Gå til innhold

Hvordan få katt inn i reisebur?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå har jeg fått kattene mine halvveis inn i reisebur, men de står fortsatt med rompa utenfor...hvordan få dem inn og snu? Lurer på om buret er for lite....kattene mine er forferdelig lange :overrasket: Da jeg kjøpte ene buret, spurte hun som solgte det om jeg hadde Maine Coon, for jeg ville ha den største størrelsen. Bra jeg ikke tok den minste...

Så hvordan får man dem så komfortable der inne at de faktisk går inn og snur?

Anonymkode: 6cec1...717

Skrevet

Du får gi de en dytt i rompa når de er halvveis inn. Men har du to voksne katter i ett bur?

Anonymkode: 025ac...2f8

Skrevet

Vil jo helst ha dem frivillig inn.

Og de har ett bur hver selvsagt! 😐😅idget

Denne mobilen er helt sprø forresten.

Skrevet

Legg et håndkle over hodet før du løfter de inn! Funker på mine, som får panikk bsre ved syn sv buret!

Anonymkode: 87c70...85e

Skrevet

Sett buret på høykant og legg potene i buret først.

Anonymkode: dd149...28d

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Sett buret på høykant og legg potene i buret først.

*bakpotene

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå har jeg fått kattene mine halvveis inn i reisebur, men de står fortsatt med rompa utenfor...hvordan få dem inn og snu? Lurer på om buret er for lite....kattene mine er forferdelig lange :overrasket: Da jeg kjøpte ene buret, spurte hun som solgte det om jeg hadde Maine Coon, for jeg ville ha den største størrelsen. Bra jeg ikke tok den minste...

Så hvordan får man dem så komfortable der inne at de faktisk går inn og snur?

Du må jo bare dytte dem inn, eller løfte dem inn å lukke døra 

• Liker 1
Skrevet

Eneste som fungerer på mine katter når dem skal inn i et reise bur, er å dytte rumpa inn, så prøv det. De snur seg selv når de først har kommet inn. Regn med klaging fra kattene dine om de ikke er vant til å være i bur/reise. 

• Liker 3
Skrevet

Det kommer ikke til å funke å dytte disse kattene inn om jeg vil ha dem inn frivillig. Ts

Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kommer ikke til å funke å dytte disse kattene inn om jeg vil ha dem inn frivillig. Ts

De kommer ikke til å gå inn frivillig. 

Katten min har hatt det samme buret siden hun var kattungen. Hun er fortsatt svært skeptisk til buret, da hun forbinder det med bilkjøring. Og hun liker ikke å kjøre bil.

Anonymkode: 98870...f0f

• Liker 1
Skrevet

Sett det på høykant og putt katten inn med rumpa først.

Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De kommer ikke til å gå inn frivillig. 

Katten min har hatt det samme buret siden hun var kattungen. Hun er fortsatt svært skeptisk til buret, da hun forbinder det med bilkjøring. Og hun liker ikke å kjøre bil.

Anonymkode: 98870...f0f

Nei jaså du?

• Liker 1
Skrevet

• Liker 1
Skrevet

Stapper dem inn, på en eller annen måte.

Setter buret på høykant, og putter den inn med baken først før den forstår hva som skjer.

Eller kjører burito-trikset. Du pakker katten inn i ett handkle, og løfter den med ned i buret. (den kommer seg fint løst når den er i buret)

Du får den kanskje til å gå inn frivillig hjemme. Men når den skal inn i buret igjen etter veterinærbesøk. Eller rett og slett første gang du lukker døra etter den. Så skal jeg love deg at det er kattestapping som må til. 

Anonymkode: bf027...3a4

• Liker 1
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Stapper dem inn, på en eller annen måte.

Setter buret på høykant, og putter den inn med baken først før den forstår hva som skjer.

Eller kjører burito-trikset. Du pakker katten inn i ett handkle, og løfter den med ned i buret. (den kommer seg fint løst når den er i buret)

Du får den kanskje til å gå inn frivillig hjemme. Men når den skal inn i buret igjen etter veterinærbesøk. Eller rett og slett første gang du lukker døra etter den. Så skal jeg love deg at det er kattestapping som må til

Anonymkode: bf027...3a4

Ikke på videoen jeg postet. Det er en lykkelig katt hos veterinæren.

Annonse
Skrevet

Katten min fikk leke med buret først.  La det stå fremme og åpent så de kan gå ut og inn.  Tilvenning er nøkkelen.  Hvis de blir trykket inn i buret og boms så er de hos dyrlegen og blir ublidt håndtert, sterilisert og neddopet, vil de alltid forbinde buret med ubehag.

• Liker 2
Skrevet

Hvis du ønsker at de skal gå å legge seg der frivillig må du la burene stå fremme med et teppe eller lignende i.

Anonymkode: 08b96...627

• Liker 1
Skrevet

Jeg bruker hundebur til katten min, ingen problem 

Anonymkode: 02363...eb5

• Liker 1
Skrevet

Dersom en vil at pus skal gå inn i buret frivillig kan man prøve dette. La pus bli kjent med buret. Og lær gjerne pus tegn/kommando for «gå dit», som er nyttig i flere sammenhenger. (Jeg bruker tre tapp med fingeren, som kattene vet betyr: rett din oppmerksomhet dit, eller gå dit) Ta det frem dagen før eller noen timer før det skal brukes så pus får tid til å omstille seg at han skal ut. Evt ta det frem uten at en skal ut, så pus kan erfare at bur ikke er ensbetydende med vetrinær. Øv gjerne på å kjøre trygge kortere turer så pus kan erfare at heller ikke bil betyr noe negativt. Beregn god tid på få katten inn i buret prosessen. Legg inn noe pus liker å ligge på, gjerne noe den bruker i hjemmet, og ikke en fast burliggeunderlag. (Dette gir pus både trygghet, og er en direkte oppfordring til å gå inn). Så tapper jeg buret tre ganger om nødvendig. Følger opp med godbiter og verbal veiledning. Aldri har jeg måtte «putte» katter i bur med denne metoden. Jeg prøver også å late som alt er chill kroppspråksmessig, og å tilsynelatende følge vanlige rutiner så tett som mulig;) Og kattene går inn i buret straks de får lov av vetrinær, siden det er dere trygge sted.

Kattebur er koselige huler som kan representere trygghet for en pus om man klarer å unngå tvang. Og ett sted mange puser kan like å chille om den får muligheten. Og det er veldig lurt å øve på både bil og bur tidlig, så slipper både eier og katt masse stress. 

Anonymkode: b0a08...416

• Liker 3
Skrevet

Du må sette det på skrå/høykant og  putte katten inn.

Anonymkode: da3ab...040

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...