parmanoia Skrevet 10. november 2020 #1 Skrevet 10. november 2020 Er det media som hauser det opp? Alt som innebærer skam, er jo så populært om dagen. 2
KvinneguidenBruker Skrevet 10. november 2020 #2 Skrevet 10. november 2020 1 minutt siden, parmanoia skrev: Er det media som hauser det opp? Alt som innebærer skam, er jo så populært om dagen. Jeg kjenner kun dem som mener de har vært "uheldige". Når de har vært på restaurant, shopping, hatt familiebesøk og vennebesøk innendørs osv. Jeg tenker at de kanskje ikke helt har evnet å forstå konsekvensene. 2
Punhunter Skrevet 10. november 2020 #3 Skrevet 10. november 2020 Kanskje fordi mange folk, typisk i kommentarfelt i saker hvor folk er smitta, skriver masse oppgulp om hvor uansvarlig og dumme de smittede er, selv om de bare gjorde noe helt dagligdags der hvem som helst kunne blitt smittet. 4
Katten.2.0 Skrevet 10. november 2020 #4 Skrevet 10. november 2020 Klamydia er ganske utbredt og 'normalt', men man skammer seg som faen om man får det likevel. Tviler på at media har skylden for skammen relatert til korona. 1
Gjest Villfisker Skrevet 10. november 2020 #5 Skrevet 10. november 2020 2 minutter siden, Punhunter skrev: Kanskje fordi mange folk, typisk i kommentarfelt i saker hvor folk er smitta, skriver masse oppgulp om hvor uansvarlig og dumme de smittede er, selv om de bare gjorde noe helt dagligdags der hvem som helst kunne blitt smittet. Trenger ikke ha vært uforsiktig eller dum for å ha blitt smittet. Det holder å møte noen andre som faktisk er det. Litt uflaks.
Gjest Sprettballen Skrevet 10. november 2020 #6 Skrevet 10. november 2020 (endret) Bjørn Gulvog sa på pressekonferansen i går at "ingen har skyld i smitten, men alle har et ansvar for å forhindre den". Jeg tenker at så lenge alle etter beste evne gjør det de kan for å beskytte seg selv og andre rundt er det ingen grunn til skam. Alle kan bli smittet på et eller annet tidspunkt. Men hvis noen bevisst oppsøker situasjoner hvor smitte kan skje, og samtidig ikke ivaretar grunnleggende smittevernsrutiner, tenker jeg at det ikke skader med litt skamfølelse hvis det kommer frem at de var smittet på det tidspunktet, og hadde brakt smitte videre. Et eksempel kan være nå når de prøver å få kontroll på smittespredningen i Oslo, og mennesker bosatt i Oslo reiser til omliggende kommuner for å ta seg en fest, eller for å trene på treningssenter. De risikerer da å bringe smitte med seg til de omliggende kommunene som ikke har like høy smittespredning som Oslo har. Jeg synes ikke det er urimelig at disse menneskene bør føle på litt skam hvis det kommer frem at de er den direkte årsaken til lokale utbrudd i nabokommuner, og kanskje nedstenging av tilbud i disse kommunene. Endret 10. november 2020 av Sprettballen
Anbefalte innlegg