AnonymBruker Skrevet 9. november 2020 #1 Skrevet 9. november 2020 Hei. Jeg har et barn på snart 8 år som er HELT avhengig av å spille, og jeg er rett og slett rådløs på hva mer jeg kan gjøre. H*n har skjermtid på 1,5 time på hverdag, og 2 i helgene, og kan gjøre seg fortjent til mer tid hvis h*n hjelper til med husoppgaver. Problemet er at når skjermtiden er over, (mobilen låser seg) får h*n raserianfall, hiver mobilen veggimellom, jeg er verdens verste mamma, h*n hater meg, og skal til pappa (som ikke bor her), skal på besøk til andre og spille, og ingenting annet er interessant å gjøre. Vil ikke spise, ikke gå ut, ikke leke..... Slik jeg forstår det, så er pappaen ikke så streng på skjermtid, og han mener jeg burde gi mer tid, men jeg er redd for konsekvensene av det. De to er alene når h*n er der, mens jeg har ny samboer, baby og hund i tillegg, og dermed trenger mer faste rutiner. Det gjør det også at h*n ikke vil til oss, men kun være hos pappa. Og jeg har prøvd å ta dette opp med barnefar, men selv om vi "avtaler" noe, så holder han det ikke. Det er også veldig populært å ringe til klassekamerater og spille, men jeg føler h*n blir nedringt fra skolen er ferdig til lenge etter leggetid (kl 20) og h*n synes selvfølgleig det er superkjipt at spilletiden er oppbrukt eller at h*n må legge seg så tidlig. Noen tips og triks? 😩 Evt noen man kan ta kontakt med for å få hjelp? Tusen takk på forhånd ❤️ Anonymkode: a1dd6...023
AnonymBruker Skrevet 9. november 2020 #2 Skrevet 9. november 2020 Barnet ditt er avhengig, og viser sterk avhengighetsatferd når skjermen tas bort. Det betyr at barnet har mistet fotfestet og ikke evner å regulere følelsene sine rundt det å miste tilgangen til skjerm, og barnet trenger en skikkelig avrusing, rett og slett. Det er helt og holdent hårreisende at barnet ditt fortsetter å ha tilgang på skjerm, med den oppførselen du beskriver (raserianfall, kasting av mobilen osv). Det der er ikke greit, og er i seg selv en skikkelig god grunn til å fjerne det momentet som ødelegger for dynamikken deres hjemme. Hen hadde ikke gjort det der mer enn én gang hjemme hos oss. Det er selvfølgelig en kompliserende faktor her at far og du ikke lenger bor sammen, og ikke er enige om hvordan dette med skjermavhengigheten skal håndteres. Jeg ville tatt med far til skolens helsesykepleier og på familievernkontoret, og så ville jeg helt klart krevd at far skulle bli med på en felles samtale med f.eks en representant fra Barnevakten. For det er du som har rett her, ikke far. Helt objektivt; dette finnes det faktisk fasitsvar på. Jeg kan si rett ut at dersom dette hadde vært vårt barn, så hadde hen ikke fått spille ett eneste sekund på flere år. For dersom et barns hjerne først har satt opp nervebaner der spilling forbindes med belønning og fritid, i den grad som det ditt barns atferd indikerer, så er det ikke gjort på et par måneder å bygge om kretsene oppe i hodet. Du må forberede deg på en intens tid, men du må bare stå i det. Du er den voksne her, og hva en 8-åring mener er passende spilletid betyr ingenting. Anonymkode: c3265...a6a 3
AnonymBruker Skrevet 9. november 2020 #3 Skrevet 9. november 2020 Jeg ville tatt bort spillet/skjermen i en periode hver gang han reagerte sånn. Så lærer han at hos deg er det den tiden han får, og 1,5-2 timer er nok i massevis for en så liten gutt. Anonymkode: 0b07e...fad 1
Gjest WhisperingWind Skrevet 10. november 2020 #4 Skrevet 10. november 2020 Jeg ville trent på å avslutte. Og brukt det i seg selv som en positiv forsterkning. Ville først innført timer. Sånn at når det er 15 minutter til han må avslutte så hadde jeg forberedt han på det og satt på timer om at han skal avslutte når timeren går av. Motiver med at om han gjør det uten drama så får han 5 minutter ekstra spilletid til helgen for hver gang han slår av når timeren går. Gaming er ikke så ille som mange skal ha det til. Det ER gøy og det er sosialt. Og det er utrolig kjipt å bli avbrutt brått. Derfor er det greit med noen påminnelser før en må avslutte. I tillegg skal det selvsagt ikke gå utover skole, lekser, plikter, fritidsaktiviteter og familietid. En dagstavle for uka er fint så barnet kan se og forberede seg på hvordan dagen ser ut. Om dere ikke har spesielle planer i helgen så ser jeg ikke noe grunn til at han ikke skal få mer gaming tid.
Spøkelse Skrevet 10. november 2020 #5 Skrevet 10. november 2020 1 time siden, WhisperingWind skrev: Gaming er ikke så ille som mange skal ha det til. Det ER gøy og det er sosialt. Og det er utrolig kjipt å bli avbrutt brått. Derfor er det greit med noen påminnelser før en må avslutte. I tillegg skal det selvsagt ikke gå utover skole, lekser, plikter, fritidsaktiviteter og familietid. En dagstavle for uka er fint så barnet kan se og forberede seg på hvordan dagen ser ut. Om dere ikke har spesielle planer i helgen så ser jeg ikke noe grunn til at han ikke skal få mer gaming tid. Jeg er helt enig, men små barn sine hjerner er langt fra ferdig utviklet og rimelig mottakelige for mekanismene i spill som skaper avhengighet.. syns det er synd at mange foreldre lar barn spille og bruke skjerm alt for mye. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå