Gå til innhold

Hvordan lære 2åringen å sovne selv, når hen kan åpne døra

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Må dere lukke døra da?

Her i huset sover selv tenåringen med åpen dør. Den er knapt lukket noen sinne.

Anonymkode: eb006...327

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hen kommer rett ut om døren er åpen. Er den lukket åpner hen den selv... Og kommer ut. 

Skal jeg stå på gulvet til hen sovner? 😅 Hen ligger og ser på meg, og kommer ut av sengen og tuller og styrer. Akkkkkkk. 

Anonymkode: 9bc4f...d39

Om han kommer ut, bærer jeg han inn igjen, om igjen og om igjen, til han sovner. Det kan være en gang, det kan være hundre. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi laget en midlertidig "klesstasjon" utenfor rommet, der en av oss brettet og sorterte tøy, og innimellom strøk skjorter, eller stod med laptopen på strykebrettet og betalte regninger eller noe annet som uansett måtte gjøres. Det var egentlig ikke plass til strykebrett der, så så veldig pent var det ikke, men etter noen uker så var hun vant til at vi var utenfor barneromsdøren som stod på gløtt. Hun kunne se meg eller pappaen gjøre kjedelige ting der, og så sovnet hun.

Anonymkode: f0332...82d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En toåring er fortsatt en baby, og et barn med ofte begrenset språk. Først må dere finne ut hva som gjør at barnet ikke vil ligge alene og ta det derifra. Men det er ikke vits å stresse med noe nå, når det blir lettere senere. 

Hos jenta vår på 3,5 er det lettere nå, enn det var før, på grunn av at hun forteller oss hva som er greia. Redd/har noe på hjertet/bekymringer eller at hun bare ikke vil.

Enten gi barnet litt ekstra kos og oppmerksomhet, før du sier at du skal gå å rydde stua/vaske noe eller snakke med pappa. Da hører hn deg og at du holder på med ting. 

Noen ganger har ikke det funket, og hun får lov å ha med et par leker i sengen som hun koser seg med og sovner til slutt 😊

Anonymkode: f4578...1e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hen sovnet av seg selv fra 11 mnd til 20 mnd, i august i år. Da begynte barnet å trenge at vi var på rommet sammen med det til det sovnet. Nå er det blitt en dum vane og vi vil ha kveldene tilbake. Men hvordan? Barnet gråter så fort vi går bort fra sengen, som oftest, men nå har det i tillegg lært å åpne døra selv, så nå føler jeg vi har tapt fullstendig. Er alt håp ute? 

Kan du ikke heller samarbeide med barnet ditt om å finne en god måte å legge på i stedet for å si at du har tapt? Det er jo ikke en kamp. Det er jo ikke en som skal vinne denne situasjonen og en som skal tape. Blir lei meg av å lese at det å gi barnet trygghet og nærhet når de trenger det i forbindelse med soving er en dårlig vane. Du får kveldene dine tilbake, men akkurat nå må det kanskje vike en stund til. Barn går gjennom mange ulike utviklingsfaser hvor de trenger mer eller mindre tilstedeværelse og trygging fra foreldre. 

Anonymkode: 68619...335

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.11.2020 den 21.09, AnonymBruker skrev:

Takk for tips og innspill, og forståelsen fra de av dere som viser det, det er godt å se at man ikke er alene om ting. Beklager at dette temaet frustrerer enkelte slik at man må bli spydig når en spør om råd. Jeg tar med meg innspillene og vet at jeg skal gå en helt annen plass enn inn på KG når jeg trenger råd neste gang. 

Igjen, takk til dere som faktisk prøvde å hjelpe ❤️

Sover barnet på dagtid? Da hadde jeg vurdert å kutte eller droppe sovingen hvis han bruker 1,5-2t på å sovne om kvelden. 

Anonymkode: 9d7c8...fd8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 11/9/2020 at 7:46 PM, AnonymBruker said:

Hen sovnet av seg selv fra 11 mnd til 20 mnd, i august i år. Da begynte barnet å trenge at vi var på rommet sammen med det til det sovnet. Nå er det blitt en dum vane og vi vil ha kveldene tilbake. Men hvordan? Barnet gråter så fort vi går bort fra sengen, som oftest, men nå har det i tillegg lært å åpne døra selv, så nå føler jeg vi har tapt fullstendig. Er alt håp ute? 

Da bærer du han inn igjen. 

Anonymkode: e83ab...6ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, AnonymBruker said:

Sover barnet på dagtid? Da hadde jeg vurdert å kutte eller droppe sovingen hvis han bruker 1,5-2t på å sovne om kvelden. 

Søvn avler søvn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Søvn avler søvn

Ikke for alle dessverre 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.11.2020 den 20.16, AnonymBruker skrev:

før så ble dørklinken tatt av og satt 90 grader feil på, så den står rett opp. Utsette da i allefall ungen fra å kunne åpne døren til noen måneder senere.

Anonymkode: faf8c...313

Altså, skjønner ikke hvordan det at hen klarer å åpne døra er ett problem. Tenker du at det hadde vært lettere hvis du kunne lukke døra og hen stod på innsiden og ville ut, men ikke klarte det? Da er det vel strengt tatt bare å låse døra. Du skader kanskje ungen din for livet men...... 

Jeg sitter fortsatt inne hos min 4-åring. Trenger hun trygghet, så skal hun få trygghet. 

Anonymkode: ad957...1c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.11.2020 den 19.49, AnonymBruker skrev:

Vet ikke om dette rådet ikke lenger er anbefalt, er så mye som er endret, men for 20 år siden fikk jeg anbefalt å la radioen stå på på lavt volum på barnets soverom. Eventuelt lydbok. Poenget var at barnet skulle høre andre stemmer og forstå at det ikke var alene og forlatt. Det funket for oss. 

Anonymkode: 5165e...f1c

Hen? Det heter han, eller hun/henne :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har måttet sitte inne hos vår til han sovnet frem til nylig. Nå er han 2,5. Nå har jeg øvd på det å gå lengre og lengre vekk, før han sovner. Har en stol på rommet hans, skyver den lengre og lengre vekk, og til slutt har jeg gått ut døren og satt meg i trappen utenfor rommet hans og lest en bok. 

Står han opp, bæres han inn igjen, med minst mulig stimuli. Ikke prate eller diskutere, bare putte i seng, gå ut igjen. Og repetere og repetere. 

Anonymkode: 891c9...c6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vil at 2 åringen skal sove med lukket dør, og du ønsker at han ikke skal klare å komme seg ut av døren? Du ønsker med andre ord å stenge 2 åringen inne på rommet? Og du lurer på hvorfor barnet ikke får sove, og prøver å komme seg ut?

Åpne døren!! Det gjør han tryggere. Ingen liker å være innestengt. Å høre dere (stemmer, tv, etc) gjør han enda tryggere. Det er ihvertfall en begynnelse!

Snu håndtaket så han ikke kommer seg ut?? Er dere spinnville??

Anonymkode: 6ce20...b81

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja legging og innsovning kan være krevende. Jeg tenker at kanskje barnet søker dere voksne. Jeg fikk et tips en gang som virket her, og det var at etter å ha lagt barnet, lesing og snussing var ferdig, så sa man natta, og så skulle jeg si feks da kan du ligge og slappe av her så skal mamma bare på do en liten tur så kommer jeg inn til deg og ser til deg igjen. Da viser man barnet at den voksne tar initiativ til kontakt. Du trenger selvfølgelig ikke gå på do, men etter noen få min, så går du inn til barnet, stryker det på kinnet, snuss i panna, og så gjenta med et annet ærend du skal, trygger barnet på at du straks kommer tilbake. Etterhvert blir barnet trygg på at du kommer tilbake. Og det som skjedde her var at mens barnet lå og ventet på at jeg bare skulle feks på do, så ble det søvnigere og søvnigere og sovnet, sjelden jeg måtte flere ganger enn to-tre ganger tilbake, for da hadde hun sovnet. Vi lukket forøvrig ikke døra. 

Masse lykke til uansett hva du vil prøve ut. Skjønner dette er frustrerendes. Husk at ting ofte går i perioder, akkurat nå er dette slitsomt og puff så et det ikke det igjen. 

Anonymkode: cbb85...2b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden tråden ble dyttet opp igjen kan jeg oppdatere litt: Vi prøver nå å gjøre som de fleste anbefaler, nettopp å gå inn og roe ned barnet hver gang det gråter for å forklare igjen at det er natta og at vi er her hvis det trenger oss, og går så ut. Blander litt mellom å lukke døra og å ha den på gløtt, da lyden av døra som lukker seg ofte kan føre til gråt med en gang og det da har lite hensikt (føles det som). Av og til synger jeg en ekstra sang mens jeg står på gulvet foran senga, setter meg ikke ned når jeg er inne for ørtende gang. Koser og roer i armene mine før jeg legger hen ned. Stryker litt i panna og gir hen kosen sin og sier at de kan leke litt sammen, i senga, men at det er natt så kun i senga. 

Vi har naturligvis prøvd dette før, men ikke holdt ut. Kanskje barnet ikke var klar tidligere, kanskje vi ikke ha hen muligheten. Tror jeg brukte 15 min på leggingen i går, så foreløpig går dette rette veien. Vi prøver det i 14 dager, og om det ikke er blitt bedre til da så endrer vi taktikk pittelitt. 

Til du som mener jeg ødelegger barnet mitt ved å stenge hen inne på rommet: spis en flue. En bolle fortjener du ikke. Poenget mitt er ene og alene at hen nå skjønner at hen kan åpne døra selv, og det er gøy. Hvorfor sove når man kan gjøre noe gøy. Vi har sett tidligere at når døren står på gløtt om natten, så står hen tidligere opp fordi hen ser at døra er åpen og tolker det som at det er morgen. Når døren har vært Igjen har vi kunne hørt at hem har bablet i senga tidlig, tidlig om morgenen, før det har blitt stille og hen har sovnet igjen i en time eller to ekstra. Barnet er vant med lukket dør og har alltid hatt det. Vi har soverom vegg i vegg og hører hen så fort det våkner. 

Til du som sier at det heter han/henne, så er hen fullstendig akseptabelt å bruke, gå tilbake til VGs kommentarfelt med usaklighetene dine. 

KG, alltid like trivelig, vi ses igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...