exictence Skrevet 10. november 2020 #1 Skrevet 10. november 2020 Her var ute på landet for 100 år siden. Da var mitt hus en hytte på landet, og det ble brukt som hytte av noen som bodde i byen. Så ble det gjort om til en bolig de senere årene hvor noen bodde fast. I år 2019 kjøpte jeg det. Men bodde aldri fast der. Nå har jeg min primærbolig et annet sted, og bruker det gamle huset som en hytte. Har lurt litt på om jeg skal leie det ut. Det er bedre vilkår å leie ut hytta si. Kan jeg få endret det gamle huset igjen til å bli kalt en hytte? Det er fremdeles landlig strøk.
AnonymBruker Skrevet 10. november 2020 #2 Skrevet 10. november 2020 Ble det omregulert fra fritidseiendom til bolig? Og du vil regulere det tilbake til fritidseiendom? Da må du lese på hjemmesidene til kommunen som huset ligger i og se på byggesakskontoret hvordan du gjør det. Du må iallfall søke om omregulering av eiendommen. Tenk også på eventuelle konsekvenser av dette ved senere bruk og salg. Feks har noen kommuner boplikt på alt som ikke er fritidseiendom, andre er det ikke lov å bo fast i fritidseiendom osv osv. Anonymkode: ae02f...b1b 1
AnonymBruker Skrevet 10. november 2020 #3 Skrevet 10. november 2020 https://www.dinside.no/bolig/omregulere-eiendom-steg-for-steg/71011933 Anonymkode: ae02f...b1b
Pappi Skrevet 10. november 2020 #4 Skrevet 10. november 2020 Hvorfor kan du ikke leie det ut som hytte i dag? Tillater ikke kommunen at eiendom registrert til boligformål benyttes som fritidsbolig?
AnonymBruker Skrevet 10. november 2020 #5 Skrevet 10. november 2020 Hvorfor skal du det? Har det noe å si hva du kaller det? Dersom du skal selge det i framtida er det mye mer verdt om du kan selge det både som hus og hytte, enn kun som hytte. Og det kommer til å bli svært vanskelig å få bruksendret fra hytte til hus igjen, for da må bygget oppfylle kravene i byggteknisk forskrift. Anonymkode: da1cd...e7a 2
exictence Skrevet 10. november 2020 Forfatter #6 Skrevet 10. november 2020 Tusen takk for svar alle sammen. Dere gav meg god hjelp til at jeg videre kan undersøke. Jeg vet for lite. Forstår fra dere at det kan både være fordeler og ulemper med begge deler. Vet bare at det er andre skatteregler når det er bolig enn når det er hytte. https://www.skatteetaten.no/person/skatt/hjelp-til-riktig-skatt/bolig-og-eiendeler/bolig-eiendom-tomt/utleie/
AnonymBruker Skrevet 10. november 2020 #7 Skrevet 10. november 2020 2 timer siden, exictence skrev: Tusen takk for svar alle sammen. Dere gav meg god hjelp til at jeg videre kan undersøke. Jeg vet for lite. Forstår fra dere at det kan både være fordeler og ulemper med begge deler. Vet bare at det er andre skatteregler når det er bolig enn når det er hytte. https://www.skatteetaten.no/person/skatt/hjelp-til-riktig-skatt/bolig-og-eiendeler/bolig-eiendom-tomt/utleie/ Det kan hende, men ingenting som hindrer deg i å leie ut. Og du kan eventuelt tjene mer på å kunne selge det som bolig i fremtiden. Anonymkode: da1cd...e7a
Synne-Marie Skrevet 10. november 2020 #8 Skrevet 10. november 2020 Om du får bruksendret huset fra bolig til fritidsbolig avhenger blant annet av hva området er regulert til (dette kan du sjekke på kommunens nettsider eller kommunekart.com) Det er vanligvis enklere å endre fra bolig til fritidsbolig, enn omvendt, men noen kommuner er strenge på bruksendring til fritidsbolig. Det kan være forskjeller i kommunale avgifter, eiendomsskatt og renovasjon alt ettersom hva huset er registrert som. Med mindre det er boplikt er det vanligvis ikke noen kontroll med om hus benyttes til bolig eller fritidbruk. Du er ikke nødt til å endre for å leie det ut 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå