Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg er av typen som skulle ønske at babyer kom med bruksanvisning. Dessverre gjør de jo ikke det, og selv jeg som er en godt utdannet kvinne i 30-årene syns dette med baby er kjempeskummelt. Jeg gruer meg ikke til fødsel, men til det øyeblikket sykehuset sier "nå kan du ta han med deg hjem..." 🙈😂

I det siste har jeg begynte å lure på dette med soving, i forbindelse med at vi driver og ser på senger. Derfor lurer jeg på hvordan dere gjorde det, fra nyfødt til selvstendig sover?

Hvor sov babyen i starten på natten og dagen, og når begynte dere med å introdusere baby til andre senger? Når sov baby på eget rom i egen seng?

Anonymkode: 438b6...980

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om natten sov han i sprinkelsengen sin på vårt rom. Brukte den som bedside crib, altså tok av ene langsiden og stroppet den fast til vår seng. Da han ble så stor at han kunne rulle seg over i vår seng og deretter falle på gulvet om vi ikke fulgte med, måtte vi ta opp alle sidene. Når han var stor nok til å sette seg opp, senket vi bunnen bare. 

Så flyttet han over på eget rom da han var litt over ett. Det gikk helt fint. Så fint at med nestemann skal han over på eget rom mye før... Når nattammingen er slutt tenker jeg vi ikke skal drøye så lenge med eget rom. For herregud så mye bedre vi alle sov da han kom på eget rom. 

På dagtid har vår kun godtatt å sove i vogn i begelse ute. Ikke seng eller lekegrind eller babynest i sofaen, måtte være i bevegelse, og måtte være ute. 

Anonymkode: c53cb...521

Skrevet

De første mnd samsov vi om natta. Sprinkelsenga fungerte som gjerde. På dagtid sov baby i vogn, i vognbagen inne, på sofaen mellom oss eller på meg.

Etter ca 3 mnd begynte vi å legge tidligere om kvelden, og da la vi baby i senga si når han var sovnet. Vi prøvde også å legge baby tilbake i senga si etter amming, med varierende suksess. Om dagen sov baby i vogn eller i senga.

Rundt 6 mnd gikk det  fint å legge baby i egen seng.

Rundt 10 mnd ble sovingen bare tull, så vi endte tilbake på samsoving, nå med far på gjesterommet. Så var det sommerferie, hetebølge og masse tull.

Rundt året begynte det å bli bedre igjen, og vi flyttet sprinkelsenga ut på gjesterommet. Noen ganger sover han hele natta, noen ganger bare noen timer før han trenger nattaming og samsove resten av natten

Nå, 14 mnd har vi begynt et forsøk der pappaen kommer, bysser litt og legger baby i sprinkelsenga. 

Anonymkode: ebc31...d52

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om natten sov han i sprinkelsengen sin på vårt rom. Brukte den som bedside crib, altså tok av ene langsiden og stroppet den fast til vår seng. Da han ble så stor at han kunne rulle seg over i vår seng og deretter falle på gulvet om vi ikke fulgte med, måtte vi ta opp alle sidene. Når han var stor nok til å sette seg opp, senket vi bunnen bare. 

Så flyttet han over på eget rom da han var litt over ett. Det gikk helt fint. Så fint at med nestemann skal han over på eget rom mye før... Når nattammingen er slutt tenker jeg vi ikke skal drøye så lenge med eget rom. For herregud så mye bedre vi alle sov da han kom på eget rom. 

På dagtid har vår kun godtatt å sove i vogn i begelse ute. Ikke seng eller lekegrind eller babynest i sofaen, måtte være i bevegelse, og måtte være ute. 

Tusen takk for svar! 🙂 Var det nattammingen som var grunnen til at han ble på rommet til han var over året?

Oi, da ble det mye trilling på dere? 🙈 Men jeg håper litt at jeg får en unge som trives max i vogn, for jeg har ikke kunnet gå noe særlig ute dette svangerskapet, og jeg savner det så hinsides mye akkurat nå! 

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

De første mnd samsov vi om natta. Sprinkelsenga fungerte som gjerde. På dagtid sov baby i vogn, i vognbagen inne, på sofaen mellom oss eller på meg.

Etter ca 3 mnd begynte vi å legge tidligere om kvelden, og da la vi baby i senga si når han var sovnet. Vi prøvde også å legge baby tilbake i senga si etter amming, med varierende suksess. Om dagen sov baby i vogn eller i senga.

Rundt 6 mnd gikk det  fint å legge baby i egen seng.

Rundt 10 mnd ble sovingen bare tull, så vi endte tilbake på samsoving, nå med far på gjesterommet. Så var det sommerferie, hetebølge og masse tull.

Rundt året begynte det å bli bedre igjen, og vi flyttet sprinkelsenga ut på gjesterommet. Noen ganger sover han hele natta, noen ganger bare noen timer før han trenger nattaming og samsove resten av natten

Nå, 14 mnd har vi begynt et forsøk der pappaen kommer, bysser litt og legger baby i sprinkelsenga. 

Anonymkode: ebc31...d52

Takk for svar! :) Høres jo meget praktisk ut å bruke vognbagen inne også hvis ungen trives der, fremfor å kjøpe mange forskjellige ting (babynest, vugge..) før man vet hva ungen liker og trenger.

Når dere samsover nå, skjer det med barnet i deres egen seng?

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for svar! 🙂 Var det nattammingen som var grunnen til at han ble på rommet til han var over året?

Oi, da ble det mye trilling på dere? 🙈 Men jeg håper litt at jeg får en unge som trives max i vogn, for jeg har ikke kunnet gå noe særlig ute dette svangerskapet, og jeg savner det så hinsides mye akkurat nå! 

Både nattamming, men også at han var så urolig. Trengte holde hånden, strykes på osv, for å sove. Men når vi la ham på eget rom, klarte han seg plutselig utmerket uten, så det kan hende vi rett og slett var for raske med å konkludere med at vi måtte gripe inn, for på eget rom klarte han fint roe seg ned igjen uten inngripen. 

Det er også derfor det nå er anbefalt for søvnen til både foreldre og barn at man flytter på eget rom ved 6 mnd (selv LUB sier det er forsvarlig, siden det er vist at både foreldre og barn sover markant bedre og mer på hvert sitt rom). 

Åja, det ble minst en mil trilling hver eneste dag, noen oppunder 2.. Ikke noe problem å bli kvitt gravid-kiloene da 😛 

Skrevet

Her var jeg superskeptisk til samsoving i vår seng så bedside crib sto klart men tok vel bare 3 dager før hun ble flyttet over i sengen vår. På dagtid sov hun i babynest på sofaen i noen uker før det plutselig ble uaktuelt og kun bæresele eller oppå en av oss var godkjent, vogn var heller ikke mulig. Så klarte vi gradvis å flytte henne over i bedside crib både på dag og natt rundt 3 mnd, før det ble eget rom rundt 6. Her sov alle også veldig mye bedre når vi flyttet henne, både fordi hun fikk større plass i senga men fordi hun ikke ble forstyrret av oss. Kuttet tvert en hel amming på natten når hun ble flyttet, og har siden kuttet enda en i perioder. Synes det var veldig trist og skummelt å flytte henne på eget rom men det gikk kjempefint. 

Anonymkode: c84f9...b99

Skrevet

Her sov gutten i vår seng om natta, fordi han ville ligge helt inntil. Var ikke tale om å ligge alene, det kunne jeg bare gi opp. På dagtid sov han i vogna, i bevegelse. 

Da han var rundt 10 måneder fikk vi ham over i egen seng på eget rom. Han er 1,5 år nå og sover fortsatt i vogna på dagtid, men trenger ikke bevegelse for å sove. Bare for å sovne :)

Anonymkode: 49dfe...e7b

Skrevet

Både nattamming, men også at han var så urolig. Trengte holde hånden, strykes på osv, for å sove. Men når vi la ham på eget rom, klarte han seg plutselig utmerket uten, så det kan hende vi rett og slett var for raske med å konkludere med at vi måtte gripe inn, for på eget rom klarte han fint roe seg ned igjen uten inngripen. 

Det er også derfor det nå er anbefalt for søvnen til både foreldre og barn at man flytter på eget rom ved 6 mnd (selv LUB sier det er forsvarlig, siden det er vist at både foreldre og barn sover markant bedre og mer på hvert sitt rom). 

Åja, det ble minst en mil trilling hver eneste dag, noen oppunder 2.. Ikke noe problem å bli kvitt gravid-kiloene da 😛 

Se der ja, der var det en anbefalning jeg ikke har funnet enda 🙈 6 måneder høres jo innafor ut. Men jeg kan se for meg at det er vanskeligere å "slippe" de inn til eget rom når man er førstegangsforelder? 

Hehe! Krysser nesten litt fingrene for at det blir sånn her og, men det er bare fordi jeg nå savner gåturer og podcast så ekstremt mye. Jeg gikk gjerne 1-2 mil i skogen alene før graviditeten, så det er et reelt savn 🙂 

Her var jeg superskeptisk til samsoving i vår seng så bedside crib sto klart men tok vel bare 3 dager før hun ble flyttet over i sengen vår. På dagtid sov hun i babynest på sofaen i noen uker før det plutselig ble uaktuelt og kun bæresele eller oppå en av oss var godkjent, vogn var heller ikke mulig. Så klarte vi gradvis å flytte henne over i bedside crib både på dag og natt rundt 3 mnd, før det ble eget rom rundt 6. Her sov alle også veldig mye bedre når vi flyttet henne, både fordi hun fikk større plass i senga men fordi hun ikke ble forstyrret av oss. Kuttet tvert en hel amming på natten når hun ble flyttet, og har siden kuttet enda en i perioder. Synes det var veldig trist og skummelt å flytte henne på eget rom men det gikk kjempefint. 

Hvordan løste dere samsoving, når det sto på? Egen dyne til baby? Sov hun i midten? Som jeg skriver ovenfor her, så håper jeg virkelig han her godtar vogn. 🙈

Her sov gutten i vår seng om natta, fordi han ville ligge helt inntil. Var ikke tale om å ligge alene, det kunne jeg bare gi opp. På dagtid sov han i vogna, i bevegelse. 

Da han var rundt 10 måneder fikk vi ham over i egen seng på eget rom. Han er 1,5 år nå og sover fortsatt i vogna på dagtid, men trenger ikke bevegelse for å sove. Bare for å sovne :)

Lurer på det samme her som ovenfor ang hvordan dere løste det med samsoving 🙂 

Ser liksom ikke helt for meg at samsoving er noe vi ønsker å gå for, men må jo likevel holde alle alternativ åpen siden man ikke vet hva den lille nysjefen foretrekker. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Se der ja, der var det en anbefalning jeg ikke har funnet enda 🙈 6 måneder høres jo innafor ut. Men jeg kan se for meg at det er vanskeligere å "slippe" de inn til eget rom når man er førstegangsforelder? 

Hehe! Krysser nesten litt fingrene for at det blir sånn her og, men det er bare fordi jeg nå savner gåturer og podcast så ekstremt mye. Jeg gikk gjerne 1-2 mil i skogen alene før graviditeten, så det er et reelt savn 🙂 

Hvordan løste dere samsoving, når det sto på? Egen dyne til baby? Sov hun i midten? Som jeg skriver ovenfor her, så håper jeg virkelig han her godtar vogn. 🙈

Lurer på det samme her som ovenfor ang hvordan dere løste det med samsoving 🙂 

Ser liksom ikke helt for meg at samsoving er noe vi ønsker å gå for, men må jo likevel holde alle alternativ åpen siden man ikke vet hva den lille nysjefen foretrekker. 

Jeg skulle absolutt ikke samsove, jeg sover dårlig alene og enda verre med baby. Men det var det ikke jeg som bestemte. Han lå klin inntil meg under dyna mi. Jeg halvsov hele natta. Det er anbefalt at man ikke sover helt tett inntil og at de har egen dyne, men da sov ingen hos oss, så det måtte bli på den måten hvor vi fikk sove mest. 

Han sov mot kanten, jeg hadde håpefullt plassert en bedside crib ved siden av senga, for jeg trodde han skulle sove der. Men det gjorde han jo ikke, så den bedside criben fungerte mest som sengehest. Pappaen sov på eget rom så vi fikk plass i senga.

Skrevet

Ved samsoving skal babyen ha egen dyne, ikke ligge under forelderen sin dyne. Du kan ha din dyne langt nedpå kroppen, og sove med trøye, og så ha babydynen over babyen. 

Eller babyen kan sove i nattpose. 

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Baby hadde egen dyne eller nattpose, sov på siden mot bedside crib med BBhugme som sperre mot å falle ut, og egentlig klint inntil meg med trynet godt plantet mellom puppene mine. Sov ikke veldig godt for å si det sånn men det var det som ga best søvn akkurat da. Og de fleste babyer liker vogn altså, min bare ville ikke sove på ryggen og da utgikk vogn. 

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke meg du siterer, men jeg har fått en liten en som må ha bevegelse. Jeg går minst 20.000 skritt pr dag. Som deg savnet jeg veldig å bevege meg når jeg var gravid, men føler jeg har fått tatt litt igjen nå;) hun hater vogn da, så her går det i bæresele. 

Ifht det du spør om så bruker vi bedside crib og litt samsoving. Fungerer fint. Når vi stopper med nattammingen tenker jeg det blir eget rom (hun er bare tre måneder). Og kjenner meg veldig igjen i det med ønske om bruksanvisning! :) 

Anonymkode: e282f...280

Skrevet

Hos oss har baby sovet i egen seng inntil vår fra start. Begynte meg leggerutiner allerede etter 4-5 uker da hun viste tydelig at hun ville være i fred på kveldstid. Unngått mye kveldsuro på den måten. Ikke gå i «fella» med altfor mye byssing og bæring ved kveldsuro og gråt (med mindre det er det eneste som funker selvfølgelig). Om det føles greit, prøv å legge baby i egen seng på mørkt rom, og se om det hjelper. Hos oss har hun sovet natta gjennom fra hun var bare noen uker gammel. Våken for mat ca hver tredje time i starten, og sluttet med det etter et par mnd. Sover fra sju på kvelden til 8-9 på morgenen. Men vi er veldig heldige med det. Hun har sovnet av seg selv uten byssing fra start, og er generelt glad i å ligge litt for seg selv♥️

Vi har nå satt på siden på sprinkelsenga, men den står fortsatt inntil vår seng. Etter hvert vil vi prøve å flytte inn på eget rom når vi føler oss klare. For baby sin del hadde nok det vært det beste allerede, siden hun blir litt urolig i søvnen når vi kommer inn og legger oss. Er bare vi som ikke er helt klare enda😅 De blir jo altfor fort store! Og prøv å ikke bruke mye tid og energi på å bekymre og stresse for mye på forhånd. Alt kommer av seg selv når du er der. Lykke til♥️

Anonymkode: a1952...79a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...