AnonymBruker Skrevet 10. november 2020 #1 Skrevet 10. november 2020 Fortell gjerne om alt fra begynnelse til slutt, hva ble gjort, hvor lang tid tok det osv ❤️ Anonymkode: aeeab...86b
tangent Skrevet 10. november 2020 #2 Skrevet 10. november 2020 Fikk satt inn ballong med beskjed om å komme tilbake dagen etter. Den falt ut etter to timer, men gav ikke særlig virkning. Dagen etter fikk jeg innsatt piller for igangsettelse tre eller fire ganger. Overnattet på sykehuset og begynte å få litt smerter tidlig på morgen dagen etter pillene. Ting gikk litt sakte og utpå ettermiddagen fikk jeg riestimulerende drypp som gav litt mer fart og barnet ble født klokka åtte på kvelden den dagen. Det tok lang tid og var veldig kjedelig.
AnonymBruker Skrevet 10. november 2020 #3 Skrevet 10. november 2020 Jeg ble satt i gang på termindatoen pga lite forstervann. Var helt umoden. Fikk ballong satt inn og ble sendt hjem i 24 t. Jeg syns ikke det var vondt å sette inn ballongen, bare litt ubehagelig. Fikk sterke menssmerter/rielignende følelse som ga seg etter noen timer. Neste døgn ble ballong tatt ut på sykehuset , og egentlig ikke noe hadde skjedd. Jeg ble lagt inn på sykehuset for videre igangsettelse. Jeg måtte starte på tabletter som skulle tas 4 ganger pr døgn i maks 2 døgn. (8 tabletter). Disse fungerte heller ikke, så jeg fikk da satt inn ballong på ny. Denne satt inne en god del timer før den datt ut. Da ble jeg lagt på fødestue hvor de tok vannet, og baby kom 7 timer senere. Det startet på en torsdag og baby kom natt til mandag. var veldig mentalt slitsomt, men en fin opplevelse uansett 😊 Anonymkode: 3df4e...555
AnonymBruker Skrevet 10. november 2020 #4 Skrevet 10. november 2020 Ble satt igang 38+0. Tirsdag morgen var jeg inne og fikk satt inn ballongkateter. Hadde da ingen tegn til modning. Ble sendt hjem med den, og ca i 14-tiden fikk jeg noen ganske vonde og kraftige tak. Håpet at noe skulle være i gang, men de ble helt borte etter et par timer. Tilbake på sykehuset morgenen etter, der de måtte ta ballongen ut. Heller ingen tegn til modning nå, kanskje en cm hvis de la godvilje til. Fikk så vaginale tabletter. Jeg fikk etter noen timer med den i, det jeg selv oppfattet som regelmessige kynnere, men som de mente var regelmessige rier. Ble så trillet inn på et føderom, og på kvelden begynte jeg å få veldig vonde tak, nesten stikkende. Synes ikke det føltes riktig ut, og det var de enige i, iom at jeg ikke fikk noe mer åpning. Så de fjernet tabletten og satte en sprøyte med morfin. Våknet "fyllesyk" og ute av meg morgenen etter. Fikk samboer til å kjøre og hente litt mat på McDonald's, men kastet opp hele denne dagen. Fikk piller som skulle svelges, men merket ingen ting. Dagen etter hadde jeg ca to cm åpning, og de begynte å rette fokus litt mot keisersnitt. Jeg ønsket veldig sterkt at de skulle prøve å ta vannet, og etter en liten samtale med lege ble det bestemt at vi skulle prøve det, som et siste forsøk. På dette tidspunktet var jeg helt fullstendig utslitt, men samtidig i ekstase, fordi jeg hadde en sterk tro på at dette var løsningen. Litt usikker på om jeg var i stand til å føde en unge, men kjør på. De tok så vannet, og jeg tipper at det gikk ti minutter før riene kom for fullt. Denne gangen merket jeg at det var mer "riktige smerter". Fordi jeg var så tappet for energi holdt jeg på å svime av etterhvert som det tok seg opp. Fikk derfor satt epidural på ca fem cm. Fikk beskjed om at det ville ta en halv time før jeg fikk effekt av den, men jeg hadde full effekt etter fem minutter. Resten av fødselen var totalt smertefri, selv ved utpress. Fra vannet ble tatt til babyen var ute tok det ca 7,5 timer. Det er nesten surrealistisk å tenke tilbake på, fordi jeg husker alt så klart. Føltes ut som en økt på treningssenteret liksom. Veldig spent på hvordan det går denne gangen. Anonymkode: 3325d...600 1
AnonymBruker Skrevet 10. november 2020 #5 Skrevet 10. november 2020 Ble satt i gang på grunn av liten baby som ikke gikk opp i vekt, og etterhvert mindre bevegelser i magen. Igangsetting ble gjort ved at de tok vannet mitt. Riene starter omtrent med en gang, og det ble fort ganske heftig. Fikk epidural etter to timer, og ca seks timer etter at de tok vannet var baby født. Det var en intens, men fin fødsel, og baby var heldigvis frisk og fin til tross for at hun var liten 🙂 Anonymkode: b22d1...926 1
AnonymBruker Skrevet 10. november 2020 #6 Skrevet 10. november 2020 Ble satt igang i uke 38 pga svangerskapsforgiftning, spontant. Moren min ble satt i gang for det samme, og mamma og pappa fortalte meg at igangsetting var mye vondere enn naturlig fødsel, fordi medisinene du tar kan lure kroppen til å tro at den er i aktiv fødsel, og så er den ikke det. Så du kan ha STERKE rier uten at kroppen egentlig kommer noen vei. Jeg tok jo dette med meg, men samtidig litt på avstand siden jeg var førstegangs og ikke hadde noen forventninger. Fikk inn ballong kl 1130, da begynte jeg med kraftige sammentrekninger, den falt ut kl 1330. da dikk jeg en vaginal tablett som skulle sette igang. kl 1630 spurte jeg om en sjekk, de somla litt siden jeg var førstegangs. Men jeg var blitt 3 cm, og fikk komme inn på fødestuen så jeg fikk bade. Kl 18 måtte jeg komme meg opp av badekaret, å få en veneflon. Da tok det seg skikkelig opp, hadde syke stormrier uten mellomrom. Sykeste jeg har vært borti. Kl 18.15 tok de vannet mitt, jeg ønsket epidural, men de rakk jeg ikke. Jeg hadde bare hørt at jeg var 3cm for «en tid siden», så jeg visste bare at jeg var 3 cm og jeg hadde ikke perspektiv på tiden, så jeg trodde jeg skulle ligge å ha så vondt veldig lenge. Kl 18.55 begynte pressriene, og kl 19.20 var lillegull ute. Forsto det som at dette ikke er vanlig, men likevel føler jeg det er viktig å fortelle at noen har gode opplevelser med det. For jeg hørte bare dritopplevelser når jeg var gravid. Anonymkode: 99d11...948
AnonymBruker Skrevet 10. november 2020 #7 Skrevet 10. november 2020 Ble satt igang i uke 39, svangerskapsforgiftning. Fikk først modningstabletter for å ha sjanse til å sette inn ballongkateter. Fikk ballong (som var like vondt som de kraftigste riene under fødsel, I ca en halvtime, så gikk det over) på dag to på sykehuset. Den falt ut på dag fire. Fikk så modningstabletter i ett døgn til. Så tok de vannet og gav meg riestimulerende intravenøst. Jeg var ikke klar og moden for fødsel, så ble keisersnitt etter 19 timer aktiv fødsel uten full åpning. Anonymkode: 66c4f...b27
AnonymBruker Skrevet 10. november 2020 #8 Skrevet 10. november 2020 Ble satt i gang 4 dager før termin, siden jeg hadde lekket litt forsterbarn i et døgn. Fikk en stikkpille (?) kl 18:00 og riene kom etter omtrent en times tid. Svakt i begynnelsen, så raskt lengre og vondere rier ganske hyppig. Fødselen var overstått 23:55 - så slapp så mange timer. Men når det er sagt, har alle fødselene mine gått ganske kjapt unna 😅 Anonymkode: 97da9...034
ididi Skrevet 10. november 2020 #9 Skrevet 10. november 2020 Fikk først satt inn ballong på formiddagen. Det ser ut som en vannbalong som de putter inni vagina på innsiden av mormunnen og fyller med vann. Det et festet en slange til den som de teiper fast på låret ditt. Slangen er stram sånn at ballongen blir dratt utover for å presse åpen mormunnen. Hensikten er å få åpningen større og at det skal at kroppen kommer igang med fødselen. Jeg fikk beskjed om at det kunne ta opptil et døgn og at jeg skulle trekke litt i slangen en gang i blandt og stramme festet. Det gjorde såpass vondt st jeg ikke klarte å stramme den noe mer. Uansett så falt den ut etter et par timer. Men... ingenting mer skjedde. Etter noen timer uten noen tegn til aktivitet fra kroppen min, fikk jeg igangsettingsmedisiner. Det fikk jeg annenhver time resten av kvelden og så dobbel dose hver fjerde time før og om natta. Da morgenen kom, hadde jeg fått maks dose, og det var fortsatt ingen tegn til rier. Heldigvis begynte noe å skje noen timer senere. Det kjipe var at det gjorde ekstremt vondt. Jeg prøvde å drikke saft, men det kom bare opp igjen. De neste 10-12 timene var heftige smerter. Jeg klarte ikke å spise, drikke eller snakke, bare grynte ja eller nei. Det føltes bare feil. Tidlig om kvelden spurte de om jeg ønsket epidural, og det sa jeg ja til. Det var vanskelig å sitte riktig og i ro for å få satt den, men et par minutter senere begynte den å virke og da forsvant alt av den «gale» smerten. Jeg klarte å drikke litt, snakke og puste skikkelig. Og tenke. Og le (mellom riene). Da ble det mer systematiske rier og det begynte å virkelig skje noe med åpningen. Noen timer senere var det mest fantastiske vesenet i verden født. Igansettingen var kjip, smertene var jævlige. Selve fødselen var ikke så ille. Sikkert mye pga. epiduralen, men smertene da føltes så veldig mye mer riktige enn de under igangsettelsen. Uansett så var smertene midlertidige. Den fantastiske følelsen datteren min gir meg bare ved å eksistere, er verdt minst hundre sånne runder med smerter.
Petra200 Skrevet 10. november 2020 #10 Skrevet 10. november 2020 Ble satt i gang pga mistanke om vannavgang, slapp derfor ballong og det opplegget der og gikk rett på modningspiller. Hver 2-3 time gjennom ettermiddag og kveld, pause på natten og nye piller fra morgenen av, tok seg sakte en sikkert opp og ble flyttet på fødestue klokken 23 dagen etter den første pilla. Kombinasjonen av riedrypp og egne rier anbefales absolutt ikke, men man overlever jo på et vis. I gangsatte fødsler gir ofte treig fremgang og etter 6 timer full åpning før hun slutt ble forløst med vakuum på 7 (!) forsøk.
myMa Skrevet 10. november 2020 #11 Skrevet 10. november 2020 Satt i gang uke 39 pga svangerskapsdiabetes. Fikk ballong onsdag. Det var ubehagelig, som sterke mensensmerter i ca 2 timer etterpå. Ballongen falt ut neste morgen. Ble da lagt inn og fikk modningspiller i 2 døgn. Skjedde ikke stort. Litt murringer bare, langt ifra noen rier. Lørdag formiddag ble vannet tatt på 2-3cm. Fikk svake rier, måtte få riestimulerende drypp. Riene ble gradvis sterkere og etter ett par timer så hadde jeg stormrier. Gikk da fra 4cm til 9cm på ett par timer. Fikk så epidural. Litt ekkelt å få men ikke vondt. Lå deretter med full åpning i mange timer. Hadde litt nedpress men baby ville ikke nedover + lå med ansiktet ned. Det ble forsøkt alle mulige øvelser og stillinger men til ingen nytte. Ble bestemt akutt keisersnitt rundt midnatt. Fikk da spinalbedøvelse. Operasjonen tok 30-40 min tenker jeg, inkludert sying. 00.57 natt til søndag var jenta vår født. Første døgn etter keisersnittet var grusomt. Mye smerter og fullstendig immobil. Trodde jeg aldri skulle gå igjen. Var heller ikke så forberedt på KS så jeg fikk en liten mental knekk. Alikevel synes jeg at jeg totalt sett hadde en god opplevelse. Fikk utrolig god behandling på sykehuset og mannen min fikk være med hele veien (dette var rett før pandemien).
Arkana Skrevet 10. november 2020 #12 Skrevet 10. november 2020 Nr 2: Jeg skulle bli satt i gang på termindagen. Jeg var så moden at jordmor bare tok vannet og så skulle jeg vente en times tid og se om jeg fikk rier før de evt satte drypp. Riene startet med en gang og var kraftige og tette helt fra start og to timer etter var han født. Kjapt og veldig greit, min beste fødsel. Nr 3: Jeg skulle bli satt i gang en uke før termin og kom inn tidlig om morgenen. Det var fullt på føden så jeg fikk en modningstablett og skulle vente på obsposten til det ble ledig fødestue så skulle de sette i gang. Vi ventet der hele dagen og først rett før 19 på kvelden fikk vi fødestue. To jordmødre stod og diskuterte om de skulle sette i gang ved å gå rett på drypp eller ved å ta vannet først, og mens de diskuterer går vannet av seg selv samtidig som riene kommer som kastet på meg. Deretter gikk det bare slag i slag og hun ble født 24 heftige minutter etter. Intens, men forsåvidt kjapt og veldig greit det også.
AnonymBruker Skrevet 10. november 2020 #13 Skrevet 10. november 2020 Fikk ballong. Merket jo at den her kommer til å falle ut. Neida, sa legen, det skjer ikke så ofte. Dro dra sykehuset, nøs også falt den ut. Tilbake neste dag, fikk noe modningsinnlegg, ikke piller. En bitteliten flik med tråd i skjeden. Lå med den en hel dag og natt. Ingenting hadde skjedd. Legen mente vi kunne prøve ny ballong. Ble bedt om å gå en tur først. Da jeg kom tilbake fra tur hadde det skjedd ting av seg selv, og de tok vannet. 12 timer etter ble baby født. Anonymkode: 057b2...ebd
AnonymBruker Skrevet 11. november 2020 #14 Skrevet 11. november 2020 Ble satt i gang i uke 40 på grunn av høyt blodtrykk. Lørdag kl 12.00 fikk jeg ballong. Uttpå kvelden fikk jeg beskjed om å dra litt i ballongen så det gjorde jeg. 22.30 endte jeg med å dra den ut, hos meg fantes det ikke vondt. Kl 09.00 dagen etter tøyde de meg samt at jeg fikk en modningspille. Ble undersøkt igjen kl 13 og de var usikre på om de skulle sette en modningspille til, så de avventet litt for å se om ting tok seg opp selv, men de tøyde meg en gang til. Rundt kl 14 undersøkte de meg igjen og syntes jeg var så moden at de ikke ville sette flere piller, så fikk føderom etterhvert. Riene tok seg aldri opp så fikk akupunktur og klokka 19 tøyde jordmor alt hun kunne. Dette satte i gang fødsel momentant, 2 timer etter var lille snuska ute ❤️ Anonymkode: 1109c...ade
Patriotpaula Skrevet 11. november 2020 #15 Skrevet 11. november 2020 Satt i gang 38+2. Først ballong, men måtte fjernes med en gang pga kraftig blødning. Videre fikk jeg 6 modningstabletter i løpet av 1,5 døgn, eneste det resulterte i var 1cm åpning og heftige mase-/modningsrier. Avdelingen klarte ikke å smertelindre meg, så ble overflyttet til føden for epidural selv om jeg bare var 1 cm. Ble helt smertefri etter epiduralen ble satt. La meg til å sove og videre var fremgangen fin. Fra 3-4 cm 0830 til baby var ute kl 13 (to døgn etter at jeg ble lagt inn). Håper virkelig det kan gå sin naturlige gang ved evt neste fødsel, jeg er ganske sikker på at de heftige maseriene jeg fikk skyldes at jeg var umoden og ikke klar for fødsel (førstegangs+før termin).
AnonymBruker Skrevet 11. november 2020 #16 Skrevet 11. november 2020 Ble satt i gang i uke 38+4 pga vannavgang uten rier to dager i forveien. Fikk satt inn ballong klokken 14 på en fredag, og ble så lagt inn på pasienthotellet pga corona. Fikk murringer som ble kraftigere og kraftigere, og gikk til fødeavdelingen for en sjekk klokken 22. Da falt ballongen ut og det var gode 4 cm åpning. Hadde 10 cm åpning klokken 01:30, men ingen pressrier. Viste seg at baby hadde hodet tverrstilt så det endte med hastekeisersnitt. Anonymkode: e0286...0e6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå