AnonymBruker Skrevet 10. november 2020 #1 Skrevet 10. november 2020 Av de 9 ansatte på avdelingen er det en som gjør barnet mitt lei seg. Det er nesten som vedkommende går inn for å skape dårlig stemning. Barnet er alltid blid og glad (2år) på morgenen, og hopper av glede for å gå inn i barnehagen. Når de 8 andre tar i mot, så går det alltid bra. Barnet er blid og glad og vinker fornøyd til meg. Men med denne ansatte, så blir barnet oppriktig lei seg, surleppen kommer frem og tårer og gråt. Jeg hadde ringt og varslet i dag, om ikke jeg hadde tenkt på disse konsekvensene. Vi skal være i samme barnehage i 3,5 år til. Vedkommende er omtrent NK i bhg og lederes høyre hånd. Redd det blir evig dårlig stemning. Hva hadde dere gjort? Anonymkode: 10fb9...e99
AnonymBruker Skrevet 10. november 2020 #2 Skrevet 10. november 2020 Spørsmålet er hva den ansatte gjør. Du kan ikke varsle om at barnet ditt blir lei seg. Da må det være noe den ansatte gjør, ikke bare at barnet din misliker vedkommende. Anonymkode: 5ce32...485 26
AnonymBruker Skrevet 10. november 2020 #3 Skrevet 10. november 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Spørsmålet er hva den ansatte gjør. Du kan ikke varsle om at barnet ditt blir lei seg. Da må det være noe den ansatte gjør, ikke bare at barnet din misliker vedkommende. Anonymkode: 5ce32...485 Barnet ditt* Anonymkode: 5ce32...485
AnonymBruker Skrevet 10. november 2020 #4 Skrevet 10. november 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Spørsmålet er hva den ansatte gjør. Du kan ikke varsle om at barnet ditt blir lei seg. Da må det være noe den ansatte gjør, ikke bare at barnet din misliker vedkommende. Anonymkode: 5ce32...485 Eksempel: Når barnet blir tatt i mot av de andre, så får barnet selv gå hvor hun vil i gangen for å kle av seg. Og om barnet vil ta av jakken eller skoene først, er likegyldig. Men denne ansatte tar tak i barnet og holder henne på plass og nekter henne i å gjøre hva hun vil for å kle av yttertøy. Er bl naturlig av barnet å protestere. Og når jeg tenker over det nå, så føler jeg kanskje at jeg burde ha sagt nå der å da. Blir bare så satt ut av det hele. ts Anonymkode: 10fb9...e99 1
*Marihøna* Skrevet 10. november 2020 #5 Skrevet 10. november 2020 (endret) Hvis barnet ditt blir utilpass av å bli levert til denne ene personen, så hadde jeg bedt om å få levert til noen av de andre på avdelingen. Trenger ikke å si noe om hvorfor eller at barnet ditt misliker hen, bare si at det gjør leveringen enklere for alle og at barnet virker til å være utilpass. Til din siste kommentar: barn har ikke vondt av å lære om forventninger eller krav, men det er rart at kun denne ene ansatte henger seg opp i dette. Det kan skape usikkerhet blant ungen, med ulike regler i bhg. Endret 10. november 2020 av *Marihøna* 8
AnonymBruker Skrevet 10. november 2020 #6 Skrevet 10. november 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Eksempel: Når barnet blir tatt i mot av de andre, så får barnet selv gå hvor hun vil i gangen for å kle av seg. Og om barnet vil ta av jakken eller skoene først, er likegyldig. Men denne ansatte tar tak i barnet og holder henne på plass og nekter henne i å gjøre hva hun vil for å kle av yttertøy. Er bl naturlig av barnet å protestere. Og når jeg tenker over det nå, så føler jeg kanskje at jeg burde ha sagt nå der å da. Blir bare så satt ut av det hele. ts Anonymkode: 10fb9...e99 Vil det si at barnet egentlig klarer, og vanligvis, kler av yttertøy og sko selv i bhg? Anonymkode: e2529...89e 2
solmåneogstjerner Skrevet 10. november 2020 #7 Skrevet 10. november 2020 Kan ikke du selv kle av yttertøy og ta på tøfler? Eller be barnet gjøre det? Har alltid vært min jobb når jeg har levert i bhg. Evt at jeg har bedt dem gjøre det hvis jeg har dårlig tid. Men utgangspunktet har alltid vært at det er foreldrene som gjør det. 6
AnonymBruker Skrevet 10. november 2020 #8 Skrevet 10. november 2020 Evt snakk med barnet? Barnet må jo forholde seg til den ansatte gjennom dagen likevel. Er det flere ting enn av- og påkledning som er vanskelig? Forklar barnet at den voksne er sånn og sånn, folk er forskjellige, men at hen ikke må "bry seg". Evt sier du i fra til ped.leder på avd, og ordner det slik at de andre tar i mot. De ansatte merker jo selv at forskjellige barn foretrekker forskjellige voksne. Det må være greit å ikke være alles favoritt. Anonymkode: 1a4fb...391
AnonymBruker Skrevet 10. november 2020 #9 Skrevet 10. november 2020 Ta den opp med den anstatte det gjelder når det skjer, da vel? Si at barnet ditt liker best om avkledning er sånn og slik. Om hun ikke endrer det, ta det opp med ped leder på avdelingen. Nå i disse tider er det jo koronatiltak, så det kan jo være at det er fordi den ansatte vil unngå at barnet er borti alt for mye i garderoben. Vimsing omkring i hele garderoben er ikke tillatt hos oss nå. Anonymkode: 29cf8...8a5 6
AnonymBruker Skrevet 10. november 2020 #10 Skrevet 10. november 2020 3 minutter siden, solmåneogstjerner skrev: Kan ikke du selv kle av yttertøy og ta på tøfler? Eller be barnet gjøre det? Har alltid vært min jobb når jeg har levert i bhg. Evt at jeg har bedt dem gjøre det hvis jeg har dårlig tid. Men utgangspunktet har alltid vært at det er foreldrene som gjør det. I mange barnehager får ikke foreldre engang lov å komme inn i garderobene for tiden, pga korona. Vi får kun lov å kle av barnet selv om vi leverer før kl 8, ellers får vi ikke komme innenfor døren. Ved henting får vi kun komme inn om vi henter etter kl 16. Anonymkode: 29cf8...8a5 6
solmåneogstjerner Skrevet 10. november 2020 #11 Skrevet 10. november 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: I mange barnehager får ikke foreldre engang lov å komme inn i garderobene for tiden, pga korona. Vi får kun lov å kle av barnet selv om vi leverer før kl 8, ellers får vi ikke komme innenfor døren. Ved henting får vi kun komme inn om vi henter etter kl 16. Anonymkode: 29cf8...8a5 Ja det skjønner jeg. Men ts var jo tydeligvis med inn siden hun observerte dette.
AnonymBruker Skrevet 10. november 2020 #12 Skrevet 10. november 2020 Si fra til den ansatte selv først. "Hun liker best å kle av seg selv, ikke hold henne fast slik, ser du ikke hun misliker det?". Du er sjefen over ditt barn, si hvordan ting skal være. Anonymkode: 270ac...81b 26
solmåneogstjerner Skrevet 10. november 2020 #13 Skrevet 10. november 2020 (endret) 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Si fra til den ansatte selv først. "Hun liker best å kle av seg selv, ikke hold henne fast slik, ser du ikke hun misliker det?". Du er sjefen over ditt barn, si hvordan ting skal være. Anonymkode: 270ac...81b Enig. Men jeg synes det er rart at foreldre står og ser på at de ansatte steller/håndterer barna. Man gjør jo det selv, om man er tilstede. Endret 10. november 2020 av solmåneogstjerner 2
AnonymBruker Skrevet 10. november 2020 #14 Skrevet 10. november 2020 Vel, du bør være sikker. Jeg opplevde ei mor som laget et helvete fordi barnet gråt og gikk i motsatte retning da jeg tok imot barnet. Gikk rett til leder uten å ta det med meg først og sa det ene og det andre og ting som heller ikke stemte. Lederen min slukte alt i god tro og siterte denne moren som om det var en vedtatt sannhet og var veldig bebreidende og klandrende mot meg . Så kom jeg opp med endel helt relevante fakta som moren tilfeldigvis hadde "glemt " å nevne. Som f.eks at barnet hadde delt omsorg og gikk 50% hver i to forskjellige barnhager i to forskjellige kommuner og byttet barnehage hver uke og at jeg som tok barnet imot i begynnelsen av uka hver gang pga vaktplanen fikk ta støyten med at barnet hadde så mange omsorgspersoner å forholde seg til at hun både var redd og forvirret etter hvert bytte av barnehage. Ojj ja da stiller det seg litt jo annerledes sa sjefen. Jeg tenker at du bør observere en del flere situasjoner, være objektiv. Ta det opp med den det gjelder først. Kanskje har den ansatte noen opplysninger som gjør at ting blir helt logisk. Kommunikasjon er viktig og i mine øyne er det ikke god kommunikasjon å beinfly til leder når du synes noe virker rart. Relasjonen til barnet ble bedre og bedre etterhvert som ukene gikk, men moren klarte jeg aldri å stole på igjen. Tillitten var borte. Åh nei, ikke henne igjen. Hva skal hun ta meg på nå? tenkte jeg helt innerste inne om moren da hun kom. Det risikerer du også hvis du snakker med leder uten å ta det opp med den ansatte først Anonymkode: 4cc92...241 7
Hactar Skrevet 10. november 2020 #15 Skrevet 10. november 2020 Tenker du først bør ta det der og da. «*** liker å gå til plassen og kle av seg selv. Da går leveringen lettere.» Og hvis du får være med inn, kan du være tett på barnet ditt. Da må jo den ansatte holde meteren til deg og får ikke blandet seg 3
AnonymBruker Skrevet 10. november 2020 #16 Skrevet 10. november 2020 1 time siden, solmåneogstjerner skrev: Kan ikke du selv kle av yttertøy og ta på tøfler? Eller be barnet gjøre det? Har alltid vært min jobb når jeg har levert i bhg. Evt at jeg har bedt dem gjøre det hvis jeg har dårlig tid. Men utgangspunktet har alltid vært at det er foreldrene som gjør det. Vi får ikke lov til og gå inn i gangen engang på grunn av Korona. Anonymkode: 378d8...2db
solmåneogstjerner Skrevet 10. november 2020 #17 Skrevet 10. november 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Vi får ikke lov til og gå inn i gangen engang på grunn av Korona. Anonymkode: 378d8...2db Ja. Men ts var jo med inn. Ellers hadde hun jo ikke fått med seg det hun skriver om. 3
AnonymBruker Skrevet 10. november 2020 #18 Skrevet 10. november 2020 Hvis det bare er det du sier her som er problemet, så er det faktisk ikke et stort problem å prøve å fikse uten å involvere leder. Ringe og varsle!?? Barn må lære seg at det stilles krav til dem. Det sagt, jeg kan ikke skjønne hvorfor det er så viktig for den ansatte hvilken rekkefølge barnet kler av seg. Jeg hadde gått i dialog med den det gjelder og spørre hvorfor barnet ikke kan ta av seg klærne i den rekkefølgen det selv vil. At barnet kler av seg er forventning og krav nok. At barnet ikke får vandre rundt i garderoben er jo bare bra i disse Koronatider. Anonymkode: 8bbb2...a14 1
AnonymBruker Skrevet 10. november 2020 #19 Skrevet 10. november 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Vil det si at barnet egentlig klarer, og vanligvis, kler av yttertøy og sko selv i bhg? Anonymkode: e2529...89e 2 timer siden, solmåneogstjerner skrev: Kan ikke du selv kle av yttertøy og ta på tøfler? Eller be barnet gjøre det? Har alltid vært min jobb når jeg har levert i bhg. Evt at jeg har bedt dem gjøre det hvis jeg har dårlig tid. Men utgangspunktet har alltid vært at det er foreldrene som gjør det. Barnet kler av seg selv. Trenger ingen hjelp. ts Anonymkode: 10fb9...e99
AnonymBruker Skrevet 10. november 2020 #20 Skrevet 10. november 2020 2 timer siden, solmåneogstjerner skrev: Enig. Men jeg synes det er rart at foreldre står og ser på at de ansatte steller/håndterer barna. Man gjør jo det selv, om man er tilstede. Men det er dette som var så rart. Som om hun ville ha styringen, slik at jeg kunne skyndte meg å gå. Jeg ga ikke uttrykk for at jeg måtte skyndte meg. Barnet «vimser» ikke i garderoben. Men de andre lar barnet kle av seg hvor hun vil. Altså, enten på en benk eller på gulvet foran plassen hennes. Jeg forsto bare ikke helt hva som skjedde i dag. Men at hun alltid liker å være autoriter og ha det siste ordet, det har lenge vært tydelig. ts Anonymkode: 10fb9...e99 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå