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pappi Skrevet 10. november 2020 #7 Del Skrevet 10. november 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Veldig flott og stor hund. Har du erfaring med den selv? Vil den trives inne i leilighet om dagen? Vi skal nok få løpt fra oss på ettermiddagen, men er det nok? Anonymkode: deeaa...3f0 Har ikke egen erfaring, leste litt om den når jeg selv vurderte hund for noen år siden. Foreslo den i hovedsak ut fra tre av kriteriene dine -ser skummel ut -er snill -en type hund som ofte identifiseres med høyere samfunnslag. Kvaliteter ut over de nevnte må du nok undersøke hos andre enn meg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Troyamin Skrevet 10. november 2020 #8 Del Skrevet 10. november 2020 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er en enslig kvinne i fast jobb. Jeg bor i et eneboligstrøk i en mellomstor by, med 10 min gangavstand til store friluftsområder (bymark). Jeg er aktiv løper/jogger, og løper til vanlig ca. 10 km hver dag. I helgene liker jeg å gå 3-6 timer fjelltur, skitur eller fottur langs sjøen så sant været tillater det. I de fleste feriene besøker jeg slekta som bor i en bygd, og da samles vi ofte en stor gjeng med flere familier, barn og hunder og går lang fjelltur eller skitur. I disse områdene er det ku og sau om sommeren som hunden ikke må jage. Jeg blir førstegangs hundeeier, og har ikke så voldsomt mye plass inne i leiligheten. Hunden må være rolig innendørs og tåle å være alene mens jeg er på jobb. Turer og fysisk aktivitet etter hundens behov skal jeg klare å tilpasse når vi er utendørs. Jeg er innstilt på å bruke mye tid på trening og kurs for å få en veloppdragen hund, men det er også fint om hunden er rolig og lett å instruere slik at mine gamle foreldre kan passe den en gang i blant. Det er også godt mulig at jeg vil ønske å få barn innen de neste 10 årene, så det må være en rase som passer i en familiesituasjon når den er voksen. Pelsstell og røyting går egentlig helt greit. De to siste tingene er ikke krav, men noe som jeg tenker er positivt dersom det er flere passende rasdr å velge mellom: Jeg liker å løpe i litt avsidesliggende naturområder om kvelden. Jeg trenger ikke noen «vakthund» akkurat, men det er en fordel om hunden er såpass stor/eller beskyttende at den vil få folk med dårlige hensikter til å tenke seg om to ganger. Aller helst vil jeg ha en snill og god hund som «ser litt farlig ut» men ikke er det, heller pga størrelsen enn utseendet. Har tenkt mye på dachs med tanke på at jeg bor i leilighet, men skulle aller helst hatt en litt større hund av denne grunn. Den siste tingen går på utseende, og jeg vil helst ha en hund som ser litt «øvre middelklasse» ut. Dette er jo en overfladisk ting, så det er det minst viktige på listen, og ja, jeg innser at dette resonnementet høres helt ekstremt teit ut, men jeg er nå en gang litt opptatt av å fremstå på en viss måte som passer til meg. «Øvre middelklassehund» definerer jeg som passe fin til at det ikke ser malplassert ut med en luftetur inn mot bysenteret, men fortsatt en sportslig «hyttehund» som tåler litt. Ikke en jålete overklassehund, ikke en skummel «kriminellhund» og i hvert fall ikke en veskehund/bloggerhund. Jakthunder som settere og spanieler synes jeg er veldig «øvre middelklasse», men jeg skal jo ikke drive med jakt og tenker derfor at disse ikke passer inn hos meg. Jeg har tenkt mye på storpuddel, men synes at det kansje kan se litt for «try hard» ut med en rase som forbindes med å «prøve» å se rik ut. Jeg har et statusyrke, men bor ikke i villa liksom, og vil ikke bli tatt for å prøve å late som om jeg gjør det. Samtidig synes jeg at hunder som schäfer, doberman, rottweiler og mastiffer kan se litt vel «røffe» ut. En mellomting mellom fin og sporty utseende er perfekt med andre ord. Jeg har lest en del om raser som collie, shetland sheepdog, boarder collie, airedale terrier, og store hunder som bernese, st. bernard, berner sennen og leonberger (de skal visst være rolige å derfor kreve mindre plass inne enn utpregede brukshunder av mindre størrelse), men er usikker på hva som passer meg. Er åpen for alle forslag og betraktninger angående hva som passer. Er det flere ting jeg bør tenke på? PS: Jeg vet at det avsnittet om «øvre middelklassehund» høres fordomsfullt og blærete ut men det ville blitt sykt langt om jeg skulle nyansert det, så vær så snill å ikke skyt meg. Anonymkode: deeaa...3f0 Her var det mange krav 😉 Du nevner dachs, men vil ikke ha noe som jager. Da er dachs utelukket. For mye jaktinstinkt og det er få individer du kan ha løse. Av de du ramser opp, så anbefaler jeg deg en airedale terrier. Gå for brukslinjer. Og finn en oppdretter som har mulighet og et ønske om å følge deg opp. En airdale terrier er en krevende hund, spesielt som valp og unghund. Derfor er faste rammer og struktur viktig. Så sett av mye av tiden til å trene på det å være hjemme alene. Hvis ikke får du lett en destruktiv terrier. En terrier jager lett dyr på beite, så du må få den saueren. Finn deg en dyktig instruktør som kan dette. Meld deg gjerne inn i nærmeste brukshundklubb som driver på med IGP. Da vil du få brukt hunden din på en morsom og lærerik måte. 😊 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2020 #9 Del Skrevet 10. november 2020 4 minutter siden, Troyamin skrev: Her var det mange krav 😉 Du nevner dachs, men vil ikke ha noe som jager. Da er dachs utelukket. For mye jaktinstinkt og det er få individer du kan ha løse. Av de du ramser opp, så anbefaler jeg deg en airedale terrier. Gå for brukslinjer. Og finn en oppdretter som har mulighet og et ønske om å følge deg opp. En airdale terrier er en krevende hund, spesielt som valp og unghund. Derfor er faste rammer og struktur viktig. Så sett av mye av tiden til å trene på det å være hjemme alene. Hvis ikke får du lett en destruktiv terrier. En terrier jager lett dyr på beite, så du må få den saueren. Finn deg en dyktig instruktør som kan dette. Meld deg gjerne inn i nærmeste brukshundklubb som driver på med IGP. Da vil du få brukt hunden din på en morsom og lærerik måte. 😊 Tusen takk for godt svar! Tenker det er bedre med for mange krav enn å få noen ubehaglige overraskelser når hverdagen og livet slår inn. Her skal hver stein snus før det anskaffes noe levende 😃 Anonymkode: deeaa...3f0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Troyamin Skrevet 10. november 2020 #10 Del Skrevet 10. november 2020 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tusen takk for godt svar! Tenker det er bedre med for mange krav enn å få noen ubehaglige overraskelser når hverdagen og livet slår inn. Her skal hver stein snus før det anskaffes noe levende 😃 Anonymkode: deeaa...3f0 Akkurat sånn som det skal være når man går til anskaffelse av hund.👍 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2020 #11 Del Skrevet 10. november 2020 Er det veldig viktig for deg å kunne slippe hunden løs da? Selv vurderte jeg bl.a. dalmatiner, flatcoated retriver, samojed, alaskan malamute, siberian husky, alaskan husky og schæferhund som treningspartner/familiehund. Etter nøye tenking, valgte jeg bort huskyene og samojeden (selv om jeg absolutt fortsatt kunne tenkt meg det) siden dette er raser som er vanskelig å trene innkalling på/med. Har møtt noen to voksne huskyer som ikke stikker av når de er løse. Malamuten og samojeden er godt polstret med pels. Min venninne tar bare sine malamuter med på tur hvis det er under 12 grader (tror jeg det var). Det gjorde at den rasen ble valgt bort. Ellers er malamute en fantastisk rase. Retriverne må man gjerne stå en stund på venteliste for å få. Jeg har ikke inntrykk av at det er like lang venteliste på flatcoated og curlycoated retriver som labrador eller golden f.eks. Det er ikke så mange oppdrettere av dalmatinere i landet, men noen er det. Jeg anbefaler deg å ta en rasevelger-test. Purina sin liker jeg veldig godt da den har mange flere filter enn NKK sin. Anonymkode: 6d9aa...c12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2020 #12 Del Skrevet 10. november 2020 Puddel er ikke en "overklassehund", allslags folk har puddel. Det er bare å klippe den som du vil. Slett ikke nødvendig å holde den i utstillingspels Anonymkode: 8c899...ccb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2020 #13 Del Skrevet 10. november 2020 Retriever, i alle former. Kanskje flatcoated? Anonymkode: 00ec3...a4a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2020 #14 Del Skrevet 10. november 2020 Hva med collie eller toller (nova scotia duck tolling retriever)? Veldig lett lærte raser som passer veldig godt inn i en livsstil du beskriver med mye mosjon. Disse vil nok klare å holde seg rolig mens du er på jobb siden det høres ut som om de vil få mosjonen de trenger. Personlig er jeg veldig fan av tollere Anonymkode: 81103...4e6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå