Gå til innhold

Hvordan lære 2åringen å sovne selv, når hen kan åpne døra

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hen sovnet av seg selv fra 11 mnd til 20 mnd, i august i år. Da begynte barnet å trenge at vi var på rommet sammen med det til det sovnet. Nå er det blitt en dum vane og vi vil ha kveldene tilbake. Men hvordan? Barnet gråter så fort vi går bort fra sengen, som oftest, men nå har det i tillegg lært å åpne døra selv, så nå føler jeg vi har tapt fullstendig. Er alt håp ute? 

Anonymkode: 9bc4f...d39

Skrevet

Vet ikke om dette rådet ikke lenger er anbefalt, er så mye som er endret, men for 20 år siden fikk jeg anbefalt å la radioen stå på på lavt volum på barnets soverom. Eventuelt lydbok. Poenget var at barnet skulle høre andre stemmer og forstå at det ikke var alene og forlatt. Det funket for oss. 

Anonymkode: 5165e...f1c

• Liker 8
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Vet ikke om dette rådet ikke lenger er anbefalt, er så mye som er endret, men for 20 år siden fikk jeg anbefalt å la radioen stå på på lavt volum på barnets soverom. Eventuelt lydbok. Poenget var at barnet skulle høre andre stemmer og forstå at det ikke var alene og forlatt. Det funket for oss. 

Anonymkode: 5165e...f1c

Verdt å prøve! Takk for tips! 

Skrevet

Jeg lar døra stå på gløtt, en liten stripe lys slippe inn og sitter i saccosekk utenfor døren til 2åringen min frem til han har sovnet. 

Skrevet

Hva med å bevege dere lengre og lengre unna senga for hver kveld? 

Anonymkode: bb95e...e37

Skrevet
4 minutter siden, Klougart skrev:

Jeg lar døra stå på gløtt, en liten stripe lys slippe inn og sitter i saccosekk utenfor døren til 2åringen min frem til han har sovnet. 

Hen kommer rett ut om døren er åpen. Er den lukket åpner hen den selv... Og kommer ut. 

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva med å bevege dere lengre og lengre unna senga for hver kveld? 

Skal jeg stå på gulvet til hen sovner? 😅 Hen ligger og ser på meg, og kommer ut av sengen og tuller og styrer. Akkkkkkk. 

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hen sovnet av seg selv fra 11 mnd til 20 mnd, i august i år. Da begynte barnet å trenge at vi var på rommet sammen med det til det sovnet. Nå er det blitt en dum vane og vi vil ha kveldene tilbake. Men hvordan? Barnet gråter så fort vi går bort fra sengen, som oftest, men nå har det i tillegg lært å åpne døra selv, så nå føler jeg vi har tapt fullstendig. Er alt håp ute? 

Satte meg lengre unna, så utenfor døren, så litt lengre bort. Kom alltid til han da han ropte, sa at mamma er her. Kom inn ved gråt, ga drikke og kos. Forteller at mamma passer på utenfor døren. Selv etter 6 mnd, så gjør jeg alltid dette. Da kan jeg rydde og vaske mens jeg driver med legging. 

Anonymkode: 1c68a...3aa

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hen kommer rett ut om døren er åpen. Er den lukket åpner hen den selv... Og kommer ut. 

Skal jeg stå på gulvet til hen sovner? 😅 Hen ligger og ser på meg, og kommer ut av sengen og tuller og styrer. Akkkkkkk. 

Fortalte barnet mitt at når det er natta så skal man ligge i sengen til man sovner. Hver gang han kom ut så bar jeg han inn igjen, koste, pakket inn og sa natta. Dette forstår barn fort at fungerer. 

• Liker 7
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Fortalte barnet mitt at når det er natta så skal man ligge i sengen til man sovner. Hver gang han kom ut så bar jeg han inn igjen, koste, pakket inn og sa natta. Dette forstår barn fort at fungerer. 

Dette funker. Det tar kanskje hundreørti ganger de første kveldene, men blir raskt færre og færre. Vær rolig, trygg, bestemt og ikke kos for mye. Ellers blir det belønning nok😅 Lykke til. 

Jo, en ting til. Ikke gjennomfør dette før dere er klare for å stå i det i en to ukers tid. Det kan ta litt tid før det synker inn hos enkelte og da er det lett å miste motet. 

Anonymkode: 323ab...e20

• Liker 4
Skrevet

før så ble dørklinken tatt av og satt 90 grader feil på, så den står rett opp. Utsette da i allefall ungen fra å kunne åpne døren til noen måneder senere.

Anonymkode: faf8c...313

• Liker 3
Skrevet

Hvor lang tid bruker barnet på å sovne da? Tar det virkelig så lang tid at dere trenger å ta tilbake kvelden? Her trenger 3-åringen fremdeles at vi er inne til han sovner. Det kunne ikke falt meg inn å beskrive det som en "dårlig vane". Det er helt naturlig for små barn å ville ha foreldrene hos seg når de skal sove.

Anonymkode: c7aae...d49

• Liker 6
Skrevet

Jeg hadde samme problem og fant ut at han styrte og kravet fordi jeg var der. Jeg begynte med å synge to nattasanger og gå ut. Han gråt litt og jeg lot han gråte ca 30 sekund-1min og gikk inn og sa at nå var det natt og at jeg var der og passet på. Dette måtte jeg gjøre flere ganger de første 3 kveldene, men så begynte han å sovne så fort jeg var ferdig med sangene. Nå har han vært sånn i over 3 mnd. 

Anonymkode: 56907...ba2

Skrevet

Jeg sitter inne hos min til han sovner🤷🏻‍♀️. Syns det er helt greit etter en lang dag. Har rigget meg til med en godstol på rommet hans, der jeg strikker og nyter roen, tar gjerne med en kopp kaffe eller te. Han maser som regel litt, og så sovner han selv. Han har en lampe og høytaler i ett på rommet sitt, hvor jeg tar på lav pianomusikk som spiller hele natten. 

Som regel blir jeg sittende en stund etter han har sovnet, for det er så deilig med den roen:). Mannen min liker også å sitte der under legging, men han tar gjerne på en airpod og hører på pod eller egen musikk. 

Anonymkode: 9d7c8...fd8

• Liker 3
Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skrev ingenting om at dere skal stå. Dere sitter i en stol, rekna med du forstod det.... Som dere setter lengre og lengre unna sengen for hver kveld som går.

Skrevet

Og dette med at barnet går ut av rommet selv og at det virker som det er et argument fra din side om at derfor er alt nytteløst; vel da får du gi opp og akseptere ståa da.

Eller følge barnet tilbake til sengs på nytt og på nytt og på nytt og på nytt. Finnes ingen mirakelkur, man må gjerne legge inn litt innstats selv.

• Liker 1
Skrevet

Hvor lang tid tar det hvis du sitter der da? Uten å gi oppmerksomhet, si det samme setningen i samme tonefall hver gang ungen henvender seg til deg (gitt at det er "mas" da, ikke noe viktig sånn sett).... Type "natta, sov godt".... Gjentas tusenogørten ganger de første dagene, så kanskje bare noen hundre ganger etter hvert.... ;)

Tror veldig mange med eldre barn har vært gjennom dette! Og det finnes som regel ingen "quick-fix"... Tålmodighet og standhaftighet, rolig og trygg uten å dille, uten å diskutere, samme setning, samme reaksjon... Gjerne "sovemusikk" eller lydbok, sånn at ungen slipper å ligge og høre på stillheten. Mange eldre/voksne sliter også med det!

Hvis du viser at du blir stresset/oppgitt/sur, så får barnet en reaksjon og vet ikke helt hva h*n kan forvente. Samme reaksjon hver gang, lag det til en rolig stund for deg selv med bok, strikketøy, lydbok på øret, hva som helst... Ikke se på det som "kvelden som forsvinner", men et pusterom i en hektisk hverdag. Det blir ihvertfall enklere med det innstillingen!

• Liker 2
Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

før så ble dørklinken tatt av og satt 90 grader feil på, så den står rett opp. Utsette da i allefall ungen fra å kunne åpne døren til noen måneder senere.

Anonymkode: faf8c...313

Vil vurdere dette etterhvert, men det vil skape mer frustrasjon og så videre gråt så håper heller på å lære hen å sovne selv med muligheten for å komme seg ut av rommet selv. 

40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor lang tid bruker barnet på å sovne da? Tar det virkelig så lang tid at dere trenger å ta tilbake kvelden? Her trenger 3-åringen fremdeles at vi er inne til han sovner. Det kunne ikke falt meg inn å beskrive det som en "dårlig vane". Det er helt naturlig for små barn å ville ha foreldrene hos seg når de skal sove.

Anonymkode: c7aae...d49

Bruker 1. 5- 2 timer på å sovne. Det er en dårlig vane for oss, ettersom hen tidligere fint klarte at vi gikk ut av rommet mens hen var fullstendig våken og tullet i senga før hen sovnet. 

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde samme problem og fant ut at han styrte og kravet fordi jeg var der. Jeg begynte med å synge to nattasanger og gå ut. Han gråt litt og jeg lot han gråte ca 30 sekund-1min og gikk inn og sa at nå var det natt og at jeg var der og passet på. Dette måtte jeg gjøre flere ganger de første 3 kveldene, men så begynte han å sovne så fort jeg var ferdig med sangene. Nå har han vært sånn i over 3 mnd. 

Anonymkode: 56907...ba2

Det er dette jeg også tror. Det har vært en og annen sjelden gang at jeg har fått gå ut, og da har hen sovnet mye snarere enn når vi ligger inne til hen er helt sovnet. Vi gjør det absolutt gøyere å holde seg våken. 

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sitter inne hos min til han sovner🤷🏻‍♀️. Syns det er helt greit etter en lang dag. Har rigget meg til med en godstol på rommet hans, der jeg strikker og nyter roen, tar gjerne med en kopp kaffe eller te. Han maser som regel litt, og så sovner han selv. Han har en lampe og høytaler i ett på rommet sitt, hvor jeg tar på lav pianomusikk som spiller hele natten. 

Som regel blir jeg sittende en stund etter han har sovnet, for det er så deilig med den roen:). Mannen min liker også å sitte der under legging, men han tar gjerne på en airpod og hører på pod eller egen musikk. 

Anonymkode: 9d7c8...fd8

Se svaret mitt over. Vi vil ikke kunne gjøre noe annet enn å være der for barnet, da alt annet er stimulerende for hen og hen vil ut av sengen og være aktiv selv. 

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skrev ingenting om at dere skal stå. Dere sitter i en stol, rekna med du forstod det.... Som dere setter lengre og lengre unna sengen for hver kveld som går.

Beklager at jeg ikke forsto det... 

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og dette med at barnet går ut av rommet selv og at det virker som det er et argument fra din side om at derfor er alt nytteløst; vel da får du gi opp og akseptere ståa da.

Eller følge barnet tilbake til sengs på nytt og på nytt og på nytt og på nytt. Finnes ingen mirakelkur, man må gjerne legge inn litt innstats selv.

Ja, jeg føler ærlig alt at det er nytteløst, beklager så meget at jeg begynner å miste håpet. Håper virkelig ikke det gikk hardt innpå deg. 

• Liker 1
Skrevet

Takk for tips og innspill, og forståelsen fra de av dere som viser det, det er godt å se at man ikke er alene om ting. Beklager at dette temaet frustrerer enkelte slik at man må bli spydig når en spør om råd. Jeg tar med meg innspillene og vet at jeg skal gå en helt annen plass enn inn på KG når jeg trenger råd neste gang. 

Igjen, takk til dere som faktisk prøvde å hjelpe ❤️

• Liker 3
Skrevet

Anerkjenn følelsene. Si feks «mamma forstår at du gråter, men mamma skal ikke forlate deg. Jeg er rett utenfor om det er noe. Roper du på mamma så kommer jeg med engang». Si natta, syng ol og hå ut. Gå inn igjen og si det samme om igjen. Vent en liten stund før du går inn. Barnet ditt forstår veldig fort at «Hvis jeg gråter da kommer mamma med engang» «hvis jeg gråter da går ikke mamma ut». 

kommer barnet ut så gå inn igjen med det. De fleste gangene sto jeg rett utenfor døren. Med engang den prøvde gå ut sa jeg rolig «mamma er her. Jeg forstår at du vil ut, men nå er det natta» også følge tilbake til sengen. 

Det værste for deg er at barnet ditt gråter. Men barnet har ikke vondt.

Anonymkode: f3a02...b54

Skrevet

Slik var det her også rundt samme alder. Datteren ble forstyrret av at vi satt der inne, og pratet, sprellet og hoppet i senga, men begynte å gråte og/eller kom etter hvis vi gikk ut. Hos oss tror jeg det handlet om at hun ikke var trøtt nok. 

Det hjalp litt at hun hadde med seg et kosedyr eller en valgfri leke som hun kunne prate med. Det hjalp også at vi begynte å legge henne en time senere en periode. Da hun var litt over 2 år sluttet hun å sovne under hvilen på dagtid innimellom, og de dagene tok legging plutselig 5 minutter. Nå er hun 2,5 og sover ikke om dagen mer, og legging er nattaklem, to faste sanger og så sover hun. Vi prøvde aldri dette med lydbok som blir foreslått over, men det skal jeg gjøre hvis vi får samme utfordring med lillesøster, for det tror jeg kanskje kunne funket. 

Anonymkode: beaad...507

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...