AnonymBruker Skrevet 10. november 2020 #1 Skrevet 10. november 2020 Jeg har ikke fått påvist cøliaki, men har mageproblemer jeg ikke finner ut av. Det sies at man gjerne kan reagere på gluten uten å ha cøliaki også, og at man kan prøve å kutte det ut en periode for å se om det hjelper. Hvor lenge må man eliminere gluten for å se om det utgjør noen forskjell? Eneste kilden jeg har til gluten er vanlige havregryn og det er vel ikke store mengdene som finnes i det uansett? Anonymkode: 07194...547
AnonymBruker Skrevet 10. november 2020 #2 Skrevet 10. november 2020 Du har tatt gastroskopi da? Ville ikke ha kuttet gluten før det, om det er planlagt eller ligger i kortene. Er du til utredning generelt er det lurt å vente til det er gjennomført. Hvis du kutter gluten, og det er noe du reagerer på, så bør du føle markant forbedring i løpet av en uke eller to (av egen erfaring). Sikker på at du kun spiser det i havregryn? Det finnes i mye rart, f.eks soyasaus. Får du i deg smuler av det, f.eks salatbar med pasta hvor noen har brukt pasta-skjeen på grønnsaker? Kanskje ikke så aktuelt nå, men skal du kutte så er det mye du må passe på. Kan godt hende du ender opp med IBS, og da vil de fleste anbefale deg low fodmap for å eliminere hva du reagerer på. Jeg ville kanskje heller ha startet det om du først skal teste, men det er en tøff diett av mange grunner, spesielt at du i tillegg til gluten og laktose kutter ut løk og hvitløk (og mye mer). Anonymkode: 97c5c...b61 2
AnonymBruker Skrevet 10. november 2020 #3 Skrevet 10. november 2020 Hva sier legen da? Har du tatt blodprøvene for cøliaki, det burde jo være det første du gjør. Anonymkode: 2ff76...32d 1
AnonymBruker Skrevet 10. november 2020 #4 Skrevet 10. november 2020 Hvis havregryn er den eneste kilden du har til gluten, og de ikke spiser ekstreme mengder av det, vil du ikke få påvist cøliaki via blodprøver selvom du har det. Er du skikkelig utredet for det? Gastroskopi etter gluteninntak over tid? Jeg ville spist store mengder gluten (minst to brødskiver om dagen i to måneder) og tatt nye prøver hvis ikke det er gjort. Ellers vil du alltid lure, og å kutte ut gluten pga cøliaki er noe helt annet og mye mer rigid enn å kutte ut gluten pga generelle mageproblematikk. Hvis havregryn er det du reagerer på, kan det jo være cøliaki. Anonymkode: d33e1...aa5
AnonymBruker Skrevet 10. november 2020 #5 Skrevet 10. november 2020 Minst 2 uker uten, tenker jeg. Spis glutenfri havregryn om du må spise havre. Jeg trodde jeg skulle tåle vanlig havre, men jeg måtte kaste pakken etter å ha fått reaksjoner gjentatte ganger. Nå bruker jeg kun glutenfri havre. Anonymkode: 8b8b6...fe9
AnonymBruker Skrevet 10. november 2020 #6 Skrevet 10. november 2020 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Minst 2 uker uten, tenker jeg. Spis glutenfri havregryn om du må spise havre. Jeg trodde jeg skulle tåle vanlig havre, men jeg måtte kaste pakken etter å ha fått reaksjoner gjentatte ganger. Nå bruker jeg kun glutenfri havre. Anonymkode: 8b8b6...fe9 Hvilke reaksjoner fikk du? Anonymkode: 07194...547
AnonymBruker Skrevet 10. november 2020 #7 Skrevet 10. november 2020 Hvorfor mistenker du at det er gluten som gir deg plager? Hvordan er kostholdet ditt ellers? Anonymkode: 19881...482 2
AnonymBruker Skrevet 11. november 2020 #8 Skrevet 11. november 2020 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor mistenker du at det er gluten som gir deg plager? Hvordan er kostholdet ditt ellers? Anonymkode: 19881...482 Ikke noen annen grunn enn at jeg ikke vet hva annet det kan være og har lest at noen har hatt plager av det uten å ha cøliaki. Jeg spiser ellers veldig sunt, bare rene råvarer, men om det skulle være fodmap jeg reagerer på så er det nok en del av det siden jeg spiser mye grønnsaker og belgvekster. Men jeg har stort sett lest at magesmerter er et typisk symptom hvis man reagerer på fodmap, og det har jeg aldri. Bare forferdelig ekkel mage Anonymkode: 07194...547
AnonymBruker Skrevet 11. november 2020 #9 Skrevet 11. november 2020 22 hours ago, AnonymBruker said: Hvilke reaksjoner fikk du? Anonymkode: 07194...547 Det føles som om noe kniper i magen min, så blir jeg veldig oppblåst og det blir ubehagelig å spise noe som helst noen dager etter det. Før jeg fant ut at det vat gluten som var synderen gikk jeg ned mye vekt fordi det var ubehagelig å spise. Jeg testet for cøliaki osv, ikke noe funn. Veldig mange med mageproblemer får bare "diagnosen IBS" og så må man klare seg selv. Anonymkode: 8b8b6...fe9
AnonymBruker Skrevet 11. november 2020 #10 Skrevet 11. november 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ikke noen annen grunn enn at jeg ikke vet hva annet det kan være og har lest at noen har hatt plager av det uten å ha cøliaki. Jeg spiser ellers veldig sunt, bare rene råvarer, men om det skulle være fodmap jeg reagerer på så er det nok en del av det siden jeg spiser mye grønnsaker og belgvekster. Men jeg har stort sett lest at magesmerter er et typisk symptom hvis man reagerer på fodmap, og det har jeg aldri. Bare forferdelig ekkel mage Anonymkode: 07194...547 Det første du gjør er å slutte å gjette og heller tester deg for cøliaki, du kutter ikke ut gluten uten å ha gjort det først. Cøliaki er en sykdom en bør ta alvorlig da slurv kan gi store konsekvenser på sikt. Kutter du ut gluten nå men må innføre det senere for å ta tester blir du også mye mye dårligere enn du er nå. Anonymkode: e25dc...b62 1
AnonymBruker Skrevet 11. november 2020 #11 Skrevet 11. november 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det første du gjør er å slutte å gjette og heller tester deg for cøliaki, du kutter ikke ut gluten uten å ha gjort det først. Cøliaki er en sykdom en bør ta alvorlig da slurv kan gi store konsekvenser på sikt. Kutter du ut gluten nå men må innføre det senere for å ta tester blir du også mye mye dårligere enn du er nå. Anonymkode: e25dc...b62 Jeg er som sagt testet for det, men har hørt man kan reagere på det uten å ha cøliaki og lurer derfor på hvilke erfaringer andre har hatt med det Anonymkode: 07194...547
AnonymBruker Skrevet 11. november 2020 #12 Skrevet 11. november 2020 Du kan reagere på fruktaner som finnes i korn. Anonymkode: 541fb...fd5 1
AnonymBruker Skrevet 11. november 2020 #13 Skrevet 11. november 2020 Be om en gastroskopi først. Du kan være negativ på blodprøven, og likevel ha cøliaki. Anonymkode: 12ace...76c
AnonymBruker Skrevet 11. november 2020 #14 Skrevet 11. november 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er som sagt testet for det, men har hørt man kan reagere på det uten å ha cøliaki og lurer derfor på hvilke erfaringer andre har hatt med det Anonymkode: 07194...547 "Jeg har ikke fått påvist cøliaki" tolkes lett som at du ikke har testet så du vet ikke. Men har du tatt gastroskopi er det bare å teste et glutenfritt kosthold. Husk bare alle fellene som f.eks. malt (bygg). Anonymkode: e25dc...b62
AnonymBruker Skrevet 11. november 2020 #15 Skrevet 11. november 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er som sagt testet for det, men har hørt man kan reagere på det uten å ha cøliaki og lurer derfor på hvilke erfaringer andre har hatt med det Anonymkode: 07194...547 Du må spise gluten for at det skal slå ut på blodprøver. Hvis du allerede holder deg vekke fra det bortsett fra havregryn (og det er egentlig glutenfritt, men kan være forurenset fra andre kornslag som har gluten), så er det vanskelig å få bevist om du har cøliaki eller ikke. Anonymkode: d3a61...b47 2
AnonymBruker Skrevet 11. november 2020 #16 Skrevet 11. november 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Be om en gastroskopi først. Du kan være negativ på blodprøven, og likevel ha cøliaki. Anonymkode: 12ace...76c For at gastroskopi skal "fungere", så må TS ha spist MYE gluten i 2-3 måneder før testen. Type minst en middag med mye gluten i seg (tenk pasta, lasagne) eller minimum en 2-3 brødskiver om dagen. Så hvis hun ikke vil spise slik, så vil ikke gastroskopi vise noe. Anonymkode: 97c5c...b61
AnonymBruker Skrevet 11. november 2020 #17 Skrevet 11. november 2020 Legen tok en prøve for å se om jeg har gen som disponerer for cøliaki. Jeg hadde ikke de to spesifikke genene, og da får man ikke cøliaki. Som sagt: les om fodmap og fruktaner. Jeg fikk endelig orden på magen etter jeg satte meg inn i dette, etter anbefaling fra legen min. Anonymkode: 541fb...fd5 1
AnonymBruker Skrevet 11. november 2020 #18 Skrevet 11. november 2020 3 minutter siden, AnonymBruker said: For at gastroskopi skal "fungere", så må TS ha spist MYE gluten i 2-3 måneder før testen. Type minst en middag med mye gluten i seg (tenk pasta, lasagne) eller minimum en 2-3 brødskiver om dagen. Så hvis hun ikke vil spise slik, så vil ikke gastroskopi vise noe. Anonymkode: 97c5c...b61 Nå skriver ts at hun ikke har eliminert før, så jeg skjønner ikke hvorfor dere fortsetter mase om dette. Hun lurer på hvordan eliminere og hvor lenge fordi hun ikke har gjort det før Anonymkode: 8b8b6...fe9
AnonymBruker Skrevet 11. november 2020 #19 Skrevet 11. november 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nå skriver ts at hun ikke har eliminert før, så jeg skjønner ikke hvorfor dere fortsetter mase om dette. Hun lurer på hvordan eliminere og hvor lenge fordi hun ikke har gjort det før Anonymkode: 8b8b6...fe9 Fordi man ikke skal eliminere på egenhånd hvis det kan være cøliaki. Cøliaki er ikke en allergi men en tarmsykdom med alvorlige konsekvenser hvis en ikke behandler dem rett. Så hvis HI ikke har tatt test eller tatt test under rett forhold, må hun gjøre det først. Man kan bli syk av havregryn ved cøliaki, men havregryn alene er ikke alltid nok for at det skal slå ut på tester. Det betyr derimot ikke at det ikke er skadelig for kroppen for det. Anonymkode: e25dc...b62 2
AnonymBruker Skrevet 11. november 2020 #20 Skrevet 11. november 2020 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nå skriver ts at hun ikke har eliminert før, så jeg skjønner ikke hvorfor dere fortsetter mase om dette. Hun lurer på hvordan eliminere og hvor lenge fordi hun ikke har gjort det før Anonymkode: 8b8b6...fe9 Ts skriver jo at eneste kilden hun har til gluten er havregryn. Selv om det høres veldig merkelig ut i mine ører da det er svært vanskelig å holde seg vekke fra gluten uten å gå inn for det. Anonymkode: d3a61...b47 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå