Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Som så mange andre i coronatiden, jobben slankes og jeg sies opp.

Får tilbud om sluttpakke i x måneder. Vel og bra, men tar du i mot sluttpakke regnes dette som at du sier opp selv i forhold til nav, og derfor får jeg karantene på dagpenger.

Spørsmålet er, regnes tiden på sluttpakke med? Eller telles karenstiden fra sluttdato uavhengig av hvor lenge sluttpakken varer?

Anonymkode: 9730e...262

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/1423776-oppsigelse-og-sluttpakke/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Pass på at det står i sluttavtalen at avtalen er inngått som et alternativ til oppsigelse grunnet virksomhetens forhold, og at avtalen tjener som overtallighetserklæring overfor NAV. Det blir ikke ansett at du da har sagt opp selv. Du blir ikke ilagt karenteneperiode fra NAV, men du vil ikke motta dagpenger før perioden med sluttvederlag er over. Med andre ord må du vente ut oppsigelsestiden din + x antall måneder med sluttvederlag før NAV begynner å utbetale dagpenger. Bare søk med en gang og vis dem sluttavtalen du evt inngår. Dersom sluttvederlaget blir utbetalt som en engangssum regner NAV det om til hvor mange måneders lønn det tilsvarer, så greit om det står x antall måneder i avtalen. 

Kjedelige tider for mange dette her ... 

Takk for utfyllende svar.

Så da forstår jeg det rett at når sluttpakken er ferdig, si tre måneder lønn, så går jeg rett på dagpenger, ikke noe karenstid i tillegg. På jobben sies det nemlig at å ta imot sluttpakke er det samme som å si opp selv.

Anonymkode: 9730e...262

Tekna har noen råd https://www.tekna.no/lonn-og-arbeidsvilkar/rettigheter/dagpenger/

Hvis du sa opp fordi alternativet var oppsigelse fra arbeidsgiver, må du sørge for at du kan dokumentere dette, slik at du slipper ventetiden på 12 uker. Arbeidsgiver vil kunne utarbeide et notat om årsaken til opphør av arbeidsforholdet.

Som basi skriver

2 timer siden, Basi skrev:

Pass på at det står i sluttavtalen at avtalen er inngått som et alternativ til oppsigelse grunnet virksomhetens forhold,

Anonymkode: deb38...c38

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...