AnonymBruker Skrevet 9. november 2020 #1 Skrevet 9. november 2020 Hei Er Spenol greit å bruke på huden? Jeg brukte q10 anti wrinkle sensitiv, men fikk etterhvert tørre øyelokk og tørr hud 😕 Det ble bedre da jeg sluttet med den og tok det jeg hadde for hånden, som var Spenol. Huden er helt fin nå, men den er jo ikke noe som tilfører huden noe ekstra.. Jeg bruker c vitamin serum på kvelden, og Spenol over. Anonymkode: 3ad3b...c07
spinnwild Skrevet 9. november 2020 #2 Skrevet 9. november 2020 Spenol tilfører jo fuktighet. Det beste med spenol er at den er parfymefri. Om den ikke er spesiallaget for nettopp ansikt er vel ikke så nøye så lenge den funker vel... 2
AnonymBruker Skrevet 9. november 2020 #3 Skrevet 9. november 2020 Spenol fungerer utmerket. Var en gang hos hudpleier som forsøkte å overbevise meg om at spenol ikke kunne brukes i ansiktet (hun slet selv med å forklare hvorfor, men kom vel til slutt fram til at hun mente at «cellene» ( ) i spenol var «for store til å trenge igjennom huden». Jeg stilte selvsagt en rekke oppfølgingsspørsmål, mest for min egen underholdning, men fikk kun en rekke «eh..» og «uhh» og tilhørende svada til svar. 🤪) Har for øvrig aldri hatt kviser i voksen alder, før jeg kom hjem fra denne hudpleieren. Bruker fortsatt Spenol 😛 Anonymkode: 4de20...ef1 4
AnonymBruker Skrevet 9. november 2020 #4 Skrevet 9. november 2020 Takler ikke spenol, den ligger jo bare utenpå huden. Anbefaler la roche posay lipikar ap+. Anonymkode: a13c0...11a 2
AnonymBruker Skrevet 9. november 2020 #5 Skrevet 9. november 2020 Jeg har jobbet lenge på Sykehjem, og når jeg spør hva de med fin hud har brukt, så svarer de Spenol👍🏻 Det tar kanskje litt lenger tid før det trekker inn i huden, men det funker jo. Anonymkode: 110f9...1a4 3
AnonymBruker Skrevet 9. november 2020 #6 Skrevet 9. november 2020 Spenol funker fjell 👍🏻 Anonymkode: 18001...a17 1
AnonymBruker Skrevet 9. november 2020 #7 Skrevet 9. november 2020 Jeg bruker det på resten av kroppen men ikke i ansiktet. Der trenger jeg en mindre fet krem. Men hvis det funker på sin hud, så bare kjør på! Anonymkode: 46971...8f1 1
AnonymBruker Skrevet 9. november 2020 #8 Skrevet 9. november 2020 Spenol er ikke utviklet slik "dyre" kremer er. Den gir fukt der og da til øverste hudlag ( slik alle billige kremer), men har for store molekyler til å trekke ned i hudlagene å gjøre nytte for seg. Ikke rart du fikk tørre øyelokk, må aldri bruke kremer der. Veldig tynn og sensitiv hud. Skal kun bruke øyekrem på huden der det er ben under. Men om huden ellers er fin med spenol er det jo bare å fortsette Anonymkode: 31719...fb9 5
AnonymBruker Skrevet 9. november 2020 #9 Skrevet 9. november 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Spenol er ikke utviklet slik "dyre" kremer er. Den gir fukt der og da til øverste hudlag ( slik alle billige kremer), men har for store molekyler til å trekke ned i hudlagene å gjøre nytte for seg. Ikke rart du fikk tørre øyelokk, må aldri bruke kremer der. Veldig tynn og sensitiv hud. Skal kun bruke øyekrem på huden der det er ben under. Men om huden ellers er fin med spenol er det jo bare å fortsette Anonymkode: 31719...fb9 Hvor har du dette fra? Det er så mye svindel og svada på hudkremfronten, at jeg tar lite for god fisk. Anonymkode: 46971...8f1 6
AnonymBruker Skrevet 9. november 2020 #10 Skrevet 9. november 2020 Spenol er det beste å bruke, parfymeri og gir langvarig fuktighet. Store molekyler, du liksom 😂 Anonymkode: 551db...cca 4
AnonymBruker Skrevet 9. november 2020 #11 Skrevet 9. november 2020 Spenol kan passe for tørr hud, men ikke dehydrert, den har ikke noe som gir fuktighet, den bare legger seg utenpå og beskytter hudbarrieren. Anonymkode: a14ca...f81 2
Djungelvrål Skrevet 9. november 2020 #12 Skrevet 9. november 2020 Vel den inneholder nesten bare vaselin, så den har en viss beskyttende og fuktighetsbevarende effekt. Men den gir overhodet ikke fuktighet. 3
AnonymBruker Skrevet 9. november 2020 #13 Skrevet 9. november 2020 Bruke det som funker for en selv. Her går det i en annen helt plain krem, solkrem 50 året rundt og,... tro det eller ei, når jeg får hudormer .. vaselin. (dette fordi huden min produserer hudormer når den er i ubalanse.) Har veldig fin hud og 45. Har mistet endel underhudsfett med aldren selvsagt. Men glatt jevn og relativt fyldig hud, som ikke trenger sminke. Det funker her så hvorfor bytte ? Når det gjelder å beskytte huden og hindre aldring er det vel i grunn bare a.vitamin krem og solkrem som eeeegentlig funker. Anonymkode: 979eb...f83 2
AnonymBruker Skrevet 9. november 2020 #14 Skrevet 9. november 2020 Og gode gener Anonymkode: 979eb...f83 5
AnonymBruker Skrevet 9. november 2020 #15 Skrevet 9. november 2020 Jeg havner alltid tilbake på spenol. Ja, den er litt tung for ansiktet og er litt ekkelt hvis man blir varm ansiktet og kjenner det ligger utenpå huden, men når det skal være så vanskelig å finne noe annet som funker, så er spenol det minst ille. Enten er det for mye parfyme i andre, eller så er de klissete eller lukter rart. Anonymkode: 409e4...8f4
AnonymBruker Skrevet 9. november 2020 #16 Skrevet 9. november 2020 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Spenol er det beste å bruke, parfymeri og gir langvarig fuktighet. Store molekyler, du liksom 😂 Anonymkode: 551db...cca Funker spenol for huden din så må du bare bruke det. Jeg er veldig glad i mine serumer som gjør mye for huden min, men leser om folk som mener det er bortkastede penger, men for meg funker det bra og jeg har aldri hatt en renere og finere hud, så da bryr jeg ikke om hva andre måtte mene om det og det syns jeg ikke du skal gjøre heller. Du er heldig om du får fin hud av spenol og ikke trenger noe mer Jeg har ganske fin hud, men serumene mine gir meg perfekt hud 😄 Anonymkode: 543a6...fd2 1
Roci Skrevet 10. november 2020 #17 Skrevet 10. november 2020 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Spenol er det beste å bruke, parfymeri og gir langvarig fuktighet. Store molekyler, du liksom 😂 Anonymkode: 551db...cca Spenol kan være bra for tørr hud som mangler fett, siden den stort sett består av mineralolje, fettsyrer, fettalkoholder og voks. For en fet hud - dvs. en hud som har overproduksjon av talg (=sebum, hudens eget "smøremiddel") vil imidlertid tilførsel av ekstra fett bidra til at huden ikke klarer å kvitte seg med overskuddstalget i tillegg til det man selv tilfører, og resultatet blir blank, "klissete" hud og kviser. Som både AB#11 og @Apocalypte nevner over her, så tilfører ikke Spenol fukt, men den smører/mykgjør huden og legger en beskyttende hinne på huden som hindrer tap av fukt - dvs vann - fra huden. Tørr hud mangler fett, mens dehydrert hud mangler vann, og da hjelper det ikke å tilføre aldri så mye fett med mindre man samtidig tilfører fuktighetsgivende ingredienser som f.eks. hyaluronsyre, glyserin/glyserol, aloe vera eller urea/karbamid. Og det med molekylstørrelse er faktisk tilfelle. Som vi lærte i naturfagtimene på skolen, så er et molekyl to eller flere atomer som er bundet sammen til en enhet av kjemiske bindinger. Samlingen må være elektrisk nøytral, altså ikke ha noen elektrisk ladning, og alle atomenes bindinger må være brukt. Stoffer som er bygget av molekyler kalles molekylforbindelser. Molekyler - eller partikler, om du vil - har ulike størrelser/vekt - et gassmolekyl er f.ek.s. mye mindre/lettere enn et fettmolekyl, som er større og "tyngre". Molekylvekt/størrelse måles ved hjelp av en enhet som kalles Dalton, oppkalt etter den engelske fysikeren John Dalton. Ved forskning har man funnet ut at stoffer med en molekylvekt på over 500 Dalton ikke kan penetrere stratum corneum, dvs. det ytterste hudlaget. Paraffinum liquidum, som er hovedingrediensen i Spenol (nest etter vann), har en molekylvekt på 877 Dalton. 1
AnonymBruker Skrevet 10. november 2020 #18 Skrevet 10. november 2020 3 minutter siden, Roci skrev: Spenol kan være bra for tørr hud som mangler fett, siden den stort sett består av mineralolje, fettsyrer, fettalkoholder og voks. For en fet hud - dvs. en hud som har overproduksjon av talg (=sebum, hudens eget "smøremiddel") vil imidlertid tilførsel av ekstra fett bidra til at huden ikke klarer å kvitte seg med overskuddstalget i tillegg til det man selv tilfører, og resultatet blir blank, "klissete" hud og kviser. Som både AB#11 og @Apocalypte nevner over her, så tilfører ikke Spenol fukt, men den smører/mykgjør huden og legger en beskyttende hinne på huden som hindrer tap av fukt - dvs vann - fra huden. Tørr hud mangler fett, mens dehydrert hud mangler vann, og da hjelper det ikke å tilføre aldri så mye fett med mindre man samtidig tilfører fuktighetsgivende ingredienser som f.eks. hyaluronsyre, glyserin/glyserol, aloe vera eller urea/karbamid. Og det med molekylstørrelse er faktisk tilfelle. Som vi lærte i naturfagtimene på skolen, så er et molekyl to eller flere atomer som er bundet sammen til en enhet av kjemiske bindinger. Samlingen må være elektrisk nøytral, altså ikke ha noen elektrisk ladning, og alle atomenes bindinger må være brukt. Stoffer som er bygget av molekyler kalles molekylforbindelser. Molekyler - eller partikler, om du vil - har ulike størrelser/vekt - et gassmolekyl er f.ek.s. mye mindre/lettere enn et fettmolekyl, som er større og "tyngre". Molekylvekt/størrelse måles ved hjelp av en enhet som kalles Dalton, oppkalt etter den engelske fysikeren John Dalton. Ved forskning har man funnet ut at stoffer med en molekylvekt på over 500 Dalton ikke kan penetrere stratum corneum, dvs. det ytterste hudlaget. Paraffinum liquidum, som er hovedingrediensen i Spenol (nest etter vann), har en molekylvekt på 877 Dalton. Det er ingenting i veien med å drikke vann heller. Just saying 😉 Anonymkode: 016e0...08e
Roci Skrevet 10. november 2020 #19 Skrevet 10. november 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det er ingenting i veien med å drikke vann heller. Just saying 😉 Anonymkode: 016e0...08e Nei, det har du helt rett i - vann er essensielt både for huden og resten av organismen Men det er ikke alltid nok til å bevare fuktigheten i huden. Kulde, sterk sol, vind, tørr inneluft etc. er ytre forhold som kan gi både tørr og dehydrert hud.
AnonymBruker Skrevet 10. november 2020 #20 Skrevet 10. november 2020 Glemte helt at jeg skrev denne tråden i går, men tusen takk for alle svar! Jeg personlig synes den trekker greit inn i huden, men tror på at den kanskje ikke gjør noe spesielt utenom å forhindre stram hud. Jeg brukte toleriane fra la roche posey en periode, den fungerte kjempefint, men jeg synes det blir for dyrt i lengden. Nå på vinteren er egentlig Spenol eller akrem helt fint, og på sommeren bruker jeg såvidt noe, bare solkrem 😊 Anonymkode: 3ad3b...c07
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå