AnonymBruker Skrevet 10. november 2020 #1 Skrevet 10. november 2020 Jeg er barnløs og har en stor familie med mange søsken. Er vant til å feire jul hvert år hos mine foreldre med mine søsken (og deres barn / samboere) i mitt barndomshjem. Min søster med barn feirer annethvert år hos oss og hos sine svigers. Min bror derimot, insisterer på å ta med seg sine svigerforeldre på julaften. Er det dårlig av meg å bli sur på min bror for dette? Jeg synes det er kjipt og føler han og hans samboer med barn «kupper» julaften for oss andre.. Selvfølgelig kunne de arrangert jul selv hos seg med sine svigers eller?? Anonymkode: a204a...af5
AnonymBruker Skrevet 10. november 2020 #2 Skrevet 10. november 2020 Tar han med de hvert jul, eller hver annen jul? Om det er hvert jul er det jo latskap fra hans side, da de kan plent ha jul hos han/partneren med svigerforeldre. Men om det er hver annen kan det være mulig at de har ingen andre å feire med, og da er det opp til DINE foreldre å bestemme, ikke deg. Anonymkode: 1c93f...883 6
AnonymBruker Skrevet 10. november 2020 #3 Skrevet 10. november 2020 Jeg hadde også reagert temmelig negativt om søsteren min dro med seg sine svigers til mine foreldre på julaften! De er jo "fremmede" for meg. Dvs, jeg skulle ønske de var det Kjenner dem jo fra bursdagsfeiringer og sånt hos min søster, og for å si det sånn: det er MER enn nok.. vil overhodet ikke ha julen ødelagt av dem! Veldig sært av din bror, da. Anonymkode: ea73e...055 2
AnonymBruker Skrevet 10. november 2020 #4 Skrevet 10. november 2020 Ja, nei det er hvert år.. Anonymkode: a204a...af5
AnonymBruker Skrevet 10. november 2020 #5 Skrevet 10. november 2020 Siden du også er gjest hos dine foreldre tenker jeg at du ikke skal synes så mye om hvem de velger å ha på besøk. Selv synes jeg det høres slitsomt ut å være så mange på akkurat julaften med gaveåpning og slikt. Anonymkode: 882b3...43e 12
AnonymBruker Skrevet 10. november 2020 #6 Skrevet 10. november 2020 Herregud, så sære dere er. Det er da virkelig ikke du som er en gjest som bestemmer, ts. Og det å bli sur for at din bror ønsker å inkludere hele sin familie er helt latterlig. Vi feirer sammen med biologisk familie og svigers. Svigers er trossalt bestemor/far til mine barn og min søsters barn. De er familie de også, og skal ikke måtte sitte alene fordi en voksen dame blir sur og furter. Anonymkode: 510ff...4dc 16
AnonymBruker Skrevet 10. november 2020 #7 Skrevet 10. november 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Herregud, så sære dere er. Det er da virkelig ikke du som er en gjest som bestemmer, ts. Og det å bli sur for at din bror ønsker å inkludere hele sin familie er helt latterlig. Vi feirer sammen med biologisk familie og svigers. Svigers er trossalt bestemor/far til mine barn og min søsters barn. De er familie de også, og skal ikke måtte sitte alene fordi en voksen dame blir sur og furter. Anonymkode: 510ff...4dc Men nå er det vel ikke snakk at noen skal sitte alene? Broren har jo sin egen familie med barn, samboer og hennes foreldre som kan arrangere annethvert år som er slik jeg forstår det tradisjon for mange? Uansett, mtp korona-tiltak i år er det kanskje uansett ikke så lurt å invitere så mange. Anonymkode: a204a...af5 3
solmåneogstjerner Skrevet 10. november 2020 #8 Skrevet 10. november 2020 Du har ikke noe med det å gjøre. Dine foreldre bestemmer. Du står fritt til å feire et annet sted. Jeg hadde heller ikke likt om broren min sine svigers kom. Men da hadde jeg bare godtatt det eller funnet på noe annet. 1
MarianneE Skrevet 10. november 2020 #9 Skrevet 10. november 2020 Men.... Dette er jo hjemme hos dine foreldre og da har du egentlig ikke noe med det. Herlig med folk som alltid har plass ekstra rundt bordet! 11
AnonymBruker Skrevet 10. november 2020 #10 Skrevet 10. november 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Men nå er det vel ikke snakk at noen skal sitte alene? Broren har jo sin egen familie med barn, samboer og hennes foreldre som kan arrangere annethvert år som er slik jeg forstår det tradisjon for mange? Uansett, mtp korona-tiltak i år er det kanskje uansett ikke så lurt å invitere så mange. Anonymkode: a204a...af5 Om du synes det er så forferdelig, så kan du gjøre som du selv forventer at din bror gjør. Nemlig inviterere inn til jul selv. Ikke sitt å oppfør deg som et barn og forvent at andre skal danse etter din fløyte. Julen er for alle, julen skal være inkluderende og koselig. Og hva som er vanlig for noen familier, er uvanlig for andre. Du bestemmer ikke det, så lenge det ikke er din familie eller hjem. Dine foreldre bestemmer hvem de ønsker å ha på julemiddag, og bare de. Anonymkode: 510ff...4dc 3
Blålilla Skrevet 10. november 2020 #11 Skrevet 10. november 2020 Koselig for barna å ha alle besteforeldrene der da. Hadde ikke lagt meg opp i det, og om det plaget meg kunne jeg feiret et annet sted 3
Misanthropis Skrevet 10. november 2020 #12 Skrevet 10. november 2020 Så du ser ikke at du er singel barnløs misunnelig og bitter? 2
Pappi Skrevet 10. november 2020 #13 Skrevet 10. november 2020 (endret) Hvis det blir slik at bror tar med seg svigerforeldre så får du gjøre det beste ut av det, kanskje alternativet for dem var å sitte alene? Din nærmeste familie kan kanskje ha mer intim feiring andre dager i jula? Etter at jeg fikk barn har mitt forhold til julen endret seg, spesielt julekvelden. Hvis barna har en fin kveld så er den vellykket i mine øyne. Selv synes jeg resten av jula er minst like fin. Frem til jeg var ca seks år pleide vi alltid å feire jul hos min mormor og morfar, der var det alltid huset fullt. Masse onkler og tanter samt en og annen mer perifer slektning. I dag ville jeg selv synes at det hadde vært slitsomt, men som barn var det kjempefint. Endret 10. november 2020 av Pappi 2
Gjest Masekjerringa12345 Skrevet 10. november 2020 #14 Skrevet 10. november 2020 (endret) 4 timer siden, Misanthropis skrev: Så du ser ikke at du er singel barnløs misunnelig og bitter? . Endret 10. november 2020 av Masekjerringa12345
AnonymBruker Skrevet 10. november 2020 #15 Skrevet 10. november 2020 16 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg er barnløs og har en stor familie med mange søsken. Er vant til å feire jul hvert år hos mine foreldre med mine søsken (og deres barn / samboere) i mitt barndomshjem. Min søster med barn feirer annethvert år hos oss og hos sine svigers. Min bror derimot, insisterer på å ta med seg sine svigerforeldre på julaften. Er det dårlig av meg å bli sur på min bror for dette? Jeg synes det er kjipt og føler han og hans samboer med barn «kupper» julaften for oss andre.. Selvfølgelig kunne de arrangert jul selv hos seg med sine svigers eller?? Anonymkode: a204a...af5 Jeg skjønner hva du mener, og ville oppleve det akkurat på samme måte. Men det er ikke så mye du kan gjøre hvis dine foreldre ønsker å ha svigerforeldrene der. Du kan si du ikke vil komme hvis svigerforeldrene er også kommer. Så må foreldrene velge hva de vil gjøre. Anonymkode: 3867d...f9a
solmåneogstjerner Skrevet 10. november 2020 #16 Skrevet 10. november 2020 (endret) 6 minutter siden, Masekjerringa12345 skrev: Uansett jeg forstår at jeg får bare akseptere det, er bare en kveld og får gjøre det beste ut av det. Riktig. Still opp med godt humør og ikke mas om dette i forkant (eller i etterkant). Evt kan du feire hos deg selv eller et annet sted. Hvis det er slik at dine foreldre egentlig ikke vil, så er det opp til dem å håndtere det. Ikke bland deg opp i det. Endret 10. november 2020 av solmåneogstjerner 3
AnonymBruker Skrevet 10. november 2020 #17 Skrevet 10. november 2020 Men har du spurt broren din hvorfor han ikke feire hos svigers hver annet år? Kanskje i år kan foreldrene dine bruke corona for å si at de må ha minst mulig folk hos seg og at de vil helst kun ha barna sine, slik de andre kan feire hos sine egne familier. Anonymkode: 1c93f...883 3
Arkana Skrevet 10. november 2020 #18 Skrevet 10. november 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Siden du også er gjest hos dine foreldre tenker jeg at du ikke skal synes så mye om hvem de velger å ha på besøk. Anonymkode: 882b3...43e Jeg er helt enig. Det kan være mange årsaker til at de velger å feire på den måten. Kanskje det er så enkelt som at de liker å kunne feire med alle de er glade i hvert år. Det er da ingen regel som tilsier at man må feire med hver sine foreldre bare annenhver gang, og uansett er det ikke TS sin sak overhodet. 2
AnonymBruker Skrevet 10. november 2020 #19 Skrevet 10. november 2020 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men har du spurt broren din hvorfor han ikke feire hos svigers hver annet år? Kanskje i år kan foreldrene dine bruke corona for å si at de må ha minst mulig folk hos seg og at de vil helst kun ha barna sine, slik de andre kan feire hos sine egne familier. Anonymkode: 1c93f...883 Jeg og mine andre søsken har snakket med mine foreldre om det. Og alle er enig om at det er ikke en ideell situasjon, men mine foreldre og jeg er konfliktsky og vil ikke at noen skal føle seg utenfor, derfor har vi akseptert det i alle disse år. Så det er ikke sånn at mine foreldre ønsker dette veldig som antydet av flere her. Ingen av oss har spurt min bror hvorfor de ikke kan feire hos svigers, jeg tror svaret er at han vil feire med alle rundt han, som han selvfølgelig må få lov til. Bare tenker han i såfall kunne invitert alle hjem til seg, så kan man velge det litt selv. Jeg synes det er sårende at han aldri har spurt meg eller og mine andre søsken hva vi tenker og hva vi har lyst til, men tydeligvis basert på flere svar her så er det kun opptil mine foreldre og jeg kan jo bare feire et annet sted. Ser uansett det er mange meninger her, julen er spesiell for meg og er mulig jeg er for knyttet til tradisjoner. Blir aldri å lage noe sak ut av det og ingen skal være alene i julen, var bare nyskjerrig på hva andre tenker om situasjonen Anonymkode: a204a...af5 2
AnonymBruker Skrevet 10. november 2020 #20 Skrevet 10. november 2020 Tja, synes det er litt opplysende at hans svigerforeldre fint dukker opp år etter år hos dine foreldre og tilbyr ALDRI å ha jul hos seg. Som sagt, be foreldrene dine å bruke korona i år for å begrense antallet og egentlig sier jeg også at deg, søskene dine og foreldrene dine må slutte å være så utrolig konfliktsky og tafatt. Liker du/de det ikke, sier dere ifra, ellers må du bare bli enig at sann har dere også valgt det skal være og ikke ha noe meninger om det noe mer. Anonymkode: 1c93f...883 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå