AnonymBruker Skrevet 9. november 2020 #1 Del Skrevet 9. november 2020 Synes jeg ser og leser mye om dette studiet. Er de som går der veldig begavet eller noe? Hvorfor får de så god lønn og er så ettertraktet? Anonymkode: a2213...99b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KapteinJ Skrevet 9. november 2020 #2 Del Skrevet 9. november 2020 Det har veldig lenge vært en unik sammensatt utdanning i det at man både blir teknisk og matematisk utdannet, men med business og organisasjonsforståelsen til en siv.øk. I den moderne verden blir bank, finans og en lang rekke andre bransjer mer automatiserte, mer programeringsbaserte, mer tekniske, da trengs digital og teknisk kompetanse i tillegg til leder og økonomikompetanse. Indøk på NTNU er også svært vanskelig å komme inn på, det gjør at de som kommer inn har gjort det svært godt på VGS og sannsynligvis er relativt begavet. De er også ekstremt flinke til å profilere seg mot bedrifter, det har blitt en litt selvoppfyllende profeti, indøkere er glad i karriere så folk som er karrierejegere søker seg dit. Ingen andre linjer på gløs bruker i nærheten like mye tid på å profilere seg selv mot arbeidsgivere (se indøk Bindeleddet). På NTNU er indøk litt av et meme, mange av oss andre siv.inger mener de ikke er "skikkelige" siv.inger fordi de kan skrive mastergrader innen felt som markedsføring i stedet for tekniske felt (nå er det også mange som skriver innen tunge tema som optimering også da). De har også fått litt (delvis fortjent etter min mening) rykte på seg for å være pappaguttene på campus. Selv om jeg aldri ville gått der selv, om en karriere innen bank, forsikring, business eller konsulentvirksomhet er målet så ville jeg definitivt vurdert indøk mot toppen av ønskelisten. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2020 #3 Del Skrevet 9. november 2020 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er de som går der veldig begavet eller noe? Ja, dette er hovedgrunnen. Andre ting: - Faglig relevans. Et studium som kombinerer både teknologiske og økonomiske fag, fagområder som er essensielle for næringslivet. - Studiemiljø. Ekstremt aktivt studiemiljø med drøssevis av muligheter til å engasjere seg i alt fra idrett og veldedig arbeid til karriere og nettverksbygging. Anonymkode: 49dcc...eaa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2020 #4 Del Skrevet 10. november 2020 17 timer siden, KapteinJ skrev: Det har veldig lenge vært en unik sammensatt utdanning i det at man både blir teknisk og matematisk utdannet, men med business og organisasjonsforståelsen til en siv.øk. I den moderne verden blir bank, finans og en lang rekke andre bransjer mer automatiserte, mer programeringsbaserte, mer tekniske, da trengs digital og teknisk kompetanse i tillegg til leder og økonomikompetanse. Indøk på NTNU er også svært vanskelig å komme inn på, det gjør at de som kommer inn har gjort det svært godt på VGS og sannsynligvis er relativt begavet. De er også ekstremt flinke til å profilere seg mot bedrifter, det har blitt en litt selvoppfyllende profeti, indøkere er glad i karriere så folk som er karrierejegere søker seg dit. Ingen andre linjer på gløs bruker i nærheten like mye tid på å profilere seg selv mot arbeidsgivere (se indøk Bindeleddet). På NTNU er indøk litt av et meme, mange av oss andre siv.inger mener de ikke er "skikkelige" siv.inger fordi de kan skrive mastergrader innen felt som markedsføring i stedet for tekniske felt (nå er det også mange som skriver innen tunge tema som optimering også da). De har også fått litt (delvis fortjent etter min mening) rykte på seg for å være pappaguttene på campus. Selv om jeg aldri ville gått der selv, om en karriere innen bank, forsikring, business eller konsulentvirksomhet er målet så ville jeg definitivt vurdert indøk mot toppen av ønskelisten. Jeg vil gå indøk, går på vgs. Har godt snitt nå, spørs om jeg holder det til jeg går ut av vgs, noe jeg satser på. Noen tanker angående at jeg er fra arbeiderklassen? Vil jeg trives selv om det bare er rikinger rundt meg? Er jo litt vant til folk fra middelklassen og litt øvre middelklasse, men for meg så høres det ut som at indøkere tilhører overklassen. 😮 Andre arbeiderklassefolk i min krets går yrkesfag, de som går studiespesialiserende gjør det som regel average, men det fins unntak hvor noen trår ekstra til, men det er svært fra som jeg har sett, slik som meg. Så nå henger jeg stort sett med folk fra middelklassen og øvre middelklassen. Har det greit økonomisk da, foreldrene mine er flinke til å spare og penger vil ikke være et problem for meg i studietida uansett, men det er ikke snakk om at jeg skal få min egen leilighet for all del liksom. Har stor motivasjon for å bevege meg i min sosiale mobilitet, noe foreldrene mine håper og støtter. Men det er kjipt når det er få som kan relatere seg ... De som vanligvis kan, satser ikke like høyt som jeg gjør. Og grunnen til at jeg satser høyt er for å nå mitt fulle potensial og fordi at jeg synes skolefagene er interessante. Er det virkelig svært få i min situasjon på siving NTNU eller for all del høyere utdanning generelt? Logisk selv vil de fleste på universiteter tilhøre middel-/øvre middelklasse, men hadde håpt det var flere fra arbeiderklassen. Noen tanker, Kaptein? Anonymkode: 5b4dd...326 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2020 #5 Del Skrevet 10. november 2020 Ahah riktet var at det finnes ikke sosiale forskjeller i Norge... Anonymkode: 39e66...813 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2020 #6 Del Skrevet 10. november 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg vil gå indøk, går på vgs. Har godt snitt nå, spørs om jeg holder det til jeg går ut av vgs, noe jeg satser på. Noen tanker angående at jeg er fra arbeiderklassen? Vil jeg trives selv om det bare er rikinger rundt meg? Er jo litt vant til folk fra middelklassen og litt øvre middelklasse, men for meg så høres det ut som at indøkere tilhører overklassen. 😮 Andre arbeiderklassefolk i min krets går yrkesfag, de som går studiespesialiserende gjør det som regel average, men det fins unntak hvor noen trår ekstra til, men det er svært fra som jeg har sett, slik som meg. Så nå henger jeg stort sett med folk fra middelklassen og øvre middelklassen. Har det greit økonomisk da, foreldrene mine er flinke til å spare og penger vil ikke være et problem for meg i studietida uansett, men det er ikke snakk om at jeg skal få min egen leilighet for all del liksom. Har stor motivasjon for å bevege meg i min sosiale mobilitet, noe foreldrene mine håper og støtter. Men det er kjipt når det er få som kan relatere seg ... De som vanligvis kan, satser ikke like høyt som jeg gjør. Og grunnen til at jeg satser høyt er for å nå mitt fulle potensial og fordi at jeg synes skolefagene er interessante. Er det virkelig svært få i min situasjon på siving NTNU eller for all del høyere utdanning generelt? Logisk selv vil de fleste på universiteter tilhøre middel-/øvre middelklasse, men hadde håpt det var flere fra arbeiderklassen. Noen tanker, Kaptein? Anonymkode: 5b4dd...326 Hvorfor tror du det er overklassen som går der? Tror du alle får egen leilighet og slik av foreldrene når de flytter for å studere? Hvorfor tror du at du skal bevege deg så mye i sosial mobilitet? Tror du de som går indøk kommer til å tjene 10 mill i året? De fleste ligger vel på rundt 700-800 K. Anonymkode: a2213...99b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2020 #7 Del Skrevet 10. november 2020 Hei AB over! Du må ikke droppe indøk/siving bare fordi du har arbeiderklassebakgrunn. Se heller på det som en mulig til å få nye perspektiver/erfaringer:) Selv er jeg «bygdemiddelklasse», så det var et lite kultursjokk å starte på NTNU. Det er nok litt overrepresentasjon av (øvre) middelklasse som du skriver, men folk fra Bærum/Asker er hyggelige de også, og har motbevist mange av fordommene jeg hadde 😛 Og det er tross alt mange av oss «vanlige» folk også, det er nok bare lett å legge merke til de som åpenbart har mer å rutte med av diverse former for kapital. Det er nok mer nærliggende å velge siving selv om man har foreldre med tilsvarende bakgrunn - det gjelder jo mange utdannelser - men det betyr ikke at det ikke er for oss andre også, det er jo det som er bra med Norge, at vi kan velge retning basert på evner og interesser:) Anonymkode: 5a4ce...483 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2020 #8 Del Skrevet 10. november 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor tror du det er overklassen som går der? Tror du alle får egen leilighet og slik av foreldrene når de flytter for å studere? Hvorfor tror du at du skal bevege deg så mye i sosial mobilitet? Tror du de som går indøk kommer til å tjene 10 mill i året? De fleste ligger vel på rundt 700-800 K. Anonymkode: a2213...99b Nå er du faen meg bare negativ. Les det jeg skrev på nytt. Har ikke hevdet noen ting av det du skriver, bortsett fra at jeg har stereotypisert indøkere. VET det ikke BARE er overklassefolk der. 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei AB over! Du må ikke droppe indøk/siving bare fordi du har arbeiderklassebakgrunn. Se heller på det som en mulig til å få nye perspektiver/erfaringer:) Selv er jeg «bygdemiddelklasse», så det var et lite kultursjokk å starte på NTNU. Det er nok litt overrepresentasjon av (øvre) middelklasse som du skriver, men folk fra Bærum/Asker er hyggelige de også, og har motbevist mange av fordommene jeg hadde 😛 Og det er tross alt mange av oss «vanlige» folk også, det er nok bare lett å legge merke til de som åpenbart har mer å rutte med av diverse former for kapital. Det er nok mer nærliggende å velge siving selv om man har foreldre med tilsvarende bakgrunn - det gjelder jo mange utdannelser - men det betyr ikke at det ikke er for oss andre også, det er jo det som er bra med Norge, at vi kan velge retning basert på evner og interesser:) Anonymkode: 5a4ce...483 Takk for støøte :) Anonymkode: 5b4dd...326 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KapteinJ Skrevet 11. november 2020 #9 Del Skrevet 11. november 2020 Altså, de fleste i studietiden har ikke sykt mye penger å rutte med i at de hiver penger rundt seg som "hvite gutter" o.l. Indøkerne er bare hakket mer "oslo-vest" enn resten av siv.ingene, den typiske siv.ingen er definitivt barn av høyt utdannede foreldre som bor i Oslo, Bergen eller Trondheim men langt fra alle. Uansett så er ikke familiebakgrunn noe folk snakker så veldig om, så bare pass på at du ser anstendig ut (nei det betyr ikke at du må ha dyreste klær, siv.ingene er så ofte miljøbeviste nå at bruktklær er ganske inn over alt) og vær klar for å snakke mye om jobb/karriere. Studiet er også langt mer konkurransepreget miljømessig enn de andre linjene etter det jeg hører, på min linje er det vanlig at hele klassen har delt notater, kompendier osv i fag, det er nok mindre utbredt på Indøk hvor å komme til tops i klassen selv er viktigere (naturlig følge av karrierefokuset). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. november 2020 #10 Del Skrevet 11. november 2020 3 minutter siden, KapteinJ skrev: Altså, de fleste i studietiden har ikke sykt mye penger å rutte med i at de hiver penger rundt seg som "hvite gutter" o.l. Indøkerne er bare hakket mer "oslo-vest" enn resten av siv.ingene, den typiske siv.ingen er definitivt barn av høyt utdannede foreldre som bor i Oslo, Bergen eller Trondheim men langt fra alle. Uansett så er ikke familiebakgrunn noe folk snakker så veldig om, så bare pass på at du ser anstendig ut (nei det betyr ikke at du må ha dyreste klær, siv.ingene er så ofte miljøbeviste nå at bruktklær er ganske inn over alt) og vær klar for å snakke mye om jobb/karriere. Studiet er også langt mer konkurransepreget miljømessig enn de andre linjene etter det jeg hører, på min linje er det vanlig at hele klassen har delt notater, kompendier osv i fag, det er nok mindre utbredt på Indøk hvor å komme til tops i klassen selv er viktigere (naturlig følge av karrierefokuset). Okei, skjønner. Nei, har ingen problemer med å se anstendig ut altså, går fint det. Folk merker ikke at jeg har arbeiderklassebakgrunn. Liker å snakke om karriere. Men helt ærlig - så er det viktigste for meg å få en grei jobb hvor jeg tjener godt og får et behagelig liv. Har ingen planer om å bli rik eller noe sånn på dette stadiet i livet mitt. Men synes likevel det er interessant, karriere. Så indøkere er litt kaldere mennesker mtp. at de ofte tenker mest på seg selv? Selv liker jeg å hjelpe mine medelever hvis det er noe de lurer på... Er indøkere virkelig så selvsentrerte at de ønsker å være bedre enn alle andre? Anonymkode: 5b4dd...326 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. november 2020 #11 Del Skrevet 11. november 2020 Ind.Øk er attraktivt fordi søkerne der er skoleflinke og engasjerte. Vil si det er 90% av myten i dag - og jeg vet dette godt, fordi jeg har vært med i flere ansettelser der jeg har hørt div. ledere argumentere "for" kandidater fra ind.øk, og det koker nesten alltid ned til følgende faktorer: - Høyt snitt - Variert erfaring / ledererfaring - Internships Fra tidligere, så var det attraktivt fordi du fikk tverrfaglige studenter - kontra det å hyre inn en Ingeniør / Siv.Ing som også hadde tatt en MBA. I disse dager finnes det dog langt flere tverrfaglige studenter, og Ind.Øk er ikke de eneste som kan smykke seg med Teknologi + Økonomi og Ledelse. Så du kan godt si at den ettertraktede fagkombinasjonen lever litt på "old glory". I dag får man faktisk svært mange kandidater som her "rene" Siv.Ing grader + flere fag i Økonomi og Ledelse, eller Siv.Øk'er som har tatt tekniske / analytiske fag på siden. Men Ind.Øk er absolutt et safe valg. De fleste prestisjefylte bedrifter o.l. kommer nok til å foretrekke en kandidat fra Ind.Øk., kontra en jevnt god kandidat med alternativ utdannelse - ene og alene pga. merkenavn. Og det skal godt gjøres å skyte en total skivebom med noen som har studert Ind.Øk., om du plasserer dem i riktig stilling. Anonymkode: 86301...ead Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KapteinJ Skrevet 11. november 2020 #12 Del Skrevet 11. november 2020 Det er nok litt av kulturen på indøk at man skal ville være bedre, men slik er verden det er ikke bare på indøk. Om du som de fleste indøkere drømmer om får jobb i McKinsey e.l så er det jo up or out i arbeidslivet, en liten andel av de som starter kommer til å bli partnere og det er beinhard konkurranse om å være den beste. Finansbransjen er et annet sted hvor beinhard konkurranse er normen om du får jobb i et meglerhus som ABG Sundal Collier eller lignende. Indøkere jobber også ekstremt mye når de er ferdige med utdanningen sin. Her kan du se alumniundersøkelsen hvor de har spurt folk fra tidligere indøkkull hva de gjør, hvor mye de tjener og en del flere ting. 14% jobber mindre enn 40 timer i uka, det betyr at hele 86% jobber godt over normal uke. En stor andel jobber over 50 timer i uken (ca 32%), ellers så tjener jo også gjengen godt med over en million i gjennomsnittslønn når resultat/bonus/etc er tatt med (altså totallønn). Undersøkelsen kan du se her: https://www.bindeleddet.no/uploads/publications/36/Alumni_2020__1_-compressed.pdf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå