Gå til innhold

Er man gravid fra menstruasjonsdato, eller befruktningsdato?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har VELDIG lang syklus og eggløsning nesten en måned etter menstruasjon. Ble gravid 20.oktober. Hvor langt er jeg på vei da? Regner jeg fra menstruasjon jeg hadde 20.september/20.oktober?

Anonymkode: e082b...9a0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det regnes fra siste mens egentlig, selv om man ikke er gravid før man blir befruktet. Er mange terminkalkulatorer og apper du kan bruke, bare å google.

Anonymkode: aa26e...cee

Skrevet

Vet du når du hadde eggløsning? Du kan regne at du var 2+0 ved den datoen, så får du ca riktig termin. Helsevesenet vil uansett forholde seg til mensdato (som vil bli noen uker feil i ditt tilfelle) fram til termin blir fastsatt ved ultralyd. 

Om du har veldig uregelmessige sykluser ville jeg bedt legen din om henvisning til tidlig ultralyd for å fastsette svangerskapslengde. 

Anonymkode: 68766...fae

• Liker 2
Skrevet

Akkurat samme skjedde meg, og jeg visste akkurat når eggløsning var! Jordmor sa hun måtte gå ut ifra menstermin frem til OUL, men at jeg da måtte være forberedt på å bli satt tilbake. Det stemmer jo som sagt over her at du må regne eggløsning + 2 uker. Jeg var bekymret for at jeg skulle få OUL for tidlig. Jeg tok tidlig ultralyd og fikk bekreftet min egen utregning og fikk dermed OUL ut i fra dette i uke 19. 😊

• Liker 2
Skrevet
13 minutter siden, Hopptimisten skrev:

Akkurat samme skjedde meg, og jeg visste akkurat når eggløsning var! Jordmor sa hun måtte gå ut ifra menstermin frem til OUL, men at jeg da måtte være forberedt på å bli satt tilbake. Det stemmer jo som sagt over her at du må regne eggløsning + 2 uker. Jeg var bekymret for at jeg skulle få OUL for tidlig. Jeg tok tidlig ultralyd og fikk bekreftet min egen utregning og fikk dermed OUL ut i fra dette i uke 19. 😊

Var på tidlig ultralyd og hun sa fosteret var 2-3 uker gammelt, noe som stemmer forhold til eggløsning og befruktning, men ikke forhold til menstruasjonen.

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Var på tidlig ultralyd og hun sa fosteret var 2-3 uker gammelt, noe som stemmer forhold til eggløsning og befruktning, men ikke forhold til menstruasjonen.

Da går du etter EL og plusser på 2 uker for det selv, så har du oversikt over ca termindato! Da stemmer det nok ganske greit på OUL +- noen dager. Kan hende det er litt annerledes der du bor, men jeg fikk fastlegen til å sende henvisning til OUL, og fikk da til riktig tid. Min jordmor sa at hun måtte sende henvisning basert på menstermin, og det var ikke jeg interessert i! 

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Nei, det vil jo ikke stemme i forhold til menstruasjonen, fordi du har lengre enn to uker mellom mens og eggløsning. De to metodene vil bare gi samme termin for en gjennomsnittssyklus på 28 dager. Grunnen til at helsevesenet likevel bruker dette er at de færreste har oversikt over når i syklusen eggløsning er, så det er enklere og mer standardisert å regne ut fra mensdato. Så blir dette etterhvert korrigert via ultralyd der de ser hvor stort fosteret faktisk er.

Se om du kan få henvisning til OUL utifra terminen satt ved tidlig ultralyd i stedet for mensdato, så slipper du å få innkalling noen uker for tidlig. (Dette er ikke krise, men da må du kanskje tilbake noen uker senere for å få tatt alle målene.)

Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det vil jo ikke stemme i forhold til menstruasjonen, fordi du har lengre enn to uker mellom mens og eggløsning. De to metodene vil bare gi samme termin for en gjennomsnittssyklus på 28 dager. Grunnen til at helsevesenet likevel bruker dette er at de færreste har oversikt over når i syklusen eggløsning er, så det er enklere og mer standardisert å regne ut fra mensdato. Så blir dette etterhvert korrigert via ultralyd der de ser hvor stort fosteret faktisk er.

Se om du kan få henvisning til OUL utifra terminen satt ved tidlig ultralyd i stedet for mensdato, så slipper du å få innkalling noen uker for tidlig. (Dette er ikke krise, men da må du kanskje tilbake noen uker senere for å få tatt alle målene.)

Jeg fikk beskjed om i går da jeg var på tidlig ultralyd at jeg burde vært lengre på vei iom mensen var 20. Men eggløsning kom en måned etter, så jeg forstår ikke helt den biten. Var 2-3 uker på vei sa gynekolog og det stemmer kun med befruktning. Kan være mulighet for at fosteret eventuelt er dødt da.

Skrevet

Jeg har det som deg, og har familiemedlemmer som har fått fødselsforløpene sine negativt påvirket av akkurat det regnesystemet der. Så da jeg ble gravid (og visste akkurat når jeg hadde eggløsning pga smerte), så sa jeg bare til legen at jeg hadde hatt en hektisk periode og ikke husket når jeg hadde mensen sist, så det kunne jeg ikke svare på. 😁 Ble sendt på tidlig ultralyd og der fastsatte de termin. Den stemte med «ca to uker før eggløsningsdato»-prinsippet. 

Anonymkode: 34f95...82b

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har det som deg, og har familiemedlemmer som har fått fødselsforløpene sine negativt påvirket av akkurat det regnesystemet der. Så da jeg ble gravid (og visste akkurat når jeg hadde eggløsning pga smerte), så sa jeg bare til legen at jeg hadde hatt en hektisk periode og ikke husket når jeg hadde mensen sist, så det kunne jeg ikke svare på. 😁 Ble sendt på tidlig ultralyd og der fastsatte de termin. Den stemte med «ca to uker før eggløsningsdato»-prinsippet. 

Anonymkode: 34f95...82b

Evt kan man bare si at siste mens var da og da. 

'De går ut fra siste mens' - ja, og den informasjonen får de fra den gravide. Ingen vet om den er riktig. 

Anonymkode: 94526...a60

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Evt kan man bare si at siste mens var da og da. 

'De går ut fra siste mens' - ja, og den informasjonen får de fra den gravide. Ingen vet om den er riktig. 

Jeg var så dum at jeg oppga siste mens selv om jeg vet nøyaktig når jeg ble gravid. Uansett hva jeg sa etterpå så mente de jeg tok feil. Jeg hadde selvsagt rett, hadde bare sex en gang i løpet av året. Man blir ikke gravid uten å ha sex... ingen ville høre på det. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk beskjed om i går da jeg var på tidlig ultralyd at jeg burde vært lengre på vei iom mensen var 20. Men eggløsning kom en måned etter, så jeg forstår ikke helt den biten. Var 2-3 uker på vei sa gynekolog og det stemmer kun med befruktning. Kan være mulighet for at fosteret eventuelt er dødt da.

Så lenge du vet når eggløsning er så er det rart at du fikk den beskjeden synes jeg! Folk har forskjellige sykluslengder, og det er mange som har lange sykluser og blir gravide fordet! Men som sagt over her så er det få som vet når eggløsning er, og derfor hår de ut ifra siste mens! Jeg har mistet tre ganger før denne siste gangen (18 uker nå), og jeg visste eksakt når eggløsning var (ganske nøyaktig en mnd etter mens)! Hvis du er bekymret kan du også ta en clearblue med ukesindikator for å sjekke om det stemmer (den går ut ifra eggløsning), evt sjekke hcg hos lege. ☺️

Endret av Hopptimisten
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Basert på syklus på 28 dager er du kort på vei basert på mens, men siden du vet du har lang syklus tar du utgangspunkt i 2 uker før el.

Anonymkode: d7b31...fa7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...