Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan forhandler dere lønn ved et eventuelt jobbytte? Lønn har ikke vært et tema på intervju. Regner med de fleste oppgir årslønn? 

Anonymkode: d6e60...29d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg forhandler alltid lønn ved et jobbytte dersom jeg faktisk er interessert i jobben ( jobber i en ettertraktet bransje og er svørt attraktiv for for arbeidsgivere. Så snakker ut i fra det perspektivet, men jeg tenker at flere ting her allikevel er aktuelle for mange).

Er ikke så ofte jeg blir spurt om hva jeg tjener i dag, men er ikke redd for å lyve og legge på 50k dersom de faktisk spør. Ja, det er sleipt, men har aldri vært et problem for meg og jeg har fått mange jobbtilbud ofte. Som regel pleier de heller å spørre hva det er jeg ser for meg i lønn. Tar da gjerne litt i, og ber om mer enn det jeg er villig til å godta, slik at de enten kan gi meg det (som da er sykt bra), eller kan forhandle litt ned (som jeg allikevel hadde vært fornøyd med).

Dersom du ønsker å få mer enn det de tilbyr, så er det da forhandlingen faktisk starter. Da må du si hva det er du ønsker og hvorfor de burde få det. Eksempel på hvordan man kan forhandle er:

«Jeg liker dette selskapet veldig godt, og kunne veldig gjerne tenkt meg å jobbe her. Men for lønn så så jeg mer for meg xxx kr. Jeg har jo veldig mye erfaring i xxx, og jeg tror jeg kan bidra mye inn på xxx hos dere. I tillegg er jeg god på xxx, som dere tross alt ser etter. Så det hadde vært veldig bra om dere legge dere nærmere xxx kr.»

Vil bare legge til tilsutt at jeg er selv en ung kvinne som igjen og igjen ser hvordan andre kvinner kvier seg for å forhandle lønn og å spørre om mer. IKKE VÆR REDD FOR Å FORHANDLE MER LØNN. SPØR ALLTID OM MER ENN MINDRE. Så mange kvinner tjener mindre enn menn fordi de er redde for å fremstå som arrogante, grådige osv fordi de tror de forlanger for høy lønn. Tro meg, menn er ikke redde for det og det skal ikke du heller være. Husk også at du skylder arbeidsgiver ingenting.

Anonymkode: 18475...78c

• Liker 5
Skrevet

Enig med AB over. Lyv om nåværende lønn dersom du blir spurt. Vær bevisst på dine kvalifikasjoner og hvilken forhandlingsposisjon du står i. Be om en god del mer enn du er villig til å akseptere. Eks;

- Du tjener egentlig 530.000, men sier du tjener "litt over 600.000"

- De tilbyr 620.000

- Du sier at du kan gå med på 640.000

Du har nettopp økt din lønn med over 100.000 kr på en måte som er helt innafor, og å be om 20.000 mer er ikke urimelig. Etter mitt syn er det imidlertid siste forsøk - tilbyr de da f.eks. 630.000 må du nesten takke ja til det.

Anonymkode: 9fc36...a1d

• Liker 1
Skrevet
På 9.11.2020 den 20.47, AnonymBruker skrev:

Hvordan forhandler dere lønn ved et eventuelt jobbytte? Lønn har ikke vært et tema på intervju. Regner med de fleste oppgir årslønn? 

Anonymkode: d6e60...29d

Man oppgir selvsagt en høyere lønn enn det man har. Man er ikke forpliktet til å oppgi hva man tjener.

Anonymkode: 4e862...a8f

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...