AnonymBruker Skrevet 10. november 2020 #1 Skrevet 10. november 2020 Jeg har vært 100 % uføretrygdet i 3 år nå. (Fysisk sykdom) De første to årene etter at jeg ble ufør fungerte jeg greit nok, men det siste året har sykdommen min vært veldig vanskelig å kontrollere, og jeg har vært veldig ofte syk. Siden sommeren har jeg vært akuttinnlagt på sykehuset to ganger, har vært til kontroller hos fastlegen flere ganger i uken osv. Dette er ikke noe jeg snakker om til andre enn nærmeste familie, men andre vet jo at jeg ikke jobber fordi jeg er ufør. Nå får jeg høre fra naboer og bekjente at jeg har blitt så utrolig lat det siste året, at jeg bare sitter og ser på når andre jobber, og at det er synd i familien min som må gjøre alt jeg ikke gidder å gjøre selv. (Handle, rydde i hagen, male osv) Det virker som om de tror at sykdommer forsvinner, og at man blir frisk, med en gang uføretrygd er innvilget. Men det er jo ikke slik i det hele tatt. Jeg er jo ufør fordi jeg er syk, er det da ikke naturlig at jeg fortsetter å være syk selv om jeg har uføretrygd? Anonymkode: cdcdd...b07 25
AnonymBruker Skrevet 10. november 2020 #2 Skrevet 10. november 2020 Det er noen som er ufør som fint hadde klart å jobbe, men de er late og ødelegger for sånne som deg. Begynn å snakk med folk om helsa di, så slutter de nok med denne baktalingen. Anonymkode: e08dc...c59 16
Pappi Skrevet 10. november 2020 #3 Skrevet 10. november 2020 Først og fremst tenker jeg at det må være tungt å ikke kunne jobbe slik andre gjør. Deretter tenker jeg at det er veldig bra at vi i Norge har et solid sosialt nettverk som sikrer at også de som av ulike årsaker ikke kan normal lønnet arbeide også kan ha et selvstendig liv. Det finnes sikkert tilfeller hvor enkeltindivider utnytter dette systemet, det er uheldig, men en bieffekt jeg mener vi må tåle å leve med. 7
AnonymBruker Skrevet 10. november 2020 #4 Skrevet 10. november 2020 En som er frisk kan aldri forestille seg hvordan det er når sykdom tar overhånd, de aner ikke omfanget og hvordan livet endres, hvor fort man taper kontrollen. De tror de hadde klart seg mye bedre og er kjappe ute med å dømme. Anonymkode: b1f3d...537 27
AnonymBruker Skrevet 10. november 2020 #5 Skrevet 10. november 2020 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er noen som er ufør som fint hadde klart å jobbe, men de er late og ødelegger for sånne som deg. Anonymkode: e08dc...c59 Hvem da? De som er ufør pga psykisk sykdom tror du? De må ha en diagnose for å bli ufør de og. Ingen kan bare bli ufør fordi man er lat. Anonymkode: 0ceba...2f6 12
AnonymBruker Skrevet 10. november 2020 #6 Skrevet 10. november 2020 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er noen som er ufør som fint hadde klart å jobbe, men de er late og ødelegger for sånne som deg. Begynn å snakk med folk om helsa di, så slutter de nok med denne baktalingen. Anonymkode: e08dc...c59 Det er kanskje det som er løsningen, selv om det ikke burde være nødvendig. Det er ingenting som er så kjedelig som å snakke om sykdom! Det som fikk det til å renne over for meg nå, var en nabo jeg snakket med i sted. Hun fikk med seg at jeg ble hentet av ambulansen for noen dager siden, og når jeg møtte henne ved postkassen nå spurte hun hvordan det gikk. Jeg svarte at det gikk sakte men sikkert fremover, og hun repliserte med at "ja, latskap er roten til mye vondt ". Jeg spurte hva hun mente med det, og hun svarte det jeg skrev i første innlegg, at det har blitt lagt merke til, og snakket om, at jeg har blitt så utrolig lat det siste året, at jeg bare så på npr andre jobbet, og at alle ville blitt syke av slik inaktivitet. Jeg ble og gikk uten et ord. Anonymkode: cdcdd...b07 20
AnonymBruker Skrevet 10. november 2020 #7 Skrevet 10. november 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er kanskje det som er løsningen, selv om det ikke burde være nødvendig. Det er ingenting som er så kjedelig som å snakke om sykdom! Det som fikk det til å renne over for meg nå, var en nabo jeg snakket med i sted. Hun fikk med seg at jeg ble hentet av ambulansen for noen dager siden, og når jeg møtte henne ved postkassen nå spurte hun hvordan det gikk. Jeg svarte at det gikk sakte men sikkert fremover, og hun repliserte med at "ja, latskap er roten til mye vondt ". Jeg spurte hva hun mente med det, og hun svarte det jeg skrev i første innlegg, at det har blitt lagt merke til, og snakket om, at jeg har blitt så utrolig lat det siste året, at jeg bare så på npr andre jobbet, og at alle ville blitt syke av slik inaktivitet. Jeg ble og gikk uten et ord. Anonymkode: cdcdd...b07 Fy faen!! Anonymkode: e4076...7f7 16
AnonymBruker Skrevet 10. november 2020 #8 Skrevet 10. november 2020 36 minutter siden, AnonymBruker said: Begynn å snakk med folk om helsa di, så slutter de nok med denne baktalingen. Anonymkode: e08dc...c59 Virkelig? Skal sladrete naboer og andre ha innsyn i helsehistorien til uføre? Folk som først har bestemt seg for at uføre bare er late, er overbevist om at fulltidsjobb kurerer enhver sykdom og skade. "Alle har godt av å røre på seg" sier de; "Alle blir bedre av å jobbe". Selv om aktivitet i seg selv er noe gunstig, så finnes det tilfeller der det bare ikke går. Anonymkode: f4cc1...6f2 15
AnonymBruker Skrevet 10. november 2020 #9 Skrevet 10. november 2020 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvem da? De som er ufør pga psykisk sykdom tror du? De må ha en diagnose for å bli ufør de og. Ingen kan bare bli ufør fordi man er lat. Anonymkode: 0ceba...2f6 Noen kaster håndkledet inn litt for tidlig, orker ikke å jobbe med noe nytt, eller har ikke utdanning el arbeidspraksis og faller derfor utenfor mye lettere. En psykiater sa til meg en gang at alle kan fake eller gjøre sine psykiske problemer verre enn hva de er, og nav kan ikke kverulere på det men må bare respektere hva pasienten sier. Anonymkode: e08dc...c59 5
Gjest FemaleFuryFancies Skrevet 10. november 2020 #10 Skrevet 10. november 2020 (endret) Slettet av bruker. Endret 1. september 2021 av FemaleFuryFancies Vi glemte jo siste punktet i siste setningen.
Hoppetaujenta Skrevet 10. november 2020 #11 Skrevet 10. november 2020 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg ble og gikk uten et ord. Anonymkode: cdcdd...b07 Jeg forstår deg godt. I ville vesten hadde man kunnet utfordre til duell ved soloppgang (og med stor sannsynlighet rydde problemet av veien på det viset), men nå er visst ikke det lov lengre. Sladrete naboer hadde fortjent en skikkelig nesestyver ved slik innpåsliten, trakkaserende oppførsel. Jeg sier 100% nei til at "alle sladrekjerringene skal kunne vite alt om folks helse og bli oppdatert ved evt. forandringer". Tvi!!! x 3 fra en medforbannet på dine vegne. 13
Gjest byråkrati Skrevet 10. november 2020 #12 Skrevet 10. november 2020 21 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg spurte hva hun mente med det, og hun svarte det jeg skrev i første innlegg, at det har blitt lagt merke til, og snakket om, at jeg har blitt så utrolig lat det siste året, at jeg bare så på npr andre jobbet, og at alle ville blitt syke av slik inaktivitet. Jeg ble og gikk uten et ord. Anonymkode: cdcdd...b07 Tenker du ikke burde automatisk tro på henne. En person som er så frekk kan gjerne legge på litt ekstra når den "snakker for andre". Tipper dette er bare ei sur gammal kjerring som snakker for seg selv. Hun baksnakker kanskje at du er lat til andre som jatter med fordi de ikke vet hvordan gripe det an, så sier hun til deg at "det har blitt lagt merke til" når det egentlig er hovedsaklig bare hun som legger merke til det... Noen mennesker er ikke helt riktig spikra og bruker sin tomme hverdag på å plage andre, dessverre. Du kan ikke se på dem som normale mennesker, rett og slett.
Loff77 Skrevet 10. november 2020 #13 Skrevet 10. november 2020 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvem da? De som er ufør pga psykisk sykdom tror du? De må ha en diagnose for å bli ufør de og. Ingen kan bare bli ufør fordi man er lat. Anonymkode: 0ceba...2f6 Jo det kan man absolutt, vet om flere. Man bare gir f lenge nok og drikker og røyker hasj i mange nok år så gir NAV opp og innen den tid så kan man jo sikkert gi dem en reell diagnose forsåvidt 3
Loff77 Skrevet 10. november 2020 #14 Skrevet 10. november 2020 7 minutter siden, FemaleFuryFancies skrev: Glem ikke at nordmenn er noen av verdens mest moralistiske, ignorante, fordømmende, nedlatende bedrevitende og kunnskapsløse folkeferd som finnes. Nordmenn er trolig det folkeferd som i langst større grad enn andre både uttaler seg om ting de ikke har peiling på og ikke har noe med:) Bare overse dem du:) Og mest dumsnille i hele verden😀 3
AnonymBruker Skrevet 10. november 2020 #15 Skrevet 10. november 2020 2 minutter siden, byråkrati said: Tenker du ikke burde automatisk tro på henne. En person som er så frekk kan gjerne legge på litt ekstra når den "snakker for andre". Tipper dette er bare ei sur gammal kjerring som snakker for seg selv. Hun baksnakker kanskje at du er lat til andre som jatter med fordi de ikke vet hvordan gripe det an, så sier hun til deg at "det har blitt lagt merke til" når det egentlig er hovedsaklig bare hun som legger merke til det... Noen mennesker er ikke helt riktig spikra og bruker sin tomme hverdag på å plage andre, dessverre. Du kan ikke se på dem som normale mennesker, rett og slett. Du har et poeng. Den nabokona har åpenbart for mye fritid siden hun kan følge med på hva TS gjør og ikke gjør. En fulltids jobb med masse overtid hadde vært noe for henne. Anonymkode: f4cc1...6f2 5
Gjest FemaleFuryFancies Skrevet 10. november 2020 #16 Skrevet 10. november 2020 (endret) Slettet av bruker. Endret 1. september 2021 av FemaleFuryFancies Mye "plukk"
Leo Skrevet 10. november 2020 #17 Skrevet 10. november 2020 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er kanskje det som er løsningen, selv om det ikke burde være nødvendig. Det er ingenting som er så kjedelig som å snakke om sykdom! Det som fikk det til å renne over for meg nå, var en nabo jeg snakket med i sted. Hun fikk med seg at jeg ble hentet av ambulansen for noen dager siden, og når jeg møtte henne ved postkassen nå spurte hun hvordan det gikk. Jeg svarte at det gikk sakte men sikkert fremover, og hun repliserte med at "ja, latskap er roten til mye vondt ". Jeg spurte hva hun mente med det, og hun svarte det jeg skrev i første innlegg, at det har blitt lagt merke til, og snakket om, at jeg har blitt så utrolig lat det siste året, at jeg bare så på npr andre jobbet, og at alle ville blitt syke av slik inaktivitet. Jeg ble og gikk uten et ord. Anonymkode: cdcdd...b07 Slike mennesker må man jo bare avskrive som mindre begavet og i hvert fall ikke gi dem mer informasjon om helsetilstand etc. Da får de bare enda mer å prate om. Eventuelt kan man be dem ta den lange nesa si og stikke den en viss plass, men det pleier ikke å være så veldig populært 8
Leo Skrevet 10. november 2020 #18 Skrevet 10. november 2020 3 minutter siden, FemaleFuryFancies skrev: Idéhistorisk er det litt interessant med mennesker med den type mentalitet din nabo legger for dagen. Dette er mennesker som mentalt befinner seg på midten av 1700-tallet og fremover til 1900, hvor begreper som folkehelse, mental helse, menneskeverd og menneskerettigheter var helt ukjente. Beklageligvis finnes det fortsatt svært mange som tror at samfunn uten sosialt sikkerhetsnett er de beste (fordi de av en eller annen grunn tror at de selv aldri havne i uløkka) og at enhver bør være sin lykkes smed. Det er pussig hvor sterkt oppfatningen om at konkurranse er nøkkelen til nirvana, når samarbeid har vist seg langt mer effektivt. Samtidig ligger et forkvaklet menneskesyn i bunn: at vi alle er like kvikke, friske og kjekke som som mener at sosiale sikkerhetsnett er en uting. Å hevde at alle er like som en selv, høres jo nesten ut som sosssssialisme:) Mer alvorlig: Det ingen trenger å vite, får de ikke vite. Og de som er uføre, må på et eller annet vis slo seg til tro med at det alltid vil finnes kritikere og folk uten forståelse for livets dypere sammenhenger. Det er akkurat det jeg mener med at slike mennesker som TS sin nabo må man nesten bare avskrive som mindre begavet. Imidlertid blir det langt mer skremmende når de havner i maktposisjoner og fremdeles har et menneskesyn som vi strengt tatt burde ha lagt bak oss for lenge siden... 2
Pappi Skrevet 10. november 2020 #19 Skrevet 10. november 2020 15 minutter siden, FemaleFuryFancies skrev: Glem ikke at nordmenn er noen av verdens mest moralistiske, ignorante, fordømmende, nedlatende bedrevitende og kunnskapsløse folkeferd som finnes. Nordmenn er trolig det folkeferd som i langst større grad enn andre både uttaler seg om ting de ikke har peiling på og stikker nesa i saker ikke har noe med:) Bare overse dem du:) Dette tror jeg ikke noe på. Men en ting som er sikkert er at nordmenn er et av verdens mest privilegerte folkeferd. 3
AnonymBruker Skrevet 10. november 2020 #20 Skrevet 10. november 2020 36 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvem da? De som er ufør pga psykisk sykdom tror du? De må ha en diagnose for å bli ufør de og. Ingen kan bare bli ufør fordi man er lat. Anonymkode: 0ceba...2f6 Det er ikke diagnosen/ diagnosene som bestemmer om man får uføretrygd, men arbeidsevnen. Det folk ikke skjønner er at de ikke ser oss når vi er på det verste. Er selv psykisk syk, og når jeg har dårlige perioder så isolerer jeg meg enda mer, er ingen som ser hvordan jeg har det da. Er ikke ufør selv, men går over på AAP nå, og får innimellom høre t jeg ser da frisk nok ut til å jobbe, men de ser meg som sagt ikke når jeg er dårlig. Anonymkode: 12c2f...5af 7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå