Gå til innhold

Samboer og jeg er uenige når vi legger oss

Anbefalte innlegg

Skrevet

Samboer og jeg er ikke enige.. Jeg mener at det han som er problemet her.. 100%, fordi han ikke vil gjøre en liten endring for at vi skal få det litt bedre. Jeg mener at han ikke er raus nok..

Det er jo bare en filleting og egentlig litt flaut å ta opp her inne, men jeg må bare sjekke ut.

Problemet er:   Jeg er veldig lys sky og spesielt når jeg skal sove. Tåler ikke lysglimt fra dørsprekka en gang. Har prøvd sovemaske, men får litt klaustrofobi av den og syns det er deilig å slippe noe rundt ansiktet når jeg skal sove da jeg går med briller hele tiden ellers. Når vil legger oss om kvelden så liker samboer å lese, noe jeg syns er helt greit. Det jeg ikke syns er greit er at han gjerne skal ligge med lyset på og trykke på mobilen i 10-15 minutter før han begynner å lese, evt. at han ligger i mørket med mobilen, men skrur på lyset når han skal lese. Da blir jo lyset ekstra skarpt for meg også.  Jeg blir jo liggende våken enda lenger enn nødvendig. Jeg ønsker at han skifter rekkefølge. Lese først, så skru av lyset og trykke på mobilen. Da kan jeg snu meg og an kan ligge hele natten om han har lyst. Men dette er tydeligvis vanskelig for han.. Han syns jeg syter og klager pga. det med lyset, mend jeg sier at det eneste jeg ønsker er at han skifter på rekkefølgen. Da er problemet løst.. Hvorfor er det så innmari vanskelig???

Okay.. er jeg sytete, eller er han vanskelig?  Litt begge deler kanskje, men jeg irriterer meg over at jeg må ligge i en halvtime/time før jeg kan sove hver kveld fordi han ikke kan gjøre denne lille endringen. (Om jeg legger meg en time før han så våkner jeg av at han skrur på lyset og må «vente» til han skrur det av).

Hva synes dere?

Anonymkode: e25a1...48f

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det virker som om du er meget spesiell

Anonymkode: 12e45...dbf

• Liker 23
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det virker som om du er meget spesiell

hvorfor det? 

• Liker 6
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

hvorfor det? 

Å kreve at han tar hensyn til deg. Du virker lite løsningsorientert. Hva med separate soverom?

• Liker 6
Skrevet

TS, trøst deg med at du godtar at han ligger å trykker på mobilen i allefall. Jeg hater også det 🙃

Anonymkode: 00717...bcc

• Liker 6
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Å kreve at han tar hensyn til deg. Du virker lite løsningsorientert. Hva med separate soverom?

Hjelpe meg for et forhold du må leve i, om man er "spesiell" om man krever at partner tar hensyn til deg.. Selvsagt skal man ta hensyn til hverandre når man bor sammen. Det er overhodet ikke "spesielt" å kreve å få sove på sitt eget soverom, og at partneren lar være å forstyrre med unødvendig ikke-sove-relatert aktivitet så man ikke får sove. 

Anonymkode: 5d78b...583

• Liker 13
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

han da? burde ikke han ta hensyn til meg?

• Liker 7
Skrevet

Kjempe glad for at både jeg og mannen sover like tungt 😂😂 

Uansett: Sikkert kjempe irriterende å ha en som er så «sensitiv», men der igjen så skal man finne ut enkle løsninger i et forhold. Du kom med en god løsning og da synes jeg at samboeren din kan enten droppe lesingen i sengen eller gjøre det du foreslo. 

• Liker 3
Skrevet

Han burde lese på Kindle slik at det ikke forstyrrer.

Å ta på lyset etter at man har lagt seg til å sove virker helt latterlig.

Pleier ikke støtte TS når jeg mistenker «sutring», men samboeren bør vel bli igjen i stua om han vil lese, om han ikke kan tilpasse seg gjennom lesebrett som alt nevnt.

Anonymkode: 9ce38...a20

• Liker 25
Skrevet

Hadde ikke godtatt det.

Det er sånn det starter bruddet. "Alle tingene du klager på er bare bagateller" sa exen min. 

Anonymkode: 2d80e...286

• Liker 5
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

han da? burde ikke han ta hensyn til meg?

"Du skal få lov til å lese i 15 minutter, så får du lov til å trykke på mobilen i 15 minutter"
Du må være morsom å leve sammen med, TS

• Liker 6
Skrevet

separate soverom, funker fjell :)

• Liker 6
Skrevet

Jeg tenker at 

- han kan lese i stua

- han kan legge seg tidligere enn deg og avslutte lesningen når du går i seng

- dere kan sove på hver sitt rom

- dere flytter fra hverandre. Hvis dere ikke klarer å løse noe så enkelt som dette kommer dere til å slite når forholdet virkelig blir presset. 

Synes forøvrig samboeren din virker utrolig egoistisk som ikke vil tilpasse seg ditt sovemønster i det hele tatt? Hvor gammel er han?

Anonymkode: d70e8...ca5

• Liker 12
Skrevet

Må dere legge dere samtidig da?

Jeg liker forresten heller ikke stramme sovemasker, men fant en som var ganske løs og da gikk det fint for meg å bruke. Har du prøvd ulike masker?

Anonymkode: 5716b...d02

• Liker 3
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han er egoistisk. Han kan lese i stuen. Du kan ikke sove i stuen. Den som vil sove, har førstepri på soverommet, og da skal ikke den andre forstyrre med ikke-sove-relaterte aktiviter som mobilsurfing og lesing. 

Anonymkode: 5d78b...583

Helt enig. SOVErom. Den som ønsker å sove FØRST setter grensa for når det er. Hvis man absolutt må ligge og lage lyd eller bruke lys, så må man akseptere at den andre vil sove. Eller så får man legge seg tidligere og ha den "fikletiden" tidligere, da?

• Liker 13
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

"Du skal få lov til å lese i 15 minutter, så får du lov til å trykke på mobilen i 15 minutter"
Du må være morsom å leve sammen med, TS

Jeg har aldri satt noen tidsgrense.. jeg har sagt noe på rekkefølgen

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Må dere legge dere samtidig da?

Jeg liker forresten heller ikke stramme sovemasker, men fant en som var ganske løs og da gikk det fint for meg å bruke. Har du prøvd ulike masker?

Anonymkode: 5716b...d02

Nei.. men om jeg legger meg tidlig så skrur han på lyset og vekker meg.. jeg trenger mest søvn. Han greier seg med fem timer han, og da er det ikke naturlig for han å legge seg først

• Liker 2
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har prøvd sovemaske, men får litt klaustrofobi av den og syns det er deilig å slippe noe rundt ansiktet når jeg skal sove da jeg går med briller hele tiden ellers.

Jeg er som deg, men maske ble  løsningen her uansett.

Jeg prøvde mange ulike masker før jeg fant den som er riktig for meg.  (Jeg fant min på enklere liv)

Anonymkode: 0056c...8a5

• Liker 2
Skrevet

Da kjøper du et lesebrett (kindle) til ham i julegave. Etter at jeg fikk en slik har jeg ikke lest en eneste bok i papirformat.

Den avgir også mye mindre lys enn en telefon.

• Liker 9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...