Gå til innhold

Hvorfor er small for lite noen ganger hvis jeg er undervektig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en bmi på 16, noe som tilsvarer undervekt visstnok. Allikevel hender det når jeg kjøper bukser i str small, at de er for trange i magen. Særlig highwaist, kjenner det presser mot ribbeina når jeg sitter. 
hvem skal bruke de buksene da? 

Anonymkode: eb92a...fea

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er vel myntet på tynne/undervektige jenter i begynnelsen av tenårene? 

Anonymkode: 07ce8...d36

Skrevet

Forskjellig merke har forskjellige størrelser.

Highwaist vil nok klemme alle mot ribbeina når man sitter pga sittestillingen.

Anonymkode: dc9fc...9f3

Skrevet

Er myntet på små, asiatiske damer. Husk på, selv om du ikke får på deg str S betyr det ikke at du er stor eller feit, det betyr bare at størrelsene er veldig små 

Anonymkode: c2fbc...742

• Liker 3
Skrevet

Kroppsform. Du har vel en klassisk epleform. Selv har jeg ganske mye større BMI enn deg (22) og de buksene som strammer over rumpa sitter løst over midje og ribbein. 

Anonymkode: 7932d...a7a

• Liker 1
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kroppsform. Du har vel en klassisk epleform. Selv har jeg ganske mye større BMI enn deg (22) og de buksene som strammer over rumpa sitter løst over midje og ribbein. 

Men har kroppsform med skjelettet å gjøre da? Trodde det var hvordan fett la seg på kroppen, men jeg eier jo ikke fett på magen..

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men har kroppsform med skjelettet å gjøre da? Trodde det var hvordan fett la seg på kroppen, men jeg eier jo ikke fett på magen..

Det kan ha med begge deler å gjøre. Hofter eller skuldre, for eksempel, vil aldri bli smalere enn det skjelettet er. Er man bred over skuldrene, brystet eller ryggen vil man alltid forbli det uansett hvor mager man blir. Er man kraftig bygd rundt håndledd og ankler vil man aldri bli tynn der selv om man er alvorlig undervektig. Er man bred rundt ribbeina vil man aldri få en supersmal midje. 

Anonymkode: b707a...8fb

• Liker 3
Skrevet

Er du 2meter høy kanskje? 

Skrevet

Fordi du aldri kan bli smalere enn rammen din (skjelettet) tillater. Har du brede skuldre som utgangspunkt så får du jo ikke smale skuldre dersom du blir undervektig. Ekstra fett/muskler kan utgjøre noen ekstra centimeter, men målene på skulderbena er som de er. Samme med ribbein og hofter - noen har bare mer vidde der som utgangspunkt. De som skal bruke buksene er derfor folk som har en kropp som passer inn i dem. Undervekt er undervekt uansett hvilket tall målebåndet viser, og en som har høyere mål kan fint være mer undervektig enn en med lavere mål.

• Liker 2
Skrevet

Uansett  - en BMI på 16 er alt for lavt. Håper du innser at du bør gå opp i vekt.

• Liker 5
Skrevet

Den laveste BMI-en jeg noengang har hatt i voksen alder, var på 18. Altså litt høyere enn deg, hvis du har 16. Og da falt omtrent alt i small rett av, måtte ha minst xs men ofte kjøpte jeg den største barnestørrelsen, str 168/174. Først da satt buksene etter, men siden barnemodellene er litt annerledes utformet så passer de voksne kropper dårligere, og siden jeg var i slutten av 20-årene og hadde født barn så var uansett hoftene mine bredere enn midjen. Så buksene i barnestørrelse satt etter på rumpa, men var for store i livet. Så ikke optimalt det heller.

Uansett så råder jeg deg til å ikke være så opphengt i BMI og størrelser, men heller bare finne klær som passer din kroppsform. Det å ha 16 i BMI er veldig undervektig, for at jeg skal få det tallet så må jeg veie ca 43 kg, så det sier seg selv at det er rimelig lite uansett høyde. Jeg har også vært på 40-tallet på vekta, men et par kilo mer enn det, og det var i en periode hvor jeg virkelig ikke hadde det bra. Og det ble jo veldig vanskelig med klær. Men vi er nok alle bygd ganske forskjellig, jeg kan ha en høyere vekt enn mine venninner og allikevel bruke mindre størrelser. Alt kommer an på hvordan kroppen er bygd, og hvor fettet lagres. Noen lagrer mer på hoftene, noen kan lagre mer på ryggen eller armene. Noen har grove legger, andre har pipestilklegger. Vi er så forskjellige alle sammen. Det kan jo hende du er grovere på midten, og har veldig tynne armer og ben for eksempel. Eller ekstremt lite muskler i armer og ben. Hvem vet. Uansett burde du legge på deg litt, siden 16 i BMI er sykelig undervektig. Lykke til, med helsa, vekta og klærne. 

Anonymkode: 66161...452

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...