AnonymBruker Skrevet 9. november 2020 #1 Skrevet 9. november 2020 God kveld, Samboer foreslo at vi skulle lage en felles ønskeliste til jul i år. Og det er jo kjempe koselig det, men hans familie har en mye bedre økonomi. Derav er ønskene til min samboer av den dyre sorten. Familien til samboer kjøper som regel en gave til han i tillegg til en gave til oss sammen. I min familie har vi det på en helt annen måte, om noen av oss ønsker oss gaver som koster en del går gjerne flere familie medlemmer sammen på en gave. Dette synest jeg er litt vanskelig. Jeg vil ikke fremstå egoistisk eller bortskjemt på noen måte, men synes det er litt dumt at jeg ikke kan ønske meg noe som jeg virkelig ønsker til meg selv, fordi samboer ønsker seg så dyre ting på vår felles ønskeliste. Er det dumt av meg å foreslå at vi kan ønske oss det vi selv ønsker av hver vår familie? Håper ikke dette blir misforstått på noen måte. Men synest julen, og spesielt dette med gaver har blitt litt vanskelig etter jeg fikk samboer. Da han kommer fra en økonomisk sterk familie og min fra en økonomisk svak familie. Noen med tips eller erfaringer? Anonymkode: 946bb...69d 2
AnonymBruker Skrevet 9. november 2020 #2 Skrevet 9. november 2020 Er det overhodet vanlig for et voksent par å ha en "ønskeliste"? I den grad man har ønsker, tenker jeg dette er mindre spesifikke ting, men bare retningslinjer (f.eks. "gjerne mat og drikke", "opplevelser" osv.). Tenker han å sette opp en felles fysiske liste som dere sender til begge familier? Det har jeg aldri hørt om, utenom ønsker til bryllup. Anonymkode: 86690...f50 18
AnonymBruker Skrevet 9. november 2020 #3 Skrevet 9. november 2020 Litt i samme situasjon. Jeg løser det med at vi ønsker oss ulike ting fra de ulike familiene, og da slipper jeg at vi får flere like gaver også! Anonymkode: d6039...99b 3
AnonymBruker Skrevet 9. november 2020 #4 Skrevet 9. november 2020 Kan du ikke snakke med samboeren din om dette? Han burde jo kunne forstå og akseptere at du syns det er vanskelig Anonymkode: 6a081...06d 4
AnonymBruker Skrevet 10. november 2020 #5 Skrevet 10. november 2020 Synes i det hele tatt det er bisart - og veldig imot hva jul egentlig handler om - å ha en slik dyr ønskeliste. Om jeg blir spurt om juleønsker, svarer jeg i kategorien "den telysestaken fra Glassmagasinet/sengetøy i bomull/et bidrag til sparingen til nye slalåmski" (så kan folk selv avgjøre hvor mye de eventuelt vil bidra til den store tingen). Om svigers velger å kjøpe slalåmski eller Mac til hver av dere, så får det være deres valg, men jeg hadde nektet å skrive sånt på ei generell ønskeliste som ble distribuert til flere. Synes i hvert fall ikke det er hyggelig å gjøre folk med dårlig/vanlig økonomi ukomfortable fordi man sender rundt ønskelister med gaver til flerfoldige tusen. Anonymkode: 13206...86e 3
AnonymBruker Skrevet 10. november 2020 #6 Skrevet 10. november 2020 Bare ha en felles gaveliste og ønsk det du ønsker deg. Så får dere det dere får... Vi har ikke en ønskeliste men jeg har notert noen smånips vi trenger hvis noen spør.... Noe er dyrere noe billigere men alt ønsket like mye Anonymkode: 7873a...de7 1
AnonymBruker Skrevet 10. november 2020 #7 Skrevet 10. november 2020 På 9.11.2020 den 17.24, AnonymBruker skrev: Er det overhodet vanlig for et voksent par å ha en "ønskeliste"? I den grad man har ønsker, tenker jeg dette er mindre spesifikke ting, men bare retningslinjer (f.eks. "gjerne mat og drikke", "opplevelser" osv.). Tenker han å sette opp en felles fysiske liste som dere sender til begge familier? Det har jeg aldri hørt om, utenom ønsker til bryllup. Anonymkode: 86690...f50 Det er helt vanlig å ha ønskelister ja. I vår slekt er vi alle enige om at det er nyttig å ha ønskelister, så da har vi det. Anonymkode: d8415...199
AnonymBruker Skrevet 11. november 2020 #8 Skrevet 11. november 2020 Hvis dere skal ønske noe sammen så må det være noe begge ønsker seg. Min samboer kunne fint ønsket seg en dyr verktøykasse med forskjellige duppedingser jeg ikke aner hva er og ikke får bruk for (spiker, skruer, drill, hammer ol. holder for min del...). Hadde ikke synes det var så gøy å få. Men så finnes det jo andre ting som er kjedelige også, f.eks ønsket vi oss grill et år. Jeg er ikke så glad i grillmat, men tenkte det er jo noe "jeg" også vil få mer bruk for, vi kom til å bruke på sommeren når vi hadde besøk osv. Jeg tenker at uansett om dere lager egne eller felles lister, så vil jo alle se hva dere ønsker begge to. Da er det nesten opp til de å tolke om hans ønsker kun er til han, og om dine ønsker kun er til deg. Noen hadde kanskje valgt en gave fra den ene sin liste og gitt felles uansett. Vi er ikke vant til lister da, men vi får jo spørsmål fra familie. Da nevner vi kanskje 2-3 ting vi kommer på eller har snakket om og som vi synes er en ok pris. Foreldrene våre bruker kanskje 2-4000kr på oss felles hvis det er noe spesielt vi ønsker/trenger. Ene året kan f.eks hans søster få vaskemaskin for den var ødelagt, mens vi får kokebok og noe spiselig. Neste år er det kanskje motsatt. Vi vet sånn ca økonomien til alle og da gir vi noen ønsker ved forespørsel som kan passe. Jeg hadde synes det var spesielt å få bare ønsker på 500kr + uansett om det er nær familie eller ikke. Et år kan man ha dårlig økonomi eller man bare ikke ønsker å bruke så mye. Anonymkode: c253a...2d8
AnonymBruker Skrevet 11. november 2020 #9 Skrevet 11. november 2020 Det som er så fint med å være voksen, er at man ønsker seg billig ting og kjøper de dyre selv. Min ønskeliste er slike kjedelige ting jeg ikke gidder å kjøpe selv. Tørkehåndkler, laken, sokker osv. Og fy flate så flott å slippe slike innkjøp selv og enda mer morsomt med for eksempel sokker man aldri hadde tenkt på å kjøpe selv. Anonymkode: e7311...d1a 2
AnonymBruker Skrevet 11. november 2020 #10 Skrevet 11. november 2020 På 9.11.2020 den 17.24, AnonymBruker skrev: Er det overhodet vanlig for et voksent par å ha en "ønskeliste"? I den grad man har ønsker, tenker jeg dette er mindre spesifikke ting, men bare retningslinjer (f.eks. "gjerne mat og drikke", "opplevelser" osv.). Tenker han å sette opp en felles fysiske liste som dere sender til begge familier? Det har jeg aldri hørt om, utenom ønsker til bryllup. Anonymkode: 86690...f50 Tenkte det samme. Pleier si at jeg ønsker meg for eks noe godis til jul, eller kanskje et lite pledd, håndduk, eller noe annet praktisk som ikke er så dyrt. Blir glad om jeg får en pose twist ellernoe. Ønskelister osv i voksen alder, hva i alle... Anonymkode: 503bc...099 5
Roci Skrevet 11. november 2020 #11 Skrevet 11. november 2020 På 9.11.2020 den 17.20, AnonymBruker skrev: God kveld, Samboer foreslo at vi skulle lage en felles ønskeliste til jul i år. Og det er jo kjempe koselig det, men hans familie har en mye bedre økonomi. Derav er ønskene til min samboer av den dyre sorten. Familien til samboer kjøper som regel en gave til han i tillegg til en gave til oss sammen. I min familie har vi det på en helt annen måte, om noen av oss ønsker oss gaver som koster en del går gjerne flere familie medlemmer sammen på en gave. Dette synest jeg er litt vanskelig. Jeg vil ikke fremstå egoistisk eller bortskjemt på noen måte, men synes det er litt dumt at jeg ikke kan ønske meg noe som jeg virkelig ønsker til meg selv, fordi samboer ønsker seg så dyre ting på vår felles ønskeliste. Er det dumt av meg å foreslå at vi kan ønske oss det vi selv ønsker av hver vår familie? Håper ikke dette blir misforstått på noen måte. Men synest julen, og spesielt dette med gaver har blitt litt vanskelig etter jeg fikk samboer. Da han kommer fra en økonomisk sterk familie og min fra en økonomisk svak familie. Noen med tips eller erfaringer? Anonymkode: 946bb...69d Siden dere er samboere, så regner jeg med at han er klar over at familiene deres har ulik økonomi? Unasett så kan du vel bare si noe slikt som at "du, det er et veldig koselig forslag med felles ønskeliste, men familien min har et helt annet gavebudsjett enn din familie, og det må vi faktisk ta hensyn til." Og så foreslå det du selv nevner med at dere selv ønsker dere gaver fra hver deres familie. 2
AnonymBruker Skrevet 11. november 2020 #12 Skrevet 11. november 2020 Ønskeliste til voksne mennesker er pussig. Anonymkode: f61ec...2b3 4
Loff77 Skrevet 11. november 2020 #13 Skrevet 11. november 2020 På 9.11.2020 den 17.20, AnonymBruker skrev: God kveld, Samboer foreslo at vi skulle lage en felles ønskeliste til jul i år. Og det er jo kjempe koselig det, men hans familie har en mye bedre økonomi. Derav er ønskene til min samboer av den dyre sorten. Familien til samboer kjøper som regel en gave til han i tillegg til en gave til oss sammen. I min familie har vi det på en helt annen måte, om noen av oss ønsker oss gaver som koster en del går gjerne flere familie medlemmer sammen på en gave. Dette synest jeg er litt vanskelig. Jeg vil ikke fremstå egoistisk eller bortskjemt på noen måte, men synes det er litt dumt at jeg ikke kan ønske meg noe som jeg virkelig ønsker til meg selv, fordi samboer ønsker seg så dyre ting på vår felles ønskeliste. Er det dumt av meg å foreslå at vi kan ønske oss det vi selv ønsker av hver vår familie? Håper ikke dette blir misforstått på noen måte. Men synest julen, og spesielt dette med gaver har blitt litt vanskelig etter jeg fikk samboer. Da han kommer fra en økonomisk sterk familie og min fra en økonomisk svak familie. Noen med tips eller erfaringer? Anonymkode: 946bb...69d Hvis dere er samboere så kjøper dere vel ting dere trenger selv? Høres ut som tenåringer jo 3
Bernardette Skrevet 11. november 2020 #14 Skrevet 11. november 2020 De er kanskje økonomisk sterke, men virker veldig sosialt svake. Ønskeliste? Seriøst? 3
AnonymBruker Skrevet 11. november 2020 #15 Skrevet 11. november 2020 Synes dette er vanskelig selv! Vi har ikke noen felles ønskeliste, men han har mange flere familiemedlemmer enn meg. Jeg har de siste årene gitt en fellesgave som de kan ha i julen, men det blir så kleint når søsknene hans og besteforeldrene hans har kjøpt noe til meg. I år løser vi det med at han handler og jeg legger inn en 100-lapp på hver. Men det blir likevel dyrt! Bruker mer på julegaver til hans familie enn min egen. Begge er studenter. Sist jeg feiret med dem brukte vi 5 timer på å pakke opp gaver (med et par korte pauser). Anonymkode: 05732...f0e
Pappi Skrevet 11. november 2020 #16 Skrevet 11. november 2020 Først og fremst så tenker jeg at du og samboer bør klare å finne ut av dette mye bedre enn det vi kan. Hvis jeg blir spurt om hva jeg ønsker meg så sier jeg at jeg vil ha noe som kan spises, drikkes eller leses. 2
ekkoet Skrevet 11. november 2020 #17 Skrevet 11. november 2020 Mange foreldre ønsker å kjøpe noe til barna, ikke unaturlig at de ber om å få høre hva barna ønsker seg. Ulik økonomi eller ikke, det funker jo ikke å si de samme tingene begge steder, da kan man ende opp med 2 av noe. Tenker det er helt grei å sende ulike ønsker ulike steder og det bør samboer ha forståelse for. Jeg hadde synes det var en ubehagelig uting å sende fra meg ønsker som var dyrere enn det noen var innstilt på å gi.
AnonymBruker Skrevet 11. november 2020 #18 Skrevet 11. november 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ønskeliste til voksne mennesker er pussig. Anonymkode: f61ec...2b3 Er det virkelig så uvanlig med ønskeliste til voksne? Jeg blir spurt om ønskeliste av min mor, mormor og søsken(ikke av venner, der kjøper vi uansett bare noe småtteri som kaffe, vin osv). Og jeg spør andre veien. Jeg vil jo kjøpe noe jeg VET de vil ha, ikke noe random greier🤷🏼♀️ Samme andre veien. Jeg er ekstremt kresen og nøye på ting. Jeg kan ikke bare si «ønsker meg ullundertøy», nei da må jeg spesifisere hvilken type, merke og str. Hvis ikke ender jeg opp med gaver jeg ikke kommer til å bruke, og må enten styre med bytting eller jeg får kanskje ikke byttet det i det hele tatt. Det er vel bedre at folk får akkurat det de vil og trenger, enn at ting «går i søpla» vel? Anonymkode: c9061...67a
Pappi Skrevet 11. november 2020 #19 Skrevet 11. november 2020 Jeg synes ikke det er spesielt rart med ønskelister. Det er omtrent like vanskelig å finne på noe å kjøpe som det er å finne på noe å ønske seg. I min familie/slekt har vi flere ganger blitt enige om å bare kjøpe gaver til barna, men det er ingen som klarer å holde seg til det og vi ender opp med å kjøpe til alle. 1
AnonymBruker Skrevet 11. november 2020 #20 Skrevet 11. november 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det virkelig så uvanlig med ønskeliste til voksne? Jeg blir spurt om ønskeliste av min mor, mormor og søsken(ikke av venner, der kjøper vi uansett bare noe småtteri som kaffe, vin osv). Og jeg spør andre veien. Jeg vil jo kjøpe noe jeg VET de vil ha, ikke noe random greier🤷🏼♀️ Samme andre veien. Jeg er ekstremt kresen og nøye på ting. Jeg kan ikke bare si «ønsker meg ullundertøy», nei da må jeg spesifisere hvilken type, merke og str. Hvis ikke ender jeg opp med gaver jeg ikke kommer til å bruke, og må enten styre med bytting eller jeg får kanskje ikke byttet det i det hele tatt. Det er vel bedre at folk får akkurat det de vil og trenger, enn at ting «går i søpla» vel? Anonymkode: c9061...67a Mitt tips er å ikke ønske seg klær, men kjøpe dette selv. Og heller ønske seg 1 eller 2 ting spesifikt fra andre voksne. For eks ønske deg 1 flaske vin fra mamma, en bok fra mormor etc. Litt rart i mine øyne at en voksen kommer med en lang handleliste over ting. Har dere så mange ting dere vil ha? Anonymkode: 503bc...099 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå