AnonymBruker Skrevet 10. november 2020 #21 Del Skrevet 10. november 2020 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg var faktisk ikke klar over at det var mulig å bli sykmeldt for to måneder av gangen for depresjon. Nesten så jeg ikke tror det. Kjenner hun legen godt? Anonymkode: 419c3...87c Man får som regel først 14 dager, så 14 dager, etter det 1 mnd. Of TS har ikke skrevet annet enn personen har vært sykemeldt i snart 2 mnd. Man sykemelder ikke seg selv. Er en lege som gjør det. Ved deprejsoner, så vil legen annbefale arbeid i løpet av få mnd, ikke fult men i det minste 20%, for arbeide er faktisk bra for psyken. Anonymkode: 5e41d...13c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2020 #22 Del Skrevet 10. november 2020 Jeg var sykemeldt i ett år og gikk over på aap i noen år. Tilbake i jobb nå. En depresjon kommer sjeldent alene, det kan være angst, traumer osv. To måneder er ikke lenge, man kan være skikkelig syk av depresjon. Anonymkode: 5a340...acf 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2020 #23 Del Skrevet 10. november 2020 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Man får som regel først 14 dager, så 14 dager, etter det 1 mnd. Of TS har ikke skrevet annet enn personen har vært sykemeldt i snart 2 mnd. Man sykemelder ikke seg selv. Er en lege som gjør det. Ved deprejsoner, så vil legen annbefale arbeid i løpet av få mnd, ikke fult men i det minste 20%, for arbeide er faktisk bra for psyken. Anonymkode: 5e41d...13c Ikke for alle. Det er faktisk de som ikke klarer å jobbe, som blir værre av det. Anonymkode: f224c...7a7 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Undermann Skrevet 10. november 2020 #24 Del Skrevet 10. november 2020 Det med depresjon er veldig sårbart på en måte. Dvs: Det vil sprike veldig mye avhengig av hvilken lege osv du facer med det, om de sykemelder deg eller ikke. Hadde mine ting jeg, men det var ikke depresjon. Likevel opplevde jeg at legefolk hadde en sterk tendens til å ville vri det mot å være det. Det virket som de helst ser at det er depresjon, hvis det i det hele tatt har med noe psykisk å gjøre. Psykologen min (som var helt topp, og hjalp meg 100%) var klar på at det ikke hadde noenting med depresjon å gjøre. Likevel var lege, navfolk og andre spesialister støtt opptatt av å pense det i den retning. Jeg tror de føler de har mer taket på deg, om de kan bruke depresjons-elementet mot deg, for da ser de det som lettere å være ovenpå og presse deg. Det var hvertfall det intrykket jeg satt igjen med. Andre symptomer som ikke tilsier at du er "lei deg/nedtrykt" og må "jobbe med deg sjøl" vil de helst ikke snakke om, fordi det jeg hadde er sånt som ikke kan gjøres noe med ifølge boka. Det liker de ikke, de vil helst du skal ha noe de enkelt kan bruke ovenfra og ned hersketeknikk mot deg med. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2020 #25 Del Skrevet 10. november 2020 Ts her. oi så jeg har virkelig undervurdert henne! Da er hun jo skikkelig deprimert? Hadde ingen aning Anonymkode: d5cb7...f3b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pappa messi Skrevet 10. november 2020 #26 Del Skrevet 10. november 2020 (endret) Man må vel være ganske deprimert for det. spørs vell hva legen sier da. Endret 11. november 2020 av pappa messi Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2020 #27 Del Skrevet 10. november 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ts her. oi så jeg har virkelig undervurdert henne! Da er hun jo skikkelig deprimert? Hadde ingen aning Anonymkode: d5cb7...f3b Ja, du har nok det. Man blir ikke sykemeldt over tid hvis man ikke er syk, og psykisk sykdom synes sjeldent. Du ser nok ikke henne de dagene hun er skikkelig dårlig, for da isolerer hun seg nok. Anonymkode: f224c...7a7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2020 #28 Del Skrevet 10. november 2020 2 minutter siden, pappa messi skrev: De er vell mest hvis du kan være en fare for deg selv.. At hun får sykemelding det? Da er hun en fare for seg selv? Anonymkode: d5cb7...f3b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2020 #29 Del Skrevet 10. november 2020 Eksen min var sykemeldt i et år, så gikk han over på AAP i et år. Han var alvorlig deprimert og utbrent. Viste seg at han hadde en del traumer som han hadde fortrengt, som kom tilbake etter en periode med overarbeid, turnus og ekstremt mye stress. Jeg tror ikke legene sykemelder bare for å sykemelde. Han gikk selvfølgelig i behandling ukentlig de to årene, og jeg vet at han nå er tilbake i full jobb og takler livet og hverdagen mye bedre. Så stolt av han, og for at han innså hvor gale det var og at han tok i mot hjelp. Støtt henne istedenfor å være kritisk. Anonymkode: 52f1d...318 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wilma89 Skrevet 10. november 2020 #30 Del Skrevet 10. november 2020 Da jeg var moderat deprimert fikk jeg sykemelding for 14 dager av gangen. Dette var for at legen ville se meg hver 14 dag. Jeg fikk ikke lov til å isolere meg hjemme og måtte gjøre ting som jeg tidligere hadde glede av. I tillegg begynte jeg med antidepressive. Var vell sykemeldt fult i seks uker, før jeg sakte, men sikkert jobbet meg opp til 100 prosent stilling. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Giftmann30 Skrevet 10. november 2020 #31 Del Skrevet 10. november 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Viser bare hvor lite du kan om psykisk helse. Forferdelig unødvendig kommentar, og nedlatende mot dem som sliter med depresjon. Anonymkode: e53d0...646 Var ikke ment sånt, men svare for meg( når jeg gikk på depresjon etter utroskap / samlivsbrudd var å komme meg på jobb. Så klart er det forskjellig Fasit! Derfor jeg skrev JEG. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Giftmann30 Skrevet 10. november 2020 #32 Del Skrevet 10. november 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Og jeg ville kjedet meg med en mann som ikke takler å gå hjemme i to måneder. Anonymkode: 277d4...aee Ja det ville du Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2020 #33 Del Skrevet 10. november 2020 Det kommer jo også an på hva slags jobb du har. Hadde jeg hatt en rutinepreget kontorjobb hadde nok psyken min hatt godt av å ikke ta helt pause fra jobb. Men jeg har egne pasienter, og trenger et friskt hode for å være på jobb. Depresjon handler ikke bare om å være trist, man kan få dårlig konsentrasjon, søvnløshet, psykosesymptomer osv. Anonymkode: 5a340...acf 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2020 #34 Del Skrevet 10. november 2020 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg var faktisk ikke klar over at det var mulig å bli sykmeldt for to måneder av gangen for depresjon. Nesten så jeg ikke tror det. Kjenner hun legen godt? Anonymkode: 419c3...87c Det spørs jo på type jobb. Medisineringen som ofte brukes er ikke forenlig med noen jobber. Anonymkode: aa6ff...e3f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2020 #35 Del Skrevet 10. november 2020 19 timer siden, Badbunny skrev: Man må bare overbevise legen om at det er alvorlig.. er ikke så vanskelig å overdrive eller fake depresjon. Jeg kjenner selv en som lurte til seg sykemelding i over 6 mnd fordi hun ikke orket å jobbe. Leste seg opp på symptomene og gikk til legen Har hatt to kollegaer som har slitt med utbrenthet og depresjon. Ufyselige vesener som ikke eier et snev av arbeidsmoral. Anonymkode: b47ba...8ba Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2020 #36 Del Skrevet 10. november 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Ikke for alle. Det er faktisk de som ikke klarer å jobbe, som blir værre av det. Anonymkode: f224c...7a7 Før eller siden vil psyken ha godt av å jobbe. Som hva er noe annet. Jobbe betyr ikke nødvendigvis en betalt jobb. Jobbe som å være til nytte for andre enn seg selv. Anonymkode: 5e41d...13c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Milky Skrevet 10. november 2020 #37 Del Skrevet 10. november 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Har hatt to kollegaer som har slitt med utbrenthet og depresjon. Ufyselige vesener som ikke eier et snev av arbeidsmoral. Anonymkode: b47ba...8ba Det finnes jo folk som faktisk sliter på ekte da... depresjon kan være helt jævlig. Men ulempen er at det er lett å lyve om det 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2020 #38 Del Skrevet 10. november 2020 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Ingen får to måneder av gangen på en sykmelding. Ikke engang om hun er innlagt. Anonymkode: 21cf0...4dc Litt off topic, men ei venninne av meg fikk det nå nylig, faktisk. Ikke pga depresjon, men pga svangerskapsrelaterte plager. Legen sykemeldte henne i to måneder nå, for tre uker siden, da det er den tiden hun har igjen før permisjon. Det var da for å spare henne for en tur til legen i disse koronatider så det er mulig, men skjer nok sjelden. Anonymkode: 34483...39d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2020 #39 Del Skrevet 10. november 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Viser bare hvor lite du kan om psykisk helse. Forferdelig unødvendig kommentar, og nedlatende mot dem som sliter med depresjon. Anonymkode: e53d0...646 Er ikke helt på trynet kommentar, man blir ikke friskere av å bare sitte hjemme og stirre på 4 vegger. Når jeg ble sykemeldt så var det med anmodning om å finne på masse som gav meg god energi, som fjellturer, trening, kino osv. Det var også viktig med gode rutiner og å komme seg ut av leiligheten. Jeg ble også satt inn i et system, "raskt tilbake på jobb" tror jeg det het, med mål om at jeg skulle tilbake innen 90 dager og det klarte jeg heldigvis! Anonymkode: 890dc...a23 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2020 #40 Del Skrevet 10. november 2020 34 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er ikke helt på trynet kommentar, man blir ikke friskere av å bare sitte hjemme og stirre på 4 vegger. Når jeg ble sykemeldt så var det med anmodning om å finne på masse som gav meg god energi, som fjellturer, trening, kino osv. Det var også viktig med gode rutiner og å komme seg ut av leiligheten. Jeg ble også satt inn i et system, "raskt tilbake på jobb" tror jeg det het, med mål om at jeg skulle tilbake innen 90 dager og det klarte jeg heldigvis! Anonymkode: 890dc...a23 Så flott at du klarte å komme deg tilbake innen 90 dager da. Men det er ikke alle som klarer det, for det er forskjellige nivåer av depresjon. Noen trenger bare 14 dager, andre trenger flere mnd/ år, mens andre igjen klarer aldri å komme tilbake i arbeidslivet. Jeg var også i Raskere tilbake (Arbeid og helse heter det nå), å jeg ble rett og slett dårligere av det, mens en person som har depresjon på et annet nivå enn mitt, mestrer dette bra og kan ha stort utbytte av det. Anonymkode: f224c...7a7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå