Gå til innhold

Middag til 3-350 kalorier?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg slanker meg og eneste som funker er 3-4 måltid dagen. Har gått ned 10kg. Men hva kan jeg spise til middag som er ca 300-350 kalorier? Resten går til frokost og lunsj, av og til noe lite til kvelds. Kan ikke "bytte" om på noen kalorier da jeg trenger de på dagtid, blir veldig fort sulten / konsentrerer meg dårlig da.

Anonymkode: c8a20...a5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Én boks med sodd = 328 kalorier
2-3 pannekaker (avhengig av oppskrift og hva det stekes i) med litt syltetøy = 300-450 kalorier.
Fjordland fiskeboller (ta vekk én eller en halv potet hvis du vil ha litt mindre kalorier) = 395 kalorier.
En halv boks fiskegrateng og to gulrøtter = ca 300 kalorier

Det er de jeg kommer på i farten. Mat du lager selv kan du jo ofte justere mengde på slik at porsjonen du spiser utgjør ca. 350 kalorier.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2-3 fiskekaker, eller 150g ren fiskefilét av torsk/sei, eller ca.samme mengde fettfattig kjøtt (kyllingfilét eller tilsvarende av storfe/lam/svin). Spises med en stor porsjon grønnsaker (jeg foretrekker kokte erter, gulrot, blomkål, brokkoli) eller en grønn salat uten dressing. Kan også kutte opp proteinkilden, bytt ut grønnsakene med paprika og løk, ha oppi en skje chilisaus og steke alt som en wok. Husk at om du tilbereder maten med smør/olje så må de kaloriene telles med. Ikke bruk pasta/ris/brød til, og begrens mengden poteter.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, Nuith skrev:

2-3 fiskekaker, eller 150g ren fiskefilét av torsk/sei, eller ca.samme mengde fettfattig kjøtt (kyllingfilét eller tilsvarende av storfe/lam/svin). Spises med en stor porsjon grønnsaker (jeg foretrekker kokte erter, gulrot, blomkål, brokkoli) eller en grønn salat uten dressing. Kan også kutte opp proteinkilden, bytt ut grønnsakene med paprika og løk, ha oppi en skje chilisaus og steke alt som en wok. Husk at om du tilbereder maten med smør/olje så må de kaloriene telles med. Ikke bruk pasta/ris/brød til, og begrens mengden poteter.

Du vet at poteter har lite kcal per 100gram? Dette er både sunt og har lite kalorier, så det er ikke noe man bør unngå. 

Anonymkode: 3899c...397

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Du vet at poteter har lite kcal per 100gram? Dette er både sunt og har lite kalorier, så det er ikke noe man bør unngå. 

Anonymkode: 3899c...397

Jeg vet det, men nå skulle vi holde oss innenfor et veldig lite antall kalorier og samtidig få god smak og metthetsfølelse, så da ville iallefall JEG ha brukt de få kaloriene jeg fikk lov til å spise, på grønnsaker. "Begrens mengden poteter" sier seg igrunnen selv, en liten potet er ca 50 kcal så du kan ikke spise mye potet før 350 kcal-budsjettet sprenges.  

Jeg vet også at smør og olje i seg selv ikke er usunt, bare mye kalorier. Jeg ville droppet det også, om jeg skulle inntatt max 350 kcal og allikevel følt jeg spiste middag. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser masse poteter når jeg slanker meg litt. Syns det er supergodt 😍 

Anonymkode: d5108...186

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Biffkjøtt, kylling, scampi, torsk eller sei med frosne grønnsaker. Spiser dette nesten hver dag og det holder meg mett. Steker uten smør og olje og krydrer med masse forskjellige krydder og har i litt soya saus eller oyster. Nam! 

Anonymkode: ef1c8...cb5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere studier har vist at poteten er den grønnsaken som metter mest, så det å kutte potet er bare tull. Jeg spiser med skallet på, og får derfor i meg ekstra næring, men forstår dersom ikke alle liker det. 

Magert kjøtt er blant annet torsk, kylling, kalkun, 

Middager i din kategori er blant annet: Tomatsuppe med kokt egg, torsk med poteter og gulrøtter, kylling med f.eks blomkålmos og grønnsaker, blomkålsuppe med bacon, lapskaus, kyllingwok

Anonymkode: 1b107...8ba

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.11.2020 den 2.43, AnonymBruker skrev:

Jeg slanker meg og eneste som funker er 3-4 måltid dagen. Har gått ned 10kg. Men hva kan jeg spise til middag som er ca 300-350 kalorier? Resten går til frokost og lunsj, av og til noe lite til kvelds. Kan ikke "bytte" om på noen kalorier da jeg trenger de på dagtid, blir veldig fort sulten / konsentrerer meg dårlig da.

Anonymkode: c8a20...a5e

Normalt har en middag flere kalorier enn 3-350 gram. Til og med de fleste av GR sine oppskrifter inneholder over 400 kcal. men kanskje du kan finne noen tips.  https://www.roede.com/oppskrifter/middag/

Hva spiser du til de andre måltidene? Du kan spise en mindre porsjon middag og ha resten til lunsj neste dag.

Supper flest har lite kalorier hvis du ikke skal ha brød ved siden av. En skive inneholder mellom 75 - 100 kcal. Spis mager fisk, kylling magert kjøtt, egg og masse grønnsaker. Lag mat fra bunnen av. Ser at GR har en pizza med blomkålbunn, den inneholder ca. 350 kcal per porsjon. Hun har en del greie oppskrifter som er innafor din ramme, både wok, kjøtt, fisk m.fl. 

Endret av Jytte
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...