Gå til innhold

Blitt en trend at mødre klager?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Den siste tiden er det mye klaging blant mødre. Hvor tøtt de er, hvor travelt de har det osv. Dette går igjen blant mødre på sosiale medier, jobb og venner. Man får jo ikke mer energi av å høre på denne klagingen. Er det fordi dagens mødre har urealistiske forventninger med å ha barn? Eller er det blitt en trend?

Anonymkode: 9ccca...59e

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet ikke hvilke folk du har på sosiale medier, men jeg ser iallefall ingenting til det. Så nei, det er ikke en trend. 

De har vel fedre til barna sine som ikke stiller opp da sikkert. 

• Liker 15
Skrevet
Akkurat nå, teknosilje skrev:

Vet ikke hvilke folk du har på sosiale medier, men jeg ser iallefall ingenting til det. Så nei, det er ikke en trend. 

På sosiale medier tenker jeg på Snapchat kontoer som joviale mammaer og happy mommysquad.

Skrevet

Kan det være et motsvar til "flink pike" og falske fremstillinger i sosiale medier...? 

Jeg har ikke opplevd at de klager mer nå enn før, tror det bare er mer tilgjengelig og synlig gjennom sosiale medier og internett. 

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

På sosiale medier tenker jeg på Snapchat kontoer som joviale mammaer og happy mommysquad.

Nå er ikke snapchat-mammaer normen akkurat 😁 Synd de velger å fremstå sånn og setter alle oss andre i dårlig lys, men de får bare holde på. Skjønner forøvrig ikke at du gidder å se på sånt heller jeg da. Det er jo drittkjedelig.

• Liker 3
Skrevet
4 minutter siden, spinnwild skrev:

Kan det være et motsvar til "flink pike" og falske fremstillinger i sosiale medier...? 

Jeg har ikke opplevd at de klager mer nå enn før, tror det bare er mer tilgjengelig og synlig gjennom sosiale medier og internett. 

6 minutter siden, teknosilje skrev:

Klagingen kommer nok mer frem nå når vi har sosiale  medier også er det nok flere alenemødre nå enn før. 

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, teknosilje skrev:

Nå er ikke snapchat-mammaer normen akkurat 😁 Synd de velger å fremstå sånn og setter alle oss andre i dårlig lys, men de får bare holde på. Skjønner forøvrig ikke at du gidder å se på sånt heller jeg da. Det er jo drittkjedelig.

Fulgte først for å bli inspirert, men det gir meg ingenting. Dessverre er det ikke bare de som klager. Føler de mødrene rundt meg også klager.

Skrevet

Det har jo vært et beinhardt år for  småbarnsforeldre, så det skjønner jeg godt.

Anonymkode: 1165c...9df

• Liker 6
Skrevet

Det er hardt å være småbarnsmamma, så skjønner dem godt.

Anonymkode: 2c46a...19e

• Liker 5
Skrevet

Det er hardt å være foreldre, men går ikke å klager for det. Er jo likt for alle. 

Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er hardt å være foreldre, men går ikke å klager for det. Er jo likt for alle. 

Det er det absolutt ikke. Barn er forskjellige, det varierer hvor mye partner bidrar og det varierer hvor mye avlastning man kan få av nettverk rundt. Det er svært mange variabler som gjør at det ikke er likt for alle, det er en fryktelig naiv ting å si.

Anonymkode: 2c46a...19e

• Liker 17
Skrevet

ikke noe nytt. Begynte for over 50 år siden.

Anonymkode: 3ff07...e2c

Skrevet

Det er ingen trend blant mødrene jeg kjenner i alle fall. Jeg synes stort sett det er de som har minst å gjøre som klager. Det vil si de som ikke har barn, de som er alderspensjonister og de som er uføre eller av andre årsaker ikke jobber 😛 

• Liker 4
Skrevet

En trend? Har mødre noen gang ikke klaget mener du?

Anonymkode: 5d3b7...846

• Liker 1
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En trend? Har mødre noen gang ikke klaget mener du?

Anonymkode: 5d3b7...846

Jo men har økt betraktelig de siste årene. Er hvertfall min opplevelse av det.

Skrevet

Flere og flere mødre jobber fulltid, samtidig som det anbefales å ikke ha små barn i barnehage mer enn sju timer i døgnet og man skal leke og prate og drive pedagogisk opplegg med ungene på et annet nivå enn det man annså som nødvendig for 20-30+ år siden. Barna er mer i fokus nå enn før og det er mer slitsomt.

Anonymkode: 2e905...670

• Liker 7
Gjest WhisperingWind
Skrevet

Det kalles utvikling.

En naturlig utvikling mht at kvinner har mer rettigheter nå, er mer selvstendig økonomisk, ikke godtar fedre med 50 talls holdning, er selvgående og kan både snekre, male, fikse bilen og alt annet som trengs uten at de nødvendigvis trenger hjelp fra en mann.

Vi innser at vi som kvinner plutselig skal legge alt på hyllen fordi vi har blitt mødre mens mannfolkene av en eller annen grunn er fritatt fra samme ansvar. 

Allikevel er det hylekor om at kvinner har samme rettigheter og krav på høy utdannlse, jobbe fullt, tjene gode penger og ha en suksessfull karriere, men gudene forby at hun skal kunne kombinere det med barn for da er hun egoist og har sviktet barnet. 

Men ikke mannen. 

Han kan jobbe offshore og knapt se ungene, men fremdels være en perfekt far. 

Jobber begge like mye skal allikevel kvinnen også ha stålkontroll på alt annet. 

Hun skal følge opp barna, hun skal ha et perfekt ryddig hjem, hun skal lage middag fra bunnen, helst organisk(død over ferdigmat og takeaway). Hun skal alltid se preseentabel og velstelt ut og ha overskudd til sex minst 3 ganger i uka 

Mannen skal jobbe. Og er vi heldig "hjelper han til" med eget avkom og litt i huset. 

Så ja. Mødre klager nå. 

Fordi vi ikke er husmødre fra 50 tallet som hvor jobben vår er å passe barn, hus og hjem. Der vi er avhengige av mannens inntekt og der det er en skam å ikke være gift, ha barn eller å være skilt. 

Klart. Mye kunne vært unngått om man på forhånd faktisk er sammen med en mann som tar ansvar og oppfører seg som en mann og ikke et guttebarn før en inngår stort ansvar og forpliktelse. Ikke tro at han vil "magisk endre seg ved giftemål og barn" 

Ikke minst at det er et enormt press på kvinner i dag om alt overnevnte og at vi skal håndtere alt som en fucking rosablogger der alt er glitter, glam og alltid smilende barn som aldri tydeligvis har fuckings meltdowns, sover hver natt, våkner glad og bedagelig, ikke krangler eller gjør noe som får en til å blåse av seg huet iblandt. 

Skrevet
6 minutter siden, WhisperingWind skrev:

Det kalles utvikling.

En naturlig utvikling mht at kvinner har mer rettigheter nå, er mer selvstendig økonomisk, ikke godtar fedre med 50 talls holdning, er selvgående og kan både snekre, male, fikse bilen og alt annet som trengs uten at de nødvendigvis trenger hjelp fra en mann.

Vi innser at vi som kvinner plutselig skal legge alt på hyllen fordi vi har blitt mødre mens mannfolkene av en eller annen grunn er fritatt fra samme ansvar. 

Allikevel er det hylekor om at kvinner har samme rettigheter og krav på høy utdannlse, jobbe fullt, tjene gode penger og ha en suksessfull karriere, men gudene forby at hun skal kunne kombinere det med barn for da er hun egoist og har sviktet barnet. 

Men ikke mannen. 

Hun skal følge opp barna, hun skal ha et perfekt ryddig hjem, hun skal lage middag fra bunnen, helst organisk(død over ferdigmat og takeaway). Hun skal alltid se preseentabel og velstelt ut og ha overskudd til sex minst 3 ganger i uka 

Mannen skal jobbe. Og er vi heldig "hjelper han til" med eget avkom og litt i huset. 

Så ja. Mødre klager nå. 

Fordi vi ikke er husmødre fra 50 tallet som hvor jobben vår er å passe barn, hus og hjem. Der vi er avhengige av mannens inntekt og der det er en skam å ikke være gift, ha barn eller å være skilt. 

Klart. Mye kunne vært unngått om man på forhånd faktisk er sammen med en mann som tar ansvar og oppfører seg som en mann og ikke et guttebarn før en inngår stort ansvar og forpliktelse. Ikke tro at han vil "magisk endre seg ved giftemål og barn" 

Ikke minst at det er et enormt press på kvinner i dag om alt overnevnte og at vi skal håndtere alt som en fucking rosablogger der alt er glitter, glam og alltid smilende barn som aldri tydeligvis har fuckings meltdowns, sover hver natt, våkner glad og bedagelig, ikke krangler eller gjør noe som får en til å blåse av seg huet iblandt. 

Amen! 

Anonymkode: 6de55...ca7

• Liker 4
Skrevet
9 minutter siden, WhisperingWind skrev:

Det kalles utvikling.

Men ikke mannen. 

Så ja. Mødre klager nå. 

Fordelen er at man i våre dager også står fritt til å drite i disse "kravene" og heller leve sitt eget liv som man selv ønsker.

• Liker 3
Gjest WhisperingWind
Skrevet
Akkurat nå, asterix skrev:

Fordelen er at man i våre dager også står fritt til å drite i disse "kravene" og heller leve sitt eget liv som man selv ønsker.

Men det er fremdeles greit å klage. 

Såfremt man faktisk GJØR noe i etterkant med det. 

Å klage i evigheter er lite vits. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...