AnonymBruker Skrevet 10. november 2020 #1 Skrevet 10. november 2020 Jeg har alltid feiret jul hos mine foreldre, sammen med mine søsken, deres samboere og mine tantebarn. Mine to søsken har byttet på å feire jul hos mine foreldre og sine svigerfamilier. I år er alt annerledes, mine foreldre gikk i fra hverandre, barndomshjemmet er solgt. Begge mine foreldre har fått seg nye kjærester og samboere. Min far bor nå i en annen by med sin samboer og hennes barn. Min mor har flyttet til Spania og fått seg leilighet og kjæreste der nede. Hun dropper å reise hjem til jul i år. Min far, som nå bor på den andre siden av landet, feirer med sin samboer og hennes barn. Mine to søsken feirer hos sine svigerfamilier. Og nå har jeg ingen å feire hos Jeg er invitert til å feire hos min søster og hennes svigerfamilie, men føler jeg vil være 5. hjulet på vogna der 😕 Det blir bare veldig rart å reise til den andre siden av landet for å feire og bo hos min søsters svigerfamilie. Så da blir det jul alene i år, virker det som. Vet ikke helt hva jeg skal si, ble brått uvel nå. Det hjalp ikke at min tante fortalte meg at du skulle ha skaffet det din «egen lille flokk», så hadde du sluppet å lure på hvor du skulle være i jula. Hun har så rett 😢 Anonymkode: 49a99...86f
LatersBaby Skrevet 10. november 2020 #2 Skrevet 10. november 2020 Ta imot tilbudet med å feire med din søster, så blir du ikke alene ❤️ 29
AnonymBruker Skrevet 10. november 2020 #3 Skrevet 10. november 2020 Du velger jo selv å være alene når du takker nei til tilbudet om å være sammen med din søster og hennes svigerfamilie. Anonymkode: ec43d...86d 24
GammelKaktus Skrevet 10. november 2020 #4 Skrevet 10. november 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så da blir det jul alene i år, virker det som. Vet ikke helt hva jeg skal si, ble brått uvel nå. Det hjalp ikke at min tante fortalte meg at du skulle ha skaffet det din «egen lille flokk», så hadde du sluppet å lure på hvor du skulle være i jula. Hun har så rett 😢 Anonymkode: 49a99...86f Herlighet, det var da jævla unødvendig sagt. Uansett, man overlever en jul og to alene, det er hva du gjør det til. Du har jo fått et tilbud av din søster, mange som ikke har det en gang. Hvis du synes det er ukomfortabelt så kan du jo melde deg frivillig hos Røde kors eller noe slikt, være med å servere mat til de som har minst. Så har du noe å gjøre iallfall. 24
Pappi Skrevet 10. november 2020 #5 Skrevet 10. november 2020 Enig med forrige taler om at du burde ta i mot tilbudet fra din søster. Alternativt bør du sjekke om du har venner eller trivelige naboer som også feirer alene, i såfall kan dere slå dere sammen. Hvis jeg hadde endt opp helt alene en jul tror jeg nesten at jeg ville meldt meg til å arbeide frivillig på blåkors eller tilsvarende feiring (litt coronaavhengig akkurat i år) 3
Pappi Skrevet 10. november 2020 #6 Skrevet 10. november 2020 Kom noen flere innlegg i mellom der, enig med flere av dem
Hattivatti Skrevet 10. november 2020 #7 Skrevet 10. november 2020 Enig med alle som sier at du skal ta imot tilbudet. Ingen vil se på deg som 5 hjul på vogna. Det er jul og folk flest synes det er veldig greit at de som sitter alene blir med på julaften. 3
Arkana Skrevet 10. november 2020 #8 Skrevet 10. november 2020 Jeg synes også du skal ta i mot tilbudet. Vi har gjerne en blanding av gjester til jul, som ikke nødvendigvis har noe forhold til hverandre, men det er ingen som er femte hjul på vogna av dem grunn. 2
Daria Skrevet 10. november 2020 #9 Skrevet 10. november 2020 Du har en invitasjon, men du velger selv å takke nei - da kan du ikke klage på at du sitter alene. Men jeg støtter forslaget om å forhøre deg litt hos venner og kjente; med korona er det nok mange som avstår fra å reise i jula i år og flere enn vanlig vil mangle noen å feire med. Tanten din var litt i overkant direkte, men som mangeårig singel vet jeg jo at hun har et poeng - uten egen kjernefamilie har man ikke garantert selskap i alle sammenhenger (og 5. hjul på vogna-følelsen er også noe vi må leve med innimellom). Som i så mange andre situasjoner i livet koker det ned til at man må gjøre det beste man kan ut av det man har, eventuelt prøve å skaffe seg det man har lyst på - det være seg sin egen lille flokk eller en annen innstilling. 4
AnonymBruker Skrevet 10. november 2020 #10 Skrevet 10. november 2020 På grunn av pandemien er det ikke sikkert du + søster + svigerfamilie har lov til å feire sammen uansett. Selv har jeg valgt bort julefeiring med familien i år, jeg har kronisk sykdom og er dermed i risikogruppen. Men jeg har planlagt en veldig koselig jul likevel. Jeg skal pynte huset med julepynt og en haug levende lys, kjøpe meg myke, fine koseklær og varme tøfler, lage deilig julemat, slippe å spise riskrem, lese gode bøker og julehefter, se filmer og serier, gå fine turer og ta lange boblebad etterpå, og spise stilton og drikke litt portvin om kveldene. Du trives kanskje med andre typer sysler, men se på denne jula som kanskje den eneste i hele livet ditt du kan gjøre akkurat som du selv vil. Anonymkode: 56330...657 6
etnavn Skrevet 10. november 2020 #11 Skrevet 10. november 2020 Jeg hadde ikke dratt til min søsters svigerfamilie ihvertfall, det hadde jeg følt som ukomfortabelt og påtrengende selv om jeg var velkommen. Så jeg skjønner deg veldig godt. Hvis du absolutt ikke vil være alene så prøv å finne noen andre som også er alene, så blir dere ihvertfall to😊 Evt legg ut en annonse på finn om en spleise-jul for flere som er alene, så kanskje dere kan bli en gjeng? Det hadde jeg prøvd på hvis jeg var deg, kan bli ganske artig med bare fremmede i samme situasjon👍 3
AnonymBruker Skrevet 10. november 2020 #12 Skrevet 10. november 2020 Å være alene juleaften er så deilig, så vil anbefale deg å prøve det. Lag deg god mat, slapp av i eget selskap. Det er mye bedre enn å være 5.hjulet hos noen andre Anonymkode: cfbf2...098 8
AnonymBruker Skrevet 10. november 2020 #13 Skrevet 10. november 2020 Angående "sin egen lille flokk", så var det i overkant hardt av din tante, men samtidig sant - og noe du bør forsone deg med? Nå aner ikke jeg grunnen til at du er singel og barnløs, men for de fleste i godt voksen alder ligger det jo et visst valg eller prioriteringer bak denne livssituasjonen. Jeg er 40+, singel og barnløs, og det å ikke ha en fast flokk i høytider er noe jeg har måttet ta med i beregningen underveis i disse livsvalgene. For det er en del av pakken, spesielt etterhvert som man blir eldre og gamle foreldre slutter å invitere til jul. Man må trives i sitt eget selskap og lage en fin julaften for seg selv, eller takke ja til invitasjoner som kommer, kose seg i selskapet og gi blaffen i "femte hjul på vogna"-følelsen. Som barnløs burde man uansett venne seg til å ha det hyggelig med folk som ikke er ens egen nære slekt, for sånn er livet vårt - det sosiale nettverket som andre får "automatisk" gjennom partner og barn, må vi lage oss gjennom gode venner, tantebarn og så videre. Anonymkode: 1491d...320 11
AnonymBruker Skrevet 10. november 2020 #14 Skrevet 10. november 2020 12 minutter siden, etnavn skrev: så kanskje dere kan bli en gjeng? Ja, drit i covid-19 🙄 Anonymkode: 56330...657 1
AnonymBruker Skrevet 10. november 2020 #15 Skrevet 10. november 2020 Hvorfor er du så redd for å bli femte hjulet på vognen, sammen med søsteren din og hennes svigers? For å si det sånn, ofte har ikke barn, svigerbarn og svigerforeldre en "vogn"! Vi har flere ganger tatt med utenforstående på julefeiringen, altså familie som ikke vanligvis henger med oss. Og det har alltid vært hyggelig! Det å være litt flere enn normalen, er mange ganger det som gjør julen litt mer høytidelig Takk ja til din søsters invitasjon, se på det som at du gjør noe hyggelig for henne. Du representerer jo hennes familie i julen, det vil sikkert glede henne. Skal julen være hos henne, så kan du også tilby deg å hjelpe med selskapet/ passe barn - det blir kvalitetstid for dere som søstre. Dra deg ut av komfort sonen, og gjør noe annerledes på tampen av annerledesåret 2020 😄 Anonymkode: 95aa5...f94 8
AnonymBruker Skrevet 10. november 2020 #16 Skrevet 10. november 2020 Du trenger nok ikke å føle deg som 5. hjulet. Ta imot tilbudet hvis du ikke ønsker å feire alene. Jeg skal feire alene, og jeg gleder meg!😃 Anonymkode: fefb4...f3d 4
Maleficenta Skrevet 10. november 2020 #17 Skrevet 10. november 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg har alltid feiret jul hos mine foreldre, sammen med mine søsken, deres samboere og mine tantebarn. Mine to søsken har byttet på å feire jul hos mine foreldre og sine svigerfamilier. I år er alt annerledes, mine foreldre gikk i fra hverandre, barndomshjemmet er solgt. Begge mine foreldre har fått seg nye kjærester og samboere. Min far bor nå i en annen by med sin samboer og hennes barn. Min mor har flyttet til Spania og fått seg leilighet og kjæreste der nede. Hun dropper å reise hjem til jul i år. Min far, som nå bor på den andre siden av landet, feirer med sin samboer og hennes barn. Mine to søsken feirer hos sine svigerfamilier. Og nå har jeg ingen å feire hos Jeg er invitert til å feire hos min søster og hennes svigerfamilie, men føler jeg vil være 5. hjulet på vogna der 😕 Det blir bare veldig rart å reise til den andre siden av landet for å feire og bo hos min søsters svigerfamilie. Så da blir det jul alene i år, virker det som. Vet ikke helt hva jeg skal si, ble brått uvel nå. Det hjalp ikke at min tante fortalte meg at du skulle ha skaffet det din «egen lille flokk», så hadde du sluppet å lure på hvor du skulle være i jula. Hun har så rett 😢 Anonymkode: 49a99...86f Ta nå imot tilbudet. Er ikke sikkert du vil føle deg som 5 hjulet. Der virker jo som inkluderende folk dette 2
Maleficenta Skrevet 10. november 2020 #18 Skrevet 10. november 2020 38 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, drit i covid-19 🙄 Anonymkode: 56330...657 De overskrider jo ikke antall gjester da 3
Maleficenta Skrevet 10. november 2020 #19 Skrevet 10. november 2020 54 minutter siden, etnavn skrev: Jeg hadde ikke dratt til min søsters svigerfamilie ihvertfall, det hadde jeg følt som ukomfortabelt og påtrengende selv om jeg var velkommen. Så jeg skjønner deg veldig godt. Hvis du absolutt ikke vil være alene så prøv å finne noen andre som også er alene, så blir dere ihvertfall to😊 Evt legg ut en annonse på finn om en spleise-jul for flere som er alene, så kanskje dere kan bli en gjeng? Det hadde jeg prøvd på hvis jeg var deg, kan bli ganske artig med bare fremmede i samme situasjon👍 Jeg tenker akkurat det ikke er lurt i disse corona tider 2
Loff77 Skrevet 10. november 2020 #20 Skrevet 10. november 2020 Hadde dratt til mor i Spania, superdigg der nede;)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå