Gå til innhold

Noen som driver egen butikk/butikksjef?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kunne tenke meg å drive min egen butikk, men vil veldig gjerne få tilbakemeldinger fra folk som gjør det eller er butikksjef for en mindre kjede. Vil prøve å få et så reelt bilde som mulig, før jeg tar avgjørelsen.

Videoannonse
Annonse
Gjest happyending
Skrevet
Kunne tenke meg å drive min egen butikk, men vil veldig gjerne få tilbakemeldinger fra folk som gjør det eller er butikksjef for en mindre kjede. Vil prøve å få et så reelt bilde som mulig, før jeg tar avgjørelsen.

Pluss ved å være butikksjef:

-man får masse utfordringer, mye ansvar, man kan gjøre som man vil

-man kan bestemme hvem man vil jobbe med

-man får flere fordeler, man får mye frynsegoder, smøregaver, produktprøver

-man blir tatt med på kurs, møter ol i andre byer og land

-ser bra ut på papiret

Minus ved å være butikksjef:

-man er alltid på jobb, man må liksom alltid være tilgjengelig hvis de ansatte lurer på noe

-det er butikksjefens ansvar å fikse opp i kundeklager, ting som går galt eller må fikses

-det er butikksjefen som får kjefta og presset hvis butikken går dårlig

Skrevet

Jeg har ikke noe svar, men vil komme med et spørsmål til.. Hva ligger lønna på som butikksjef? (Eks. klesbutikk el.l. )

Skrevet

Har drevet for meg selv nå i 6 mnd og liker det veldig godt.

Fordelen med å drive for seg selv er at du tjener mye bedre, men husk å ha det rette lokalet eks kjøpesenter eller midt i byen med god eksponering. Hvor i landet kunne du tenke deg og starte?

Gjest Gjesteline
Skrevet

Jeg har hatt egen butikk, men som franchise. Det anbefales virkelig å starte med dette, da man får en 'soft start' med tanke på at hovedkontoret tar regnskap/revisjon, ofte holder lokaler osv. Da får du konsentrert deg om å lære å drive butikk, det er uansett utrolig overveldende i begynnelsen :overrasket: . Jeg hadde en 7-eleven, og tenker nok at jeg kunne tatt med meg kunnskaper derfra over i en annen bransje. Regn med mye jobbing og ansvar uansett.

Hvis du vil se på franchising, skal du være klar over at det er STORE forskjeller. Sjekk rundt masse før du bestemmer deg for hva du vil drive med, SÅ kan du begynne å se deg om etter butikk. F eks skal du ha en storkiosk, ta heller en Narvesen enn en 7-eleven (dyrekjøpt erfaring fra min side :sur: ). Regn med at du får en liten butikk første gangen, de gir ikke den største og mest sentrale butikken til noen som mangler erfaring, men det var jo kanskje logisk ;)

Mest av alt, ta deg god tid! Og masse lykke til! :)

Gjest happyending
Skrevet

Lønna kommer jo VELDIG ann på hvor man jobber, men rundt 120-150kr i timen er nok ganske normalt... Kommer jo veldig an på hva slags type jobb det er, om det er tillegg, skiftordninger osv

Skrevet
Lønna kommer jo VELDIG ann på hvor man jobber, men rundt 120-150kr i timen er nok ganske normalt... Kommer jo veldig an på hva slags type jobb det er, om det er tillegg, skiftordninger osv

Det hørtes da elendig ut hvis man faktisk har eneansvar for driften av en butikk/avdeling? :forvirret:

Skrevet

Flytter denne litt opp, jeg.. Ingen som kan svare på det med lønn osv..?

Skrevet
Flytter denne litt opp, jeg.. Ingen som kan svare på det med lønn osv..?

Kommer jo som sagt an på hvor du jobber og hvor mye ansvar du har osv.. Sjefen min har ca 16000 utbetalt i mnd... Tidligere sjefen min hadde 120kr i timelønn.. Begge er butikksjefer i henholdsvis mobilbutikk og gatekjøkken.. Og etter det jeg har hørt gir fulltid som butikksjef i en klesbutikk ca 12000 utbetalt i mnd...

Skrevet

Takker for alle svar!

Har ikke fått sjekket dem før nå!

FInt å få tilbakemeldinger fra dere som har/er i bransjen. Det er nok dessverre mange feller man kan falle i. Så derfor er det så fint med tips og råd fra andre.

Egentlig litt åpen for hva slags butikk jrg kunne tenkte meg å være butikksjef for, men antagelig kunne jeg tenke meg en klesbutikk eller interiørbutikk. Noen som har jobbet i en av disse typer butikker, som kunne abnbefale å søke butikksjef jobb i noen av kjedene, som forhandeler på dette området?

• 3 uker senere...
Skrevet

Dytter denne opp igjen, siden jeg også er interessert i emnet.

Angående lønn; er det ingen butikksjefer her som har lyst til å si hva de tjener?

Lurer også på dette med kompetanse - hvor mye regnskap må man f.eks. kunne? Forutsetter da at det er snakk om en kjedebutikk.

I hvilken grad er det vanlig at man får opplæring?

Skrevet
Kommer jo som sagt an på hvor du jobber og hvor mye ansvar du har osv.. Sjefen min har ca 16000 utbetalt i mnd... Tidligere sjefen min hadde 120kr i timelønn.. Begge er butikksjefer i henholdsvis mobilbutikk og gatekjøkken.. Og etter det jeg har hørt gir fulltid som butikksjef i en klesbutikk ca 12000 utbetalt i mnd...

Får ikke disse lønningene til å stemme med en annen tråd ang lønn i butikk.

• 2 år senere...
Gjest bella83
Skrevet

Jeg kan godt svare deg:) jeg er butikksjef for en klesbutikk på 120kvm.. På et sentralt kjøpesenter med mye kunder. omsetter for ca 6mill i året. jeg har 22000kr i mnd. Overtid blir jeg ikke betalt for, men har en egen bonus ordning som går på halvårs budjett... Så det å være butikksjef er mye ansvar som tar myyyye tid, men ikke betaler veldig godt.. kan jo legge til at jeg i tillegg er utdannet innen ledelse....

• 2 måneder senere...
Gjest Magnus
Skrevet

Hei.

Jeg jobber som butikksjef i enn liten dagligvarebutikk i en stor kjede. Ligger på 31 000 i mnd. +litt frynsegoder. Myyye jobb. Tar meg alltid fri i helgene dah.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg jobber som butikksjef i en liten kjedebutikk på gateplan i Oslo og trives godt. Vi omsetter for ca 4,5 mill per år og jeg har 28500 kr i mnd (før skatt) og telefon betalt av jobben. I tillegg får jeg bonus om butikken når målene sine og jeg har fornøyde medarbeidere.

Jeg har jobbet i samme kjede i snart seks år, og har jobbet i butikk i snart 10 år, så jeg har etterhvert lang erfaring. Jeg har ingen formell utdanning, kun kurs/opplæring jeg har fått via arbeidsgivere. Før jeg fikk butikksjef stillingen her var jeg avdelingsleder i en av de store butikkene i kjeden. Det var nesten som å være butikksjef, men uten personalansvaret, og jeg lærte mye av det.

Pluss ved jobben:

-Selvstendig og utfordrende jobb

-To dager er ikke like

-Styrer i stor grad min egen hverdag

-Fleksitid

-Får være med på mye kursing/konferanser/kick-offs

Minus ved jobben:

-Er "alltid" på jobb, må være tilgjengelig

-Må som regel jobbe når noen er syke

-Stadig "pes" fra kjeden om omsetning/fortjeneste er for lav

-Føler stadig sparekniven til kjeden på strupen

-Jeg må ta "ubehagelige" samtaler med kunder som de ansatte ikke fikser

• Liker 1
  • 1 år senere...
Gjest Redneck
Skrevet

Jobber som butikksjef i fillialdrevet dagligvarekjede. Butikken omsetter for 40 millioner, 15 ansatte.

Brottolønn 50 000 + fri telefon, ingen bonus.

Fordelen med jobben ;

- Fleksitid

- Variert

- Krevende

- Personlig utvikling

- Lønn

Ulempene ;

- "alltid" på jobb

- Høye krav fra kjeden, og blir bare værre og værre..

- Evig sirkel med opplæring og nyansettelser

- STORT ansvar (matsikkerhet)

• 1 måned senere...
Gjest Gjest
Skrevet

Har vært butikksjef en stund, både for bensinstasjon og nå sist innen storkiosk.

Lønna er veldig forskjellig, og kommer an på om det er kjede/ikke kjede, tariff/ikke tariff osv. Men hvis du skal drive franchise, så finn ut hva du vil drive med, for så å undersøke med forskjellige kjeder. Betingelsene spriker enormt fra den ene til den andre. Når du skal drive eget, så kan det i begynnelsen virke som mye strev for lite lønn, men som oftest (om man gjør de rette ting) snur dette veldig raskt og man kan høste fruktene.

For å ta utgangspunkt i storkiosk, hvor jeg var butikksjef (drev den ikke)

PLUSS

* Har rundt 20.000,- netto i mnd, noe som i og for seg er ok nok (for å være 21år)

* Kurs og aktiviteter

* Bonusordning (som nesten er umulig å oppnå :sukk: )

* Utfordrende

* Får bygget nettverk med leverandørenes konsulenter (fint for fremtiden)

MINUS

* ALLTID på jobb

* Stort ansvar

* En del unge som igjen betyr mye utskiftning

* Press på budsjett

* Strammere tøyler for utvikling

* Lite fri i høytider (gjelder særlig kiosk/bensinstasjon)

Uansett, lykke til! Det er i mine øyne noe "nesten alle" kan få til om de vil, men pågangsmot og viljestyrke er viktig å ha :)

Gjest Butikkmann
Skrevet

Er butikksjef i en butikk sentalt i Oslo, og har en lønn på 405000,-++

Det er mange fordeler og drive for seg selv, men det er like mange ulemper å drive for seg selv også.

Det blir en livstil som du/dere må akseptere.For det går mye tid til driften, 24/7.

• 3 måneder senere...
Gjest Gjest_Silje_*
Skrevet

Hei!

Har lyst å starte egen butikk. Ikke kjedebutikk, men noe eget. Lurer dermed på hvordan man går frem. Hvordan finner man produsenter av det man vil selge osv. :)

• 4 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...